Hengstenstreken ofwat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JuulenJulia

Hengstenstreken ofwat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 17:20

ik heb een 2-jarige hengst. Hij is al verkeersmak, want ik loop elke week wel een keer met hem door het dorp of naar de manege. Verder kan ik hem poetsen, halster omdoen ( dat kan de eigenaar niet ), .. eigenlijk alles wat je maar kan doen met een paard.

Nu het probleem: Hij bijt, trapt heel soms zijn voorvoet naar voren, en steigert ook heel soms. Bijten PROBEERT hij elke keer als ik bij hem ben.

Zijn dit nou echt hengstenstreken? Want hij trapt met zijn voorvoet of steigert alleen als hij zijn zin niet krijgt, bijvoorbeeld als hij niet mee wil lopen naar zijn wei.

Kan er ook iets anders zijn waardoor hij dit doet?

ikke20

Re: Hengstenstreken ofwat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:38

ja zijn puur hengstenstreken
pas vooral op met het bijten meteen afstraffen wordt alleen maar erger. steigeren is ook echt een hengstenstreek en laathem merken dat als hij geen zin heeft en jij wel dat jij je zin krijgt du hem nooit zn gang laten gaan en meteen afstraffen bij steigeren. ook met zn voorbeentje meteen afstraffen.

SanneHeidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:03

inderdaad dit zijn hengsten streken afleren Knipoog
lijkt me wel een leuk paardje Knipoog

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:49

Dit zijn echt streken die een hengst op deze leeftijd uit haalt.
Dat soort gedrag moet je afstraffen.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:57

Gewoon hengstenstreken, let erop dat het echt gewoon hormoniaal gedrag is, niet dat het een ongdeugd worden gaat.
Een hengst hiervoor afstraffen helpt echt niet KnipoogDit zit in zn natuur om dominant te zijn, gewoon castreren, ben je direct van dat probleem af.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 01:41

Sammie-44
Dus als je een hengst castreert dan houdt het steigeren en bijten op? Of is dit afhankelijk van de leeftijd?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:24

Afleren helpt niet? Natuurlijk wel. Mijn (nu) 9 jarige hengst is ook een etterbak geweest. Nu is het de vaste waarde in mijn kinderlesjes!!!
Ik heb nu ook een 2 jarige hengst staan, echt een doetje, maar hapt ook af en toe wat, en vond het gister ook wel grappig om te gaan stijgeren. Volgede keer bedenkt hij zich wel voordat hij op z'n achterpootjes gaat Knipoog.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:34

sammie-44: waarom meteen castreren? dat kan toch altijd nog als je hengst een enorme ***** is?
jennasilver: probeer het idd niet toe te staan. je moet echt streng zijn, en blijven. een hengst is dominant!!! dus moet jij boven hem bljiven staan=dominanter zijn. dan gaan deze streken over!!! maar ga je je aandacht verslappen, beginnen ze weer!!!

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:55

Hoezo hengstenstreken???! Dit paard is gewoon niet goed opgevoed! Elk paard probeert wel eens te bijten of op een andere manier te kijken hoe ver hij kan gaan. Als dat niet afgestraft wordt krijg je dit soort taferelen. Om het nou gelijk op hengstenstreken te gooien..

Poney89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:53

hengstenstreken zijn het inderdaad dat voor beentje om hoog komt me bekend voor namelijk.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:50

Castreren is de allerbeste oplossing voor een hengst die niet dekken mag en verder de eigenaar ook niet alle omstandigheden mee heeft..
Om de beste lol te hebben met je paard kan je hem gewoon beter ruinen, zodat jij hem niet telkens op zijn sodemieter hoeft te geven en hij niet de hele tijd maar aan merries denkt.
@Dennis: Als je met paarden, vooral hengsten, goed om kan gaan is t natuurlijk ook geen probleem, maar als je dit niet kan heb je vaak een probleem en wordt de hengst dus de baas. Niet omdat ze zo kwaad zijn maar gewoon dominanter dan ruinen en merries.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:53

die van mij deden dat in het begin ook, meteen afstraffen ookal is het maar een hap zonder je te raken, nu proberen ze het niet meer bij me, heel consequent zijn! mocht het te erg worden, castreren.

benniebang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:42

Of het typisch hengsten streken zijn zou ik niet gelijk roepen, jonge merries kunnen ook zo uit de hoek komen, mijn hengst probeerde bij mij zijn grenzen in het begin ook te verleggen, of ff 'spelen' ( boven op je willen springen ) nog geen notie van respect. Heb hem welgeteld 3 keer flink duidelijk moeten maken dat dit niet de bedoeling is. Meer was er niet voor nodig, hij is nu drie en een half en ben hem aan het beleren, hij is zo vreselijk braaf! kan alles met hem! Castreren zou ik dus niet gelijk doen, nergens voor nodig, je kan het ze afleren, en blijft het een ramp, kan je hem alsnog laten castreren. Maar dan nog moet je hem dat gedrag nog afleren! succes ermee! Knipoog

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:46

Ben eigenlijk wel benieuwd wat de mensen doen die een merrie hebben met soortgelijke streken. Laten ze die ook castereren? En zijn het dan ook merriestreken? Haha!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:05

Of je er nou het etiket 'hengstenstreken' op wil plakken of niet, feit is gewoon dat je dit gedrag niet moet toestaan en het diertje gewoon moet opvoeden.

Heb je er dan alles aan gedaan om hem netjes op te voeden en het gaat nog steeds niet helemaal dan kan castreren vaak helpen. Maar je moet niet denken dat als je het zaakie er maar meteen vanaf haalt je hem niet meer hoeft op te voeden.

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:12

@ Viola, hier ga ik voor 100% in mee!

benniebang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:18

viola schreef:
Of je er nou het etiket 'hengstenstreken' op wil plakken of niet, feit is gewoon dat je dit gedrag niet moet toestaan en het diertje gewoon moet opvoeden.

Heb je er dan alles aan gedaan om hem netjes op te voeden en het gaat nog steeds niet helemaal dan kan castreren vaak helpen. Maar je moet niet denken dat als je het zaakie er maar meteen vanaf haalt je hem niet meer hoeft op te voeden.

juist.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:11

Dat zijn dus echt hengsten manieren

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:15

Niet toelaten het is dominante gedrag....

Even in het algemeen:

Over dat castreren

Als je dit niet al afstraft als het een hengst is ,wordt het dier dan als zijn ballen eraf zijn opeens poeslief???

Ik ben van mening dat je geen onderscheid moet maken in opvoeding bij de verschillende geslachten.
Ongeacht wat het is Consquent zijn/blijven.....

Poney89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:20

als je een hengst goed opvoet kan je hem wel hengst houden hoor. Casteren hoef niet perc soms krijg je heel ander paard voor terug. ( ik heb nare ervaring met casteren)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:21

dat zijn geen hengsten streken............ dat zijn streken van een verwend, onopgevoed paard.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:10

Knipoog juist KiWiKo: En nog beter verwoord: Dominantiestreken.
Iets wat de hengsten dus wel sneller zullen uitvoeren, maar daardoor nog niet hengstenstreken, merries of ruinen kunnen het ook!

Hij probeert hiermee dominant over jou te zijn: Meteen afstraffen dus!