De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat van?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vincenza

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 22:36

Ja beste mensen, ik heb al heel wat hoefsmeden gezien en zelf een jaartje op een hoefsmidopleiding gezeten.

Waarbij bij mij mijn ogen uit mijn kassen rolden hoor.

Hoe vaak ik zie dat een hoefsmid slaat uit frustratie, dat wil je niet weten.

Ik heb mijn hoefsmid verteld het niet op prijs te stellen en hij doet het ook niet.
Ik ben ook erg tevreden over hem.

Maar wat doe JIJ?

Zeg je er wat van of laat je hem op je paard/pony rammen (heb ik ook al een keer meegemaakt)?

Of maak je hem duidelijk dat jij er niet van gediend bent?

Bespaar je je paard de vervelende ervaring?

Even over mezelf: ik ben deels een nh met klassieke rijkunst en dressuur en lange buitenritten, heb 3 paardjes (ponies eigenlijk -->> 2 arabjes en 1 new forest en die zijn enkel bekapt), mijn ponies staan keurig stil en mijn jaarling vindt het nog wel moeilijk maar meer omdat hij een arabier is en eenkennig.

Barst los zou ik zeggen met de discussie, maar hou het netjes naar elkaar toe, ik hou van een positieve discussie.
Als er met modder naar elkaar gegooid wordt, laat ik het topic sluiten.

Anoniem

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:39

Ik zou zeggen dat ie gelijk kon vertrekken. Niemand mag mijn paard slaan behalve ik, mijn vader, vriendin van mijn pa en lerares. verder niet!

Imo hoeft een hoefsmid niet te slaan.

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:39

Tsja hangt van de situatie af.
Als je paard écht heel vervelend doet, staat te trappen/bijten om niks, dan mag hij idd wel een corigerende tik, maar dat is iets anders dan het paard helemaal in elkaar rammen natuurlijk.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:40

Als het richting mishandeling gaat zou ik er wat van zeggen, een flinke knal mag hij best geven (dat doe ik immers soms ook) Die man/vrouw hangt halve dagen met gevaar voor eigen leven met zijn kop onder een paard, dus dan moet hij het maar doen op de manier dat hij het het prettigst vind.

Anoniem

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:41

Dat is waar veraA maar dan moet het echt heel vervelend zijn.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:41

Als mijn pony echt vervelend zou ik een corrigerende tik niet meer dan op zijn plaats vinden, een trap vind ik echter niet goed en dan mag hij ook zeker vertrekken.

Paan

Berichten: 2165
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Putten

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:42

Een corrigeerden tik omdat hij vervelend doet? Daar heb ik geen problemen mee. Maar trappen of echt helemaal lens slaan? Nee, dan mag de smid thuis blijven van mij.

Jacimatho

Berichten: 9608
Geregistreerd: 20-10-04

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:42

Mijn smid is er een van recht door zee en pikt geen gedonder. In die lijn mag hij van mij ingrijpen als een paard loopt te klieren, hij zal echter nooit uit frustratie slaan.

Een aantal jaar geleden heb ik een smid laten komen bij mijn ijslanderruin. Die was wat bangig aangelegd en was daardoor wat lastiger. De smis in kwestie verloor zichzelf volledig en zette zijn vijl in de buik van mijn paard.
Daaropvolgend heb ik hem op bijzonder onvriendelijke wijze het land uitgetrapt en direct zijn vader ( ook smid, hij was bij pa in de leer ) gebeld met het gehele verhaal en dat zoonlief onderweg was naar huis.
Van hen heb ik later een excuustelefoontje gehad, zoon was overspannen..

Maar goed, een smid mag nooit en te nimmer zijn frustraties botvieren op het paard, daar kun je ongelooflijk veel mee vernielen.

asjemenou

Berichten: 9005
Geregistreerd: 02-05-06

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:42

Ligt helemaal aan de situatie.
Als het een verschrikkelijke rotknol is mag die best wel even op zijn nummer worden gezet zodat die weet wie de baas is, meestal is 1 keer dan genoeg en heb je daarna nooit meer problemen.

Als het paard bang is of dan moet de smid gewoon rustig blijven en mag hij niet kwaad worden.

gelukkig heb ik een smid met engelengeduld!

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:43

Ik zou het ook niet tolereren, gelukkig zou mijne dat nooit doen! Heb een hele fijne rustige hoefsmid, met engelengeduld!!! Tenzij een paard echt iets doet wat niet kan als trappen bijten endergelijke, maar dat mag nooit. Maar niet als een paard een been een paar keer terugtrekt.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:43

Eerste reactie : ammenooitnietdatdiedatmag! Haha!

Andere kant als ik zie hoeveel onopgevoede beesten er rondlopen die niet fatsoenlijk kunnen stil staan in zin van vervelend zijn en gevaarlijk worden en niet uit onwil maar onconsequentheid van de baas waardoor het een levensgevaarlijke taak voor hoefsmid wordt om te bekappen dan mag hij wel flinke tik van mij krijgen om hem duidelijk te maken dat dat gedrag bij hem niet wordt getolereerd. Hij moet zijn beroep ook veilig uit kunnen oefenen.

Er op los rammen is heel ander verhaal, dat hoort niemand te doen ook de baas zelf niet.

De stelling staat wel lekker ongenuanceerd moet ik zeggen Haha! Haha!
Laatst bijgewerkt door Skipper op 08-11-06 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:43

vincenza schreef:
Bespaar je je paard de vervelende ervaring?


Ja, door hem bij voorbaat zelf al op te voeden..... Knipoog
Als een van mijn paarden zou staan te drammen en de smid zou hen daarom een keer op zijn plaats zetten zou ik daar geen enkle probleem mee hebben.
Maar waarschijnlijk hebben ze voor die tijd al een correctie van mijzelf te pakken.

Marigold

Berichten: 12621
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:44

ik heb gelukkig sinds kort een hele geduldige fijne hoefsmid!! Lachen
maar, als iemand mijn paard zou slaan, ik zou wel denken van hee doe normaal!!
maar of ik het zou durfen zeggen, dat ligt heel erg aan de persoon, en de situatie.
feit is wel dat ik de hoefsmid in dat geval niet weer zou bellen voor een volgende afspraak!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:44

Als het terecht is, dan zeg ik niks, maar als het om niks is dan zeg ik er zeker wat van. Gelukkig heb ik nooit een hoefsmid die slaat. Maken ze het zichzelf ook alleen maar moeilijker mee lijkt mij.

rensju

Berichten: 1607
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:46

het ligt idd aan de situatie,
ik weet 1 die smid verkocht een fjord een keiharde schop met zijn knie in de buik van het paard...
dat deed hij omdat dat beest echt super slim is en fijn na een tijdje met het volle gewicht bovenop de smid gaat hangen... en daarna is het helemaal over! Niks aan de hand...
ik vind dat het dan wel mag,
maar niet wanneer een paard nerveus is of als je weet dat het een kwetsbaar paard is.. dat moet een hoefsmid in kunnen schatten denk ik

bonnielau

Berichten: 515
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Spanbroek

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:47

aangezien ik er zelf bij ben kan ie de corrigerende tik aan mij overlaten, als dat nodig mocht zijn, gelukkig is mijn ponie erg braaf bij de hoefsmid. mocht ik er niet bij zijn en zij heeft een corrigerende tik nodig mag ie dat best van mij doen...zolang het een corrigerende tik is, dus niet er op los rammen, 1 pets met de vlakke hand, voelt die ponie van mij niks van maar het lawaai wat dat maakt is genoeg als ze vervelend doet, dit doet ze dus eigenlijk niet bij de hoefsmid. het enige vervelende wat ze wel eens doet bij de hoefsmid is met het achterbeen gaan trekken, maar ik heb nu 2 hoefsmeden gehad die alle2 dezelfde reactie hadden: hoooo en stug vast houden, en ik erbij eeehhhh!! Lachen en das eigenlijk al genoeg voor mijn miepie

romatjuh

Berichten: 1069
Geregistreerd: 24-09-04

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:48

Ik vind dat de hoefsmid best een klap mag geven.. Niet uit frustratie, maar wanneer het nodig is.

Het is al een ontzettend zwaar beroep, en als je dan elk uur een etterzak moet beslaan vind ik dat je dat best mag afstraffen..

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:48

Nee mijn hoefsmid mag echt niet slaan, ik denk dat als je de mijne een flinke mep verkoopt ze een week van de kaart is, ze is nog wel ´ns onrustig bij de hoefsmid, gelukkig heb ik een hele geduldige smid waardoor ze de laatste tijd steeds netter stil blijft staan, ze is nog jong dus ´t is niet altijd even leuk voor haar maar als je d´r dan een mep gaat verkopen wordt ´t alleen maar erger. De vorige keer bleef ze heel keurig stilstaan dus deze manier werkt voor haar heel goed. Ik geloof wel dat d´r paarden zijn die echt bewust klieren bij de hoefsmid en die wel gestraft horen te worden, maar die van mij raakt alleen maar van streek van een mep. Als de hoefsmid mijn paard een ros zou verkopen ros ik ´m net zo hard terug, maar er zijn zeker wel paarden die echt bewust staan te klieren, en imo best een mep verdienen.

toverpaardje

Berichten: 1480
Geregistreerd: 10-02-05

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:49

rensju schreef:
het ligt idd aan de situatie,
ik weet 1 die smid verkocht een fjord een keiharde schop met zijn knie in de buik van het paard...
dat deed hij omdat dat beest echt super slim is en fijn na een tijdje met het volle gewicht bovenop de smid gaat hangen... en daarna is het helemaal over! Niks aan de hand...
ik vind dat het dan wel mag,
maar niet wanneer een paard nerveus is of als je weet dat het een kwetsbaar paard is.. dat moet een hoefsmid in kunnen schatten denk ik


Ik vraag mij ernstig af of die fjord wel heeft geweten waar hij die schop voor gekregen had. Fjorden zijn vaak vooral gemakzuchtig.., wat mij betreft zeker geen reden om zo agressief te reageren met een schop..
Die van mij heeft 1 keer een klap met de hamer in de buik gehad, en ik kreeg er verbaal van langs. Dat was toevallig de eerste keer dat ik gebruik maakte van die bepaalde smid, en dat was eens en nooit meer. Daarna heb ik nog een hele lieve en geduldige smid gehad. Mijn paard reageerde niet zo goed en ik vertelde dat er een andere smid bij geweest was, die daar op stal altijd kwam, hij vroeg mij toen ; heeft ze zeker een tik van de hamer gehad... die man staat er dus bekend om. Later is die fijne smid ermee gestopt, ging gitaarlessen geven, dat was minder zwaar. En tegenwoordig hou ik het zelf bij, en dat bevalt heel goed.
Laatst bijgewerkt door toverpaardje op 08-11-06 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_
Berichten: 8123
Geregistreerd: 24-02-06

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:51

Het is ooit een keer gebeurd dat een hoefsmid mijn paard een mep verkocht omdat ze vervelend zou zijn. Hij heeft het geweten, ik was er niet bij maar ze werd erg kwaad op hem en begon te trappen. Mocht het tercht zijn vind ik prima dat hij haar een corrigerende tik geeft. Mocht dit uit frustatie zijn heeft mijn paard al afgerekend met hem. Ze weet wanneer ze fout zit en zal dan niet gaan trappen. Dus ik hoef niks te doen

Marigold

Berichten: 12621
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:52

mijn smid zegt juist dat fjorden moeite hebben met het leunen op drie benen, omdat ze voor 3 vierde op de voorbenen steunen, en als je een voetje vraagt je er ahw een paal onderweg haalt, dat ze dus daarom steeds voetje terug vragen.
mijn hoefsmid geeft daar aan toe, en pakt m dan na een paar tellen weer, en dat gaat gewoon echt prima!

vincenza

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 22:52

Citaat:
De stelling staat wel lekker ongenuanceerd moet ik zeggen Haha! Haha!


@ Skipper: hoe bedoel je Cool Schijnheilig

develwife

Berichten: 1039
Geregistreerd: 12-12-05

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:54

odetteke schreef:
Als het richting mishandeling gaat zou ik er wat van zeggen, een flinke knal mag hij best geven (dat doe ik immers soms ook) Die man/vrouw hangt halve dagen met gevaar voor eigen leven met zijn kop onder een paard, dus dan moet hij het maar doen op de manier dat hij het het prettigst vind.


Ben het hier ook wel mee eens

Groetjes

romatjuh

Berichten: 1069
Geregistreerd: 24-09-04

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:54

[/quote] Ik vraag mij ernstig af of die fjord wel heeft geweten waar hij die schop voor gekregen had. Fjorden zijn vaak vooral gemakzuchtig.., wat mij betreft zeker geen reden om zo agressief te reageren met een schop..[/quote]

Maar wat had hij dan moeten doen? Stel dat de smid minstens 10 paarden per dag beslaat, elk paard gaat 10 min. in zijn handen hangen, ik kan me niet voorstellen dat ide smid dat lekker vind.. Imo mag hij dit dan echt wel afstraffen. Zelf wil ik dat ook niet met hoevenkrabben..

Anoniem

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:55

Lia_ schreef:
vincenza schreef:
Bespaar je je paard de vervelende ervaring?


Ja, door hem bij voorbaat zelf al op te voeden..... Knipoog
Als een van mijn paarden zou staan te drammen en de smid zou hen daarom een keer op zijn plaats zetten zou ik daar geen enkle probleem mee hebben.
Maar waarschijnlijk hebben ze voor die tijd al een correctie van mijzelf te pakken.
Zou ik ook doen idd... beter voorkomen dan genezen, toch?