Hoe het beste straffen bij bijten?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Hoe het beste straffen bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 12:30

Hallo bokkers,

Ik zit met het volgende. Woensdag en gisteren heeft Silence mij gebeten. Woensdag werd het wat dik en blauw en gisteren enkel wat rood.
Hij bijt dus niet hard en zeker niet door (voor de duidelijkheid, hij is dus NIET vals), maar uiteraard keur ik dit gedrag niet goed.
Beide keren heb ik hem een flinke tik op zijn neus gegeven. Gisteren kwam hij het wel meteen goedmaken door heel zachtjes aan mijn jas te gaan knabbelen en met zijn hoofdje te duwen (doet ie altijd als ik boos word). Het gebeurde tijdens het poetsen. Terwijl ik van de linker naar de rechterkant liep (of andersom) langs zijn hoofd zoals ik altijd doe.

Nu keken een aantal mensen op stal mij nogal vreemd aan dat ik hem een tik gaf. Ze zeiden dat ik hem een flinke schop moet geven en dan onder zijn buik. Nu is het zo dat ik mijn paard niet schop. Heb ik nog nooit gedaan, zal ik ook niet doen.

Wat ik me dus eigenlijk afvraag....hoe straffen jullie je paard als hij je bijt?

Alvast bedankt en ik hoop dat het hier goed staat, anders hoor ik het wel.

Chessie

Berichten: 1460
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Hoe het beste straffen bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:33

Flinke tik op z'n neus doe ik ook altijd.. maar meestal laat ik hem daarna niet meer aan me zitten (heb toch het idee dat je dan weer een beetje toegeeft). Als je hem een tik geeft en daarna ook nog even negeert werkt het denk ik het beste

Esther_

Berichten: 4000
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Hoe het beste straffen bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:35

Mijn paard probeert ook regelmatig te happen, tijdens het poetsen. Ze is ook niet vals en ze weet goed dat ze het niet mag. Als ze de mouw vast heeft, zonder dat ze het van plan was, springt ze zelf al weg. Iedere keer dat ze probeert mijn jas of trui te pakken, zeg ik streng nee, als ze het toch doet krijgt ze een tik. Consequent zijn en niet de ene keer niet reageren en de andere keer toch straffen.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Hoe het beste straffen bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 12:37

Silence had mij hiervoor nog nooit gebeten dus het was voor mij wel een nieuwe reactie van hem.

Maar jullie schoppen dus ook niet, zoals mij werd aangeraden?

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: Hoe het beste straffen bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:38

In het oor terugbijten

Lotje02

Berichten: 4006
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Tilburg

Re: Hoe het beste straffen bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:38

Ik schop ook nooit. Als mijn paard hapt, (terwijl ze weet dat dat echt niet mag) dan roep ik heel boos 'nee' en dat is meestal voldoende. En anders geef ik haar ook een tik.

ellepel

Berichten: 47559
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Hoe het beste straffen bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:38

als een paard jou bijt,moet je terug bijten Haha!
doen paarden onderling namelijk ook.
werkt ook nog es heel goed,wat soms ook kan helpen is op het moment dat je paard je bijt je een velletje in zijn hals pakt en daar echt goed hard in knijpen,dat voelt aan als bijten en vaak snappen ze dan wel dat ze dat niet bij jou mogen doen..

trappen als een paard bijt vind ik niet zo'n goed idee,terugbijten wel Haha!

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Hoe het beste straffen bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 12:39

Ik voelde me ook niet bepaald fijn toen ze mijn reactie (de tik) afkeurde en zeiden dat ik hem moest schoppen.

Esther_

Berichten: 4000
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Hoe het beste straffen bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:39

Silence schreef:
Silence had mij hiervoor nog nooit gebeten dus het was voor mij wel een nieuwe reactie van hem.
Maar jullie schoppen dus ook niet, zoals mij werd aangeraden?

Nee, ik heb haar nog nooit geschopt, een keer flinke mep verkocht en dat was toen ze met haar achterbeen gericht naar me uithaalde.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Hoe het beste straffen bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:44

Mijn paard hapt in alles wat ie ziet. Dus ook niet echt bijten. Maar hij moet alles in zijn mond hebben. Meestal pakt ie met zijn lippen, maar soms zitten er ook tanden bij. Dat kan dan erg vervelend zijn. Ik probeer eigenlijk altijd op mijn stem te corrigeren. Meestal werkt dat voldoende. Staat ie echt te drammen en hapt ie raak met tanden krijgt ie een tik, net waar ik sta, dus soms op zijn hals of op zijn neus.

Als ie staat te frunniken aan me en ik zeg zachtjes doen, dan gebruikt hij zijn tanden echt niet, dus hij weet donders goed hoe het moet.

Schoppen heb ik wel eens gedaan, maar toen haalde hij uit naar iemand die em om wilde zetten. Toen was ik echt boos en heb em heeeeeel lomp en boos op zijn plaats gezet. Hij heeft het nooit meer gedaan. Maar het was nou niet echt een leuk gezicht, of prettig om te doen. Voelde me behoorlijk schuldig daarna. Maar ja uithalen is echt uit den boze !

luna1986

Berichten: 677
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Hoogerheide

Re: Hoe het beste straffen bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:46

Als mijn paarden het proberen, dan waarschuw ik ze eerst door mijn stem te verheffen!
Meestal weten ze dan heel erg goed dat ze fout zijn en niet verder mogen gaan daarmee.

Mochten ze toch doorgaan en bv. me jas beetpakken, (ze hebben me nog niet gebeten in me lichaam zeg maar) dan geef ik ze zeker geen tik op hun neus/hoofd, omdat je dan een paard kopschuw kan maken en ik dat zeker niet de bedoeling vind! Ik heb sommige mensen ook wel is een paard zijn oor om zien draaien, maar ook daar ben ik geen voorstander van omdat het uiteindelijk gehoorbeschadiging kan veroorzaken en de kans bestaat dat je uiteindelijk niet meer aan de oren mag komen! Ook schoppen zou ik niet doen. Ik pak altijd hun lip goed vast, en dan stoppen ze meteen. Als ze dan nog niet stoppen kan je hem een klein beetje omdraaien!

Maar zolang je consequent ben kan je heel veel met je stem oplossen!

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Hoe het beste straffen bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 12:48

Als ik iets aan zie komen, waarschuw ik Silence ook altijd wel, maar dit kwam echt uit het niets.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Hoe het beste straffen bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:53

Terug bijten of gewoon negeren en iets van hem vragen.
Bijvoorbeeld om stil te staan of achter uit te gaan.
Bijten is met wat tijd en geduld in een hand omdraai opgelost.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Hoe het beste straffen bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:54

Silence schreef:

Maar jullie schoppen dus ook niet, zoals mij werd aangeraden?


Zit je misschien bij mensen die alles met geweld oplossen?

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Hoe het beste straffen bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 13:00

Ze zijn bij ons op stal inderdaad niet allemaal van de zachte hand nee.
Deels ook wel hoor, maar je hebt erbij Frusty

Nado
Berichten: 3365
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Hoe het beste straffen bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:57

Je zegt dat Silence jouw jas knabbelt, en dit vind jij goed. Ik denk dat dit wat ze nu doet gewoon een stap verder is van het knabbelen. Voer je ook uit de hand ? Dat kan dit gedrag ook veroorzaken. Iets zinde haar blijkbaar niet en dat uit ze door jou te bijten. Omdat zij jou niet ziet als iemand die boven haar staat, maar iemand die onder haar staat (anders zou ze ook niet knabbelen), denkt ze dat ze dit kan maken. Ik zou zeggen, voor het grote plaatje, ga werken aan de dominantieverhouding, dit hoeft helemaal niet met geweld gepaard gaan, maar stop met laten knabbelen, niet meer uit de hand voeren, ga wat grondwerk oefening doen etc. Als directe reactie op het bijten: reageer meteen door enorm boos te worden. Je paard moet op dat moment niet weten wat hem overkomt. Je hoeft hierbij niet te slaan of schoppen, maar maak je groot, gebruik heftige gebaren, scheld hem uit voor wat je maar kan bedenken en zet hem hard achteruit. Het moet voor je paard heeeel duidelijk zijn dat dit niet en nooit tolereerbaar gedrag is. Succes!

Bjarni
Berichten: 2221
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Re: Hoe het beste straffen bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:04

Ik denk ook dat de verhoudingen tussen jou en je paardje niet helemaal kloppen.
Hij vindt het heel gewoon om binnen jou grenzen te komen (knabbelen aan je jas, schuren met zijn hoofd tegen je aan) allemaal leuk en lief en aardig bedoeld lijkt het. Maar ondertussen is hij aan het kijken hoe ver hij kan gaan en gaat dus al over grenzen heen.
Ik zou net als wat Nado zegt gaan grondwerken met hem. Duidelijk aangeven wat jou persoonlijke ruimte is (niet tegen je aankomen zonder dat jij het vraagt, niet schuren of knabbelen aan je jas) en nee is ook nee.
Zelf vind ik het altijd prettiger om het paard te "blokken" niet uithalen en slaan maar als je ziet dat zijn neus/mond teveel jou richting inkomt is toevallig net jou elleboog daar.

Ook ik ben niet echt voor het schoppen als hij bijt. Een paard krijgt bij mij een schop als hij trapt of probeert te pletten (allemaal tekenen dat hij geen rekening met je houdt, zeg niet dat jouw paardje dit doet).

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Hoe het beste straffen bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 17:55

uhm, maar schuren doet hij niet hoor.
Had ik ook niet gezegd toch.

sofje
Berichten: 263
Geregistreerd: 04-09-06

Re: Hoe het beste straffen bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:26

Ik ben ook voor terugbijten Haha! (met je hand dan hea Vork )
Vroeger heb ik geleerd dat je geen tik op zijn hoofd moet geven, omdat het paard daar kopschuw van kan gaan worden.
Schoppen lijkt mij weer minder, omdat je daar volgens mij zelf ook moeilijk de kracht kan controleren..

Vivjuuh

Berichten: 40
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: Soest

Re: Hoe het beste straffen bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:55

Als een paard door je heen loopt, wil zeggen dat hij geen respect voor je heeft. Een paard mag nooit door je heen lopen!
Wat ik meestal doe als hij door me heen loopt, een flinke schreeuw geven: 'Nee!'
En als hij dan niet reageert en verder wil gaan met wat hij aan het doen was, geef ik hem een duw en weet hij meestal wel dat hij onmiddelijk moet stoppen voordat ik heel erg boos word!
En wat ik bedoel met ' heel erg boos worden' betekent niet dat ik hem ga schoppen of wat dan ook. Ik geef hem een flinke tik als het echt erg is.

En wat je zegt, zijn die mensen een beetje gewelddadig die bij jou op stal staan?
Niks van aantrekken!

LittleRose

Berichten: 2738
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Flakkee

Re: Hoe het beste straffen bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 22:01

Ik heb ooit gehoord dat je dan in zijn oor moet bijten Verward

Gelukkig bijt mijn paard nooit dus heb hier nog nooit mee te maken gehad eigenlijk.

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Re: Hoe het beste straffen bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:42

Als er mij eentje durft te bijten sla ik 'm tegen z'n mond ( wel gericht dat 't zeker raak is),en dreigt hij/zij door dan kan die een trap onder z'n buik krijgen groot of klein...zij mij pijn doen ik hun pijn doen ( en geloof me wat wij terug doen is niet zo pijnlijk als dat een ander paard dit zou doen,Trappen of bijten).
Maar leer ze 't absoluut af,opvoeding is een schone zaak.

Anoniem

Re: Hoe het beste straffen bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:50

Als hij je 2x bijt wil dat zeggen dat de eerste tik te zacht was.
Als hij nog eens bijt, een flinke tik.
Eentje die hij onthoud, zodat hij de volgende keer niet in zijn hoofd haalt het nog eens te doen.

Verder mogen bij mij paarden frutten met de liepen, maar zo gauw ik een tandje voel krijgen ze op hun kop.
Ook al is het niet als bijten bedoeld.
Tandjes zijn voor in het voer, niet voor in mij Haha!

Terug bijten, hoe doe je dat bij een paard van 170 of groter?
Verder een kop stoot en je hebt een kunstgebit.. Haha!
Geen aanrader dus, maar een penny oplossing.

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: Hoe het beste straffen bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:37

runningkawa schreef:

Terug bijten, hoe doe je dat bij een paard van 170 of groter?
Verder een kop stoot en je hebt een kunstgebit.. Haha!
Geen aanrader dus, maar een penny oplossing.


Dat denk ik dus ook. Ik heb één keer terug gebeten, maar ik heb er enkel een mond vol haar en zand aan overgehouden. En tegen de tijd dat ik terug gebeten had, was het eigenlijk al te laat. Je moet direct kunnen reageren en daarbij zijn mijn handen iets sneller. Alhoewel toch niet snel genoeg, want diegene die ik nu verder aan het inrijden ben, weet steeds de tik van mijn hand te omzeilen. Eén van de ergste soort: hij weet dat het niet mag, pitst in mijn kleren of bil en trekt zijn hoofd al weg om mijn hand in de lucht te zien slaan.

o0onadiao0o

Berichten: 697
Geregistreerd: 09-08-06
Woonplaats: winterswijk

Re: Hoe het beste straffen bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:40

ik was een keer hoofd aan het poetsen van oude verzorgpaard van me en die beet me maarzo,, meteen de neus van hem gepakt en er eens flink in gebeten, sinds dien was die lief.. hehe