probleem: mijn paard bedeelt veel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Only_Sam

probleem: mijn paard bedeelt veel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 10:27

hee

ik heb een probleempje, mijn paard bedeelt heel veel. als ik bij hem sta bij zun hoofd blijf hij maar zoeken naar eten. kan nooit eens rustig met hem knuffelen,want dan staat hij weer alles op te eten van me jas, of probeert te kijken wat er in mijn zakken zit. wie wilt mij alsjeblieft helpen? wie heeft er tips voor mij?

Groetjes,
Samantha

Charaz

Re: probleem: mijn paard bedeelt veel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:20

Moest het wel een aantal keer lezen voor ik begreep wat je bedoelde, maar hij bedelt dus?

Niet meer uit de hand voeren of eetbare dingen in je zakken stoppen.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 12:53

Charos schreef:
Moest het wel een aantal keer lezen voor ik begreep wat je bedoelde, maar hij bedelt dus?

bedeelt he Haha!
idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:43

VSW --> OMG.

Only_Sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 16:49

jah sorry bedelt Geld, geld!

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:34

Charos schreef:

Kan me hierbij helemaal aansluiten. Dit gedrag komt toch meestal voort uit verwennerij en uit de hand voeren. Als er zo nodig beloond moet worden, gooi het dan in de voerbak.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:26

Gewoon niks meer geven, en ook anderen intructies geven dit niet te doen. Gaat niet allen om voer, maa ook om aandacht of een aai.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:46

Ik ken het probleem, mijn fjord zat op een gegeven moment alleen nog maar in mijn zakken te zoeken. Ik ben nu drie jaar verder zonder lekkers tussendoor en ik ben van het probleem af. Ze krijgt nog maar heel af en toe wat. Als ik wat lekkers over heb, dan doe ik dat gewoon bij het voer. Als ik in de wei kom dan ga ik lekker knuffelen en kroelen en dat vindt ze nu ook fantastisch..
Dus gewoon helemaal laten!!

natuur5D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:36

de beste oplossing is inderdaad nooit meer uit de hand voeren, maar dat is best een probleem op een manege. mijn pony maakt er een hele show van, van voetjes geven tot buigingen maken. ik heb al een een briefje op zijn stal gehangen dat niemand hem uit de hand mag voeren, maar men vindt het zo grappig dat ze het stiekum toch doen. helaas leert hij het zo nooit af.

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:48

Heb je toevallig een Haflinger? Schijnheilig
Ik herken het gedrag wel, maar mijn haf doet het niet uit bedel gedrag, geef hem bijna nooit snoepjes uit de hand. Vroeger wel, maar dat vond ik irritant worden. Als ik eenmaal weer zo'n snoepje geef, weet hij weer hoe laat het is en begint ie meteen zomaar te zoeken. Alsof ie de smaak herkent of zo. Nagelbijten / Gniffelen
Maar mijn paardje doet ook werkelijk álles in z'n mond. Halstertouwen, mijn arm, vuist, vingers als ie de kans krijgt, je moet m'n mobiel eens zien. Nagelbijten / Gniffelen

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:52

Only_Sam schreef:
hee

ik heb een probleempje, mijn paard bedeelt heel veel. als ik bij hem sta bij zun hoofd blijf hij maar zoeken naar eten. kan nooit eens rustig met hem knuffelen,want dan staat hij weer alles op te eten van me jas, of probeert te kijken wat er in mijn zakken zit. wie wilt mij alsjeblieft helpen? wie heeft er tips voor mij?

Groetjes,
Samantha

Doet die van mij altijd hoor, en die krijgt echt geen lekkers uit de hand. Haha!

Maar als jij dat wel doet; Niet meer doen dus.
Houdt vanzelf wel op.

Only_Sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 10:33

oke heel erg bedankt allemaal, Jennyzz ik heb geen haflinger maar een fjord.. Tong uitsteken

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:40

Mijn ijslander doet dat ook heel erg, maar ik leer haar om netjes de wei (zonder uit te breken ect) in te lopen, met behulp van wat lekkers! Verder krijgt ze niks lekkers.. Het zal dus wel aan dat liggen, maar daarmee kan ik niet zo 1, 2, 3 stoppen!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:44

Mijn paard doet dat ook. Die bedelt bij iedereen voor wat lekkers of wat aandacht. Bij de vorige eigenaar kreeg ze weinig aandacht. Ze stond daar op de wei en kreeg wat veulens elk jaar. (en dat 5 jaar lang, ze is nu 16). Nu staat ze op een manege en daar is het het einde voor haar. Er lopen allerlei kids die haar wel knuffelen. Ze bedelt bij ons ook. Ze is ons eerste eigen paard en ik vind ook dat ze best verwend mag worden. Ik vind het niet zo storend en tenslotte hebben we haar dat zelf aangewend. Maar ja, de buurpaarden (bij haar op stal) doen het ook. Als mijn paard een appel krijgt, willen de buurtjes ook wat. En dat krijgen ze dan ook.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:00

Ja, zoiets dacht ik al, die van mij is ook een fjord.. Koe

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:08

Ik heb ook een fjord en die houd natuurlijk van lekker eten Vingers aflikken .

Ik geef haar ook niet zomaar iets uit de hand, maar bijvoorbeeld wel als ik met haar aan het oefenen ben. In het begin kwam ze dan heel dicht op me staan en ging ook aan mijn zakken lopen scharrelen. Dit heb ik compleet genegeerd. het lekkers krijgt ze pas wanneer ze een stap naar achteren doet en uit 'mijn' ruimte is. Ze heeft nu dus geleerd dat drammen geen zin heeft.

Meer hierover kun je lezen op de site van Inge Teblick, de schrijfster van het boek 'Grondwerk met paarden'.

http://www.ingeteblick.be/index.html ga dan naar het kopje ->hersenpinsels ->basics->het grote boze paard.

Succes!

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:07

Mijn paard is n veelvraat en eet echt ALLES! Als ik mn sleutels laat liggen, gegarandeerd dat hij ze in zn mond heeft en probeert of hij ze kan opeten. Hij zit constant me te besnuffelen voor eten : laat ik hem los in de bak om zn energie kwijt te raken : begint hij niet te rennen zoals de meeste paarden maar komt hij aan me ruiken voor eten.

Ik ben nu gestopt met hem uit de hand te voeren : hij krijgt na de training of na op het weiland te staan wat worteltjes, een appel in zijn voederbak en wat hooi in zn stal. ( blijkt ook goed voor zijn koliek te zijn..).
Paarden zijn echt gewoontedieren : vroeger wilde hij niet uit de wei komen bijvoorbeeld en nu als ik nog maar aan de poort sta komt hij aangelopen om toch maar snel in de stal te zijn en zijn worteltjes en hooi te eten... Knipoog
Ik hoop dat ie na n tijdje gaat stoppen met die vervelende voedselzoektocht..

Elisee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:10

Gewoon niet geven en het gedrag negeren.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 21:44

Lees het boek Grondwerk, van Inge Teblick (ofzo, geloof ik?) eens en dan vooral de oefening targetten, mijne heeft het zó afgeleerd!

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 17:28

Mijn fjorden merrie is ook zo'n vreetzak, ik heb haar nu aangeleerd dat ze naar het poetsen een snoepje krijgt en naar het rijden.. en verder als ze er om vraagt negeer ik haar.. dit moet je dan ook wel aan andere vertellen dat je dit zo doet anders schiet het niet op natuurlijk.. ze moet weten waarneer ze wat mag en niet als ze komt bedelen dus niet op in gaan anders blijft het door gaan..

Only_Sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 10:18

oke heel erg bedankt voor al de tips.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:54

Mijn IJslander doet het ook altijd na het rijden hoor, of als ik naar de wei kom om te voeren, ik negeer het gedrag gewoon altijd. Dat werkt bij mij wel want dan stop ze er vanzelf mee. Ik heb er eigenlijk geen last van, want het niet vervelend als ze het doet. Ze probeert ook altijd wel iets uit mijn zak te krijgen maar dan geef ik gewoon niks, al kan ik er af en toe best om lachen hoe slim ze wel niet zijn he. Knipoog

marisyaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:22

Margreth schreef:
Charos schreef:

Kan me hierbij helemaal aansluiten. Dit gedrag komt toch meestal voort uit verwennerij en uit de hand voeren. Als er zo nodig beloond moet worden, gooi het dan in de voerbak.

jaah ik denk er ook zo over