Introductie in nieuwe kudde zeer moeizaam

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Introductie in nieuwe kudde zeer moeizaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 16:49

Ik weet niet of dit hier goed staat, anders mag het verplaatst worden.

Sinds afgelopen zaterdag staan mijn 2 pony's op een nieuwe wei, in een nieuwe kudde. Er stonden daar al 2 ruinen en nu zijn mijn 2 ruinen erbij gekomen. Die twee die er al stonden staan daar al zo'n 2 jaar samen. Mijn ene ruin is vrijwel meteen redelijk goed geaccepteerd. De andere totaal niet. Deze wordt door beide andere paarden continue opgejaagd, gebeten, in een hoekje getrapt, ik tref hem vaak zeiknat en buiten adem aan. Eén van de paarden is overigens de aanstichter, de ander doet 'lekker mee'. Nu zoekt mijn pony dit niet op, hij daagt niet uit, verschuilt zich eerder achter mijn andere ruin.

Natuurlijk weet ik dat het normaal is dat er wat strubbelingen zijn als er nieuwe paarden in een kudde geintroduceerd worden. Ik heb mijn pony er ook nog niet uitgehaald, wel gezorgd voor een mogelijkheid om weg te kunnen als hij het echt niet meer trekt (draadje waar hij met bukken onderdoor kan en de anderen niet). Nu is hij niet de jongste meer en is ook niet het meest gezonde paard, en vind ik het toch best wel heel erg als ik hem weer zo aantref. Ik hoop dat het snel over is, maar het lijkt er niet op. De jager is nog net zo fanatiek als de eerste dag en mijn pony begint al best wat af te vallen.

Graag hoor ik van mensen die ook dit soort problemen hebben gehad bij introductie in de kudde. Hoe lang duurde het voordat het klaar was, hoe ben je er mee omgegaan, is er nog iets dat ik kan doen om dit te verbeteren ? Ik heb al bedacht dat als het over een paar dagen nog zo is, er een draadje tussen komt. Mijn ruinen op 1 stuk en de andere 2 op een ander stuk. Land genoeg (ze hebben nu ook ruim een hectare), alleen dan komen ze zonder schuilstal en zonder stromend water te staan. Liever niet dus, maar als het niet anders kan. Overigens schijnt de jager dit soort gedrag niet eerder in deze mate vertoond te hebben op andere plaatsen.

ikkemetwikke

Re: Introductie in nieuwe kudde zeer moeizaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:56

als ik het goed begrijp zijn ze er in 1 keer bij elkaar gegaan?
jammer,want als je dit wat bedachtzamer doet,kunnen een hoop van dit soort problemen voorkomen worden.
je kunt het nog anders proberen,eerst beide pony's naast e andere,met draad ertussen,of de " meeloper" van de andere 2,eerst bij de 2 nieuwe,en dan uiteindelik de dominante erbij.
eerste dagen/weken voer,hooi zoiezo over meerdere plekker verdelen,zodat iedereen aan zijn deel komt,zonder opgejaaid te worden.