waarom kijkt ze boos als ik blaas

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

waarom kijkt ze boos als ik blaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 15:06

Mijn vraag is dit dus.

Ik zal het even uitleggen, Mijn vorige paard kon ik altijd een kusje op de neus geven wat prima was en ook in de neus blazen was geen probleem, hij reageerde er niet eens op. Dit was een ruin trouwens.

Mijn huidige paard een merrie wat ik al een aantal jaren heb reageerd er overdreven op naar mijn idee. Ze kijkt weg als ik naar haar neus ga om een kus te geven mag zeker niet in haar neus blazen wat haar heel erg boos maakt. Ze drijgt met haar tanden bloot en haar oren strak in haar nek. Ze heeft nog nooit gebeten trouwens. wel is het een hele dominante merrie wat altijd probeert boven me te komen staan wat haar niet lukt. Maar ik vraag me af wat dit gedrag betekend. Als iemand een idee heeft hoor ik het graag.

Mayflower_

Re: waarom kijkt ze boos als ik blaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:08

Het is een soort kuddegedrag, hengsten blazen ook altijd richting de neus als ze kennismaken met een merrie. Mijn merrie vind het ook niet leuk, ze gaat dan bijten en doet de oren plat achter in de nek. Ik doe het ook dan maar niet meer, om onnodige risico's te vermijden Lachen

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 17:49

Hmm... ik heb ook een merrie (19). Tegenover andere paarden is ze redelijk dominant, er hoeft er maar eentje voorbij te lopen (onder het zadel, maar anders ook) en de oortjes gaan plat en haar snuit gaat in de maak-dat-je-wegkomt-modus Tong uitsteken Toch begroet ze mij door in mijn gezicht te blazen als ik over haar staldeur leun, en ik blaas haar zachtjes terug in haar neusgaten... geen problemen mee!

Als jou paard het niet fijn vind, moet je misschien beter iets anders bedenken...?

fabiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:38

Het verschilt volgens mij echt per paard. Mijn merrie vond het ook altijd niks, zowieso haar neus aanraken .. dat hoefde allemaal niet zo nodig Knipoog Maar andere paardjes die ik ken vinden het wel weer prettig.. Nou ik zou het gewoon laten volgende keer. Ik denk niet dat er aan wil wennen Knipoog

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:10

Die van mij vindt het wel grappig, dan staat ze met haar oren naar voren, alsof ze zich afvraagt hoe dat toch kan?

Sommige paarden (vooral merries) zien het idd niet als een begroeting, maar meer als een 'Hallo kanjer, zullen we eens even...' en daar hebben ze dan weinig zin in.
Als je merkt dat ze hengstig is en je doet het dan, en ze vindt het niet erg, weet je denk ik wel dat het dat is. Anders gewoon niet doen denk ik Lachen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 21:04

Volgende keer eerst tandenpoetsen? Knipoog (Goh die was heel flauw..)

Volgens mij verschilt het per paard, in elkaars neus blazen is een soort begroeting, en de een reageert er beter op dan de ander.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 22:52

Kaat18 schreef:
Volgende keer eerst tandenpoetsen? Knipoog (Goh die was heel flauw..)

Volgens mij verschilt het per paard, in elkaars neus blazen is een soort begroeting, en de een reageert er beter op dan de ander.

Misschien toch maar eens doen dan, nee hij is flauw maar wel leuk Haha!

Wat ik trouwens ook weer bedacht is dat ze het ook al niet fijn vind als haar neus wordt schoongemaakt. Dus haar neus is een beetje heilig lijkt dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:12

't kan ook zijn dat je veel vlees eet,
dan ruiken ze dat je een roofdier/vleeseter bent

zilverspoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:21

volgens mij verschilt dat idd per paard. Voor de een voelt het vertrouwt maar voor de andere is het idd een soort kuddegedrag. je moet gewoon erachter zien te komen wat ze dan wel heel fijn vind Knipoog

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:22

Mij is ooit vertelt, dat het een teken van respect is als een paard het waardeert als je hem in zijn neus blaast...

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:14

ik weet niet wat je paard doet als ze met een ander paard snuffelt,kijk eerst hoe ze dan reageerts meestal als paarden met elkaar gan snuffelen (vooral merries) gaan dan gillen want het is een teken van dominantie als er in hun neus word geblazen of als ze gaan snuffelen met een ander paard

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:16

ik heb gehoord dat als je hard in je paard zijn neus blaast, dat dat pijn doet bij je paard!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 21:24

ze gilt meestal als ze met een ander snuffelt en ik blaas heel zachtjes maar hoor

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:26

Hengsten die naar elkaar blazen dagen elkaar uit volgens mij. Maar het kan ook met kennismaking te maken hebben, of een merrie die haar veulen geruststeld blaast ook in de neus van haar veulen.

Het word dus verschillend gebruikt in de communicatie met paarden, hangt dus ook af welke lichaamshouding je aanneemt en in welke mate je blaast.

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:27

goh Sione vind het ook niet leuk. Ze begroet mij wel door in mijn gezicht te blazen maar een kus op haar snuit mag niet, wel hoger op trouwens. Blazen vind ze niet prettig en gaan haar oren idd ook wat naar achteren, daarom doe ik het bij haar ook niet.

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:44

Tja, een paard is natuurlijk wel heel gevoelig aan z'n neus. Dit is ook de plaats waar heel veel tasthaartjes samenzitten, misschien prikkelt het hem te veel als je erin blaast... Misschien eens vanop een verdere afstand proberen?
Ik vind het ook altijd leuk om te doen bij mijn pony's, en ze vinden het best wel aangenaam als begroeting. Ik blaas wel nooit met mijn mond, maar adem gewoon met m'n neus in hun neus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:42

haha, ik spuit altijd manenspray op der neusje,
Ze zit dan zo gefascineerd naar het flacon te kijken...
Dat ik het niet kan laten,
maar dat doet Yvke niet echt pijn? 'thans dat laat ze niet blijken.
Dus blazen lijkt me dan ook niet pijnlijk

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:27

Ik heb gehoord. dat als je blaast. in zn neus.
dat is netzoals in de kudde. zo maken ze kennis.
Kan je zien of ze elkaar leuk vinden etc.

Als ik blaas doettie altijd zn oortjes naar ovoren heel lief Tong uitsteken

Favory_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:02

Inderdaad,paarden blazen in elkaars neus om kennis te maken of om elkaar gedag te zeggen.
Als jouw paard dus lelijk gaat doen,wil hij/zij dus laten merken dat hij er (nog) geen zin in heeft.

Als je blaast en het paard slaakt zo'n gilletje betekend dat dat het paard er nog niet aan toe is om vrienden met je te worden.
Hij/zij kijkt dus even de kat uit de boom.

Paardenneuzen zijn verder vaak heel gevoelig.

Zoals je zelf al zegt,ze is vrij dominant maar jij bent haar wel de baas maar als jij rustig/voorzichtig doet,moet je paard het gewoon toe laten.
Als ze dit NIET toelaat,heeft ze niet voor 100% respect voor je.
Heb je ooit Grondwerk geprobeerd?

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:19

Het is heel beledigend voor sommige paarden als jij als eerste blaast. Dus wacht en kijk of zij als eerste wil blazen dan kan je terug blazen.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:04

Mijn fjordenmerrie is wel fan van in de neus blazen.
Op een gegeven moment moet er toch iemand gaan happen, wel zachtjes natuurlijk. Meestal komt het er op neer dat zij na een tijdje of wegloopt of heel voorzichtig een hapje geeft.
Laatst dacht ik, laat ik eens de eerste zijn en toen gaf ze een gilletje en draaide weg met haar hoofd Haha!
Ze doet dit trouwens ook geregeld bij vreemden Clown

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:08

ik kan het wel bij mijn vz pony, ook een merrie.. Lachen
Maar ja, de 1 vind het niet erg, de andere wel..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:25

Mijn lieve merrie vind een kus op haar neus prima, maar blazen vindt ze ook helemaal niet fijn! Gewoon een kwestie van persoonlijke smaak van je paard, lijkt me. Niet druk over maken en gewoon niet meer doen!

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:54

FuRyoMaRLoeS schreef:
Mij is ooit vertelt, dat het een teken van respect is als een paard het waardeert als je hem in zijn neus blaast...

Dan heeft de mijne eindelijk respect gekregen Haha! haha toe die hengst was totaal niet,, die drol Clown

Nu gaatie terug blazen en probeerd hij heel zachtjes in mn haar te gaan wroeten Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:31

FuRyoMaRLoeS schreef:

nee zo werkt het niet. bij paarden onderling wel. er is momenteel een onderzoek gaande, naar de informatie die paarden allemaal uitwisselen bij het in de neus blazen van een ander paard. overduidelijk is, dat er heel veel informatie doorkomt, zoals geslacht, leeftijd, en zelfs de plaats in de rang (mate van dominantie) zou doorgegeven kunnen worden. menselijk gezien moet je het bekijken als een soort gesprek, meestal om kennis te maken, of gedag te zeggen als twee paarden elkaar na een tijdje weer tegen komen. sommige paarden gillen als een ander paard ze in de neus blaast. dit betekent dat het gillende paard de dominantste is, of wil zijn. paarden kunnen dit onderling duidelijk maken, door de overbrenging van geur.
veel mensen denken dan ook, dat een paard wat bijt bij het in de neus blazen, probeert de baas te domineren. dit is goed mogelijk, maar absoluut niet met zekerheid te zeggen. mijn merrie bijvoorbeeld, is nou echt het toonbeeld van niet dominant, en volgzaam (tegenover mensen). zij vindt het absoluut niet fijn als ik in de beus blaas. mijn dominante ruin (die wel zeker mijn 'ondergeschikte' is) vindt het wel prettig.

de reden dat paarden zo divers reageren op mensen, en soms ook 'raar' reageren (denk aan mijn onderdanige merrie, die bij het blazen wel boos wordt), is dat paarden 'verstaanbare' informatie doorgeven, en mensen niet. ten eerste hebben wij zelf geen idee wat we allemaal doorgeven, en we weten ook niet of het voor een paard te begrijpen is wat we doorgeven. misschien zeg je wel iets wat voor het paard niet prettig is, beangstigend oid. daarom is het ook zeker niet aan te raden om een onbekend paard in de neus te blazen bij wijze van kennismaking. immers, wij mensen zijn niet in staat om op die manier kennis te maken met een paard. je kunt een paard wel aanleren om het fijn te vinden, zoals ik ook met mijn ruin heb. dat is niet omdat ik bij hem duidelijke info kan doorgeven, maar omdat hij me goed kent, en weet wat ik ermee bedoel. puur aangeleerd gedrag, maar toch leuk!