Band vergroten voor het veulen komt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Band vergroten voor het veulen komt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:02

Ik heb een merrie die iedereen de wei uitjaagd die haar of haar vriendin(nen) wilt pakken. Alleen ik en me vriendin kan haar nu 9 van de 10 keer normaal pakken. Een vreemde hoeft het niet te proberen, die valt ze aan en als diegene dan bang is wordt het van kwaad tot erger en dan wordt het aanvallen (en dan net voor je neus stoppen) uitgebreid met bijten en trappen. Dit komt door haar verleden, voor uitgebreid verhaal even pmen.

Nu krijgt ze dus in mei een veulen, en nu wil ik de band zo versterken dat ze mij zo gaat vertrouwen dan ik haar dan ook gewoon kan pakken en het veulen aaien. Dat ze weet dat ik het niet afpak.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat onze band afgelopen week erg gegroeid is. Ze heeft een zeer been (volgens mij al jaren) en ik help haar daar nu mee en laat merken dat ik het begrijp. Dit werkt erg goed. Ik heb zelfs vandaag de mok kunnen behandelen zonder dat ze me ging trappen.

Wie heeft nog handige tips.

Omdat ik meer paarden heb is het niet zo dat ik uren met haar bezig kan zijn. Daarnaast doe ik liever 2x per dag 10 min wat met haar dan 1x 20 min. Rijden kan wel, maar doe ik liever niet vanwege het been en dat is niet zo goed voor onze band omdat ze daar niet zo van houdt (kun je haar niet aan dan bokt ze je eraf). Ik wil haar misschien nog in de toekomst gaan bereiden, maar dan anders, niet meer met onderdrukken en geweld.

als iemand wat weet, laat het me weten!

Spoec

Re: Band vergroten voor het veulen komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:32

Mijn ervaring is dat als je altijd normaal met de merrie om bent gegaan, ze je zo toe zal laten bij haar veulen ..
Toen mijn merrie een veulen kreeg, mocht ik er meteen bijkomen, ik mocht aan het veulen komen en ze stond het allemaal toe ..
Toen mijn bijrijdpaard een veulen kreeg (ik rijd haar af en toe een keer bij als het uitkomt) mocht ik niet bij haar veulen komen ..
Het veulen was bang en moeder liet mij niet toe ..

Het verschil tussen deze paarden?
Met de ene was ik elke dag bezig, soms 10 min, soms wel 3 uur ..
Met de andere was ik soms 2 keer per week bezig, dan weer 2 maanden niet (ze wordt dan gereden door haar eigenaar) en het enige wat ik dan deed, was haar in de wei begroeten en even kroelen ..

Dus als je elke dag even kroelt met je paard, een keer poetst, een keer longeert, losgooit, met haar wandelt ..
Weet ik veel wat je nog meer kunt verzinnen, zul je een goede band krijgen met het paard en zul je bij de geboorte van het veulen niet zoveel problemen mogen verwachten ..
Wek bij het paard de indruk dat ze speciaal voor je is, dat ze blij is als je komt en "denkt" leuk daar is ze weer, we gaan weer leuke dingen doen Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 19:11

nog meer mensen met tips?
Ze heeft dus een verleden en meer op paarden dan op mensen. Als ze eenmaal een jong paard heeft toegeigend is ze ook heel moeilijk te vangen.
Nu een jaar later gaat dat wel al beter, maar een geadopteerde pony is natuurlijk nog minder extreem dan een eigen kind!

hannahhannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:42

Wandelen is erg goed!Zeker een merrie die niet zoveel van mensen moet hebben, dan voelt ze zich toch een beetje "vrij"bij jou. Verder haar vangen in de wei, lekkers geven, en dan even wandelen in de wei,aan t halster rondlopen, kroelen, lekker borstelen. enz. Zodat ze gewend is dat je bijvoorbeeld in de wei ook even een half uurtje komt kroelen zonder dat er iets gebeurt. En dat is precies wat je straks bij dat veulen zal willen doen Knipoog kan je daarna ook in de stal gaan doen, maar ik zou eerst in de wei doen, in de stal voelt ze zich toch meer opgesloten en zal ze eerder agressief worden(zeker met veulen erbij).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 16:33

Vroeger stond ze altijd achteraan op stal en moest je oppassen dat ze je niet beet. al sinds ik haar heb vertoont ze dit gedrag niet meer.

Even over het lekkers, kan het ook zonder lekkers?
Mijn ervaring is (verzorgmeisjes) dat ze daarvan gaat bijten en juist aanvallen zodat ze het lekkers heeft maar jij haar niet hebt gepakt. Ik geef haar wel eens wat, maar dan bij de poetsplaats ofzo. Ik bedoel nu te zeggen, zal het ook werken zonder dat ik wat lekkers aan haar geef?
Of hoe kan ik het geven zonder dat ze dat vreemde gedrag gaat vertonen?

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:05

De merrie die ik nu heb was ook angstig en paniekerig (verwacht als alles goed gaat ook veulentje) Ik had ontdekt dat ze erg gek op appels is, ben eerst rustig midden in het land gaan zitten met de appels en het zakje en ben haar gaan negeren telkens als ze nieuwsgierig werd naar het lekkers wat ik had kwam ze een stapje dichterbij en zodra ik reaktie gaf was ze weg na veel gedult en veel negeren(hoe sneu dit ook klinkt) werd ze steeds nieuwsgieriger. Nu kan ik haar redelijk makkelijk pakken en begint ze steeds meer vertrouwen te krijgen. Ze is van de week erg ziek geweest en sindsdien kan ik vrijwel alles met haar haar vertrouwen is erg groot in mij alleen als ik er 1 dag niet geweest ben merk je meteen dat het vertrouwen alweer minder is dus ik ben nu elke dag met haar bezig. Ik kroel vooral heeel erg veel met haar praat met een hele rustige zachte stem tegen haar en verwen haar met van allerlei lekkers.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 08:20

Dat ziek zijn en dan een grotere band herken ik
dat is ook gebeurd bij mijn konik ruin.
Maar myra is niet echt bang, soms wel natuurlijk, maar meer een super sjage.

unner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:37

Gewoon veel met haar doen. Ook vaker de wei in zonder haar te pakken. Anders krijgt ze het idee dat elke keer als jij de wei in komt, ze iets moet gaan doen en wil ze ook niet meer. Beloningen (snoepies!!!!!!!!!!!!) willen ook wel eens helpen. Maar vergis je niet hoor, want onze merrie is 50 weken per jaar een echte knuffelkont die alles met zich laat doen en het liefst bij je op schoot zou kruipen, maar de eerste 2 weken die ze een veulen heeft: echt levensgevaarlijk! Er kunnen maar 2 mensen bij haar (waar ik er gelukkig 1 van ben) en dan krijg je nog heeeeeele boze blikken. Altijd goed opletten dus! Wordt vanzelf minder als ze merkt dat je het veulen bij haar laat.

Veel succes met verder vertrouwen winnen!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:28

hannahhannah schreef:
Wandelen is erg goed!Zeker een merrie die niet zoveel van mensen moet hebben, dan voelt ze zich toch een beetje "vrij"bij jou. Verder haar vangen in de wei, lekkers geven, en dan even wandelen in de wei,aan t halster rondlopen, kroelen, lekker borstelen. enz. Zodat ze gewend is dat je bijvoorbeeld in de wei ook even een half uurtje komt kroelen zonder dat er iets gebeurt. En dat is precies wat je straks bij dat veulen zal willen doen Knipoog kan je daarna ook in de stal gaan doen, maar ik zou eerst in de wei doen, in de stal voelt ze zich toch meer opgesloten en zal ze eerder agressief worden(zeker met veulen erbij).

Goed plan Cool

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 23:17

Inmiddels is het dan bijna zo ver lig bij haar in de stal wie had dat kunnen denken. Wordt steeds onrustiger maar denkt super om mij en vertrouwd me volledig. Hebben ook heel wat mee gemaakt. Moet telkens haar buik masseren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 08:26

Hou er rekening mee dat het gedrag van de braafste merrie ineens om kan slaan als er een veulen bijloopt, dus verwacht niet teveel van dit paard. Ga veel met haar doen, gedraag je normaal, en accepteer als ze in het eerste begin erg beschermend doet, ook tegenover de personen die ze vertrouwd....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 10:00

Nou het veulen is geboren 10 over 10 begonnen 20 min later een mooi merrieveulen. We mochten toen bij haar en haar helpen (anders ook zeker weer gestikt in de zak).
Ze zal idd nu wel beschermend worden, dat is ook niet erg, dat doen idd de liefste merrie's bij ons. Nu scheelt het wel dat de vader van het veulen heel brutaal was, dook gelijk bij mensen onder de arm en gelijk heel mensen gericht.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:07

Ik heb ook zo'n merrie gehad.
de winter voor de bevalling hebben we haar naar stal gehaald, veel met haar gedaan en ze werd steeds braver en ik mocht steeds meer met haar maar toen het veulen er was veranderde ze weer in een heks.
Ze sloeg me letterlijk de stal uit en in het land kreeg je vast de kans niet in de buurt te komen.
uiteindelijk is ze verkocht, het veulen bleef en is een geweldig kereltje geworden dankzij de andere pony's die wel gewoon aanhankelijk zijn.
De merrie heeft bij de nieuwe eigenaren ook weer een veulen gehad en precies hetzelfde verhaal, het schijnt dat ze nu ergens in een natuurgebied loopt.

Ik zou niet teveel van de merrie verwachten..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 14:46

Het gaat nog altijd redelijk, ik heb intussen best een sterke band, maar kom ik met een vreemde is het mis, heb het idee dat ze mij niet zozeer wat wilt doen maar alle andere pony/mensen wel. Veulen komt gelukkig ook vaak naar mij en dan is het goed.
mag ik het knuffelen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:42

wij zijn er dit jaar achter dat je niet kunt voorspellen hoe je merrie reageerd. zo hebben wij namelijk van 2 van onze merries een veulen waar we eerder nog niks van hadden. een van hun hebben we al 5 jaar en echt een superband, ze komt altijd gelijk naar je toe om te knuffelen en plakt zo de hele dag aan je. eenmaal een veulen aan de voet wilde ze niks van ons weten en rende ze er hard vandoor. na een dag of 3 was dit trouwens wel over. en een andere merrie die we 2 jaar terug doodsbang kochten wordt nu met veulen juist heel mak, doordat wij rustig met haar veulen omgaan komt zij er ook gezellig en rustig bij staan.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:12

Dieren blijven dieren, en het beste wat ze begrijpen is straffen en belonen. Als jij het beestje alleen maar 'beloont' dus alleen maar aait en alles, zal ze jou nooit als een rang boven zich ziien en dus nooit respect voor je opbouwen (ook al is t paard ws. getraumatiseerd).
Dus behandel het als een paard, en dan krijg je ook de beste band, omdat ie je leert te vertrouwen (en dus respecteerd).

Waarom heb je het paard laten dekken, terwijl je weet dat ie zo beschermend is? (tot op het gemene af) In een maand tijd heb je het paard nog lang niet zo voor elkaar dat ie niet meer wegloopt/aanvalt oid.