Werking van hengstenketting?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Werking van hengstenketting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 12:44

Hallo bokkers,

Ik heb een vraagje:

Silence is buiten erg druk en bang. Om dat op te bouwen wandel ik veel met hem, maar hij zet het meestal op een lopen en word alleen maar drukker.
Nu zeiden wat mensen op stal, gebruik dan een hengstenketting.
Kan iemand mij vertellen wat het precies is en wat de werking ervan is.

Alvast bedankt.

Anoniem

Re: Werking van hengstenketting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:48

Hij is steviger dan een halstertouw, dat is eigenlijk het grootste verschil als je hem normaal gebruikt.

Veel mensen halen hem over de neus heen, dus aan de ene kant van het halster vast, over de neus en door de ring aan de andere kant van het halster naar je hand. Op die manier is er meer druk op de neus, maar geef je per ongeluk een ruk dan kan dat behoorlijk pijnlijk zijn.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:01

Silence schreef:
Hallo bokkers,

Ik heb een vraagje:

Silence is buiten erg druk en bang. Om dat op te bouwen wandel ik veel met hem, maar hij zet het meestal op een lopen en word alleen maar drukker.
Nu zeiden wat mensen op stal, gebruik dan een hengstenketting.
Kan iemand mij vertellen wat het precies is en wat de werking ervan is.

Alvast bedankt.

Hoe zit het met de leiding tussen jou en Silence?
Kan goed mogelijk zijn dat die aan jou leiderschap twijfelt en daardoor nogal druk wordt omdat die leiding nodig heeft.
Ik had dat ook met mijn paard.
Ging ook altijd maar langs me heen en op een gegeven moment stonden we daar en had zei mij aan het lijntje in plaats van ik haar.
Nu er wat meer vertrouwen in zit kunnen we al alleen op pad gaan zonder enige stress.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 13:40

De leiding tussen mij en Silence is goed.

Eerst kon ik wel met hem naar buiten, maar toen is er iets voorgevallen met mijn bijrijster waar ik niet bij was. Dit is buiten gebeurd en sindsdien kunnen we niet meer naar buiten.

In een groep gaat het tegenwoordig redelijk, maar niemand kan alleen met hem de straat op.

Maarre zeg je dit nu, omdat ik op dit moment toevallig twee topics heb geopend met een probleempje erin?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:36

ze bedoelt denk ik dat er dus duidelijk een gebrek aan leiderschap tussen jou en je paard is, anders had je nl geen hengstenketting nodig. Knipoog

Waarom is ie buiten druk en bang? probeer dat eerst eens uit te vogelen en zn vertrouwen te vergroten door veel dingen met hem te doen, grondwerk bijvoorbeeld en schriktraining, dan zie je het vertrouwen van je paard groeien en dat is alleen maar goed voor jullie verstandhouding.

En dán pas het enge buitenwandelen gaan oefenen, niet de erge enge dingen eerst opzoeken en wachten tot de ramp gebeurd, maar eerst in vertrouwde omgeving zorgen dat je leiderschap goed is en zijn vertrouwen ook en dan kun je verder uitbouwen.
succes!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 15:18

cissy schreef:
ze bedoelt denk ik dat er dus duidelijk een gebrek aan leiderschap tussen jou en je paard is, anders had je nl geen hengstenketting nodig. Knipoog

Waarom is ie buiten druk en bang? probeer dat eerst eens uit te vogelen en zn vertrouwen te vergroten door veel dingen met hem te doen, grondwerk bijvoorbeeld en schriktraining, dan zie je het vertrouwen van je paard groeien en dat is alleen maar goed voor jullie verstandhouding.

En dán pas het enge buitenwandelen gaan oefenen, niet de erge enge dingen eerst opzoeken en wachten tot de ramp gebeurd, maar eerst in vertrouwde omgeving zorgen dat je leiderschap goed is en zijn vertrouwen ook en dan kun je verder uitbouwen.
succes!

Afgod

Silence schreef:
Citaat:
Maarre zeg je dit nu, omdat ik op dit moment toevallig twee topics heb geopend met een probleempje erin?

Nee hoor ik wil alleen maar helpen.
Knipoog

Tancreda4
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:07

Mijn leiderschap is prima, ik kan prima met haar wandelen, maar als ik het verkeer in ga heb ik altijd een hengstenketting aan. Niet over de neus, maar aan de ene kant vast, onder de kin door, en door de ring heen. Hij hangt los en werkt niet in als het allemaal best gaat. Hij is puur voor speciale situaties. Soms wat hou vast voor als ze schrikt, en om haar bij me te houden als er een auto opeens eng is (niet echt brede weg en een rijn en diepe sloot aan beide kanten).

Zodra het touw loshangt, hangt de ketting ook los. En zo heb ik net wat meer te zeggen mocht ze er tussen uit willen knijpen (door spannend vinden van het onbekende).

Je leiderschap kan dan heel wat zijn, maar toch vind ik het een fijner idee met zo'n ketting erbij voor de zekerheid. Mijn merrie is niet snel bang, als ze wat eng vind, ga ik voorop en volgt ze me eigenlijk vrijwel gelijk. Vertrouwen en leiderschap is prima, maar zo'n ketting is fijn als een extra hulpmiddel voor het geval dat.

Over de neus had ik hem vroeger wel eens, tegen steigeren, maar dat heb ik snel afgeleerd. Mij werd er op gewezen dat het het dunne neusbotje daar natuurlijk ook zit, en je met een ruk eventueel weet ik veel wat kan aanrichten. Of het waar is? Geen idee, maar onder de kin vind ik zowiezo fijner qua inwerking, naar mijn idee is dat minder scherp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 01:13

Tancreda4 schreef:
Over de neus had ik hem vroeger wel eens, tegen steigeren, maar dat heb ik snel afgeleerd. Mij werd er op gewezen dat het het dunne neusbotje daar natuurlijk ook zit, en je met een ruk eventueel weet ik veel wat kan aanrichten. Of het waar is? Geen idee, maar onder de kin vind ik zowiezo fijner qua inwerking, naar mijn idee is dat minder scherp.

Ik denk dat het met de eventuele schade wel meevalt, als je de ketting niet te laag over de neus doet (dus wel echt over het harde deel, waar ook een hoge neusriem zou zitten en niet heel laag waar je zeg maar een lage neusriem zou vastmaken).

Ik heb een paard gehad die er om de haverklap met ketting en al vandoor ging in het begin. Hij heeft daarbij regelmatig boven op de ketting gestaan en hem daardoor zelf flink strak getrokken. Ook zijn er meerdere kettingen gesneuveld op die manier en hij heeft er geen schade van opgelopen.

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:25

ik zou hem zéker NIET over zijn neus doen.
Dan zóu zn neus kunnen breken.
Als er iets gebeurt.
Gewoon onder zijn kin. Dat geeft gewoon een geen fijn gevoel voor een paard. maar het help zeker wel.
Stel je maar voor. als jij zo;n ijzer ding onder je kin heb en dan eraan trekken Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:13

Vreemd dat er hier veel mensen zijn die een hengstenkettigen over de neus wel vinden kunnen. Maar vaak word een hackemore wel heel slecht gevonden.
(ik wil niemand aanvallen of hier over in discussie gaan hoor. Dat is niet mijn bedoeling het viel mij gewoon op.)

Als een paard echt niet te houden is buiten zou ik misschien liever voor een bit gaan dan voor een hengstenketting over de neus.
Al vind ik vooral bij drukke paarden een hengstenketting soms veiliger dan een halstertouw omdat hij imo minder snel knapt.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:12

ik zou het ook niet over de neus doen. En ik denk veel oefenen wat betreft je probleem. Je kan hem wel gewoon normaal vastmaken dan is het wat steviger..

amberS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:50

ik deed gewoon als mijn paardje vervelend was of iets te spannend vond, het halster touw over zijn neus dat werkte ook heel goed, hoefte ik nie veel kracht te zetten om hem bij te houden..

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:00

Even een post om deze topic terug te vinden. Herken veel in het verhaal, heb zelf een merrie waarmee ik zo aan het halster naar de weide kan lopen en naar de bak. Maar als ik een stukje de weg uit ga, dan wordt ze bang en rukt zich zelf los. Vroeger wel vaak de weg uitgelopen, maar tegenwoordig dus niet meer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:24

Hengstenketting over de neus wordt wel vaker gedaan, en ik zie het verschil niet met de ketting onder de kaak door, mits je hem hoog genoeg plaatst. Vergelijking met een Hackamore loopt een beetje mank omdat je in dat geval ook de hevelwerking hebt van de band onder de kaak door. Ik heb nog nooit gehoord van een gebroken neusbeen door alleen die ketting over de neus.

Ik zou verder met wandelen toch eerder voor een hoofdstel met bit kiezen of een touwhalster, dan voor een halster met ketting. En voor die tijd ervoor zorgen dat de verhoudingen goed zitten, en het paard een basisopvoeding heeft genoten en mij als leider ziet, achter of naast me blijft en in het geval van rennen makkelijk in zijn achteruit te zetten is.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:01

Een normale hengstenketting gaat door de binnenste bitring en dan nog door de buitenste heen en vervolgens weer vast aan de ketting. Als je zo een ruk geeft span je zo'n beetje z'n kaak samen.
Zo'n ketting gaat dan ook niet kapot, jij vliegt eerder de lucht in mocht het paard echt heet worden Clown

Een paard die op hol gaat, houd je met een hengstenketting óók niet tegen.

Thialda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:43

Ik heb bij mijn hengstenveulen ook met een hengstenketting gewerkt, doe ik nog. want met halstertouw was hij gewoon echt een lastbak!
maar ik zou er nog niet over denken om de ketting over zijn neus te doen.. dan nog liever een bit erin!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:05

Dit topic is inmiddels drie jaar oud Thialda.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:07

Topic is idd al 3 jaar oud, daarom hier een slotje.