Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zucht*

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 12:45

Ik heb het shetlanderruintje Tom sinds september.
Ik weet niet veel van zn verleden, hij is een paar jaar van een boertje geweest die 'm had voor zn kleinkinderen.
Echt veel manieren kende hij niet, denk dat die kinderen hem nooit op zn plaats hebben gezet.
Hij wilde niet fatsoenlijk stil staan, eigen zin doordrijven, je meetrekken etc.
Dat heb ik er inmiddels wel aardig uit. Hij staat netjes stil bij het poetsen/opzadelen, sleurt je niet alle kanten meer uit.

Ik heb het idee dat hij lang hengst is geweest of dat hij voor zn castratie gedekt heeft want hij gedraagt zich wel hengst af en toe. Hij kan zich super macho gedragen, is in de groep die uit 3 ruinen en 1 merrie bestaat de enige die de merrie dekt, eigent zich de merrie toe door de andere ruintjes weg te bijten en te trappen etc.

Verder is het een l*lletje rozenwater, een simpele sul die zich nergens wat van aan trekt.
En dat is ook het punt.

Tom heeft de vervelende gewoonte om alles vast te pakken wat hij maar vast pakken kan.
Als ik een poetskist voor hem heb staan heeft hij in no time alle borstels eruit gevist.
Ligt er ergens een zakje dan heeft hij het in zn waffel.
Verder alles wat hij maar voor tanden krijgt pakt hij vast, zweepjes, boekjes, borstels, touwen, doekjes, jassen, tassen etc
Ik heb mezelf dus ook al aangeleerd om alles uit de buurt van Tom te houden, anders kun je er Yes op zeggen dat hij het beetpakt.
Maar ook mensen.
Niet je vel maar jassen, broeken, truien.
Hij pakt vast en houdt vast, en dat is het probleem.
Ik straf hem hard af, ik hou er niet van als er wordt gebeten. Nou is het niet echt bijten maar 'haffelen' zoals ik dat noem, dus vastpakken, maar ook dat hoort niet.
Echter trekt hij zich er geen hol van aan als ik hem afstraf, hij houdt gewoon vast!

En dan ben ik niet zachtzinnig, elke keer als hij me vast heeft krijgt hij een ferme tik op zn neus en een luide "LOS!"
Maar het intereseert hem geen f*ck, hij houdt gewoon vast.
Laatst pakte hij het elastiek van mn fleecejack vast, hij trok 'm ver aan en ik zei "LOS!"
Toen luisterde hij wel in 1 keer en liet los.... je raadt het al "PETS!" dat elastiek tegen mn heup!

Maar goed, 9 van de 10 keer luistert hij dus niet. Hij krijgt gemiddeld 3 tikken voor hij loslaat, en als je je omdraait heeft hij alweer je jas te pakken. Hij kijkt er niet van op of om dat hij net genadeloos op zn donder heeft gehad. T zal hem een worst zijn.

Ik voer hem zo min mogelijk snoeperijtjes, alleen als hij weer op de box staat krijgt hij wat lekkers, dit om het gehaffel in de hand te houden.
Hij staat met 3 andere pony's op een grote box en in de wei dus afleiding genoeg. Hij komt er regelmatig uit om te werken of gepoetst te worden dus ook menselijke aandacht genoeg.


Het is een vorm van aandacht trekken denk ik, al krijgt hij dat genoeg.
Met zn gebit is niks meer mis, hij hoeft niet te wisselen want hij is al 10 en de tandarts heeft pas zijn hele gebit behandeld.

Waarom zou hij dit doen en eigenlijk beter nog, hoe kom ik er vanaf ?!
Hij is dus niet onder de indruk van een beste knal.. of 2, 3, 4
Bas hoef ik maar een brul te geven en die luistert, maar dit is even andere koek.

Hoe leer ik dit af bij de eigenwijze, simpele, sullige maar toch slimme Tom ?

loveseben

Berichten: 562
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: schiedam

Re: Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:37

nou dit ga ik even volgen
mijn fries doet het namelijk ook
hij bedoeld het niet kwaad maar hij vergeet dat het ook pijn kan doen
hij raakt gewoon alles graag aan
en niet alleen met zijn mond/tanden maar ook met zijn benen
als ik een poetskist voor zijn neus neerzet dan gaat hij er gewoon in staan (is niet bevordelijk voor je spullen hoor Haha! )
ik waarschuw ook altijd iedereen
pas nog had iemand netjes een cementbak met water en biotex gevuld voor rotstraal bij haar paard
hij stond vlak bij mijn paard, en voor dat ik degene kon waarschuwen had hij hem al omgegooid Haha!
ergens vind ik het stiekem soms wel komisch, en ben bang dat ik het er niet meer uit krijg
hij doet het al van jongs af aan
ik zelf heb in het begin ook wel eens een tik gegeven, maar het helpt niet dus ben ik daarmee gestopt
tegenwoordig als hij iets vastpakt zeg ik dan hard, ZACHTJES HE (hij kan namelijk ook erg lomp zijn hihi)
dat gaat nou wel goed
hij heeft zelfs een keer mijn vinger vast gehad (eigen schuld hoor, zat niet op te letten)
ik denk oei, daar gaat mijn vinger
maar meneer hield hem alleen maar vast en liet op een gegeven moment ook gewoon weer los
ik ben er inmiddels al aan gewend, ik denk dat het zijn manier van bezig zijn is met mij, want er zit echt geen kwaad in
ik heb trouwens een soort van bijtring voor paarden gezien op internet
ik denk dat ik die maar ga aanschaffen, kan hij zich lekker daar op uitleven Haha!
succes en ik volg dit ook nog even

loveseben

Berichten: 562
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: schiedam

Re: Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:44


ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:51

hm moe meteen denken aan een hete aardappel, (was dat niet in een boek van monty roberts???? ) las dus ergens, paard dat ook constant ergens in beet, toen hete aardappel, op mouw gebonden ofzo, en toen beet paard erin, (heet, dus verbrande mond, na 2 x was het over,
beetje riegelreuze methode, maar vond m goed bedacht Haha!

loveseben

Berichten: 562
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: schiedam

Re: Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:54

hihi ik denk dat die van mij hem dan gewoon op zijn gemak staat op te peuzelen Haha!

Anoniem

Re: Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:57

Dat is inderdaad een goede methode, beetje grof.

Wees eerst zeker dat het zijn tanden niet zijn. Mijn paard doet hij sinds een paar maanden nu ook. Ook een banketstaaf rosen water, behalve bij andere paarden. Hij miste een tand dachten wij en op die plek was nu ineens een stukje tand. De tandarts moest toch komen, en er bleek dat hij de helft van zijn tanden mist aan die kant. Compleet er uit, behalve die ene tand daar zat de wortel nog van in. Omdat ze steeds door groeiden kwam dat stukje wortel nu er uit groeien. Wat net als bij kinderen niet prettig voelt.
Nu pakt hij dus van alles in zijn mond beet en houd het echt voor in zijn mond bij die tand die door komt.

Het is trouwens niet monty roberts denk ik, heb zijn boek gelezen maar nog nooit van die methode gehoord.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 14:02

Zijn gebit kan het haast niet zijn, hij is pas helemaal door de mallemolen gehaald door de paardentadarts ( zie profiel )
Hij had een omgekieperde tand, veel tandsteen, haken en een extra tand in zn bovengebit, maar dat is allemaal behandeld dus zn gebit kan het eigenlijk niet zijn.

Die aardappelmethode... tsja, daar moet ik geloof ik nog even over nadenken wat ik daarvan vinden ga Haha! Koe

Loveseben, ik heb al speeltjes en een lickithouder in de stal, + vriendjes en genoeg kuil en stro om te knabbelen dus denk dat dat speeltje geen verschil maakt.
Hij ziet er wel leuk uit

Bedankt voor het meedenken allemaal

loveseben

Berichten: 562
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: schiedam

Re: Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:23

hey sanex

ja hij ziet er inderdaad grappig uit he?!
ik heb ook een lick-it bal in de stal hangen en daar doet hij alleen wat mee als ik er wat inhang Haha!
ook staat hij altijd met vriendjes buiten en krijgt hij zat aandacht
de tandarts komt bij mij een dinsdag, maar ik denk ook dat het niet daardoor komt
hij doet het al zolang als ik hem heb (2,5 jaar en een jaar verzorgd voordat ik hem kocht)
ik heb me er inmiddels al bij neergelegd Knipoog

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:58

Als hij zo verschikkelijk veel tandproblemen had kan het zijn dat hij BEET omdat hij gewoon pijn had. Nu kan het best weleens gewenning zijn...

Die van mij doet het ook, maar als je 'Néé....' zegt trekt ze onmiddelijk haar neus weg... Weet dus dondersgoed dat het niet mag Tong uitsteken...

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 18:30

Vjestagirl, dat zou opzich nog wel eens kunnen ja, dat hi jhet overgehouden heeft van tandproblemen.

Loveseben, ik leg me er niet bij neer, ik wil dat gehap gewoon niet hebben. Hij wordt verzorgd door een meisje van 9 en er komen vaker kinderen, ik wil niet dat hij die continu in de jas hangt. Voor het zelfde geld pakt hij wel een keer een arm of een been, het zal zn bedoeling niet zijn, maar pijn doet het wel. Ik wil dat geklier niet hebben en zoek dus echt een manier om het af te leren

loveseben

Berichten: 562
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: schiedam

Re: Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:02

daar heb je helemaal gelijk in, zeker als hij door kleine meisjes word verzorgd
ik zeg alleen dat ik me er bij neer heb gelegd
ze weten allemaal donders goed hoe mijn paard is op stal
ik heb ook al vaak genoeg gewaarschuwd, en luisteren ze niet dan is dat hun probleem
als ze hem maar niet straffen want dat doe ik zelf wel

succes en laat het me even weten als je een methode hebt gevonden, ga ik het mss ook proberen Knipoog

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Re: Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:53

Kun je hem niet gewoon leren om wat vast te houden? Die ene Spaanse GP ruiter (waarvan ik nu de naam kwijt ben) had ook een paard die hetzelfde deed, daarom mocht dat paard altijd zijn zweep vast houden. Misschien kun je hem leren om zijn eigen touw vast te houden?

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Re: Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:42

Mijn paard deed dit ook altijd een beetje.. Maar het wordt steeds erger.. werkelijk alles idd.. Op stal zie ik het haar nooit doen, maar zodra ik haar buiten de stal zet om te poetsen en op te zadelen, of tijdens het rijden mijn jas op de bakrand leg begint ze gelijk te happen. Het is niet zo dat ze het gemeen doet.. Heel zachtjes knabbelen en eraan likken. Maar vooral dingen op de grond gooien. Dekens, zadel, hoofdstel, alles wat in de buurt ligt moet op de grond. Als ik mijn zweep bij haar mond houd terwijl ik de beugel en singel goed doe houd ze hem ook wel keurig vast. Tong uitsteken Bij afstraffen is ze beledigd, maar je draait je nog niet om of ze heeft alweer iets te pakken. Ik kan er ook echt geen wijs uit of het verveling is, of ongeduld, of frustratie. Het stoort niet echt maar je moet idd constant erop letten of er niks in de buurt ligt. (Dan likt ze de staldeur wel schoon maargoed).

Ik ben ook wel benieuwd of hier iets voor is. Want erg praktisch is het niet.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 01:11

Mwoah het lijkt wel alsof hij het gehoord heeft van de aardappel, maar dan in de nagatieve zin want vanmiddag dreef hij me echt tot het uiterste.
Happen, en als dat dan niet mag ga je duwen met je hoofd, Als dat niet mag rek je je zelf zodanig uit dat je nét met de punt van je hoef toch bij de poetskist kan en deze dus met een harde klap omtrekt, om vervolgens ook nog snel een bandage eruit te jatten en daarmee triomfantelijk te gaan staan zwaaien.
Nou dan heb ik het niet meer, als je die kop dan ziet dan kun je niet anders meer dan je eigenlijk rotlachen.

Ik begin me nu stevig af te vragen of hij er geen spelletje van maakt. Want hij krijgt natuurlijk continu aandacht als hij weer van alles uitspookt.. oke het is dan een tik of een brul of een "Tooh-hom!" maar het is toch aandacht.
Als hij dan op zn flikker krijgt gaat hij een beetje onschuldig staan pruilen met zn onderlip ( onderlip laten hangen en heen en weer klapperen ), totdat ik me omdraai en hij dus weer toeslaat, wat resulteert in een volgende afstraffing... = dus aandacht.

Hem iets laten vasthouden heb ik zelf ook al aan zitten denken, maar vraag me dan ook meteen weer af of ik hem dan niet eigenlijk beloon voor zn gedrag ? Hij wil dingen vasthouden, het mag eigenlijk niet, en toch geef ik eraan toe...

Kortom: geen idee wat ik hiermee aanmoet. Afstraffen, negeren,toegeven... Heb wel vaker slungels in handen gehad die niet gauw onder de indruk zijn, maar Tom is er wel een in de extreme vorm hoor

TurdusMerula

Berichten: 23919
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 01:24

Citaat:
Hij krijgt gemiddeld 3 tikken voor hij loslaat

Ik denk zelf dat je dan dus niet genoeg indruk maakt.
Sla hem een keer echt het licht uit de ogen. Dát is indruk. Als er drie tikken nodig waren, maakte de eerste keer dus niet genoeg indruk. Misschien hard, maar als het goed is minder vaak nodig.

Of compleet negeren, maar juist daar ga je een dagtaak aan hebben...

Citaat:
Ik voer hem zo min mogelijk snoeperijtjes, alleen als hij weer op de box staat krijgt hij wat lekkers, dit om het gehaffel in de hand te houden.

En dus helemaal niet meer geven, al helemaal niet op de box, ook hierom niet!

chitra
Berichten: 1421
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 01:35

Een paardje wat ik ken doet dit ook!
ik neem altijd een harde houten borstel mee..
Daar mag ze in bijten, dan zeg ik niets..
wil ze iets anders krijgt ze op d'r lazer..
want zij bijt dus wel in je vel! En hard ook!

ellepel

Berichten: 47562
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:28

Citaat:
Kun je hem niet gewoon leren om wat vast te houden? Die ene Spaanse GP ruiter (waarvan ik nu de naam kwijt ben) had ook een paard die hetzelfde deed, daarom mocht dat paard altijd zijn zweep vast houden. Misschien kun je hem leren om zijn eigen touw vast te houden?


dit vind ik een hele goede!!!
paardje wat ik heb verzorgd pakte ook alles vast,niet gemeen,maar wilde gewoon alles vasthouden.
die hebben we dus geleerd om op commando dingen vast te houden,tijdens het poetsen kreeg hij een oude borstel,die hield hij dan de hele tijd vast en zo was ie echt supergelukkig Haha!
net als bij een hond,commando los en vast geven.

als we met hem gingen lopen hield hij zijn eigen touw vast,na verloop van tijd wist hij precies wat ie wel en niet mocht vasthouden.

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Re: Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:38

SANEX schreef:
Hem iets laten vasthouden heb ik zelf ook al aan zitten denken, maar vraag me dan ook meteen weer af of ik hem dan niet eigenlijk beloon voor zn gedrag ? Hij wil dingen vasthouden, het mag eigenlijk niet, en toch geef ik eraan toe...


Ik denk dat het dezelfde invloed heeft als op paarden die steigeren en dit dan op commando aanleren. Je leert hem "vast" en "los". En als hij wat vast heeft, kan hij in elk geval niets anders meer pakken.

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:30

SANEX schreef:
Mwoah het lijkt wel alsof hij het gehoord heeft van de aardappel, maar dan in de nagatieve zin want vanmiddag dreef hij me echt tot het uiterste.
Happen, en als dat dan niet mag ga je duwen met je hoofd, Als dat niet mag rek je je zelf zodanig uit dat je nét met de punt van je hoef toch bij de poetskist kan en deze dus met een harde klap omtrekt, om vervolgens ook nog snel een bandage eruit te jatten en daarmee triomfantelijk te gaan staan zwaaien.
Nou dan heb ik het niet meer, als je die kop dan ziet dan kun je niet anders meer dan je eigenlijk rotlachen.

Ik begin me nu stevig af te vragen of hij er geen spelletje van maakt. Want hij krijgt natuurlijk continu aandacht als hij weer van alles uitspookt.. oke het is dan een tik of een brul of een "Tooh-hom!" maar het is toch aandacht.
Als hij dan op zn flikker krijgt gaat hij een beetje onschuldig staan pruilen met zn onderlip ( onderlip laten hangen en heen en weer klapperen ), totdat ik me omdraai en hij dus weer toeslaat, wat resulteert in een volgende afstraffing... = dus aandacht.

Hem iets laten vasthouden heb ik zelf ook al aan zitten denken, maar vraag me dan ook meteen weer af of ik hem dan niet eigenlijk beloon voor zn gedrag ? Hij wil dingen vasthouden, het mag eigenlijk niet, en toch geef ik eraan toe...

Kortom: geen idee wat ik hiermee aanmoet. Afstraffen, negeren,toegeven... Heb wel vaker slungels in handen gehad die niet gauw onder de indruk zijn, maar Tom is er wel een in de extreme vorm hoor


Volgends mij geef je zelf je antwoord... Het kan best zijn dat het aandacht vragen is! Iedere keer als hij iets vastpakt draai jij je om en loopt weg... Totdat je ziet/hoort/merkt dat hij het loslaat en dan loopt je naar hem toe, beloon je hem en poets je verder. Pakt hij weer iets vast? Weglopen...

En dan dus het liefst vastzetten op een plek die hij saai vind... Ik kon m'n merrie echt ontzettend afstraffen door haar los te gooien in de bak, want bak= saaaaaaaai

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 23:31

Ik ga proberen hem iets vast te laten houden op commando. Ik heb hier een houten apporteerblok liggen van de honden waar ze toch niks mee doen en dat lijkt mij wel geschikt als knabbelhoutje voor Tom ( en stukken goedkoper als een of ander rubber speeltje van de paardendrogist Knipoog ) Toch maar eens kijken of ik een commando van zn gehaffel kan maken.
Verder ga ik idd proberen hem zo min mogelijk aandacht te geven omtrend het bijten, hij maakt er echt een spelletje van.

Weglopen als hij iets vast pakt... 9 van de 10 keer heeft hij mn jas of broek te pakken Haha! Maar ik begrijp je, ik ga het eens een poosje negeren en kijken hoe hij daar op reageert.

Ergens vastbinden waar hij het saai vind... Tom maakt er overal zn eigen feestje van Haha! Want als er niks te pakken valt heb je altijd nog je eigen touw, of de balk waar je aan vast staat, en zelfs stenen uit de muur zijn niet veilig Haha! Tong uitsteken

loveseben

Berichten: 562
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: schiedam

Re: Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 00:36

hihi ik moest wel lachen om je een of andere rubberen speeltje bij de paardendrogist Haha!
heb je helemaal gelijk in, als je het zo op kan lossen waarom niet
nou heb ik ondertussen al in de gaten dat het bij die van mij dus niet zo erg is als bij die van jou
die van mij doet het echt puur als je voor hem gaat staan enzo
met borstelen en zadelen doet hij het niet
dus je hebt helemaal gelijk dat je je eigen er niet bij neerlegt Knipoog
sorry als ik verkeerd over kwam dan

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 17:53

SANEX schreef:
Ik ga proberen hem iets vast te laten houden op commando. [...]
Verder ga ik idd proberen hem zo min mogelijk aandacht te geven omtrend het bijten, hij maakt er echt een spelletje van.

Weglopen als hij iets vast pakt... 9 van de 10 keer heeft hij mn jas of broek te pakken Haha! Maar ik begrijp je, ik ga het eens een poosje negeren en kijken hoe hij daar op reageert.


Dat lijken me verstandige ideeen Lachen

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat je door het aanleren van iets vastpakken (en weer loslaten) op commando het ongewenste gedrag beloont. Het is ook niet echt altijd ongewenst gedrag, een beetje humor mag er best inblijven, toch? Zolang hij maar van mensen afblijft, en er ook weer mee kan stoppen. Het is dus meer dat je grenzen aan kunt geven en kunt sturen in het gedrag dan dat het ten koste van alles afgeleerd moet worden.

Als je niet weg kunt lopen dan denk ik dat omdraaien (lichaam van het paard af, wazig in de verte staren en denken aan een mooie vakantie ofzo) ook al aardig werkt.

Bytheway: misschien dat je hier nog inspiratie uit op kunt doen? http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/nieteten.html

(En anders minstens een paar leuke glimlachjes Lachen )

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:35

Commando "vast" aanleren, hem dingen laten apporteren, etc. Sommige paarden spelen graag met hun mond, geef ze daar dan de mogelijkheid voor via vrijheidsdressuur. Is reuze leuk om te doen met een shet.

TurdusMerula

Berichten: 23919
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:50

Citaat:
Als je niet weg kunt lopen dan denk ik dat omdraaien (lichaam van het paard af, wazig in de verte staren en denken aan een mooie vakantie ofzo) ook al aardig werkt.

Al ben ik bang dat je dan waarschijnlijk beter naar hem toe kan staan. Lachen

Citaat:
Bytheway: misschien dat je hier nog inspiratie uit op kunt doen? http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/nieteten.html
(En anders minstens een paar leuke glimlachjes )

Nou, ik kan in elk geval glimlachen om jouw berichtje. Lachen

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:52

TurdusMerula schreef:
Al ben ik bang dat je dan waarschijnlijk beter naar hem toe kan staan. Lachen


Waarom denk je dat?