Mijn pony is 2 jaar en 9 maanden oud en inmiddels gaat het heel erg goed met over de weg wandelen (en het is echt een enge weg, hoor, voor een jong paard). Ik heb zelf regelmatig schrik- en obstakeltraining met hem gedaan, dus in de bak allerlei hindernissen en 'enge' dingen (zeiltjes, oranje pionnen, vlaggetjes, borden en dat soort dingen) gelegd. Nou, je had hem moeten zien in het begin! Op het erf staan allerlei tractors, vorkheftrucks, trailers, busjes en noem maar op. We lopen er elke dag langs, in het begin rook hij overal aan, als hij er al dichtbij durfde te komen. Die wagens gaan ook wel eens rijden en dan liet ik hem daarnaar kijken. Ja, hij stond te springen of te steigeren, maar ik ben altijd heel rustig gebleven. Over de weg, was helemaal een feest, ahum, maar ik heb eerst zijn vertrouwen gewonnen door veel licht grondwerk (freestyle) te doen, zodat hij op mij gericht zou zijn. En dat werkt heel goed. Ik loop nu steeds verder weg en ja, alle nieuwe dingen zijn nog wel spannend, maar hij is veel dapperder geworden en blijft altijd bij mij, ook al komt er een enorme vrachtwagen aan (of een rij motorrijders).
Ik vind het heel bijzonder om te zien hoe snel paarden kunnen wennen aan diverse 'enge' dingen, mits je het maar regelmatig oefent en ze leert om op jou te vertrouwen. Hoe het straks als hij ingereden is gaat, weet ik natuurlijk niet, maar ik doe gewoon heel rustig aan met veel geduld. Ik voel nu zijn spanning soms wel opkomen, maar ik merk ook hoe hij zijn energie dan op mij richt en weer relaxter gaat lopen, omdat ik heel rustig blijf.