Help, mijn paard luisterd niet.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Only_Sam
Berichten: 59
Geregistreerd: 03-06-06

Help, mijn paard luisterd niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 19:16

hallo,

ik heb een fjord, die ik nog niet zo heel lang heb, de eerste 2 maanden heb ik alleen gepoetst en gelopen, om een band te beginnen. nu rij ik sinds kort erop, ben al een paar keer buiten wezen rijden (wij hebben geen bak) met anderen paarden, dat ging erg goed, maar toen wou ik van de week het een keer alleen proberen, in het begin lukte het wel, liep gewoon door, maar op een gegeven moment stond hij stil, wou niet meer verder, draaide zich de hele tijd om. maar wou niet verder op dat stukje, ik heb daar erg lang gestaan want ik wou hem niet laten winnen. half uur later werd ik het wel een beetje zat, want ik dacht dat hij niet verder wou omdat hij die weg niet kende, dus ben ik terug gegaan en naar een weg gegaan die die wel kon, in het begin deed hij het daar ook perfect, maar daarna weer de hele tijd stil staan en omdraaien. weer een half uur daar gestaan, toen ben ik maar terug gegaan, wie kan mij helpen met die probleem. ik weet niet echt meer wat ik moet doen, ik wil liever geen zweep gebruiken. want voor de rest is hij wel erg lief. maar soms heb ik wel dat hij over me heel loopt, net als poetsen, blijf hij maar niet stil staan. heb hem al heel wat waarschuwingen gegeven en ook wat tikjes maar hij blijft door gaan, net of hij het expres doet. ik hoop dat jullie wat tips hebben.

Groetjes,
Samantha

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Help, mijn paard luisterd niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:00

Of hij neemt je in de maling of hij heeft geen vertrouwen in je. Aangezien je hem nog maar 2 maanden hebt denk ik dat hij geen vertrouwen in je heeft. Al blijft het natuurlijk moeilijk, maar daar je zelf ook al aangeeft dat ie soms door je heen loopt ziet hij je nog niet echt als leider.

Met een groep kan je pony de rest volgen, en vertrouwen op de leider, als jij er op zit heeft hij het idee dat hij het zelf moet doen, blijkbaar vertrouwt hij je nog niet genoeg om iets engs samen te doen. Wat kan helpen is afstappen en ernaast verder gaan als je weer in zo'n situatie komt, maar dat zou ik proberen te voorkomen. Ga meer grondwerk doen en ga voorlopig nog niet alleen naar buiten.

Linde_Romeo
Berichten: 14
Geregistreerd: 18-11-06

Re: Help, mijn paard luisterd niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:21

Hoi Only_Sam!

Wat je het beste kunt doen, is zo vaak mogelijk even een klein stukje met je paard aan de hand buiten lopen. Ook over de wegen waar hij niet langs wilde.
Je paard volgt inderdaad, zoals Kaat18 ook al zei, altijd de leider.
Maar dan moet hij wel een paard of een mens als 'leider' zíen!
Vandaar dat JIJ moet zorgen dat hij JOU als leider gaat zien.
Stopt hij nou nog een keer, gewoon doorpakken doorpakken en doorpakken,dan gaat hij jou als een leider zien en jou volgen Pling
Enne, belonen is het ALLERbelangrijkste!

Succes !

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Help, mijn paard luisterd niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 08:34

het enige wat je moet doen is opvoeden dat dier Lachen hij lacht je vierkant uit

monsera
Berichten: 3099
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Help, mijn paard luisterd niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:20

Hij doet het niet expres maar hij krijgt de kans van jou.Wees conseqwent.Als iets niet mag dan mag het niet.Dit hoeft niet te betekenen dat je hem gelijk moet slaan.vraag eens iemand met verstand van zaken om jou te leren juist met je pony om te gaan.

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Help, mijn paard luisterd niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:41

hij doet het niet express??? nou, dacht het wel! hij heeft gewoon geen zin en kijkt hoe ver ie kan gaan. Opvoeden dat mormel! Lachen
Heb je geen ervaren ruiter in je buurt die je daarmee kan helpen?

Only_Sam
Berichten: 59
Geregistreerd: 03-06-06

Re: Help, mijn paard luisterd niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 19:04

jah, en die gaan me zeker helpen, ben ik echt dankbaar voor, bedankt voor al jullie tips.

Miss_Maya

Berichten: 4041
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: België

Re: Help, mijn paard luisterd niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:11

Hij is jou gewoon aan het uittesten hoor .
Je moet je echt niet laten doen .
Als hij weer zo blijft stil staan doe je eerst rustig : Been geven , naar rechts gaan , dan naar links en zo proberen vooruit te gaan . Een soort van zigzaggen dus !
Moest het niet lukken geef pak je jou teugels met 1 hand vast en in de andere hand je zweep . Geeft benen en een mep op zijn kont tegelijk . Dan moet 'm normaal vooruit gaan . Zo niet geef je 'm nog een mep en gebruik je jou stem , maak je dan maar eens goed kwaad
Is misschien wreed , maar zo laat je merken dat jij de baas bent , en niet omgekeerd

Zo reed ik vroeg op een welshje zonder zadel . T was ook een heel braaf beestje maar soms wou ze echt niet vooruit . In het begin was het ook met stilstaan maar naar mate begon het erger en erger te worden dat ze gewoon begon te stijgeren . En ik durfde natuurlijk niks te doen ...
Toen ben ik op een keer heel kwaad geworden dat ik dat welshe een paar keer achtermekaar een mep heb gegeven op haar kont . En sinsdien was het voorbij !

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Help, mijn paard luisterd niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 23:26

KiWiKo schreef:
het enige wat je moet doen is opvoeden dat dier Lachen hij lacht je vierkant uit

Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Je weet niet wat er in het hoofd van het dier omgaat. Je weet niet wat hij vroeger mee heeft gemaakt op buitenritten. Hij heeft waarschijnlijk niet zoveel vertrouwen in zijn baasje.

Ik heb het zelf ook meegemaakt met mijn haflinger. Ik stapte dan altijd af en liep er een stukje naast. Sindsdien loopt ze overal door.

Only_Sam
Berichten: 59
Geregistreerd: 03-06-06

Re: Help, mijn paard luisterd niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 18:31

dankje allemaal, ik hoop dat ik er wat aan heb. want ik word er soms echt gek van, net als moet poetsen. hij blijft maar niet stil staan. als die elke keer van links naar rechts loop geef ik hem een standje van nee niet goed. en als die stil blijft staan complimenteer ik hem. ik weet niet wat ik verkeerd doe of waarom hij dat doet

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Help, mijn paard luisterd niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 18:37

Zo te horen heeft je paardje totaal geen respect voor je. Ik ben het volledig met Kiwiko eens, dat je hij duidelijk een stuk beter moet worden opgevoed. Als ik jou was zou ik iemand met ervaring zoeken die je kan helpen, want hij neemt je totaal in de maling.

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re: Help, mijn paard luisterd niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 18:43

is je paard bij ze vorige eigenaar wel op de weg geweest enzo en verkeersmak?
het kan ook zijn dat hij het allemaal wat eng vind....
maar hij kan je ook in de malling nemen,oftewel hij heeft gewoon geen zin Tong uitsteken
je moet dan gewoon doorzetten want anders wint hij het van je en een zweep mee nemen.
je hoeft hem niet te gebruiken maar als die niet meer wil kan je hem een klein tikje geven.

Only_Sam
Berichten: 59
Geregistreerd: 03-06-06

Re: Help, mijn paard luisterd niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 19:02

hij is wel verkeersmak, hij schrikt niet van vracchtwagen trekkers, fietse voetgangerg. hij is nergens bankg voor. hij loopt gewoon rustig door net of er nix ana de hand is. en de vorige eigennaar vertelde dat er alleen mee buiten gereden is. maar dat hij heel erg spookt als je er alleen mee gaat rijden. ik heb nu ook al 2 weken niet gereden. alleen mee gelopen en gepoets ik ben dus weer een beetje bezig met grond werk maar wandelen enzo dat hij perfect, af en toe ff stil staanen hinneken maar voor de rest doet hij het perfect. ik vind het echt jammer dat het zo gaat.

Only_Sam
Berichten: 59
Geregistreerd: 03-06-06

Re: Help, mijn paard luisterd niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 19:56

ik heb vandaag weer geprobeerd te rijden, maar me paard is halfverwege omgedraait en wou hij terug galopperen, ik ben halverwege er voor afgevallen. en is mijn paard over me heen gegalopperd. ik weet echt niet meer wat ik met hem moet doen. ik hoop wat van jullie te horen.

groetjes,
Samantha

Anoniem

Re: Help, mijn paard luisterd niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:49

Bij je eerste post dacht ik nog: wennen?, vertrouwen., moeten plassen oid?...
Maar na je laatste post denk ik dat je met een slim paard te maken hebt dat weet hoe hij zijn baas de baas kan.
Toch 'beter opvoeden' dus en het liefst met hulp van een ervaren persoon.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Help, mijn paard luisterd niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:26

Samantha, je hebt echt iemand nodig die je kan helpen met grondwerk! Zoek een freestyle instructrice (plaats een oproepje op bokt) want straks vind je het uiteindelijk niet meer leuk om op je nieuwe paardje te rijden en word je bang en dan gaat het echt niet beter...

Ik zou er echt deze week nog mee beginnen! Succes.

Only_Sam
Berichten: 59
Geregistreerd: 03-06-06

Re: Help, mijn paard luisterd niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 00:28

oke heel erg bedankt, want zo gaat het echt niet langer. ik heb nog steeds last van me hooft en me rug. ik ga er gelijk werk van maken. bedankt.

PrinsesIris
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Help, mijn paard luisterd niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:14

Ik denk dat je hem moe leren dat hij er gewoon door moet gaan!
Stap er desnood af en lijdt hem verder veeel succes!!!

Irusje

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Help, mijn paard luisterd niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 10:15

Citaat:
jah, en die gaan me zeker helpen, ben ik echt dankbaar voor, bedankt voor al jullie tips

nou vraag je weer om hulp, gaat die persoon waar je hierboven over spreekt je niet helpen dan?
Waar woon je?

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Help, mijn paard luisterd niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 10:28

als ik jou was zou ik heel erg snel hulp gaan zoeken, als je deze pony wilt houden.. ik heb dit zelf ook meegemaakt, maar dan in de bak.. ik had namelijk eerst een haflinger ; een ontzettende eigenwijze pony van nog maar 4 jaar.. hij was nog helemaal niet goed ingereden maar was zo ontzettend mooi Lovers maargoed dat was mijn eerste pony en ik was niet streng genoeg voor hem, hij begon met bokken e.d. net zolang tot je eraf viel, dus toen heb ik uiteindelijk maar besloten hem weg te doen..

doe inderdaad grondwerkoefeningen, liefst met iemand erbij met meer ervaring want misschien doe je hier ook wel wat fout.. veel poetsen en wandelen

is er geen bak bij je in de buurt waar je voor een kleine vergoeding gebruik van kunt maken? dit zou wel handig zijn want dan kan hij nergens anders heen en als je hem in de bak dan goed onder controle hebt kun je weer beginnen met buitenritjes maken (met in het begin andere paarden erbij)

Only_Sam
Berichten: 59
Geregistreerd: 03-06-06

Re: Help, mijn paard luisterd niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 11:14

[/quote]
nou vraag je weer om hulp, gaat die persoon waar je hierboven over spreekt je niet helpen dan?
Waar woon je?[/quote]

die helpen me wel, maar de ene zegt dat als ik hard tegen hem doet dat hij dan ook vervelender ben, dus ze zegt dat ik hem moet negeren enzo. maar ho emoet ik hem negeren als ik aan het rijden ben. ik ga het nog wel goed met haar over hebben wat ze nou precies bedoelt. maar ik ga er ook wel een ervaren iemand bij roepen.

Groetjes,
Samantha

Six
Berichten: 1191
Geregistreerd: 28-11-06

Re: Help, mijn paard luisterd niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:23

Concequent zijn met alles!
Gewoon even een tijdje streng zijn.

Favory_love
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Help, mijn paard luisterd niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:15

Je paard vindt zichzelf dus de leider en jij moet hem duidelijk laten merken dat JIJ dat bent.

Ooit iets met Natural Horsemanship/Grondwerk gedaan?
Als je er iets over wil weten,kan je me een berichtje sturen of toevoegen op msn: bella_beest@hotmail.com

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Help, mijn paard luisterd niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:18

Kaat18 schreef:
Of hij neemt je in de maling of hij heeft geen vertrouwen in je. Aangezien je hem nog maar 2 maanden hebt denk ik dat hij geen vertrouwen in je heeft. Al blijft het natuurlijk moeilijk, maar daar je zelf ook al aangeeft dat ie soms door je heen loopt ziet hij je nog niet echt als leider.

Met een groep kan je pony de rest volgen, en vertrouwen op de leider, als jij er op zit heeft hij het idee dat hij het zelf moet doen, blijkbaar vertrouwt hij je nog niet genoeg om iets engs samen te doen. Wat kan helpen is afstappen en ernaast verder gaan als je weer in zo'n situatie komt, maar dat zou ik proberen te voorkomen. Ga meer grondwerk doen en ga voorlopig nog niet alleen naar buiten.


mee eens, maar je kan ook gewoon wel een zweepje en hem dan aanmoedigen, dan geef je aan dat het niet eng is en zal hij hopelijk op jou vertrouwen.. En een zweepje is heus niet altijd 'gemeen' hoor.. Knipoog

Only_Sam
Berichten: 59
Geregistreerd: 03-06-06

Re: Help, mijn paard luisterd niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 17:37

bedankt voor de tips, ik ga me best doen. maar toch wel vervelend als je paard je zo erg aan het uittesten is. hihi