Onrustig

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 10:29

Ik heb een 6 jarige merrie. We hebben thuis 2 stallen, eentje staat Tivara (mijn paard) in, en in de andere staat de haflinger van mijn zusje. Dit gaat heel goed samen. Nou is het zo dat Tivara soms ineens heel onrustig is. Ze staan van 8.00 tot 20.00 buiten en 's nachts op stal. Als ze zo onrustig is dan loopt ze de hele tijd heen en weer in de wei, altijd over hetzelfde stukje, dus dat trapt ze helemaal kapot. Soms stapt ze, soms draaft ze, soms in galop. Haar stal is naast mijn slaapkamer, en nou gaat ze dat dus ook 's nachts doen, de hele tijd heen en weer lopen in haar stal, maar ik weet niet goed wat er mis zou zijn, of wat ik eraan zou kunnen doen. Want ik hoor álles wat ze doet op mijn kamer, en dat vind ik niet zo heel erg, maar als ze zo heen en weer aan het lopen is verhuis ik toch voor een nachtje naar de logeerkamer Vork .

Dus hebben jullie tips of weten jullie wat dit zou kunnen veroorzaken?

Bingelding

Berichten: 2935
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Oostzaan

Re: Onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:35

het kan misschien verveling zijn het is maar een suggestie! Hang iets op en zorg dat je voordat je naar bed gaat eventueel nog wat hooi voert zodat ze in de nacht wat te knabbelen heeft! Wij hebben dat onrustige ook gehad maar nadat we later hooi zijn gaan voeren is dat veranderd en nu helemaal weg!

En staat er op het land genoeg gras en staat ze alleen of met die haflinger samen?

NoukNouk
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-10-06

Re: Onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:04

Vingers aflikken

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re: Onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:10

NoukNouk schreef:
Vingers aflikken


Ik zie dat je net nieuw bent op bokt.

Dit is geen reactie op de vraag van de topic starter. Misschien handig om eerst de regels van bokt te lezen!

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 13:17

@Azzaro: Daat hadden wij ook al bedacht, ik had een bal in een hooinet opgehangen, en daar speelde ze wel mee, maar het hield niet op. Ons voerschema ziet er zo uit:
7.30 Krachtvoer
10.00 Hooi
15.00 Hooi
17.30 Krachtvoer
20.30 Hooi + Krachtvoer

Dus verwacht ik niet dat hooi extra ook nog helpt. Maar iig bedankt voor je reactie Haha!

Op het land staat zeker genoeg gras, en ze staat met de haflinger samen Ja . Ik zal wel even foto's maken van hoe ze erbij staat Lachen

Bingelding

Berichten: 2935
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Oostzaan

Re: Onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:45

okee naja dan weet ik het ook niet hahaha! Heel veel succes ermee!

Anoniem

Re: Onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:50

_Kiki_ schreef:
Nou is het zo dat Tivara soms ineens heel onrustig is.

Kun je vertellen wanneer 'soms' is? Is het bijv. iedere week een keer, of om de twee weken, of vaker? En is ze dan 1 avond onrustig, of meerdere avonden achter elkaar (en zo ja, hoeveel avonden)? Ik zit namelijk wel aan iets te denken.

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 13:52

Het is ongeveer eens in de week een avond, en in de wei heeft ze het eens in de twee dagen denk ik ongeveer. En dan bedoel ik dat ze rustig een half uur achter elkaar heen en weer loopt, een keer 5 minuten doet ze wel vaker in de wei.

Anoniem

Re: Onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:59

Doet ze het dan één avond, of meerdere avonden achter elkaar?
En ook steeds rond hetzelfde tijdstip of is dat wisselend?

Waar ik namelijk aan zat te denken, is de stand van de maan. Er zijn paarden die wat onrustig worden bij volle maan. Maar nu je aangeeft dat jouw paard iedere week wel een avond die onrust heeft, lijkt me dat in dit geval niet opgaan.

Is er iets anders gaande in de omgeving, waar ze zo gevoelig op kan reageren?

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 14:02

Ze doet het meestal maar 1 avond, soms 2 weken niet, soms 1 week niet, heel apart... Ik geloof niet echt dat er iets anders zou kunnen zijn.. Er staat bij de achterburen een hengst dat wel, maar geloof niet dat ze het dan zo zou doen. En verder zou ik het eigenlijk niet weten denk ik.. Verward

monsera
Berichten: 3099
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:53

Vreemd.Ik ken wel een paard die dat ook doet maar die doet het alleen als hij alleen staat.Dan wordt hij erg onrustig en gaat elke keer heen en weer lopen.Zet je er een ander paard bij dan is het over.En soms doet hij het aan het eind van de dag als het tijd is dat ze naar binnen gaan.

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 17:55

Tivara heeft even alleen gestaan, en toen deed ze het inderdaad ook wel erger, nu doet ze het vooral als het etenstijd is, maar ook vaak 'even tussendoor'

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 17:15

Ik was dus van plan om bij te houden wanneer ze zo onrustig was, en jullie raden het al, ze staat dus iedere keer rustig op stal of in de wei *LOL* *Op zaterdagavond na, maar wat wil je toen had ze koliek Ach gut *
Ik mag niet klagen de laatste tijd, dus mijn probleem is eigenlijk zo'n beetje opgelost Lachen

monsera
Berichten: 3099
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:33

Nou gelukkig is het over.Niets aan als je paard loopt te stressen.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Re: Onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:59

Ik heb eens een pony gehad, die ook zoiets deed. Achteraf bleek het om mugjes te gaan, die hem gruwelijk treiterden.(was overigens ergens in mrt)
Hier is het nu niet het jaargetijde voor, maar misschien door de warmte, dat er nog iets van mugjes/beestjes o.i.d. zijn???