Goede oefenigen voor schrikkerigheid???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

depaardjes

Goede oefenigen voor schrikkerigheid???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 18:49

heey iedereen
mijn paard vind alles een beetje eng maar ik weet niet wat ik er tegen kan doen weet iemand hier goede oefeningen om te doen??
groetjes depaardjes Pling

lique

Re: Goede oefenigen voor schrikkerigheid???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 18:54

das toevallig ik ben daar ook mee bezig op ditmoment..wat ik doe,is niks weghalen voor mn pony,haar een beetje in het diepe gooien zeg maar,nou werkt dit niet voor elk paard,als hetd ruk is op stal haar er juist uithalen,als ze met trekkers bezig zijn juist erlangs gaan lopen,maar nou gaat het bij mij om een onervaren 3 jarige...kijk als je paard een trauma ergens door heeft opgelopen zou ik het misschien anders doen..en gedult hebben,en zelf zo veel mogelijk zelfverzekerd blijven ,want onzekerheid slaat over na je paard,misschien moet je ook duidelijk even vermelden waneer jou pony schrikt en waarvan,en wat zijn reactie is als hij schrikt dan kunnen anderen je beter adviseren..

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:07

mijne schrikt ook voor kleine dingen.gaat wel al wat beter.maar de witte strepen op de drempels is ze bang voor en springt ze over heen,witte paaltjes enz schrikt ze voor.
is niet relax om lekker te gaan uitrijden.haha

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:17

Mijn pony is 2 jaar en 9 maanden oud en inmiddels gaat het heel erg goed met over de weg wandelen (en het is echt een enge weg, hoor, voor een jong paard). Ik heb zelf regelmatig schrik- en obstakeltraining met hem gedaan, dus in de bak allerlei hindernissen en 'enge' dingen (zeiltjes, oranje pionnen, vlaggetjes, borden en dat soort dingen) gelegd. Nou, je had hem moeten zien in het begin! Op het erf staan allerlei tractors, vorkheftrucks, trailers, busjes en noem maar op. We lopen er elke dag langs, in het begin rook hij overal aan, als hij er al dichtbij durfde te komen. Die wagens gaan ook wel eens rijden en dan liet ik hem daarnaar kijken. Ja, hij stond te springen of te steigeren, maar ik ben altijd heel rustig gebleven. Over de weg, was helemaal een feest, ahum, maar ik heb eerst zijn vertrouwen gewonnen door veel licht grondwerk (freestyle) te doen, zodat hij op mij gericht zou zijn. En dat werkt heel goed. Ik loop nu steeds verder weg en ja, alle nieuwe dingen zijn nog wel spannend, maar hij is veel dapperder geworden en blijft altijd bij mij, ook al komt er een enorme vrachtwagen aan (of een rij motorrijders).

Ik vind het heel bijzonder om te zien hoe snel paarden kunnen wennen aan diverse 'enge' dingen, mits je het maar regelmatig oefent en ze leert om op jou te vertrouwen. Hoe het straks als hij ingereden is gaat, weet ik natuurlijk niet, maar ik doe gewoon heel rustig aan met veel geduld. Ik voel nu zijn spanning soms wel opkomen, maar ik merk ook hoe hij zijn energie dan op mij richt en weer relaxter gaat lopen, omdat ik heel rustig blijf.

depaardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 09:13

ja de mijne is al 13 maar sommige dingen schrikt ze van iets maar ik wou graag weten of jullie daar oefeningen voor hadden?*D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:46

Overal aan laten ruiken, er langs lopen (eerst met jou tussen je paard en het 'enge' object in tot hij dat rustig doet. Dan hem er zelf langs laten lopen etc.), blijven oefenen, je paard elke dag met die 'enge' objecten/geluiden confronteren. Op een gegeven moment leren ze dat die zaken ze geen pijn doen en dan lopen ze heel rustig met je mee. Wel je paard altijd laten kijken naar iets 'engs', zelf heel rustig blijven, wat er ook gebeurt. Hij moet zich op jou gaan richten, jou gaan vertrouwen als er iets spannends gebeurt. Misschien heb je een bak en kun je zelf wat 'enge' dingen neerzetten (ik deed dat met felgekleurde pionnen, hindernissen, zeiltjes, vlaggetjes, paraplu's etc.)
Creatief zijn. Het is het absoluut waard, maar je moet wel veel geduld hebben en altijd zelf rustig blijven. Nooit je paard straffen als 'ie schrikt, maar rustig praten en je lichaamshouding relaxt houden. Ik heb het bij mijn paard in 3 maanden tijd goed voor elkaar gekregen en we oefenden 2 a 3x per week. Hij schrikt nog wel eens van dingen, hoor, maar hij blijft wel bij me en loopt wel met me mee zonder al te veel strubbelingen. Het is nou eenmaal een vluchtdier en de mijne is nog een jonkie. Ik hoop dat je hier wat mee kan...... Succes!

shadowfax16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:50

Ik heb nou ook een paardje.. en die is ook behoorlijk schrikachtig.. Maar als ik buiten ga rijden gaat iemand mee die hem aan een halstertouw vast houd en ik zit er dan op.. en veel praten en geduld hebbben.. je stem kalmeert het paard en als het wil ruiken moet je dat toelaten.. en veeel doen.. ook auto;s enzo laat hem/haar goed kijken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:44

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:49

Met een chique woord; de·sen·si·bi·li·se·ren (ov.ww.) Haha!

Een goed voorbeeld is een lange stok (zweep, zo je wilt) met aan het uiteinde een plastic zakje. Je zwiept er een beetje mee in de buurt van je paard, en uiteraard gaat paardlief op min of meer op tilt. Zodra hij echter stilstaat en rust vind, stop je ook onmiddelijk met bewegen. Meer info op de site van paardnatuurlijk.nl: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/desens.htm

Hoe meer "enge dingen" je met je paard doet, hoe groter het vertrouwen wordt. Iedere keer weer dat er blijkt dat de angst onterecht was neemt het vertrouwen van je paard toe, en stijg je bovendien in leiderschap Lachen