Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chas

Berichten: 1012
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Bijna in zee .......Oostvoorne

Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 12:25

Hoi ,

Bij mij op stal staat er een shetveulen genaamd Rico ,Hij is van mei 2006 .
Hij is van de "boer" van stal en doet er eigenlijk niks mee ,
Nu had ik een poosje geleden een halster gekocht en omgedaan ,Dit geeft geen problemen ,
Toen ik voorzichtig en rustig het halstertouw om wilde doen raakte hij hellemaal in paniek .
Nu hij ook behoorlijk eigenwijs is (alle shetjes trouwens Knipoog ) Wil hij echt niet mee lopen ,ook niet met zn moeder erbij ,want hij gaat toch zn eigen weg ..hebben jullie tips ?

_Dunja_

Berichten: 4204
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: bollenstreek

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:04

Eerst vertrouwen opbouwen door middel van aaien en praten en opbouwen door te gaan poetsen en hoefjes geven enzo.
Als die band beter word en de pony vertrouwd je dan kan je eens gaan kijken of je er dus zonder een gevecht aan te gaan, een stukje met hem kan gaan wandelen...

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:09

Halster om, touwtje eraan en zelf 3 stappen verderop gaan zitten met het touw in je hand. zorg dat het nog niet strak staat. Het veulentje zal (als je een goede band hebt) naar je toe komen stappen uit nieuwsgierigheid. Zo bouw je het stap je voor stapje uit. Het veulen gaat na een tijdje tegenstribbelen maar zorg dan dat je er niet aan toe geeft. Hij trekt het touw strak, dan moet ie het ook maar weer losser laten. De enige oplossing is om dan een stap vooruit te doen. Zo zal hij het vrij vlot in de gaten hebben. Dit werkt bij ons al 45 jaar met de shetveulentjes.

chas

Berichten: 1012
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Bijna in zee .......Oostvoorne

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 14:51

fjordnina schreef:
Halster om, touwtje eraan en zelf 3 stappen verderop gaan zitten met het touw in je hand. zorg dat het nog niet strak staat. Het veulentje zal (als je een goede band hebt) naar je toe komen stappen uit nieuwsgierigheid. Zo bouw je het stap je voor stapje uit. Het veulen gaat na een tijdje tegenstribbelen maar zorg dan dat je er niet aan toe geeft. Hij trekt het touw strak, dan moet ie het ook maar weer losser laten. De enige oplossing is om dan een stap vooruit te doen. Zo zal hij het vrij vlot in de gaten hebben. Dit werkt bij ons al 45 jaar met de shetveulentjes.



en gewoon een halstertouw met panieksluiting neem ik aan ,

Kijk en met dat spelen ,aaien ,en borstelen ...dat vindt hij fantastisch maar dan wel zonder touw eraan ......

die boer zegt ook ,mijn dochter deed dat altijd ,maarja die is nu het huis uit en ja het schiet er gewoon bij in ,Dus ik had voorgesteld om met rico vertrouwender te maken

4_LIFE
Berichten: 1035
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:23

Opbouwen, elke dag een poosje mee bezig gaan.. Haha!

unner

Berichten: 742
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Stein

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 16:23

Wat lief dat je je zo over hem wil ontfermen. Ik zou eerst beginnen met wat poetsen en lekker vertroetelen. Als je dan z'n vetrouwen hebt, kun je gaan beginnen met het "moeilijkere" werk: voetjes geven, meelopen en misschien zelfs het terrein af en buiten stukjes lopen. Succes ermee!!!!

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 17:23

chas schreef:

en gewoon een halstertouw met panieksluiting neem ik aan ,

Kijk en met dat spelen ,aaien ,en borstelen ...dat vindt hij fantastisch maar dan wel zonder touw eraan ......

die boer zegt ook ,mijn dochter deed dat altijd ,maarja die is nu het huis uit en ja het schiet er gewoon bij in ,Dus ik had voorgesteld om met rico vertrouwender te maken


Ik heb er zo'n keuringstouw voor met een lus aan het eind zodat je het jezelf lekker simpel maakt Haha!. Zo kan bij het tegenstribbelen ook niet zo gemakkelijk je handen kapot geschuurd worden. Er zit wel een gewone musketonhaak aan, maar ik heb dat nooit als probleem ervaren. Ik laat het veulen toch pas los als ik gewonnen heb doordat hij een stapje vooruit gedaan heeft (als hij het touw strak getrokken heeft). Zo heb je er al geen druk meer op en is er niks aan de hand.

Mijn ervaring met zo'n panieksluiting bij veulens is dat ze juist schrikken als je het ding losklikt. Dit gaat nu eenmaal niet altijd zonder dat dat pinnetje omhoog schiet.

ladykiller
Berichten: 177
Geregistreerd: 24-11-06

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 17:25

rustig opbouwen..laat zien dat het niet eng is enz..

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:37

het is nog maar een veulen,, die vinden meej lopen nooit leuk! ik zal over een half jaar gewoon pas beginnen..

paix

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-11-06

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:49

ik heb atlijd veulens verzorgt en ik geef je 1 tip! de 1e x gewoon vast houden.. vind je het gek dat het veulent tegenstribelt.. hij kent het immers niet maar als jij los laat dan weet het veulen dat ie gewonnen heeft en geeft het nooit de strijd op. als je de 1e x vast houd en op een gegeven moment geeft het geen probleemen meer. ook het mee lopen gaat later vanzelf. goed belonen he als hij doet wat je vraagt! en niet langer dan 10 minuutjes per week bezig gaan met mee lopen met halstertje enzo ga de rest van de week lekker knuffelen en bij hem in de wei zitten. dat verbeterd de band!

chas

Berichten: 1012
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Bijna in zee .......Oostvoorne

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 20:05

Ik ben nu bezig met hem in de stal te houden ,Halstertje om en hm te borstelen als hij weg probeerd te lopen trek ik zachtjes aanz n halstertje ,en hij blijf dan staan ,(wel met wat hooi voor zn voeten Bloos )
Volgende week zal ik proberen voorzichtig door de stal te lopen aan het touw ,kan hij ook niet weg rennen ......Hier nog een fooo tje van de donder !
Afbeelding

Payal

Berichten: 247
Geregistreerd: 29-11-06

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:30

haha lekkere dondersteen dat, nou, 1 tip: niet opgeven!
Dan weetie: o, dus zo moet dat! gewoon ff trekken en ik ben ervanaf!
ik vond de reactie van fjordnina wel erg goed, zo zou ik het ook doen

Anoniem

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:32

Ik geef het beestje groot gelijk dat hij tegenstribbelt!
Een veulen van een half jaar hoort lekker te spelen met leeftijdsgenootjes onder het toezicht van enkele oudere paarden of pony's.
Niks mensen om hem heen! Soortgenootjes heeft hij veel meer aan.
Gewoon nog minstens drie jaar lekker laten staan in een gemengde groep. Dan heb je uiteindelijk een veel gezondere pony, zowel geestelijk als lichamelijk.

Anoniem

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:44

Wat ik in dit topic lees aan tips maakt mij overigens erg verdrietig: gewoon vasthouden, over een half jaar beginnen (dan is het nog steeds een jaarling hoor!), keuringstouw gebruiken (hengstenketting uit de beschrijving?), elke dag mee bezig zijn, poetsen en voetjes geven...
Het gaat hier om een veulen hoor!!! Een beestje dat nog niets hoeft te kennen.
Gun hem toch gewoon een onbezorgde jeugd.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:47

Ik heb het ooit mn kleine doerak geleerd, door gewoon spanning op het touwtje te houden, als hij toegeeft belonen, zo leert hij dat hij toch met je mee moet lopen, als hij dat niet doet, heeft hij een iritante druk om zn hoofd..

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:50

Marreke schreef:
Wat ik in dit topic lees aan tips maakt mij overigens erg verdrietig: gewoon vasthouden, over een half jaar beginnen (dan is het nog steeds een jaarling hoor!), keuringstouw gebruiken (hengstenketting uit de beschrijving?), elke dag mee bezig zijn, poetsen en voetjes geven...
Het gaat hier om een veulen hoor!!! Een beestje dat nog niets hoeft te kennen.
Gun hem toch gewoon een onbezorgde jeugd.



ik was het ook aan het denken op de wei ermee en gerust laten. De braafste paarden zijn gerust gelaten

chas

Berichten: 1012
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Bijna in zee .......Oostvoorne

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 22:09

Ho Ho ,

Ik wil hem absoluut niet belasten met iets ...lees dat goed ! en al hellemaal niet dwingen !

Ik wil hm af en toe mee nemen naar buiten om een rondje te lopen samen met mijn floor, Zodat hij ook zn lollentje heb.
voor de rest heefd hij alleen zn moeder die ook vaak aan de andere kant van de wei staat ,en de andere 3 paardjes staan wel vaak bij hm ,Geen veulen maatjes jammer genoeg

Zoals ik hier neer zet ,dat ik hm eventjes in de stal zet ,is alleen maar dat hij aandacht krijgt.
Zodra ik bij stal kom aan lopen hinnikt ie naar mij ...omdat ik hem aandacht geef ,Is dan toch niet zo raar dat ik af en toe even een rondje wil meenemen aan een halstertouwtje .....

Anoniem

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 00:36

Zijn lolletje??? Is het niet meer jou lolletje?
Wees eens heel eerlijk. Niet naar mij, dat hoeft niet eens. Gewoon eerlijk naar dat veulen.

Gooi hem lekker op de wei en laat hem groeien. Laat hem gewoon veulen zijn en ravotten met leeftijdsgenootjes.
Van dat 'maar even aan een halster' kan ik toch zo kwaad worden. Dan is het ook zomaar 'even poetsen' en 'even een zadel passen', waarna 'even zitten' uitmondt in 'even rijden'.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 00:43

gewoon blijven oefenen druk o het touw en zodra hij een stapje zet de druk eraf desnoods lokken met wat voer ofzo. en dit is voor een veulen niet verkeerd. ook door het wandelen worden ze verkeermak. ik liep met mijn twenter soms wel 2 uur door de polder te stiefelen vond hij helemaal geweldig inplaats van een stal te zien hij vond het altijd leuk om mee te gaan en is nu redelijk verkeersmak. en een halter en touwtje zijn de basisbeginselen. en kan best.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 00:44

Toch vind ik het niet verkeerd dat men probeerd het dier op zijn minst wat basismanieren bij te brengen. Zo te zien heeft hij nog niet leren meelopen aan een halster en zal voetjes geven ook niet zo soepel gaan. Probleem is wel dat je het wel goed aan moet leren, en als de dochter van de boer er in het verleden al mee heeft "gewerkt" en dingen verkeerd heeft aangeleerd zul je een klus hebben om het weer recht te breien.

Als de basis er inzit, dier verder met rust laten. Teveel met hem tutten kan ook averechts werken en er een heel vervelend dier van maken.

Anoniem

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 00:51

ikke20, een twenter of een veulen van een half jaar... Dat scheelt nogal.
En Cassidy, basismanieren kun je ook leren als ze een beetje uitgegroeid zijn. Op een jaar of drie ofzo? Da's imo vroeg genoeg.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 00:56

Marreke schreef:
ikke20, een twenter of een veulen van een half jaar... Dat scheelt nogal.
En Cassidy, basismanieren kun je ook leren als ze een beetje uitgegroeid zijn. Op een jaar of drie ofzo? Da's imo vroeg genoeg.


Zal de smid leuk vinden als hij de hoeven moet doen...of stuur jij een jong paard ook pas op zijn derde voor het eerst naar de smid? Of gelden in jou ogen andere opvoedkundige regels voor shetjes dan voor paarden van 1.80m?

Een tip hoe je een veulen/jong paard leert mee te lopen aan een touwtje: gebruik de butt rope. Zie foto's op deze site: http://www.horsekeeping.com/horse_care/ ... foal-2.htm

Ga vooral niet aan dat halster trekken, daar kun je een veulen eventueel nekletsel mee toebrengen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-11-06 00:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 00:57

Marreke schreef:
ikke20, een twenter of een veulen van een half jaar... Dat scheelt nogal.
En Cassidy, basismanieren kun je ook leren als ze een beetje uitgegroeid zijn. Op een jaar of drie ofzo? Da's imo vroeg genoeg.


toen ik mijn paard kocht was het en jaarling. een hengst die het minst of geringste al in je nek sprong in paniek raakte als hij maar een touwtje zag daarom ben ik er op tegen dat mensen hun veulen gewoon 3 jaar op een wei zeten en niet naar omkijken die hebben meer te leiden als ze ineens van die wei worden gesleurd en onder het zadel moeten(zo werd het op de stal gedaan waar ik stond en hoor het steeds vaker) een veulen moet je gewoon de basis dingen leren al is hij pas een half jaar. gewoon een week na de geboore al een haltertje en aan touwtje mee laten lopen naar de wei. en inderdaat ook hoe laat je zo'n veulen naar de smid gaan? zal hij toch ook vast gehouden moeten worden en voetjes optillen elke keer platspuiten is ook zo wat.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 00:59

De basis moet er in zitten, en dat begint al meteen na de geboorte. Maar tussen geen basis meegeven, en het paard vanaf de geboorte tot zijn derde te vaak (verkeerd) in handen hebben zodat hij het respect verliest en eventueel dingen verkeerd aanleert is nog een heel ander verhaal.

Anoniem

Re: Shet veulen van 6 maanden dingen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 01:11

Tja, mijn laatste opvoedkundige ervaring is met een 10-jarige onopgevoede hengst die bovendien, mèt reden, geen mensen vertrouwde.
'Beetje' agressief, 'beetje' dominant en totaal mensenvreemd...
Hoe kan dat beestje dan zonder ervaring vanaf de geboorte nu zo braaf zijn bij smid en VA?
Tjee, het zal toch niet aan mij liggen?