Dekendrift

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PBA_
Berichten: 8123
Geregistreerd: 24-02-06

Dekendrift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 23:35

Sinds een paar dagen is Splash bloed chagarijnig en vooral erg boos wat betrefd de deken op en af doen. Normaliter vind ze het ook nooit leuk maar helaas heeft ze het nodig voor haarzelf. Ze liet in alle jaren eigenlijk alleen merken dat ze het niet tof vond. Nu vooral, nu ze terug is uit de kliniek is ze echt razend erop. Haar oren gaan platter dan ooit in haar nek, en gister heeft ze me voor het eerst getrapt. ik stond echt paf dat ze dat deed. Ze haalde gewoon uit, niet hard maar toch. Ik vraag me af hoe dit zou kunnen komen die woede ernaar want ze heeft al 4 jaar lang normaal een deken op en deze deken die ze op heeft heeft ze net zolang, dus aan de deken ligt het niet. Ik mag wel overal aan haar lijf zitten en haar buikgeluiden zijn ook normaal. Iemand enig idee want dit is niet tof voor ons allebij.

SeBart

Berichten: 1537
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Dekendrift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:37

Ik blijf dit topic even volgen. Mijn merrie heeft opeens ook een enorme hekel aan de deken. Ze was ook altijd wel wat boos, maar nu probeert ze me steeds te bijten. Zou niet weten wat het kan zijn...het is iig erg vervelend!

PBA_
Berichten: 8123
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Dekendrift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 23:40

Dat doet ze trouwens ook. Niet echt buiten, maar wel drijgen dat ze dat doet.

ellepel

Berichten: 47562
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Dekendrift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:31

vaak zitten dekens dan toch wat strak om de borst heen, goed kijken of t daar niet te strak zit.
buikriemen e.d. mogen ook niet tegen de huid komen.sommige paarden kunnen niet tegen die constante druk.
kan me voorstellen dat als je paardje uit de kliniek komt deze zich helemaal niet happy voelt en niet lekker in haar lijf zit,dan kan zo'n deken wel helemaal niet fijn aanvoelen.
probeer anders tijdelijk een andere zachtere deken?

Mettetje

Berichten: 759
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Dekendrift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:36

Kijk eens naar de schoft...........veel dekens zijn wat hoger uitgesneden, waardoor er druk op de schoft kan ontstaan. Hoe was je merrie met opzadelen?

PBA_
Berichten: 8123
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Dekendrift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 11:42

De deken maat is goed en deze is al wat hoger opgesneden. Van voren zit deze zeker niet strak daar let ik altijd al op. Verder zitten de buiksingels niet tegen de buik, daar past nog een ruime opstaande vuist tussen en ook de bilriemen hangen zodat ze ze bijna niet voelt. Met zadels is ze ook niet vrolijk maar dat komt doordat we niet wisten dat ze pijn in haar rug had vroeger doordat ze atactisch is. Dit is een standaard gedrag geworden. Wel minder boos dan met de deken. Zo is ze trouwens met elke deken. Zacht of niet zacht.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Dekendrift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:32

Daarom gebruik ik dus geen dekens. Je weet nooit zeker of ze goed zitten.
Een paard zelf voelt de pijn, jij niet.
Hij kan altijd ergens drukken, schuren etc. Evenals het zadel.

PBA_
Berichten: 8123
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Dekendrift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 14:01

geef ik je een punt voor. Alles wat een paard "extra" heeft is niet natuurlijk en dus niet prettig voor een paard. Een paard is eigenlijk ook geen dier om op te zitten maar doen dat toch. Ook hier is de deken bij haar dan echt wel nodig. Ik train voor de endurance en als ze dan ook nog eens een super dikke vacht heeft is ze drijfnat waar ze ziek van kan worden. Dus geen deken is helaas geen potie voor ons.

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Dekendrift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:00

Ik zit ook te denken aan drukken. Een deken is toch vrij zwaar en hangt de hele tijd op de schoft. Wellicht dat het haar irriteert.

Of mss heeft ze het te warm onder de deken.
Ik wisselde laatst - op verzoek van een stalgenote - de 'nacht'deken tegen een 'dag'deken (in een warme stal) en toen ik de nachtdeken eraf haalde sloeg de broeihitte me tegemoet. Ik deed echt een stapje terug Clown
Naast dat het me vreselijk ongezond lijkt, moet het ook een vervelend gevoel zijn voor het dier.

MiSzNiTa
Berichten: 1035
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Oosterwolde

Re: Dekendrift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:05

ik had het ook met mijn paard maar die werd ook boos op het sjabrak en zadel alles wat op haar kwam en ik ben bij ridinde geweest en nu blijkt dat er een stukje in haar rug vast zat dus mischien heb je er wat aan

MiSzNiTa
Berichten: 1035
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Oosterwolde

Re: Dekendrift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:05

bij rodinde bedoel ik

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Re: Dekendrift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:19

Jeetje, dat is niet leuk !! Ach gut Je paard zal ongetwijfeld met een reden dit gedrag vertonen als je de deken op doet, ze zal wss pijn hebben of zich ergens aan irriteren. In het topic lees ik dat de deken goed ligt, en ze deze deken altijd al op heeft. Deed ze vroeger ook al zo, of sinds kort ? Scheve mond Ik weet niet of je de deken ieder jaar (of vaker) naar de stomerij brengt, zodat ie weer lekker schoon is voor de volgende winter. Dat doe ik na elke winter (met m'n winterdeken), dan zijn alle haren en andere viezigheid eraf en kriebelt er ook niks. Mss is dat het ? Knipoog

PBA_
Berichten: 8123
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Dekendrift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 17:06

Deken wassen doe ik niet aan hooguit uitborstelen. Dit heeft ze altijd al gedaan maar de laatste periode is ze pissiger dan anders. Het is dan wel een merrie maar toch. Dat het iriteerd bij de schoft zou kunnen maar mijn deken loopt ook al verder door zodat de druk beter verdeeld is. De temeratuur onder de deken is goed en niet te warm. Hierdoor blijft er maar weinig over helaas. en is het niet makkelijk op te speuren. Ze heeft vroeger last van haar rug gehad en wordt nu jaarlijks behandeld door een osteopaat, ze is atactisch maar kan me niet voorstellen dat het er mee te maken heeft. Mijn vorige dekens waste ik trouwens wel maar reageerde ze ook pissig op.

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: Dekendrift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:12

misschien is er iets gebeurt in de kliniek?

PBA_
Berichten: 8123
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Dekendrift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 00:34

Ze heeft zo wie zo elke dag een gemene prik in haar bil gehad en ja daar moet de deken voor aan de kant. Zelf kwam ik wel even elke dag om haar te poetsen en haalde dan ook haar deken af, toen was ze nog niet eens zo boos trouwens

Mariska_28

Berichten: 10540
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Dekendrift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:59

Tja lastig. Als je bijna zeker weet dat het niet door de deken zelf komt, lijkt het mij misschien een idee om eens een emmer met wat wortels o.i.d. te geven tijdens het deken omdoen. Heeft ze wat afleiding tijdens het omdoen.

PBA_
Berichten: 8123
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Dekendrift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 15:38

dat staat ze boos te eten haha, het is een echte miep

PBA_
Berichten: 8123
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Dekendrift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 12:41

Ik denk trouwens dat ik het probleem gevonden heb. Heb dit jaar een paardenbeha geprobeert (gelukkig eerst getest) en nu blijkt na een paar maanden dat ze dat helemaal niet tof vind. Ik heb deze nu een paar weken af en ze is al iets braver. Dekens vond ze nooit leuk maar nu trapt ze niet meer. Het heeft een aantal weken geduurd voor ze er echt op ging reageren maar na een paar dagen af te zijn ging het al beter. Wel jammer want hij werkte wel.

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Re: Dekendrift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:29

Wij hebben een ruin op stal en die trekt de dekens echt kapot en van zich af en vervolgens als ''het slachtoffer'' op de grond ligt dan gaat hij erop staan stampen vanuit een hoek erop af springen Tong uitsteken

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Dekendrift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:23

manonnetjoe schreef:
Wij hebben een ruin op stal en die trekt de dekens echt kapot en van zich af en vervolgens als ''het slachtoffer'' op de grond ligt dan gaat hij erop staan stampen vanuit een hoek erop af springen Tong uitsteken


Clown Klinkt heel grappig maar als je de eigenaar bent, ben je er vast niet zo blij mee Vork

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Dekendrift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:04

Probeer eens een andere deken met een gladde binnenkant? Mijn merrie is niet blij met de katoenen onderdeken waar de haren in blijven zitten, een deken die wat makkelijker naar voren en naar achteren schuift en niet in de haren vast gaat zitten is veel plezieriger voor haar.

Ook kunnen dekens na verloop van tijd aardig uit model raken, ook als je ze niet wast. Een niet snijdend rand kan dat op den duur wel worden...