halster op doen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

blupie

halster op doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 08:37

wij hebben sinds kort een 1.5 jaarig kwpn merrie.
maar ze is angstig met het halster op en af doen.
iemand tips hoe we dit haar rusig kunnen leren ?

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Re: halster op doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 08:48

Hai Blupie, je geeft het antwoord zelf al: rustig leren!
Want jullie doen het al wel en dat lukt ook wel, zo haal ik het uit je vraag, alleen ze is angstig... gewoon heel kalm door blijven proberen en met veel rust en regelmaat krijgt ze het vertrouwen wel.
Succes met je paard!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 08:59

Begin met een halster die niet over de oren heen moet, maar gewoon met een gesp moet vastmaken. Lekker belonen als je 'm om of af krijgt.
Nooit meerdere keren achter elkaar oefenen. Gewoon elke dag een paar keer met genoeg tussenpauze.
Nog minder vaak kan ook.
Idd met veel rust proberen

_Maurits_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 10:23

superwoman schreef:
Begin met een halster die niet over de oren heen moet, maar gewoon met een gesp moet vastmaken. Lekker belonen als je 'm om of af krijgt.
Nooit meerdere keren achter elkaar oefenen. Gewoon elke dag een paar keer met genoeg tussenpauze.
Nog minder vaak kan ook.
Helemaal mee eens Haha!

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 10:26

Lekker rustig. Lukt het niet, probeer je het over een uur nog een keer. Lukt het wel, dan is dat mooi meegenomen Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 12:25

superwoman schreef:
Nog minder vaak kan ook.

Ik ben het daar niet mee eens. Een 1,5 jarige kan zich nog niet zo goed concentreren, daarom moet je geen uren doorgaan, maar als je het halster er eenmaal om hebt, even laten zitten, en daarna afhalen, aansluitend meteen weer proberen.
Blijf rustig, plan de sessie even voor het voeren, dan heeft ze daarna ook een positieve beloning (halster om, daarna voeren). Gebruik idd een halster met gesp in het begin.

SanneHeidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:10

Citaat:
Ik ben het daar niet mee eens. Een 1,5 jarige kan zich nog niet zo goed concentreren, daarom moet je geen uren doorgaan, maar als je het halster er eenmaal om hebt, even laten zitten, en daarna afhalen, aansluitend meteen weer proberen.
Blijf rustig, plan de sessie even voor het voeren, dan heeft ze daarna ook een positieve beloning (halster om, daarna voeren). Gebruik idd een halster met gesp in het begin.

Mee eens Knipoog

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:09

tijd geduld en veel belonen!

blupie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 11:30

bedankt allemaal het gaat al een stuk beter.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:29

Hey blupie, heb het zelfde probleem. mijn jaarling is eigenlijk voor alles bang wat mensen betreft en ik heb nu les van een NH-instructrice.

Ik moet ga nu bezig om aanraak oefeningen te doen op die plekken waar het halster komt. Dus vaak proberen hoofdje te aaien, en dan op de hals, bij de oren, iets druk proberen te geven.

Niet teveel ineens willen, en niet te lang doorgaan. Hooguit een paar keer aaien en dan de volgende dag weer (zodat ze het even kan verwerken).

Misschien heb je er wat aan!
succes.

yupyup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:49

Inderdaad het hoofdje veel aaien.. als het een ouder paard was geweest had ik misschien gedacht dat het kopschuw wast maar dat is bij jou niet het geval. misschien heeft ze ergens last op de plekken waar het halster rust?