2,5jarige pony 'makker' maken

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IvysToeter

Berichten: 11901
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

2,5jarige pony 'makker' maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 14:55

Bij ons op stal staan sinds 2 dagen de jaarling merries en 2 merries van 2,5 jaar weer binnen.
Nou zit daar ook een new forest pony tussen (zij is 1 van de 2,5 jarige).
Crack (ze heet eigenlijk la luna) is gekomen toen ze ongeveer tussen de 7 en 9 maanden was om de andere merrie (die dat jaar het enigste veulen was) gezelschap te houden.

Toen crack er pas was moest de staleigenaar het halster omlaten in de stal, omdat hij haar anders niet te pakken kreeg om buiten te zetten.
Het diertje was/is erg zenuwachtig en bang.
alsof ze het niet gewend was om aangeraakt te worden (terwijl ze van een stal kwam die er ook mee naar de keuring was geweest enz.)

Vorig jaar winter heb ik met de toenmalige verzorgster haar manen een keer getrokken omdat de vrouw van de staleigenaar dat graag wilde.
Ze vond dat lange haar maar niks (en ik moet eerlijk zijn, dat zag er ook niet uit)
Maar, dat moest met de praam om anders vond crack het verschrikkelijk..
Met praam om ging het best en crack was netjes gekortwiekt, 3e oortje ook maar meteen geknipt (netjes recht enzo)

De rest van de winter nog wat geborsteld enzovoort.

En voordat ze afgelopen zomer de wei weer in gingen moesten de manen eigenlijk weer.
Dus ik met een ander meisje (wat nu de paarden van de staleigenaar rijd) geprobeerd, maar crack vond het doodeng en met praam om wilde we niet proberen omdat ze toch nog zo jong was en dat dan eigenlijk niet 'de' manier is.
Maar goed, paar weken later heeft de staleigenaar met behulp van iemand anders crack haar 3e oor geknipt (helemaal scheef van wat ik netjes had geknipt) en ze vond het doodeng!
Sokken ook geknipt en de wei in.

Maar je raad het al....ze staat nu weer op stal en ze is nog steeds een beetje angstig.
de staleigenaar zegt dat het best een makkelijk beestje is, maar ja die heeft meer 'gezag' over haar denk ik vergeleken bij mij (of een andere 'jong' meisje)
Gisteren toen crack in de bak was geweest wilde ik haar in de stal even borstelen.
Ik heb met een beetje moeite het halster om kunnen krijgen.
Daarna heb ik haar vastgezet en ben ik rustig aan gaan borstelen onderwijl veel tegen haar pratend.
Ze word steeds rustiger, maar kwam ik aan haar manen of in de buurt van haar schoft of oren?
dan verstarde ze weer helemaal en zag je haar ogen draaien.

Op een gegeven moment had ik haar wel weer op haar gemak dat ik in haar manen kon kriebelen ("is toch lekker crackje? net als de paarden in je manen kriebelen?) en toen heb ik een elastiekje kunnen doen op de plek waar ik haar 3e oor wilde knippen.
ik dacht: "eerst maar een stiek, dat knippen komt later wel"
Maar zelfs dat knippen kon ik zo doen! ok, ze deed we haar hoofd iets hoger als normaal, maar ze ging niet staan draaien of overdreven hard trekken met haar hoofd aan het touw.
Dat was dus al een vooruitgang.
Later anti klit op mijn eigen handen gespoten en in haar manen gekriebelt... dus nu zijn haar manen ook redelijk uit de klit...

Maar op de 1 of andere manier blijft ze toch angstig....

Hebben jullie misschien tips voor mij? die ik kan toepassen als ik nog eens wat tijd over heb als ik op stal ben?
Ik heb natuurlijk ook eerst mijn huurpony en mijn eigen pony te doen, maar als ik dan tijd over heb wil ik ook een beetje met crack 'aan de slag'...
lekker knuffelen en mak maken enzovoort...

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Re: 2,5jarige pony 'makker' maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:10

hmm het paardje heeft schijnbaar iets meegemaakt met mensen of heeft nog nooit iets met mensen gehad die ze vertrouwede
ik zou het gewoon rustig opbouwen en haar het vertrouwen leren geven in de mens en haar iedere dag toch aandacht geven en al is het maar een aai over haarl ichaam of een borstel eroverheen zoveel tijd gaat daar niet in zitten dan leert ze vertrouwen en genieten kennen al zijn het mensen handen
gewoon iemand met tijd en geduld en rust moet er mee aan de slag lijkt mij
succes en hou je ons op de hoogte ?

IvysToeter

Berichten: 11901
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 2,5jarige pony 'makker' maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 15:13

Ja hoor ik houd jullie op de hoogte.
Ik ga ook proberen zoveel mogelijk haar te knuffelen en aandacht te geven (naast mijn eigen pony's, werk etc..)
maar ze moet toch wel weten dat ze bijvoorbeeld niet mag bijten,schoppen etc..?
ja toch?

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: 2,5jarige pony 'makker' maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:41

dat diertje is gewoon bang en dan gaan die enge mensen dr onder dwang dr oortjes knippen en manen trekken, dat kleintje weet niet dat jullie dr geen kwaad doen en vreest voor dr leven.
Dat het niet zo is en dat jullie haar willen helpen begrijpt ze niet en ze wordt alleen maar angstiger.
Het gaat hier niet om gezag maar om vertrouwen!!! zonder vertrouwen krijg je nooit gezag.... dan heb je overmacht.

Probeer dr vertrouwen te winnen en ga dan pas enge dingen doen, anders werkt dat averechts.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: 2,5jarige pony 'makker' maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:42

Ik denk dat er met dit paardje iets gebeurd is in haar verleden, Wat niet zo paardvriendelijk is geweest.

Ik zou heeel veel vertrouwen proberen te winnen, door leuke dingen met haar te doen, Knuffelen halster om en belonen, Is ze braaf weggaan.

Laat dat mooi maken maar even zitten, het belangrijkste is dat ze vertrouwen in jullie en de mens krijgt en als ze daar de kans niet voor krijgt, Omdat ze mooi moet blijven lukt je dat niet.

IvysToeter

Berichten: 11901
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 2,5jarige pony 'makker' maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 15:49

bedankt allemaal..
maar nog even voor de duidelijkheid, het is mijn pony NIET....

Ik denk dat ze bij de fokker inderdaad iets meegemaakt heeft.
misschien dat ze voor de keuring haar oortjes uitgeschoren moest worden ofzo?
want d'r oren en de manen/schoft zijn de enigste plekken waar ze het niet fijn vind om aangeraakt te worden.
voor de rest is ze dus gewoon heel snel bang, dus ze zal vroeger flink op d'r flikker hebben gehad.

RoughRebel

Berichten: 1425
Geregistreerd: 30-07-04

Re: 2,5jarige pony 'makker' maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:50

Waarom al 3e oor knippen, sokken knippen?? En dan als dat jonge beestje het eng vind, praam erop! Net al wat hierboven gezegd werd, alles draait nu eerst om het vertrouwen te winnen.. Kost tijd, maar zooooo de moeite waard! En zeker met zo'n angstig beestje. Ik hoop dat de staleigenaar dat ook inziet dat vertrouwen in deze de eerste stap is.. Succes! Jij doet er in ieder geval dan je best voor..

regina

Berichten: 2316
Geregistreerd: 04-09-04
Woonplaats: Kesteren

Re: 2,5jarige pony 'makker' maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:51

ik heb dit een tijd met wrangler ook gehad, wat nog steeds niet helemaal over is. ik begrijp nog steeds niet hoed dit komt. vanaf zijn geboorte ben iik iedere dag met hem bezig geweest, maar toen het winter werd, heb ik wat minder met hem gedaan, maar nog wel genoeg naar mijn idee. nu is hij dus 1,5 jaar, en og steeds is hij wat aan de bange kant, maar kan hem nu wel gewoon aaien en borstelen enz als je hem eenmaal vast heb.

ik doe als ik geen tijd voor hem heb gewoon met het voeren enzo hem wat aaien enz, en zo probeer ik nog steeds het vertrouwen te winnen. maar ik hoop toch dat als hij een jaar ouder is dat het over is. maar ik denk dat je gewoon heel veel aandacht eraan moet besteden.

edit: met wrangler heb ik wel het geluk dat hij heel erg nieuwschierig is, en dus wel op je af komt, maar je krijgt hem zonder voer niet te pakken, al gaat dat bij mij wel iets makkelijker als bij bijv. mijn zus, want die kent hij bijna niet.
Laatst bijgewerkt door regina op 27-11-06 15:54, in het totaal 2 keer bewerkt

IvysToeter

Berichten: 11901
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 2,5jarige pony 'makker' maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 15:52

Ik denk dat de staleigenaar het wel snapt dat vertrouwen het belangrijkste is en de eerste stap...
maar uit zijn verhalen van wat hij ermee doet begrijp ik eruit dat ze bij hem helemaal niet zo doet, of weinig..

Eliana

Berichten: 5480
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: 2,5jarige pony 'makker' maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:01

veel met dr bezig zijn ( al is dat we latsig omdat je het ws druk genoeg heb) maar gewoon lekker knuffelen en poetsen en zeker in het begin niet forceren!
succes ermee Lachen

IvysToeter

Berichten: 11901
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 2,5jarige pony 'makker' maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 18:44

niemand meer?

Jennyzz

Berichten: 2856
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Schalkwijk

Re: 2,5jarige pony 'makker' maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 18:47

Ja maar hij is toch nog jong?
Dan moet je gewoon niet te veel verwachten.
Hij is toch nog geen drie?
Ik zou hem gewoon een beetje met rust laten.
Ik vind hem juist altijd erg leuk, hij reageert altijd zo enthousiast als je hem roept?

IvysToeter

Berichten: 11901
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 2,5jarige pony 'makker' maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 18:57

Jennyzz schreef:
Ja maar hij is toch nog jong?
Dan moet je gewoon niet te veel verwachten.
Hij is toch nog geen drie?
Ik zou hem gewoon een beetje met rust laten.
Ik vind hem juist altijd erg leuk, hij reageert altijd zo enthousiast als je hem roept?


ze reageert ook wel..
maar ze is onwijs zenuwachtig en angstig als je in d'r stal komt.
je moet d'r heel rustig toespreken en benaderen en als je ernaast staat niet ineens je hand omhoog zwaaien ofzo...

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: 2,5jarige pony 'makker' maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:15

Ga gewoon es een paar uur in de stal zitten. Geef er eten als ze bij je komt, beloon haar met rustige woorden.
Niet boos worden, geduld houden.
En zo doorgaan, ze moet simpelweg eerst vertrouwen krijgen.

Als je nu al die dingen "even snel" gaat doen had je geen jonge paarden moeten nemen Dat gaat nl verkeerd..

IvysToeter

Berichten: 11901
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 2,5jarige pony 'makker' maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 22:25

hooo! IK heb haar niet genomen... ze is NIET van mij..
maar ik snap wat je bedoeld.
ze is trouwens al rustiger geworden Haha!
halster omdoen is soms nog wat 'eng'
gisteren had ik voor haar een nieuw halster gekocht (vind dat ze een mooi halster moet hebben haha, het is niet eens mijn pony maar goed)

Ik kwam op stal en wilde het passen... dus ik loop die stal in en ze liep niet eens weg toen ik naar haar toe liep! Lovers
Ik haar heel voorzichtig aaien en praten en kon zo dat halster omschuiven en ze bleef zo lief staan.
halster was iets te klein dus moest nog op maat gemaakt worden en dat vond ze ook niet erg.

en het mooiste moment was dat toen ik het halster op een gegeven moment goed had zitten ze zich met haar hoofd naar me toedraaide en aan mijn jas snuffelde alsof ze wilde zeggen: "ik vind het een mooi halster"
Lovers Lovers Lovers

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: 2,5jarige pony 'makker' maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:19

Op het moment dat een paard niet van jou is, is het een probleem om een vertrouwensband te kweken als je maar eens in de zoveel tijd aandacht aan haar kunt besteden.
Bovendien is het voor een jong dier ook weer even wennen om vanuit de wei weer naar stal te moeten en daar het grootste gedeelte van de dag te moeten staan. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat ze de eerste twee dagen wat onrustig en schrikkerig was. Dat hebben oudere paarden ook wel al ze ineens naar binnen komen.

IvysToeter

Berichten: 11901
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 2,5jarige pony 'makker' maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 17:33

Ja dat snap ik.
Maar ze is het altijd wel... een beetje angstig enzo.
de ene keer is het erger als de andere keer.
Deze pony moet uiteindelijk ook verkocht worden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: 2,5jarige pony 'makker' maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:42

Dan heeft ze het meeste baat bij iemand die haar vertrouwen bij kan brengen. Aan een persoon die met haar bezig is. Ik zou grondwerk met haar gaan doen, en verder vragen of ik de enige mag zijn die met haar aan het werk gaat.
De vraag is natuurlijk of je zoveel tijd, werk en gevoelens in een paard wilt steken dat uiteindelijk niet van jou is en waar een ander alleen maar beter van wordt.

IvysToeter

Berichten: 11901
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 2,5jarige pony 'makker' maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 17:50

1 ding tussendoor voor het misschien verkeerd overkomt:
Ik wil absoluut niks slechts zeggen over de staleigenaar.
die man heeft altijd het beste met zijn dieren voor, hij weet niet beter als zoals hij het doet.
Maar goed het beestje schijnt bij hem niet zo angstig te zijn.
Ik probeer nu af en toe met haar in de rijbak te gaan lopen.
Dinsdag voor de eerste keer gedaan en ze vond het eerst best spannend, de hele tijd hinniken enzo en de rand was spannend.
maar later liep ze zo achter me aan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: 2,5jarige pony 'makker' maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:51

Dus paardje is niet angstig, maar eenkennig.
Dat is een heel ander verhaal.

IvysToeter

Berichten: 11901
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 2,5jarige pony 'makker' maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 17:54

Ik vind het geen eenkennigheid.
ze is wel bang.
Ik heb gewoon het idee dat ze te weinig in de hand is geweest en dat ze iets meegemaakt heeft wat ze eng vind.
Misschien heeft de staleigenaar hoe heet dat? overredingskracht?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: 2,5jarige pony 'makker' maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:56

Angst voor vreemden valt bij mij onder eenkennigheid, en ik denk niet dat ze te weinig in de hand geweest is, maar dat er te weinig verschillende mensen mee zijn omgegaan. Dat valt gerust wel recht te breien....

IvysToeter

Berichten: 11901
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 2,5jarige pony 'makker' maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 17:57

ja misschien is dat wel zo.
ik kan het in ieder geval moeilijk uitleggen 'hoe ze doet' en wat het is zeg maar.
ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden van haar Haha!
ze is wel heel lief om te zien

IvysToeter

Berichten: 11901
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 2,5jarige pony 'makker' maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 18:16

Ik heb crack heerlijk geborsteld vandaag.
ze vond het heel lekker en ik heb zelfs zonder enige moeite haar manen, staart, sokjes en baard geknipt.
zonder enige moeite! en dat vond ik toch wel heel leuk eigenlijk.
want dat betekent misschien wel dat ze toch al wat makker word en meer vertrouwen krijgt.
Later liep ik nog een keer langs en toen deed ze een beetje hinniken.
nou weet ik niet of ze dat naar mij deed, maar ze keek wel mijn kant op.
dat was echt zoooooo lief!!