Rijden 4-jarige???

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veloz

Berichten: 612
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Mijdrecht

Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 20:52

Ben benieuwd hoe vaak en hoe lang de mensen hier rijden met een 4 jarig paard. Wanneer kan echt gaan trainen voor de wedstrijden??? Het zal wel een beetje aan het paard zelf liggen, maar ben wel benieuwd... Hyper!

Wiwanda
Berichten: 64
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:56

Ik heb een overactieve 3,5 jarige merrie,ik rijd haar gemiddeld 5 keer in de week, dit wissel ik af met een keer naar buitenstappen en longeren.
Het is niet zo dat ik haar iedere keer een uur train, gemiddeld een half uurtje, dit heeft ze gewoon nodig en ze doet het graag.
Verder loopt ze over dag in de wei.
Ik ben van plan om januari wedstrijden te gaan rijden met haar...

_Dunja_

Berichten: 4204
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: bollenstreek

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:20

Mijn pony ben ik gaan inrijden met 3,5 jaar en reed toen 3 a 4 keer in de week 10 min.
Met 4 jaar reed ik 4 keer in de week een half uur.
En zo rustig aan ben ik onderlinge wedstrijdjes mee gaan doen en nu start ik officieel met haar (ze is nu ruim 4,5).

Ben nu rustig aan aan het beginnen met springen.

_Ilona

Berichten: 849
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: dongen

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:26

toen mijn paard vier was reed ik hem gewoon 5 dagen in de week een half uurtje. En een dag longeren en een dag vrij. Met rijden wissel je het dan wel af de ene dag iets meer dan de andere dag. Maar het ligt ook erg aan wat voor paard je hebt en hoe ver hij zelf mentaal en fysiek is!
Nu is hij 5 en rijd 6 dagen in de week. Een dag houd ik altijd als vrije dag. En in het werk gewoon veel afwisseling houden. Als ik merk dat hij er een beetje doorheen zit doe ik het gewoon wat rustiger aan of laat hem eens een dagje extra stil staan. Ik probeer hem ook 1 x in de week te longeren maar dat schiet er wel eens bij in...

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:43

Mijn instructrice zegt dat ik zo'n jonkie het beste elke dag een half uurtje kan rijden.

Ik weet niet wat voor wedstrijden je wil gaan rijden. Springen/dressuur. Als ie het goed oppakt kun je nu toch alvast wat lichte oefeningen doen en dat uitbreiden als dat goed lukt?

SuzieQ

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Breda

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:49

Ongeveer een half uur 3 à 4 keer in de week, daarvan soms 1 keer longeren. Ze heeft heel erg veel moeite met rechte lijnen, vloeiende overgangen en netjes halthouden, dus dat probeer ik zo goed mogelijk te oefenen.
En als er tijd is, maken we soms een buitenrit. Lachen

Veloz

Berichten: 612
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 09:51

Ik wil met mijn paardje dressuurwedstrijden gaan rijden volgend jaar, springen vind ie ook erg leuk maar springwedstrijden zit er niet in. (Houd er zelf niet zo van). Af en toe een sprongetje is wel okay. Hij is nu 4,5 jaar. Wil hem meer gaan rijden, maar ben bang dat ik m overbelast... Rij hem nu ongeveer 4x per week een half uur, dan longeer ik m ook een keer en een keer wat grondwerk.

Anoniem

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 09:55

Wij rijden bij ons op stal tot ze 4,5 zijn (of als ze laat zijn ingereden gedurende het 1e jaar dat ze onder het zadel zijn) ongeveer de helft van de dagen, in het begin max. een half uur, daarna max. 3 kwartier tot af en toe een uur. Daarbij in ieder geval 1 keer in de week half uurtje longe.

nico1982
Berichten: 532
Geregistreerd: 05-11-05

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 09:56

mijn drie-jarige loopt (nu even niet ivm met open wond) toch echt 3/4 keer per weer minstens een half uur tot drie kwartier, dus met jou vier en half jarige kan je volgensmij gerust meer gaan doen, belangrijk is afwisseling zo lang je paard er lol in houdt is het prima!!!

Anoniem

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:54

nico1982 schreef:
mijn drie-jarige loopt (nu even niet ivm met open wond) toch echt 3/4 keer per weer minstens een half uur tot drie kwartier, dus met jou vier en half jarige kan je volgensmij gerust meer gaan doen, belangrijk is afwisseling zo lang je paard er lol in houdt is het prima!!!



Hmm nou ja, ongeacht wanneer ze worden ingereden IN IEDER GEVAL tot ze 4,5 zijn rustig aan dus he Knipoog

Voel me daar ook fijn bij. Eigenaresse van stal rijdt internationaal eventing en heeft geregeld jonge paarden staan, ik rijd nu ook weer een jonge Haflinger voor haar. We zijn geen van beide van het "met drie-en-een-half al volop bezig".

Mando

Berichten: 15776
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:23

Ik ben begonnen met 2x per week werken en de rest was: buiten wandelen, buiten onder de man maar dat versta ik niet onder werken dat is ontspanning en los.. en dat heb ik opgevoerd en hij gaat nu 2x per week mee naar buiten en 3x per week aan het werk.

Ligt ook aan je pony/paard.. die van mij is met zijn 4,5 nog een echt puber soms.

shadowfax16
Berichten: 60
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Hoensbroek

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:42

mijn paard is dan ondertusse 5.. maar rij hem nog steeds 5 dage in de week wisselend van half uur tot uur.. en vantevoren word hij gelongeerd.. heeft nogal veel energie .. kun je ook merken aan conditie van paard.. aan en hoeveel energie enz ze heeft.. spierontwikkeling en al die andere dingen.. gewoon aanpassen op je paard..

liseke
Berichten: 564
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Kontich, België

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:49

mijn pony is sinds juni 4 en ik rij er nog steeds niet op. ik ben voorstander om wat langer te wachten zodat ze nog wat kunnen groeien. maar nu gaat het wel stilletjes aan gaan beginnen. ik hoop dat ze na de winter zadelmak is.

lovelynutia

Berichten: 4844
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:51

Ushi is nu 5 en loopt L2 (+7)
Ushi is met 4 ingereden en heeft het heel goed opgepakt.
Ze gaat heel goed en wedstrijden ja dat verschilt per paard zet wanneer ze er klaar voor zijn.

Samantha_CPR

Berichten: 307
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Emmer/Compascuum

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:19

Ik rij al 4 jaar jonge paarden in en mijn mening is gewoon kijken hoe het paard het allemaal oppakt.
Ik heb een 8 jarige merrie die nu pas klaar is voor concour.
Maar daarintegen heb ik ook en 4 jarige pony waarmee ik nu al M dressuur startgerechtigt ben.
De pony loop zowel dressuur als springen super !
Dus kijk gewoon hoe je pony alles oppakt en goed overleggen met je lesgev(st)er. Knipoog

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:44

Mijn 4 jarige loopt toch ook zeker 4 keer in de week, of aan de longeerlijn of onder het zadel. Regelmatig buitenritjes en af en toe een kruisje springen.

Unfaithful

Berichten: 6027
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Delft

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:51

Mijn 4-jarige loopt 5x in de week, gemiddeld een halfuurtje en dat gaat goed zo. 1 dag heeft hij vrij en gaat'ie in de paddock en gaan we wandelen, 1 dag gaan we longeren. Ook loopt hij een aantal keren per week een tijdje in de molen.

troelala

Berichten: 182
Geregistreerd: 19-11-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:37

hoi,ikzelf heb een 3jarige,hij is ingereden toen hij 3 jaar en 3maanden was...de eerste anderhalve maand met inrijden werd hij 5x pw gereden nu hij verder is rijd ik hem 3x per week minimaal een half uur en soms doe ik m ook nog wel eens 1x in de week longeren...ik vind gewoon persoonlijk als ze 3 zijn ga je 3x pw rijden als hij 4 is dan 4x pw en als hij 5 is 5x per week en dan gewoon wanneer je wil.. Pling

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 01:09

Als ik kon (het weer momenteel..) reed ik haar 5keer per week, waarvan tweemaal per week intensief les van een uur. De andere keren rijd ik alleen en lekker rustig aan, loopt ze op een halfuurtje zoals ik het wil okay dan stoppen we er mee. Momenteel stellen we het tevreden met min. 3keer per week

annemaried
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-12-06

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:43

Mijn paard word in maart 4 en die rijd ik gemiddeld 5 keer in de week, soms 20 minuten soms 45 minuten. De ene keer ga ik naar het bos de andere keer rijd ik in de bak

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:46

Mijn paard is 6 en in totaal, met tussenpozen, 12 maanden onder het zadel. Ik rijd ongeveer 5 keer per week max een half uur.

rockygirlxxx
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-11-06

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:49

meestal rij ik mijn paard van drie en een half toch ook al gouw 5 keer in de week maar hijis er ook klaar voor en hij is ook al 177 hoog tuurlijk moet een paardje dat wel aan kunnen das per paard verschillend heb een onderling wedstrijdje gehad met hem om ervaring op te doen en pakte dat super op werden derde dus dat is net hoe ver je paard is ook in spier ontwikkeling

Alindaatjuh
Berichten: 1
Geregistreerd: 05-12-06

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:41

Ik heb zelf ook een 4,5 jarige ruin staan, die afgelopen voorjaar pas is gecastereerd.
Ikzelf ben er van overtuigd dat een paard zelf heel goed aangeeft hoe hij/ zij zich voelt.

Op dit moment rij ik hem om de dag ongeveer een half uurtje tot 3 kwartier. De andere dagen loopt hij aan de longe en daarvan 2x aan de pessoa en 1x freestyle. Verder heeft hij 1x in de week een dag vrij.
Ook loopt hij elke dag met zijn maatje in de wei of in de bak een paar uurtjes, dit omdat hij dan nog lekker kan spelen en zijn ei kwijt kan.

Ik ben ook regelmatig aan het proberen om 2 dagen achter elkaar te rijden maar dan krijg ik een grote strijd met hem. Dit doet hij omdat hij er gewoon weg nog niet aan toe is.
Begrijp me niet verkeerd hoor als hij aan het werk is moet hij ook echt goed aan het werk.
En als ik een keer niet genoeg tijd voor hem heb dan heeft hij gewoon een extra dagje vrij dat is niet erg in mijn opzicht omdat het toch een jong paard is.

Ook ga ik regelmatig met hem op stap en ergens anders rijden om hem ervaring op te laten doen, dit omdat ik ook wedstrijden met hem wil gaan rijden. Maar ook uitstapjes naar het bos en het strand zijn regelmatige dingen die we doen.

Maar ik denk dat iedereen het toch net even anders doet. Het ligt denk ik aan jezelf en aan je paard. Ik zou niks overhaasten als ik jou was want je paard is nog jong zat.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:53

Veloz schreef:
Ik wil met mijn paardje dressuurwedstrijden gaan rijden volgend jaar, springen vind ie ook erg leuk maar springwedstrijden zit er niet in. (Houd er zelf niet zo van). Af en toe een sprongetje is wel okay. Hij is nu 4,5 jaar. Wil hem meer gaan rijden, maar ben bang dat ik m overbelast... Rij hem nu ongeveer 4x per week een half uur, dan longeer ik m ook een keer en een keer wat grondwerk.

Met zo'n trainingsschema kan je toch al makkelijk een beestje klaar krijgen voor het B / L werk? Lachen

nandor
Berichten: 55
Geregistreerd: 13-07-06

Re: Rijden 4-jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:55

ik kreeg mijn paard toen hij 3,5 was.
Ik ben langzaam de training op gaan bouwen.
Eerst 30 min, toen 45 min, en toen een uurtje,, hij heeft nooit last gehad van spierpijn of dergelijke Knipoog Succes!