Vinden jullie dit normaal???

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Forcalquier

Berichten: 2070
Geregistreerd: 07-01-05

Vinden jullie dit normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 20:02

IK weet niet of het hier goed staat sorry!!

De hengst(fries) van mij en mijn vriend staat nu ruim een jaar op een soort opfokstal voor jonge paarden,
hij staat daar in een uitloop stal met heel veel weidegang.

Vanaf het begin heeft onze hengst de leiding over een groep van ong. 20 jaarlingen etc.. dit ging in het begin vrij moeizaam omdat hij ze echt allemaal van zich af schopte maar uiteindelijk was er rust en was hij duidelijk de leider.

Sinds kort heeft de eigenaar van de stal weer een groepje van 6 paarden erbij gezet, en dit ging helaas helemaal niet goed hij ging echt als een gek te keer en sommige waren licht verwond.

Toen heeft de eigenaar zonder het ons te vragen onze hengst uit de groep gehaald(met veel moeite) en staat hij voor het eerst in een jaar weer in een box van 3bij3.

We zijn laatst wezen kijken bij hem en ik heb even met hem gewandeld, maar hij is zich zelf niet meer zodra hij voor de stal staat wil hij niet naar binnen, eenmaal in zijn box staat hij weg te kwijnen en heel zielig te hinniken als hij zijn vroegere maatjes hoort(uitloopstal is practisch naast zijn box).

Ik vind dit dus verschrikkelijk zielig, als ik met de eigenaar praat wil hij er niks van weten om hem weer terug te zetten, hij staat nu 4 uur per dag op een afgezonderd landje en verder in zijn box.

Ik kan niet meer met hem rijden om dat hij last van zijn rug heeft en van de DA alleen weidegang mag om zijn oude dag te leven.

Hij staat dan op een opfokstal maar onze hengst is al 22 en gepensioneerd, ik vind het ronduit schandalig ,want zijn gedrag tegen over de anderen is volgens mij gewoon roedel bepaling

Wat moet ik nu doen? ik vind niet zomaar iets terug waar hij zo kan rond lopen(oude situatie dan), en wat ook nog eens dicht in de buurt is. hoe moet ik de eigenaar vertellen dat dit normaal gedrag is? en is het normaal gedrag of zit ik fout?

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15502
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Vinden jullie dit normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:26

Ik kan mij jouw reactie voorstellen. Maar zeker ook de reacties van de eigenaren van de andere paarden. Zij willen immers ook dat hun paard goed door de opfok komt. Mij lijkt het persoonlijk het beste om toch een andere stal te zoeken. Jouw paard kan blijkbaar niet goed tegen dit soort veranderingen. Een groepsstal is fijn maar niet voor elk paard. Ik zou eerlijk gezegd ook balen als er zo´n paard bij ons in de kudde en stal stond.
Jammer dat het gezien zijn leeftijd niets meer uitmaakt dat hij geruind wordt, anders had ik dat gedaan.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Vinden jullie dit normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:31

Ik snap je frustratie en probeer het ook van de andere kant te bekijken.
Als ik de eigenaar van de stal was, had ik die van jou er ook uit gehaald, je hebt er niks aan als andere paarden schade oplopen. kan hij niet in een kleinere koppel waar geen wisseling van paarden is ?

lonneke_
Berichten: 837
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Vinden jullie dit normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:32

Ik denk dat je ook het beste een andere stal kan zoeken. Hoe jammer het ook is, maar ik kan me voorstellen dat de andere eigenaren het ook niet prettig vinden.
Ik zou gewoon lekker een andere stal zoeken en dan kijken of het daar wel goed gaat.
Misschien dat een kleindere groep inderdaad een oplossing is.

PERENBOOMPIE
Berichten: 1212
Geregistreerd: 20-09-06

Re: Vinden jullie dit normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:32

Inderdaad ik ben het met Coby eens want wanneer ik mijn jaarling in de opfok zou hebben en er liep zo'n hengst tussen die iedereen loopt te slaan dan zou ik dat ook niet pikken en waarschijnlijk als hij een keer verkeerd slaat kun je zo'n jaarling laten inslapen omdat jou hengst zich niet kan gedragen,het is misschien niet leuk voor je maar ja dan moet je of een eigen stukje land huren of genoegen nemen dat hij 4 uur op de wei staat en er zelf daarnaast nog iedere dag mee gaan wandelen of longeren.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Vinden jullie dit normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:33

Ik vind wel dat de eigenaar van de stal/opfok je even had moeten bellen dat je paard niet meer te handhaven was in de groep en daarom op stal moest. Maar ik vind het niet vreemd dat je paard niet bij die anderen mag staan, ik zou er niet mee kunnen lachen als mijn jaarling al kapot geslagen is voor hij zelfs maar aan het werk is geweest. Is er geen mogelijkheid dat de jaarlingen in 2 groepen gesplitst worden en de 'rustige groep' waar hij al bij stond bij jouw hengst komen? Of dat jouw hengst een apart afgezet stukje grond naast de groep krijgt? Zo nee, zou ik toch iets anders opzoeken.

sambagirl

Berichten: 1381
Geregistreerd: 19-11-06

Re: Vinden jullie dit normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:40

Eigenaar had je inderdaad wel even kunnen informeren!

Ik denk dat je hengst niet meer thuishoort in zo'n grote groep, zou die niet ergens in de klein groepje kunnen met wat andere oudere paarden of zo. Alleen staan lijkt me ook niet leuk voor hem

PERENBOOMPIE
Berichten: 1212
Geregistreerd: 20-09-06

Re: Vinden jullie dit normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:47

Ben het ook idd mee eens dat de groep wel erg groot is(26 paarden bij elkaar)ligt er natuurlijk maar net aan hoe groot de weilanden zijn maar persoonlijk hou ik ook niet van die hele grote opfok stallen,waar mijn veulen staat staan ze met zn drieen en dan hebben ze een grote uitloop stal met paddock ervoor en dan kunnen ze zo de wei in naar gelieve en wanneer ik mijn veulen er even uit wil halen voor een momentje voor ons zelf (doe ik 1x pw) om de hoefjes te krabben en een beetje lijfelijk contact te houden zodat we niet helemaal van elkaar vervreemden dan staan die andere twee bij elkaar en vinden het best dat wij even weg zijn.Dus misschien dat je idd ook kunt voorleggen of de eigenaar van de opfok dat zou kunnen overwegen dan is iedereen weer happy! Haha!

Forcalquier

Berichten: 2070
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Vinden jullie dit normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 14:37

Het probleem is dus dat er drie groepen zijn, merries, ruintjes en hengsten.De eigenaar heeft steeds nieuwe paarden en die worden dus af en aan geplaatst en verkocht, er is dus weinig rust in de groep.Het is niet zo dat ze behoorlijk verwond worden hoor, het zijn kleine bijt wondjes en hij komt er zelf ook niet ongeschonden vanaf want hij staat nu op stal met een dikke knie.DA is geweest en hij heeft een goede trap gehad en mag nu dus ook niet het land op. De DA vind zelf ook dat hij nu uit zijn doen is en heeft met de eigenaar gesproken over een klein groepje paarden, dit is nu gelukkig afwachten want hij gaat er over nadenken.Zo niet haal ik hem weg, ik begrijp jullie reactie (dat ik hem daar weg moet halen)maar ik vind niet zo snel iets anders, helemaal omdat het geen zin meer heeft om hem te laten castreren en hengsten zijn niet echt welkom op een pensionstal. Overigens heb ik een eigen stal hoor maar daar kan hij niet staan omdat ik 3 merrie's heb, dit was in eerste opzicht het beste omdat hij gepensioneerd is en ik niet veel tijd meer voor hem heb.
Ik heb ook al verzorgsters voor hem gezocht maar hij is gigantisch sterk, dus die hebben snel afgehaakt.

fienntjen
Berichten: 180
Geregistreerd: 08-08-06

Re: Vinden jullie dit normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:41

Je kan vragen of hij op een stukje land mag staan met nog een paard erbij , eentje dat met hem vrienden kan worden en die aan elkaar gezelschap hebben.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Vinden jullie dit normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:53

Dat je niet ingelicht bent is niet netjes, maar dat hij uit de groep is gehaald kan ik ook wel begrijpen. Als een paard te dominant is en de rust in de koppel is daardoor ver te zoeken, dan moet er iets aan worden gedaan.

Waarom laat je hem niet castreren?

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Vinden jullie dit normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:59

KarinvdM schreef:
Dat je niet ingelicht bent is niet netjes, maar dat hij uit de groep is gehaald kan ik ook wel begrijpen. Als een paard te dominant is en de rust in de koppel is daardoor ver te zoeken, dan moet er iets aan worden gedaan.

Waarom laat je hem niet castreren?



Ben ik mee eens. Alleen castreren lijkt mij geen optie gezien zijn leeftijd.
Wel fijn dat de staleigenaar mogelijk bereid is om een kleinere en stabieler groepje samen te stellen. Hoop voor je dat het wat wordt.

Forcalquier

Berichten: 2070
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Vinden jullie dit normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 15:59

nee castreren heeft geen zin meer. Vind het alleen raar van de eigenaar dat nu de DA er wat van gezegd heeft hij er wel over na gaat denken!!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18069
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Vinden jullie dit normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:29

Tsja, vervelende situatie, voor iedereen. En het ergste nog wel voor jouw paard!
Naar mijn mening kan een hengst alleen in een groep, als de groep over geruime tijd hetzelfde blijft. Op die manier heeft hij echt zijn eigen kudde. Dit is in de opfok nooit te realiseren. Persoonlijk zou ik ook niet zo'n hengst tussen mijn groep pubertjes in willen hebben, maar das weer wat anders.

Je zegt dat je zelf een stal hebt, heb je dan niet zelf de ruimte om hem een stuk land met schuilstal te geven en daar een ruintje (wat mij betreft een shetlander ofzo) bij te zetten? op die manier heb je het zelf in de hand....

succes er mee!@

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Vinden jullie dit normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:02

De eigenaar had beter even hem er uit kunnen halen, nieuwe paarden bij in de koppel en vervolgens hem weer in de kudde zetten als hij duidelijk de dominante factor is. Meestal is er dan meer rust. Zo doen we het hier tenminste vaak wel met de hengst. Maargoed, wel andere kant: Geen idee wat de leeftijd van de opfokkoppel is, maar vanaf 2 a 3 jaar willen hengsten wel vaker de strijd met elkaar aan gaan, als er onrust is, dus dan is een grote groep met allemaal testosteronbommen door de war gaan gooien, bij wijze van spreke, ook niet echt ideaal.

En anders? Opzoek naar een andere (kleinere) locatie?...
Voor zo'n oude kerel lijkt het me niet fijn hele dagen op stal. Al helemaal als hij rugklachten heeft. Dan is elke beweging meegenomen lijkt me.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Vinden jullie dit normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:03

Ik vind dat het stallingsadres het goed en netjes opgelost heeft, voor alle paarden die bij hem staan. Helaas is de hengst het er niet mee eens gezien zijn gedrag. In jou geval zou ik kijken naar een andere stalling, indien hij jonger was geweest zou ik nog overwogen hebben om hem te laten castreren echter op deze leeftijd lijkt het mij niet zinvol meer.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: Vinden jullie dit normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:24

Ik vind het terecht dat jouw paard uit de groep is gehaald.. maar dat had hij wel even met jou moeten overleggen natuurlijk. Als ik eigenaar was geweest van een van de jaarlingen was ik in ieder geval erg blij geweest dat de eigenaar zo heeft gehandeld..

Als castratie niet meer mogelijk is (is chemische castratie geen oplossing?), en hij ook niet apart kan met een klein groepje zou ik een ander adres voor hem zoeken.

Blue9

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Wijk

Re: Vinden jullie dit normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:27

Waar betaal je voor,? Niet voor een stal van 3 bij 3 toch? En btw, zo gaat het nu eenmaal! Na die ene vechtpartij was er waarschijnlijk niks meer gebeurd!

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Vinden jullie dit normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:32

Volgens mij is het ook onzin om een hengst op zijn 22 nog te castreren. Hij zal zijn hengsten gedrag dan nog gewoon blijven vertonen denk ik...

Forcalquier

Berichten: 2070
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Vinden jullie dit normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 18:49

Niine schreef:
Waar betaal je voor,? Niet voor een stal van 3 bij 3 toch? En btw, zo gaat het nu eenmaal! Na die ene vechtpartij was er waarschijnlijk niks meer gebeurd!


Zo ging het dus ook bij die andere jaarling 2 dagen onrust en daarna was het over, bij de nieuwelingen heeft hij maar een paar uurtjes samen gestaan en toen werd hij weg gehaald. Nu schijnt het dus ook zo te zijn dat zijn oude groepje alleen maar in de (uitloop)stal naast hem staan en naar hem lopen te schreeuwen(om het zo maar even te noemen).
Ik betaal nu ook veel meer omdat hij in een andere box staat,en buiten en binnen gehaald word.

Bij mijn merrie's is het ook zo geweest toen de laatste erbij kwam, dat heeft bijna drie maanden geduurd voordat ze geaccepteerd werd door de andere 2. En die werd ook behoorlijk aangevallen, naar mijn idee is het normaal paardengedrag zo gaat het in elke kudde/groep.
Mijn DA heeft dit ook bevestigd het is roedelbepaling alleen was volgens hem de groep te groot.

Anoniem

Re: Vinden jullie dit normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:37

Jeannine schreef:
Volgens mij is het ook onzin om een hengst op zijn 22 nog te castreren. Hij zal zijn hengsten gedrag dan nog gewoon blijven vertonen denk ik...

Daar ben ik niet zo zeker van. Mijn pony is gecastreerd toen hij 10 was en vertoont geen hengstengedrag meer. Ja, wat showen als er drie meter verderop een hengstige merrie staat te gillen maar daar zullen veel ruinen op reageren.

Overleg eens met de VA of castreren misschien toch de scherpe kantjes van het hengstzijn (en het bijbehorende rangbepalende gedrag) af kan halen zodat hij weer lekker in zijn eigen groep kan.

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Vinden jullie dit normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:32

10 of 20, dat vind ik nogal een verschil. Maar misschien is het zo, ik heb daar verder geen ervaring mee....Lachen

Anoniem

Re: Vinden jullie dit normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 01:10

Een hengst van 10 is net zoveel hengst als één van 22 hoor.
Maar het 'ingebakken' gedrag kan wel anders zijn. Daarom ook mijn advies om de VA toch te raadplegen.

Forcalquier

Berichten: 2070
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Vinden jullie dit normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 12:59

Bedankt voor jullie reacties, ik ben gister op stal geweest en hij is gister buiten gezet met 2 jaarlingen van zijn oude groepje, dol gelukkig is hij weer. Hij staat s'avonds nog wel op stal maar daar moet hij dan maar aan wennen, hij gaat nu gelukkig weer gemiddeld 14 uur naar buiten. Gisteravond stond hij ook op stal toen wij kwamen maar hij kijkt weer happy en zijn knie is ook al een stuk minder.
Gelukkig is alles goed afgelopen, ga vandaag een bos bloemen brengen naar de eigenaar.

Bienotje

Berichten: 10897
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Vinden jullie dit normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:06

Kijk eens naar een artikel in het blad Amazone, volgens mij het november nummer. Daar staat een artikel over hengsten in.

Inderdaad kunnen deze juist onhandelbaar worden als ze niet zoals de natuur is dagelijks in een groep buiten lopen. Juist daardoor wordt het zien van andere paarden een uitje en ook daar in het artikel wordt beschreven dat er regelmatig hengsten wegkwijnen omdat ze apart achterin een stal worden gezet.

Artikel gaat over castratie, maar toch Knipoog

Toch snap ik ook de eigenaar wel, om een hengst rond te kunnen hebben lopen even de kans op verwondingen bij de andere paarden riskeren is niet niks. Gelukkig is het nu al zo goed als opgelost.