Waarom niet aan de rechterkant mogen lopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

navaja

Waarom niet aan de rechterkant mogen lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 20:48

Sinds een paar weken valt mij op dat mijn paard niet wil dat ik aan de rechterkant van haar loop.
Ook bij grondwerk geeft zij duidelijk aan dat zij aan mijn rechterzijde wil lopen.
Ik heb dit nog nooit bij een ander paard gemerkt? Zegt dit jullie iets? Enig idee waar dit mee te maken kan hebben?

Lise81

Re: Waarom niet aan de rechterkant mogen lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:25

Veel paarden zijn gewend van de linkerkant benaderd en begeleid te worden. De andere kant vinden ze lastiger omdat ze dat niet geleerd hebben en dus niet gewend zijn. De mogelijkheid om links-rechts te associeren is voor paarden moeilijk. Je zal dus het zelfde moeten doen om het zelfde te bereiken met de linkerzijde als met de rechterzijde. Dit heeft met de verbinding tussen hersenhelften te maken.
Kortom gewoon rustig oefenen, net zoals je begonnen bent met de linkerzijde van je paard.
Daarnaast kan het zijn dat je zelf onduidelijke signalen afgeeft. Zelf ben je misschien ook makkelijker aan één zijde, ook omdat je dit gewend bent. Althans ik wel, ik merk dat ik wel makkelijker rechts van me aan paard begeleid, ook door jarenlange gewenning.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:28

Dat is inderdaad vaak het gevolg van jarenlange gewennig. Een paard kan zich onzeker voelen, en daardoor liever willen dat je aan de vertrouwde kant loopt. Alles wat je een paard aan de linkerkant hebt geleerd, moet je aan de rechterkant weer helemaal overnieuw leren.
Daarom ben ik bij mijn jonge paard al vanaf het begin aan beide kanten bezig geweest met grondwerk/begeleiden. ( met als resultaat dat rechts nu zijn favoriete kant is en veel mensen me raar aankijken als ik rechts van mijn paard loop Haha! )

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:29

Het maakt Roos niks uit of ik links of rechts loop, maar die mag altijd zelf weten aan welke kant ze loopt dus die loopt dan weer links, dan rechts, dan achter me, net wat het beste uitkomt.
Dr veulen kan ook gewoon aan beide kanten lopen, heeft imo niet zoveel nut om altijd aan dezelfde kant te lopen Lachen .

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:19

Mijn paard wil ook graag dat ik hem van de rechterkant benader en is erg argwanend als ik links van hem bezig ben. Hij heeft een nogal naar verleden dat veel angst en stress heeft opgeleverd. Aan de linkerkant vertrouwd hij me nu en hij hecht heel sterk aan routine, altijd precies hetzelfde doen, in dezelfde volgorde, op dezelfde manier, dus blijf ik links van hem werken. Rechts ben ik heel langzaam aan het uitbouwen, maar ik vind het de stress niet waard om van hem te eisen dat hij op die kant net zo is als op links.

unner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:48

De meeste paarden zijn niet anders gewend en vinden het dan `gek` dat jij ineens aan de andere kant loopt. Ik heb mijn paard sinds ie een half jaar is en heb hem beide kanten bewust aangeleerd. Nu is hij 4 en intussen ook ingereden en ik stap ook aan beide kanten op. In sommige (buiten) situaties kan het ook niet anders en dan is het wel prettig als je paard niet ineens helemaal zenuwachtig wordt omdat jij iets `geks` aan het doen bent.

Als je wilt dat ie ook rechts alles kan, gewoon veel oefenen en belonen. Succes!

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:51

succes ermee

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 21:56

sorry voor de late reactie, de computer thuis deed het niet..

Dat is dus het rare, ik heb haar nu zo'n twee en een half jaar en ik heb altijd links en rechts lopen/werken afgewisseld. Nooit deed ze er zo moeilijk over als de vorige weken, wel is rechts altijd haar moeilijkere kant geweest.
In de tussentijd ben ik er meer mee bezig geweest en ook al blijft het onwennig, het gaat wel beter..
Toch ben ik er nog niet overuit wat de reden was...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:01

Ik heb mijn jonge paard ook bewust beide kanten geleerd. Bovendien loop ik meestal schuin voor hem, zowel links als rechts. Gaat prima en het is heerlijk om zo'n makkelijk paard te hebben met leiden. In het begin vond hij het wel raar, maar een paard leert erg snel en nu weet 'ie niet beter.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:05

Renza schreef:
Het maakt Roos niks uit of ik links of rechts loop, maar die mag altijd zelf weten aan welke kant ze loopt dus die loopt dan weer links, dan rechts, dan achter me, net wat het beste uitkomt.
Dr veulen kan ook gewoon aan beide kanten lopen, heeft imo niet zoveel nut om altijd aan dezelfde kant te lopen Lachen .

Ben ik gedeeltelijk met je eens. Ik laat m'n paard aan beide kanten lopen, maar nooit achter me. Als hij een keer een sprong naar voren neemt heb ik hem tenminste niet in m'n nek of op m'n rug. Je ziet het toch wat beter aankomen als ze naast je lopen....toch?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:09

Bij mijn paardje maakt het niet uit; ze loopt links maar ook rechts van mij. Vaak neem ik haar mee naar de wei met nog een paard en het maakt niet uit aan welke kant ze loopt. Ook bij het uit de wei halen neem ik er vaak twee mee en die paardjes lopen ook afwisselend rechts en links zonder gezeur. De enige uitzondering is de jaarling-merrie die bij hun in de groep loopt. Zij heeft nog niet geleerd dat ze ook aan jouw linkerkant kan lopen. De groep bestaat uit 8 a 9 paarden en vaak nemen we er twee te gelijk mee; bespaart weer een keer lopen. Gelukkig kunnen al die paarden samen lopen en alleen bij die kleine moet je even opletten aan welke kant ze loopt. Zij vindt het nog eng, maar dat komt vast vanzelf wel. Kwestie van opvoeding en aanwennen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:12

Dorothea, ik laat mijn paard dus wel achter me lopen en ik heb hem geleerd niet over me heen te lopen. Doet hij dus ook niet, terwijl hij nog erg jong is en ook nog wel eens van iets schrikt. Maar hij respecteert mijn ruimte prima.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:24

Ik heb mijn paarden aangeleerd dat ik ze van alle kanten benader. Ik ben ook nooit heel voorzichtig geweest in de omgang. Daardoor zijn ze helemaal aan me gewend. Ook als ik eens gek doe of hard lach ofzo iets.

Ik denk dat alles een kwestie is van aanleren en daarna gewoonte.

amandaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:28

Het is inderdaad een gewening, het wordt ruiters ook aangegeven bij het halen van een ruiterrijbewijs, het is vooral gebruikelijk geworden door manages omdat het anders heel verwarrend is voor managepaarden die veel bereden worden door verschillende mensen, ik heb mijn paard ook aangeleerd om van beide kanten te kunnen benaderen dit door het in het begin afentoe te doen en steeds meer uit te breiden zoals af en op stijgen aan de verkeerde kant

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:28

Het links lopen, is vooral belangrijk als je met je paard in het verkeer moet lopen. Op die manier loop jij tussen je paard en het verkeer in.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:10

ik denk dat hij het gewoon niet gewend is omdat je eigenlijk altijd links loopt van een paard..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:46

Fabienne_S schreef:
Het links lopen, is vooral belangrijk als je met je paard in het verkeer moet lopen. Op die manier loop jij tussen je paard en het verkeer in.

Op een drukke weg, loop ik altijd links. Inderdaad om tussen mijn paard en het verkeer te lopen, zeker omdat hij nog jong is en ik hem verkeersmak aan het maken ben. Maar in de natuur, het weiland of op het erf loop ik beide kanten. Als een paard te sterk gericht is op jou aan een kant, kan hij daardoor ook schever gaan lopen. Mijn paard is inmiddels prima gewend aan beide kanten. Op de weg doe ik wat het veiligst is, dus meestal links. In Engeland of Australie zou je dan juist weer rechts moeten lopen. Haha!

Net als opstijgen, ga ik ook vanaf beide kanten doen. Kost wel wat oefening aan mijn kant Haha! , maar het is wel beter voor de belasting van zijn rug. Maar daar is al een topic over, geloof ik..... Clown

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:47

Nadya schreef:
Fabienne_S schreef:

Op een drukke weg, loop ik altijd links. Inderdaad om tussen mijn paard en het verkeer te lopen, zeker omdat hij nog jong is en ik hem verkeersmak aan het maken ben. Maar in de natuur, het weiland of op het erf loop ik beide kanten. Als een paard te sterk gericht is op jou aan een kant, kan hij daardoor ook schever gaan lopen. Mijn paard is inmiddels prima gewend aan beide kanten. Op de weg doe ik wat het veiligst is, dus meestal links. In Engeland of Australie zou je dan juist weer rechts moeten lopen. Haha!

Net als opstijgen, ga ik ook vanaf beide kanten doen. Kost wel wat oefening aan mijn kant Haha! , maar het is wel beter voor de belasting van zijn rug. Maar daar is al een topic over, geloof ik..... Clown

Op een drukke weg zou ik eerder rechts van mijn paard lopen omdat ik dan aan de linker kant loop. Op die manier loop je het verkeer tegemoet.

Mijn paard heeft een sterke voorkeur voor links (links gericht paard), maar als ik met hem instap kan ik aan beide kanten van hem lopen. Als ik hem naar zijn stal breng, gaat ie soms uit zichzelf aan mijn linkerkant lopen (heb n.l. bijna altijd een slap halstertouw) als ie zich daar veiliger voelt (ik sta dan tussen hem en b.v. een paard dat altijd reageert op hem in).

Wat wel opviel afgelopen weekend was dat ie een paard graag links van hem heeft lopen. Ik reed samen met een stalgenoot en het in- en uitstappen deden we naast elkaar. Toen zij met haar paard links van ons reden was het allemaal goed. Toen ze rechts van ons reden vond hij dat onprettig. Mogelijk heeft dat toch met zijn voorkeurszijde te maken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:52

Mijn paarden zijn gewend dat men zowel links als rechts van ze loopt.
Maar ik denk dat dit ook hetzelfde is als het feit dat mensen altijd van 1 kant opstijgen en nooit andersom. je hebt het zo geleerd en men kent het niet anders. en natuurlijk het langs de weg lopen dat je er zelf tussen staat, dat is ook een belangrijke reden. toch denk ik dat het belangrijk is om je paard zowel links als rechts dit aan te leren.
je weet nooit in welke situaties het nodig kan zijn, en als je paard dan besluit dat hij er geen zin in heeft omdat hij het nooit heeft geleerd, heb je wel een probleem.

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:16

mijn paard is ook beide kanten gewoon van kleins af.
en als ik hem laat doen, loopt hij liever links van mij ipv rechts. als ik hem dan zeg van loop nu toch is rechts van mij, dan doet hij dat wel, maar dan zie ik al aan zijn gezichtsuitdrukking dat het toch niet met zijn volle goesting is, hij trekt zijn neusgaten dan een beetje naar boven hihi Haha!
Op straat loopt hij wel altijd rechts van mij zodat ik ook inderdaad tussen hem en het verkeer loop.
Ik weet niet of er een verband tussen is, maar aan de longe loopt hij vlotjes rechtsom en is linksom zijn moeilijke kant.

Loves_Johan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:02

Mijn paard vind het ook niet fijn als ik rechts loop.
Voor mijn andere paard maakt het niet zo veel uit.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:22

Mijn ene merrie kruipt altijd rechts van mij, maar mijn nieuwe westernpaardje is gewoon heel slim: pas liepen we op een heel modderig bospaden aan de linkerkant lag iets hoger een mooi droog paadje ... ze ging uit zich zelf daar lopen met mij dus aan de rechterkant(geen centje pijn! Haha! ) en later toen het pad weer goed was kwam ze weer aan mijn rechterkant lopen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:31

BrankaZ schreef:
Nadya schreef:

Op een drukke weg zou ik eerder rechts van mijn paard lopen omdat ik dan aan de linker kant loop. Op die manier loop je het verkeer tegemoet.

Op deze weg ga je echt niet aan de linkerkant lopen (dus rechts van je paard), dat doet niemand, dus ik ga echt niet als enige daar wel lopen met mijn paard. Als ik straks op hem rij, zal het ook aan de rechterkant van de weg moeten. Vandaar dus......