Hoe straffen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LMR
Berichten: 446
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Groningen

Hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 12:31

Als mijn paardje iets doet waar ik het niet mee eens ben, vind ik het moeilijk hoe ik dr op dr donder moet geven. Moet ik mijn stem verheffen, een tik geven (waar?) of nog iets anders?

Als ze eten ziet wil ze nog wel is dr eigen weg gaan.. geen groot probleem, maar het mag niet. Ik moet toch de leider zijn. Bloos

Anoniem

Re: Hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 12:36

Ligt er helemaal aan wat hij doet.
Als mijn paard bijv. tegen mij zou willen schuren is een simpel "HUH" al genoeg.
Zou hij echt iets gevaarlijks doen zoals bijten, slaan of dreigen dan krijgt hij toch echt een goede dreun of schop onder z'n donder.
Je reactie moet gewoon proportioneel zijn ten opzichte van zijn gedrag.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 12:39

Inderdaad dat hangt van het paard en de situatie af. Ik zie in je profiel dat je je paard nog maar een paar weekjes hebt. Misschien moet je haar wat beter leren kennen, je moet dat in het begin toch en beetje aftasten. Maar zorg in ieder geval niet dat ze je de baas is: begin met een correctie met de stem en als dat niet werkt, moet je wat sterker doorkomen. Je zal snel genoeg doorhebben wat werkt bij jouw paard. Vraag een ervaren persoon in de buurt eens om je te helpen anders.

Keukenkast
Berichten: 3150
Geregistreerd: 26-12-04

Re: Hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 12:39

Precies, ligt eraan wat hij doet. Stem verheffen, een tik geven, lichaamshouding veranderen etc. allemaal mogelijk! Maar het moet wel kloppen bij zijn gedrag.

Maar als hij bijvoorbeeld steeds zijn hoofd naar beneden doet, terwijl je langs een hooibal loopt o.i.d. gewoon consequent zijn hoofd wegtrekken. Desnoods met een touwkettinkje.

xLianne

Berichten: 8
Geregistreerd: 25-11-06

Re: Hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:24

LMR schreef:
Als ze eten ziet wil ze nog wel is dr eigen weg gaan.. geen groot probleem, maar het mag niet. Ik moet toch de leider zijn. Bloos


Dan meteen stoppen, voor het paard gaan staan, je handen omhoog doen en hem/haar een stap naar achter laten doen. Daarna een stukje doorlopen en opnieuw stoppen, als het paard dan ook stopt dna ben je duidelijk geweest, en dan bepaal jij waneer hij/zij naar het eten mag. Lachen

Loves_Johan
Berichten: 76
Geregistreerd: 26-11-06

Re: Hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:30

Tja ligt eraan wat ze doet. Lachen

whisperramse

Berichten: 2719
Geregistreerd: 31-12-04

Re: Hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:30

hangt compleet af wat hij of zij doet.
Word er gewoon beetje gedramd dan dram ik lekker terug.
Als hij begint te slaan, bijten dan doe ik iets terug in proportie.
Met mij mag er niet gesold worden en dat weten mijn paarden goed genoeg!
Als ik alleen mijn stem eens verhef is het al een pak kalmer Haha!

LMR
Berichten: 446
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 13:06

Dankjulliewel allemaal! Het is een beetje een eigenwijsje..Lachen Maar ze slaat of bijt niet. Ze reageert redelijk op mijn stem, en als dat niet lukt zal ik dr is een tik geven.

Six
Berichten: 1191
Geregistreerd: 28-11-06

Re: Hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:20

Eigenlijk. Kan je ook je paard op het moment dat ie iets fouts doet. Negeren of weglopen.
Geen aandacht meer schenken.
Dat vinden paarden écht niet leuk.
En elke keer als ie iets fouts doet.
dan loop je weg.
Dan krijgt hij het wel door.
In de kudde willen ze ook niet genegeerd worden namelijk.

Stephzdesign

Berichten: 1644
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:24

Als een paard door mij heen probeert te lopen verhef ik eerst mijn stem klein rukje aan het halstertouwtje. Dan nog geen reactie, hardere ruk aan het touwtje en dan krijg het paard toch echt een tik en dat wel tegen de neus of tegen de borst.

Of wat hierboven staat als ze iets doen wat niet mag dan gewoon negeren.

Favory_love
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:11

Slaan is een teken van onmacht en zal ik dus nooit gebruiken.
Sla jij een mens omdat hij niet precies doet wat je wil?
Tenslotte kan een mens nog terug slaan en een paard niet.

Als je paard niet luistert,heeft hij te weinig respect voor je maar dat los je niet op met slaan.
Je paard zal alleen maar bang van je worden.

Waarom probeer je niet een keer grondwerk?
Als je daar iets over wil weten,kan je me toevoegen:
bella_beest@hotmail.com

Succes

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:15

Lia_ schreef:
Ligt er helemaal aan wat hij doet.
Als mijn paard bijv. tegen mij zou willen schuren is een simpel "HUH" al genoeg.
Zou hij echt iets gevaarlijks doen zoals bijten, slaan of dreigen dan krijgt hij toch echt een goede dreun of schop onder z'n donder.
Je reactie moet gewoon proportioneel zijn ten opzichte van zijn gedrag.


Daar ben k het mee eens.. Ja

Anoniem

Re: Hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:16

En daar sluit ik me ook helemaal bij aan Ja

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:20

Favory_love schreef:
Slaan is een teken van onmacht en zal ik dus nooit gebruiken.
Sla jij een mens omdat hij niet precies doet wat je wil?
Tenslotte kan een mens nog terug slaan en een paard niet.

Als je paard niet luistert,heeft hij te weinig respect voor je maar dat los je niet op met slaan.
Je paard zal alleen maar bang van je worden.

Waarom probeer je niet een keer grondwerk?
Als je daar iets over wil weten,kan je me toevoegen:
bella_beest@hotmail.com

Succes


En hoe denk jij dat het gaat in een kudde dan?
Daar vragen ze ook niet netjes aan elkaar: Wil je dat misschien even niet meer doen? Clown
Dan krijgt de ander ook een ram.
Dus dan doe jij zeg maar wat een soortgenoot ook zou doen. Prima toch? Tenminste als het terecht is.

Saskia_

Berichten: 368
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:49

Als dat het grootste probleem is dat ze met eten dr eigen gang gaat, moet je der proberen net een stapje voor te zijn je wint het namelijk toch niet van 500 kilo als dat je meesleurt ook niet als je een tik geeft. Ik weet niet wat je paardje precies doet, maar als ze met eten bezig zijn o.i.d gewoon al extra opletten en haar aadacht naar jou toe trekken. Het is gewoon een beetje proberen wat werkt, en je word er vanzelf wel handig in Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:14

Ik vind straffen zelf een heel naar woord, gebruik liever het woord "corrigeren".
De dosering van een correctie is afhankelijk van het paard. Maar onthou dat een correctie die niet aankomt, een correctie is die je net zo goed niet had hoeven geven. Je kunt beter een keer flink en misschien te hard corrigeren, dan iedere keer de druk verhogen. Afhankelijk van het paard kan dat namelijk ontaarden in een soort spelletje.

Als je problemen hebt met eten, en dan vermoed ik dat het in dit geval puur om grazen aan de hand gaat, dan zou ik om te beginnen stoppen om haar overal maar te laten grazen. Zoek een of twee plekken uit waar ze grazen mag. Voer geen snoepjes of appels uit de hand, gooi beloningen in de voerbak. En ga voor de rest aan grondwerk doen, zo krijg je meer respect van je paard als je er naast staat. Zie ook dit topic:

viewtopic.php?f=125&t=625206

paix

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-11-06

Re: Hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:52

ideetje.. zet een emmer met voer buiten neer. pak het paard aan het halster. het paard ziet voer en wil er heen. zeg uh en laat hem stil staan. ga dan rustig lopen het paard zal gaan dringen. laat hem achteruit lopen en doe het opnieuw. ga zo door tot hij rustig loopt. voor het eten blijv je stil staan. je laat je paard mag neit eten tot jij het zegt. dus als hij gaat proberen te eten weer achter uit lopen. op een gegeven moment zal het wel beter gaan.

tip voor respect. laat je paard voor je weg rennen en vraag hem dan naar je toe te komen. dat is werkt zo goed! mijn kleine eigenwijze shet viel me aan in het weiland toen heb ik dit geprobeert. laten renen wil hij niet rennen tik met de halstertouw op de kont netzolang tot hij voor je weg rend. stop met renen en laat hem naar je toe komen. werkt uitstekent~!

Anoniem

Re: Hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:03

loveamira schreef:
ideetje.. zet een emmer met voer buiten neer. pak het paard aan het halster. het paard ziet voer en wil er heen. zeg uh en laat hem stil staan.



En als hij dat niet doet maar gewoon doordenderd?
Je houdt 600 onopgevoede kilo's niet zomaar tegen door alleen uh te zeggen Haha!

paardje2005

Berichten: 2342
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: grunn

Re: Hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:13

als die van mij met vast staan de hele tijd heen en weer loopt en verhef ik eerst mijn stem. blijft hij het doen, dan krijgt hij een tik op de plek waar ik op dat moment sta.

bijt hij, bijt ik terug( Lachen ) of krijgt hij een tik op zijn snoet. trapt hij, trap ik terug.

in het begin was er totaal niet met hem te wandelen, en omdat ik niet zo gek ben om achter hem aan te rennen deed ik een hengstenketting door het halster, hoe harder hij liep hoe meer druk. na een paar keer was het duidelijk en kan ik zonder probleem met hem wandelen.

onder het wandelen hapt hij gelukkig niet naar gras. het paard van een vriendin van mij wel. heel irritant als je om de paar passen weer moet wachten omdat het paard wil eten. ik zou dit zelf nooit toelaten,maar goed het is haar paard en ze moet het zelf weten.

let wel op met corrigeren dat je het direct doet. niet nog eens 30 seconden later want dan weet hij al helemaal niet meer wat hij gedaan heeft.

Anoniem

Re: Hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:17

Lia_ schreef:
loveamira schreef:
ideetje.. zet een emmer met voer buiten neer. pak het paard aan het halster. het paard ziet voer en wil er heen. zeg uh en laat hem stil staan.



En als hij dat niet doet maar gewoon doordenderd?
Je houdt 600 onopgevoede kilo's niet zomaar tegen door alleen uh te zeggen Haha!

Dan knuffel je hem tot stilstand Ja

troelala

Berichten: 182
Geregistreerd: 19-11-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 02:05

ik vind een corrigerende tik wel kunnen mits hij juist gedaan is..het is heel nelangrijk dat je goed aftast hoe je je merrie kunt straffen..negeren heeft bij die van mij nooit gewerkt hij gaat alles alleen maar harder doen,schrapen,tussen de kettingen heen en weer lopen,de kettingen vast pakken tussen zijn tanden..soms is een grote mond al genoeg en soms moet je wel eens vreselijk hard optreden,maar het belangrijkste is wel dat je consequent bent...succes

Shadow0

Berichten: 43583
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:44

Linnie13 schreef:
En hoe denk jij dat het gaat in een kudde dan?
Daar vragen ze ook niet netjes aan elkaar: Wil je dat misschien even niet meer doen? Clown
Dan krijgt de ander ook een ram.


Dat is niet waar. Bijna altijd waarschuwen paarden elkaar wel: een zwiep met de staart als een paard van achteren teveel dramt, oren plat en zwaaien met het hoofd in andere gevallen. De eerste trap of poging tot bijten is meestal ook nog niet echt raak of hard (hoewel het voor ons, fragiele mensjes, nog altijd best pijnlijk kan zijn Blauw oog )

Het verschilt ook van situatie tot situatie: met welk paard heb je te maken, en wat is de 'overtreding'. Sommige paarden dreigen heel lang en doen weinig, anderen waarschuwen nauwelijks en treden gelijk op. Een beetje duwen van achteren en te dichtbij komen is minder erg, als een ander paard je in de staart bijt dan volgt er wel meteen een reactie.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:36

Dat is zo, en daarom corrigeren wij ook met de stem geen reactie? Dan een tik. Tenminste, zo werkt het bij mij.. Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:00

Linnie13 schreef:
Dat is zo, en daarom corrigeren wij ook met de stem geen reactie? Dan een tik. Tenminste, zo werkt het bij mij.. Lachen


Om te reageren op een stemreactie moet het paard wel weten wat die inhoudt. Dus hoe leer je hem die stemreactie aan?

Shadow0

Berichten: 43583
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:12

De meeste dieren kunnen de toon van je stem goed begrijpen, ook zonder dat ze dit expliciet leren.