is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XUlyssesX

Berichten: 3548
Geregistreerd: 16-05-05
Woonplaats: Fryslan

is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 21:31

hallo geliefde bokkers..

ik ben niet goed in vragen stellen maar ben toch wel benieuwd

mijn paard is altijd vrij bezweet na of tijdens het rijden en dat jeukt natuurlijk.

elke keer als ik nog niet eens helemaal ben afgestegen.. steek hij een been na voren gaat ie in een buiging zijn hoofd helemaal om zen been heen jeuken.. en als ik niet oppas ben ik de klos en zit ik helemaal onder de vieze flieber en vieze zweet.

ook tijdens het rijden als ik even halthoud probeerd hij het.

moet ik dit gedrag afstraffen/afleren?
of .. nou ja hoe ga ik hier mee om?

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:50

dat is gewoon jeuk, dat mag en kán je niet afstraffen.
Past je hoofdstel goed en heb je toevallig beenbeschermers om? Bij gebruik van beenbeschermers wil dat ook nog wel eens jeuk veroorzaken omdat het onder de beschermers warm wordt en gaat kriebelen, jouw paard is daar blijkbaar gevoelig voor. Je mag dat niet afstraffen, ga jezelf maar eens na als je jeuk hebt en niet mag krabben Lachen

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:15

Zelf vind ik het prima als het paard zijn eigen been gebruikt om zijn hoofd aan te schuren, maar mij gebruiken als schuurpaal vind ik niet goed. Verder ben ik het met cissy eens.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:17

En ik ben het weer met Lise81 eens: schuren aan zijn been geen probleem, schuren aan mij, dat gaat toch echt niet door.

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:21

wat zijn we het weer fijn met elkaar eens! Haha!
jeuken aan de baas, nee!
jeuken aan zn been, ja!

Prinslover

Berichten: 4644
Geregistreerd: 20-12-04

Re: is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:24

Dat deed mijn vorige verzorgpaard nou ook altijd, kwam denk ik door de peesjes.. Maar hij had die wel nodig, maarja die ging onder het rijden ook ineens met zn hoofd naar beneden haha Clown
Ja, kon het ook niet afstraffen, wel erg irritant soms..

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:26

jeuk is ook irritant, dan móet je gewoon effe krabben, das bij paarden niet anders als bij ons hoor! Lachen

XUlyssesX

Berichten: 3548
Geregistreerd: 16-05-05
Woonplaats: Fryslan

Re: is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 19:27

een vriendin van mij zegt dus dat ik het bij hem moet afleren maar ik zou zelf ook willen jeuken als ik jeuk heb.. als ik dan word gestrafd.. nou daar zou ik niet tegen kunnen
bedankt

Anoniem

Re: is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:30

Van mij mogen ze het dus niet als het hoofdstel nog aan is.
Vind ik mijn hoofdstel te duur voor en dadelijk is het kapot.
Of hij gaat perongeluk met 1 been door de teugel en trekt zijn mond stuk.

Dus, ik leer het wel af.
En ja, jeuk is vervelend, maar als ze weten dat ze het niet mogen, is het ineens niet meer zo hard nodig.

Overigens als ik een dienblad in mijn handen heb, laat ik de kopjes ook niet vallen omdat ik jeuk heb Lachen

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re: is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:34

Idd... als ¨je paard kan best even wachten...

Ook als je even stilstaat ofzo. Hij heeft er kennelijk een gewoonte van gemaakt.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Re: is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:04

Ik ga met RK mee. Jeuken mag, maar niet tijdens het rijden of afstappen. Dan moet ze maar heel even wachten. Ik krijg ook absoluut niet de indruk dat de jeuk zo ondraaglijk wordt en dat ze het niet zou kunnen negeren.
Naar mijn idee is het ook een gewoonte van het paard. Mijn paard mag het dus niet (met hoofdstel om) en doet ook helemaal geen poging als we nog in de bak zijn. Staan we op de poetsplaats en is het hoofdstel af, dan weet ze dat het mag, en pas dan doet ze het.

Sash

Berichten: 2004
Geregistreerd: 07-02-05
Woonplaats: Goes

Re: is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:10

Mijn paard doet het ook. ook gewoon tijdens het stappen. dan stopt hij ineens en vliegt dat voorbeen naar voren en zijn hoofd naar beneden en dan gaatie jeuken idd. ik dacht eerst dat het aan het bit lag maar dat zal dan wel niet... hij doet het overigens ook als hij niet bezweet is. en als ik pech heb vliegt dat tweede been ook nog eens naar voren Haha! dan staan we helemaal gestrekt.

eigenlijk denk ik dat het geen jeuk is maar een manier om onder werk uit te komen. honden doen het ook vaak, als ze moeten luisteren gaan ze ineens krabben.

Anoniem

Re: is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:12

Ligt eraan. Er zijn paarden die het door hebben en vanuit galop op de rem staan om zo genaamd even te krabben en onder het werk uit te komen.

Maar mijn paard heeft echt jeuk aan zijn neus of tand. Heel lastig omdat er op dit moment een oude wortel uit komt groeien wat kriebelt en hij soms even aan zijn been moet 'afkriebelen'
Bovendien schuimt hij veel wat hij altijd even aan zijn been moet af vegen. Dat vind ik geen gedragsprobleem, vooral niet omdat hij wacht met uitstappen tot ik toestemming geef.

Wardie

Berichten: 551
Geregistreerd: 27-11-06

Re: is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:23

Even een vraag als redelijk onervaren iemand; Waarom zou een paard niet tegen je aan mogen schuren? Iemand bij mij op stal laat het wel toe, gaat er zelfs voor staan en dan is het even "jeuken" en klaar. Kan iemand mij uitleggen wat hier de bezwaren tegen zijn? Had er nl. nooit iets achter gezocht...

Anoniem

Re: is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:25

Dat een paard alleen maar tegen je schuurt als je de mindere in rang bent.

Verder doet het met een hoofdstel ook nog eens zeer.
Verder heeft hij benen, een voerbak enz, hij kan zich best schuren zonder mij Lachen

Santosss
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:29

Mijn paard mag ook niet schuren met hoofdstel in..
Na het rijden als zijn hoofdstel uit is gaat hij pas schuren aan ze benen..Hij mag ook niet tegen mij schuren Lachen

Wardie

Berichten: 551
Geregistreerd: 27-11-06

Re: is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:31

Bedankt voor je antwoord!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:39

runningkawa schreef:
Of hij gaat perongeluk met 1 been door de teugel en trekt zijn mond stuk.


Zoals ik dus eens aan de hand had Ja. Liet mijn paard ook altijd even aan zijn been vegen, want als je jeuk hebt moet je krabben. 1 keer iets te langzaam geweest met de teugels, paard gaat op teugels staan, geraakt in paniek. Gelukkig alleen een totaal aan flarden gerukt hoofdstel, maar had mijn lesje wel geleerd. Voortaan wordt er pas geschuurd zodra het hoofdstel uit is, en nu ze het weet maakt ze er ook geen problemen om. Ik maak dat ik doordoe met het afzadelen, en mevrouw wacht heel netjes.

Citaat:
Dat een paard alleen maar tegen je schuurt als je de mindere in rang bent

Is dat altijd zo? Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ik de hogere in de rang ben. Ik mag mijn paard in alle houdingen draaien zoals ik wil. Ik hoef haar niet eens aan te raken, als ik een beetje stoer en breed op haar af ga dan gaat ze vanzelf al een stap opzij. Ze heeft nooit de intentie om mij tegen te gaan.
Maar het gebeurt wel eens dat ze zo héél lief langs mij komt staan. En dan zou je bijna denken dat ze vraagt: 'Zou ik asljebliieeeeef heel eventjes mogen schuren?', waarna ze heel voorzichtig met het gewicht van een vliegje zachtjes tegen me aan gaat schuren. Eigenlijk enorm schattig om te zien want ze doet het zo zachtjes en voorzichtig, maar als ik een keer haar hoofd wegdraai zucht ze en loopt ze maar tien meter verder naar de dichtsbijzijnde paal Haha! .

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:31

Van mij mogen ze het ook niet met een hoofdstel om.
Ze blijven zo ergens aan hangen en trekken iets stuk of raken in paniek.
Daarnaast ben ik inderdaad ook zuinig op m'n spullen, die hoeven niet stuk geschuurd...

Zo gauw het hoofdstel af is mogen ze van mij vollop schuren, ik wil zelfs nog wel even helpen door met m'n handen de bezwete plekken mee te kriebelen.
Maar schuren tegen mij mogen ze ook zeker niet!

lonnie

Berichten: 7857
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Re: is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:14

als ik jeuk heb wil ik ook krabben. als mijn paard na het werk jeuk heeft dus ook. hij geeft het zelf ook al aan, gaat stilstaan en wil zijn hoofd nar beneden doen. ik stop dan gewoon even, geef lange teugel en sta een minuutje stil. heb er geen last van en paard is van zijn jeuk af. aan mij krabben is iets anders, dat sta ik niet toe

_June
Berichten: 1958
Geregistreerd: 23-10-04

Re: is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:19

Mijn paarden mogen best aan d'r eigen been schuren, maar niet aan mij of aan iets hards waar ze d'r hoofdstel mee kapot maken Lachen

paardje2005

Berichten: 2342
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: grunn

Re: is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:30

runningkawa schreef:
Van mij mogen ze het dus niet als het hoofdstel nog aan is.
Vind ik mijn hoofdstel te duur voor en dadelijk is het kapot.
Of hij gaat perongeluk met 1 been door de teugel en trekt zijn mond stuk.

Dus, ik leer het wel af.
En ja, jeuk is vervelend, maar als ze weten dat ze het niet mogen, is het ineens niet meer zo hard nodig.

Overigens als ik een dienblad in mijn handen heb, laat ik de kopjes ook niet vallen omdat ik jeuk heb Lachen


o ja dat geintje ken ik. mijn paard schuurt meestal als ik zijn hoofdstel heb afgedaan, 1 keer had ie blijkbaar zo'n jeuk dat is zijn hoofd naar beneden deed en voet naar voren boven op de neusriem, en toen wou hij zijn hoofd omhoog doen en was het knap neusriem. erg fijn.

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:24

Ik heb een paar weken een pony gereden, die voor en na het rijden een keer aan beide benen moest krabben.. Zeer irritant Scheve mond

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 00:42

Mijn paardje doet dat ook heel vaak. Eerst vroeg ik me af WAAR de jeuk dan zat, aan het been, of aan de mond. Ik denk toch het laatste. Ze doet het niet alleen als ze bezweet is, maar ook gewoon tussendoor. Alleen als we stappen, niet vanuit draf ofzo (dat zou ook niet mogen van mij haha)
Ze schuurt niet tegen mij aan, maar wel tegen de voerbak, dus ik doe altijd zo snel mogelijk het hoofdstel uit.

Lotje02

Berichten: 4006
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Tilburg

Re: is jeuken aan been een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 12:12

Mijn paard mag het niet tijdens het rijden. Daar ben ik ook streng in, want haar kennende gaat ze dan om de 2 minuten stilstaan om te jeuken. En na het rijden en afzadelen mag ze zoveel jeuken als ze wil!