Omgang verloopt soms heel stroef. tips?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anneke536
Berichten: 576
Geregistreerd: 28-07-06

Omgang verloopt soms heel stroef. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 12:55

Hoi!!
Ik heb nu sinds begin juli mijn eerste eigen paardje! Daarvoor reed ik hem 2x/ week als verzorgpaard. Toen had ik ook nog niet echt n band met hem : ik was heel bang om te rijden, was vlak na n ongeluk, en was meer met mezelf bezig nog op dat moment.
Nu ben ik min of meer over die angsten en werk ik echt hard aan de band met mn paardje...

Maar het lijkt soms alsof hij me echt niet mag.
Bijvoorbeeld gisteren, dat "voorval " is eigenlijk de aanleiding van mn verhaal : Ik was vrijdagmorgen voor de laatste keer op stal geweest omdat ik n weekendje naar Venetiƫ ging. ( Mijn bijruiter had ondertussen nog gereden). En gisterenavond, meteen na landing, naar hem toe gereden. Ik kom in de box, heel blij om hem terug te zien, wat doet hij? Hij duwt me weg met zn hoofd. Heb hem uiteraard meteen gestraft. Dan zette ik hem op de wei en haalde hem er even later terug af, maar hij leek echt geen aandacht voor me te hebben...

Soms gebeurt het nog : dat ik hem streel op zn hoofd of zo en dan doet hij meteen zijn hoofd in de lucht, als hij met zn poep naar de staldeur sta en ik kom eraan en roep hem draait hij soms nog niet om, als ik in de gang van zijn stal kom en roep zn naam dan komt hij ook niet kijken of zo,...
Soms bijt hij me wel of schuurt na het rijden. Ik weet dat dat niet mag dus laat dat ook niet toe! Hoeven uitkrabben is ook n ramp.

Soms is hij dan weer wel echt lief! Als ik hem loszet in de piste dan komt hij altijd naar me toe gelopen en drukt dan zn hoofdje tegen me aan,...
Ik probeer ook echt goed voor hem te zijn : elke dag rijden en aandacht, tijdens mn middagpauze rij ik snel naar stal om hem even los te zetten in de bak, na het rijden krijgt hij wat lekkers in zn stal, ik poets hem ook vaak, zet hem geregeld op de weide,...

Hebben jullie dat soms ook? Dat je voor je paard niets goed kan doen? Of dat hij je gewoon niet leuk vind? ...
Wat kun je er tegen doen?
Tussen mensen is het ook vaak dat sommigen je echt niet liggen en misschien dat mn paard echt niet met me kan opschieten soms?

Sorry voor het gekke verhaal...weet ook wel dat het n beetje gek klinkt Bloos
Maar misschien dat er toch ook mensen zijn die dit meemaken?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-11-06 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Schuine letters verwijderd

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: Omgang verloopt soms heel stroef. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:02

Ik denk dat je paard een rang boven je staat.
maar als je hem dan straft als je een duw krijgt, dan klopt dat niet meer.
lees eens de boeken van monty robberts...

Sirocco
Berichten: 131
Geregistreerd: 12-02-06

Re: Omgang verloopt soms heel stroef. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:13

Misschien was die duw niet onaardig bedoeld, maar meer een vriendschappelijk duwtje. Bovendien denk ik niet dat je paardje er echt over nadenkt dat hij je een weekend niet gezien heeft, tijdsbesef bij een paard is ook een ander verhaal dan bij een mens. . . . . . .
Ik denk dat je het niet zo zwaar moet nemen en inderdaad zoals missnynke zegt misschien eens de boeken van monty robberts moet lezen. . . . . . .

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: Omgang verloopt soms heel stroef. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:16

een duw of aan iemand jeuken is doet een paard alleen tegen iemand die lager in rang staat

anneke536
Berichten: 576
Geregistreerd: 28-07-06

Re: Omgang verloopt soms heel stroef. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 14:12

missnynke schreef:
Ik denk dat je paard een rang boven je staat.
maar als je hem dan straft als je een duw krijgt, dan klopt dat niet meer.
lees eens de boeken van monty robberts...


Wat bedoel je precies met deze zin?
En welke boeken zijn dat? Ik heb wel 1 boek van hem maar dat is meer een soort van biografie.

En nee het was niet vriendschappelijk bedoeld vrees ik want het kwam echt hard aan.
Ben net weer even op stal gaan kijken en hij deed weer net hetzelfde : nu ben ik met mn hoofd tegen de muur gevlogen. Erg leuk!!

Maar buiten dat boek lezen, heeft er iemand nog tips die ik in de praktijk kan toepassen?
Of weet iemand waar dit gedrag kan uit voortkomen?

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Omgang verloopt soms heel stroef. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:15

Hij zet zichzelf gewoon boven jou en heeft geen respect voor je als hij je zo duwt en bijt. Je moet hem gewoon laten zien dat jij de baas bent. Consequent zijn en straffen daar nodig, maar ook belonen als hij weer lief is natuurlijk.

anneke536
Berichten: 576
Geregistreerd: 28-07-06

Re: Omgang verloopt soms heel stroef. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 17:29

Maar hoe kan ik hem gepast straffen?
Als hij me bijvoorbeeld een duw geeft dan sla ik hem op zijn neus met vlakke hand omdat het het eerste is waar ik bijkon.
Maar is dat goed? Of mag dat net niet?

Ik wil hier nu ook de dierenbeul niet uithange. Ik wil hem correct straffen! Ik steek dan ook altijd mijn vinger op en verhef mn stem en dan lijkt hij het wel door te hebben. Maar 10 minuten later doet hij het gewoon opnieuw...

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Re: Omgang verloopt soms heel stroef. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:12

Ik schaam me als ik het schrijf, maar ik heb op dit moment precies hetzelfde!
Mijn paard is nu 3en een half en ziet er vaak ongelukkig en verdrietig uit, en omdat ik wil dat het goed met haar gaat ben ik te veel op haar gefixeerd en denk ik dat ik haar te weinig ruimte geef.
Je hoort elkaar in het midden tegemoet tekomen en als ik ver over dat midden heen ga hoeft zij geen moeite meer te doen.
Dat is iig wat ik denk dat ik fout doe, maar nu nog veranderen...

Zij interesseert zich vaak niet eens in me, ze is niet hard, loopt niet door me heen en luistert naar mijn (lichte) hulpen, maar ze zal niet uit zichzelf mijn gezleschap opzoeken. Ook draait ze vaak haar hoofd weg als ik haar wil aanraken...heel pijnlijk allemaal..

Animal_ABC

Berichten: 1343
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Zoersel (BE)

Re: Omgang verloopt soms heel stroef. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:19

Ik denk dat je/ jullie (nav de laatste post) een verschil kunnen maken door grondwerk te doen. Doe bijvoorbeeld samen met je paard paniektraining, als hij merkt dat hij steun aan je heeft, zal zijn houding tov jou ook veranderen. Werk aan wijken voor druk, zo wordt hij zich bewuster van jouw aanwezigheid...

Succes!

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Re: Omgang verloopt soms heel stroef. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:21

Dat is dus het rare, grondwerk gaat super, wijken voor druk e.d ook. Ze is heel gevoelig voor hulpen. Alleen trekt ze verder dus weinig naar me toe, iig de laatste tijd.
Het kan ook een mentale kwestie zijn bij haar hoor en dat ik niet helemaal weet hoe ik er mee om moet gaan.

BiBaMi
Berichten: 749
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Omgang verloopt soms heel stroef. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:28

Ik herken dit ook op dit moment heel erg.
Ik weet gewoon dat ik lager in de rangorde sta dan mijn paardje.
Toch straf ik altijd duidelijk, en beloon ik uitbundig.
Zoals gister: ik ging in de berm lopen, samen met mn paardje. Maar dat vind ze nogal spannend, en opeens gaat ze achter me lopen, half steigeren, mij zo`n beetje omver duwen. Ik gelijk een mep ergens gegeven.. ik weet niet waar, het was gewoon gelijk een reactie.
Maar dan loop ik later maar over de weg, gaat ze opeens heel zacht hinniken, heel kort, en dan komt ze aan me hand, en dan wil ze soort gaan bijten. Tenminste, soms komt ze echt al met dr mond duidelijk tegen mn hand of mouw aan, en dan zie je dat ze eigenlijk wil bijten. Dan straf ik haar al door duidelijk aan dr halster een ruk te geven en met mn stem goed boos praten. Als ze dan weer braaf meeloopt beloon ik gelijk weer door vrolijk te praten.
Maar ze loopt ook de laatste tijd met dr oren saai naar achter. Net alsof dr niks intereseert. Dat doet best pijn, want ik heb dr pas een jaar, en wil toch een leuke band hebben met mn paardje. Het ging ook echt harstikke goed, maar de laatste maand is het echt raak.
Ook ging ik zaterdag rijden samen met mn vader, draait ze om, en gaat ze naar huis. Ik haar weer met moeite inhouden, en omdraaien. Maar dat wil ze echt niet. Dan gaat ze stilstaan of achteruit lopen, maar weer gewoon lekker verder rijden, Ho maar. Alle auto`s staan dan te wachten, mn pa moet helpen om dr weer recht op de weg te krijgen. Hoe `hard`ik ook de teugels naar links trek, zij draait gewoon rechtsom. Ik weer teugels in 1 hand, en een tik met de zweep. NIks helpt. Ik heb het eerst uiteraard met geduld geprobeerd, maar het is gewoon dwars gedrag. Er is ook genoeg afwisseling. Elke week 1 keer les in de bak, en zeker 1 keer in de week buitenrit, en tussendoor is het nog wel eens verschillend. Maar als ik tik geef, benen omhoog. Omdraaien en richting huis. Maar ik blijf altijd volhouden, dus i kzet dr weer stil, probeer weer om te draaien en verder tegaan. Maar dan geef ik been, blijft ze gewoon stil staan. Zo dwars. Ik heb ook al zoveel manieren geprobeerd, maar niks helpt.
Weet iemand misschien hoe ik dit alls aan moet pakken?
Want ik beloon haar harstikke goed als ze het goed doet. Eventjes aaien, vrolijk praten enz.
Moet ik me misschien voorlopig meer met grondwerk bezig houden?
Ik probeer al zoveel mogelijk met dr te doen ,maari kheb ook nog een broertje en zusje die dr af ent oe willen verzorgen. Aan aandacht ontbreekt ze dus duidelijk niets.
Weet iemand wat ik moet doen?
Het is een haflinger, en ik weet dat die dwars zijn. Misschien bitloos rijden?
En hoe moet ik het voor elkaar krijgen dat ik hoger in de rangorde sta dan mijn haffie?

Sorry dat dit zo`n lang verhaal is, ik had misschien beter een ander topic kunnen openen. Dan hoor ik het wel.

Hopelijk heeft iemand tips en misschien herkent iemand zoiets ook?

Elke_

Berichten: 175
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Omgang verloopt soms heel stroef. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:32

Ach,,Trek het je niet aan..Die van mij denkt alleen mr aan z'n eten soms Lachen

Maar andere keren kan ie dan weer een poeje zijn Pling

Xx

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Omgang verloopt soms heel stroef. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:51

Ga eens leuke dingen doen met je paard. Doe eens iets anders, ga wandelen en klets hem de oren van zijn kop. Verwacht niet dat hij altijd even enthousiast naar je is. Iedereen is wel eens meer of minder in de stemming. Mensen kunnen dat zo goed onder een laagje fatsoen verstoppen. Hij niet en dan krijgt hij nog een klap voor z'n kop ook. Weet hij veel. Tel je zegeningen en geniet van de momenten dat hij open voor je staat, beloon hem uitbundig op die momenten laat hem zichzelf zijn als het eens niet zo meezit. Waarom moet hij altijd enthousiast zijn als jij toevallig langskomt en leuke dingen wilt doen.
Laat dat beest toch.. Ik zit me hier echt een beetje op te fokken hoor.

anneke536
Berichten: 576
Geregistreerd: 28-07-06

Re: Omgang verloopt soms heel stroef. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 18:00

Ik vraag me af waarom je je zo opfokt!?
Ik begrijp best dat mn paard niet elke dag dolgelukkig is, net zoals mensen hebben zij vaak ook slechte dagen!! We doen genoeg "leuke" dingen : we maken wel ns n wandeling, tijdens het poetsen praat ik altijd tegen hem, elke middag tijdens mn lunchpauze zet ik hem los in de bak en laat hem n beetje lopen,...Er zijn weinig eigenaars in onze manege die zo hun best hiervoor doen.
De meeste komen rijden doen het volgende : opzadelen in de stal, een uurtje rijden, afzadelen in de stal en naar huis. Ik zie hen geen wandeling maken, de tijd nemen om te poetsen en je dier te leren kennen,... toch zijn die paarden heel anders dan de mijne. Vandaar dat ik me gewoon n beetje vragen stelde...

Ik sla of straf hem niet omdat hij niet enthousiast is zoals jij hier insinueert, ik doe dat omdat hij zich dominant tegenover me gedraagd of zou jij bijten, duwen, schuren,...toelaten en er ns mee lachen?
Ik wilde gewoon wat tips om de omgang beter te laten verlopen. Omdat hij vaak dagen achter elkaar zo chagrijnig tegenover me is!

Als hij dan wat goed doet : eender wat : beloon ik hem uitbundig.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Omgang verloopt soms heel stroef. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:23

Het kan ook best zijn dat je paard gewoon introverter en afstandelijker is van karakter dan een 'gemiddeld' paard. Je hebt hem sinds juni, het kan zijn dat je paard zich niet snel 'geeft' aan zijn baasje en dat het gewoon tijd nodig heeft. Ach gut

Het idee om schriktraining etc. te doen, iets waarop hij wel op jou moet gaan vertrouwen, vond ik een goede tip. Daarnaast heeft een Bokker me ooit verteld, en dat klopte in elk geval bij mijn paard wel, dat een paard weerspiegelt hoe jij bent op dat moment.

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Omgang verloopt soms heel stroef. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:20

Urielle schreef:
Het kan ook best zijn dat je paard gewoon introverter en afstandelijker is van karakter dan een 'gemiddeld' paard. Je hebt hem sinds juni, het kan zijn dat je paard zich niet snel 'geeft' aan zijn baasje en dat het gewoon tijd nodig heeft. Ach gut

Het idee om schriktraining etc. te doen, iets waarop hij wel op jou moet gaan vertrouwen, vond ik een goede tip. Daarnaast heeft een Bokker me ooit verteld, en dat klopte in elk geval bij mijn paard wel, dat een paard weerspiegelt hoe jij bent op dat moment.


Dat van die schriktraining lijkt mij ook wel een goed idee. Je paard moet jou dan wel gaan vertrouwen.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Omgang verloopt soms heel stroef. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:28

Het ene paard laat, net als bij mensen, sneller zijn emoties zien als het andere. Ik heb met verschillende paarden die ik heb gehad weinig 'band' gehad, niet dat het niet klikte, maar we hadden meer een zakelijke relatie. En zo ben ik nog steeds een beetje ingesteld.
Alleen nu heb ik een paard dat echt met zijn hart op zijn tong leeft, zeg maar. Als ik de stal binnenkom staat hij al zachtjes te brommen ( lief brommen, niet lelijk ), als ik hem roep, roept hij luidruchtig terug. Hij staat tegen de deur te duwen als ik weg ga, en loopt me als een hondje achterna. Maar het is dan weer geen knuffel, van gefrut houdt hij niet. Ik heb niks anders gedaan met dit paard dan met andere paarden, dit paard hecht zich gewoon makkelijk aan mensen en laat dat blijken. Misschien dat jouw paard niet zo extrovert is, ik zou het wat tijd geven. Zorg goed voor hem en wees consequent. Grondwerk is altijd goed om te doen. Je paard zal je dan echt wel gaan waarderen, alleen hoe hij dat toont heb je niet in de hand.

xEliesx
Berichten: 766
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Omgang verloopt soms heel stroef. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:56

Ik begrijp precies wat mensen hier bedoelen. Sinds iets meer dan een jaar verzorg ik Cheri, een ECHTE merrie, met ECHTE merriestreken. Ze heeft vaak ook echt geen oog voor me. Ze is wel heel braaf en luistert goed naar me, maar ze lijkt me ook echt niet te mogen! Als we samen wandelen gaat het wel goed en zoekt ze me echt op zeg maar, misschien is dat een optie voor de rest?
Ik vind het ook jammer dat ze niet altijd even blij met me lijkt te zijn, maar ieder paard heeft een ander karakter..

Anoniem

Re: Omgang verloopt soms heel stroef. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:26

Je paard laat je altijd iets zien. Hij/zij weerspiegelt hoe jij je voelt, hoe je in het leven staat, in welk proces je zit en waar je aan kunt werken.
Denk hier eens over na; wat zie je in je paard en wat vertelt dat over jou? Dit kan ontzettend leerzaam voor je zijn.

(je = in het algemeen bedoeld Knipoog )

diinky
Berichten: 42
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Omgang verloopt soms heel stroef. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:27

mee eens ...

Jessica15
Berichten: 439
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Omgang verloopt soms heel stroef. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:44

je moet haar belonen als ze lief is en straffen alleen als het echt teregt is

anneke536
Berichten: 576
Geregistreerd: 28-07-06

Re: Omgang verloopt soms heel stroef. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 11:25

Jessica15 schreef:
je moet haar belonen als ze lief is en straffen alleen als het echt teregt is


Het is een hij.
En ik beloon hem zeker als hij braaf is of goed werkt. Het is niet zo dat ik hem constant afstraf hoor Knipoog

Ik krijg hier verschillende tips over schriktraining enzo...
Maar kan iemand me hier wat meer informatie over geven? Ook over grondwerk?
Probleem is : ik rij op een heel conservatieve manege. Ik vermoed dat 99% van de mensen daar nog nooit van schriktraining of dergelijke gehoord hebben. Het gaat daar enkel om het rijden lijkt me. Ik sta er ook nog niet zo lang.
Ben eigenlijk nog nooit met deze dingen in aanraking gekomen...

Anoniem

Re: Omgang verloopt soms heel stroef. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:49


mijnfjord
Berichten: 587
Geregistreerd: 07-08-06

Re: Omgang verloopt soms heel stroef. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:01

Je kan ook een join~up doen met je paard zo kun je een betere vertrouwingsband scheppen; je leert het paard dat jij de baas/leider bent maar op een vriendelijke manier (p.s. doe dit niet vaak! Het is ook iets bijzonders).
En denk je ook niet dat je naar elkaar te moet groeien? In de loop der jaren? Ik heb ook nog niet zo lang een eigen pony, we hebben ook nog niet echt een band.