paard heeft een hekel aan een deken! help

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

shaolanneke

paard heeft een hekel aan een deken! help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 09:02

de titel zegt het al, mijn paard heeft echt een hekel aan een deken!!

Zodra ze de deken ziet begint het al, oren plat in de nek en kont naar de deur. Als ik haar op de poetsplaats zet gaat ze tapdansen en hangt zichzelf bijna op en plet mij daarbij. Ze begint nu dus zelfs te slaan en te bokken als ik deken op doe!! Als de deken eenmaal opligt (ik trek me er dus gewoon niets van aan en negeer haar idiote gedrag compleet) is het over en is ze gewoon weer helemaal lief.

Stomme is dat als ik haar buiten op de poetsplaats zet en ik een deken op doe er helemaal niets aan de hand is.

Wie herkent dit gedrag en wat heb je er aan gedaan?

Graag serieuze tips en geen reacties als 'dan doe je toch geen deken op'.
Ze heeft overigens altijd al een hekel aan een deken opdoen gehad maar het wordt nu ieder jaar een stukje erger.

Valina

Re: paard heeft een hekel aan een deken! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 09:10

Krijgt ze ook schuurplekken van die deken? Of zweet ze er heel erg in waardoor ze die deken niet op wil?

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 09:13

nee hoor geen schuurplekken, wondjes of weet ik wat. Ook niet te warm of zweten.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 09:16

Ligt de deken ook goed stabiel? Gaat niet schuiven?
Kraakt de deken of maakt de deken een ander geluid wat haar angstig maakt?
Een fleece-deken maakt geen geluid (kruissingels niet meegeteld), doet ze het dan ook?

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 09:19

deken ligt goed, schuurt niet.

Ze heeft ook een hekel aan een uitrijdeken of wolllen/fleece deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 09:24

Je zegt dat ze het vooral doet als je hem op wil liggen, daarna niet meer. Heeft ze een gevoelige rug? Mijn paard reageerde toen ook heftig op de deken.

Paarden schrikken van naturen vaak/snel als iets hun rug bespringt. Dat leggen ze in verband met roofdieren die vanachter op hun rug springen en hun klauwen in hun schoft zetten. Het zou best kunnen dat als je haar deken over haar heen 'gooit' ze denkt dat het een 'roofdier'is.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 09:27

Dus als je de deken binnen (in haar stal of de overdekte poetsplaats) opdoet gaat ze uit haar dak,
maar als je de deken buiten opdoet is er niets aan de hand?
Hmmm.
Tja, misschien denk ik nu te ver door hoor, maar als je binnen de deken opdoet, komt er dan misschien (al is het maar even) een schaduw over haar heen waar ze van schrikt?
Kan ze het dan misschien niet goed overzien?

Alhoewel dat eigenlijk ook niet kan, want ze doet het al als je met die deken aan komt lopen,....

Sorry shaolanneke, mijn ideeen zijn op,....

Buiten de deken opdoen, dat een tijdje blijven doen zodat ze daar weer een hele tijd mee vertrouwd is zonder stress en dan misschien weer eens proberen?

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 09:31

Ik lees in je profiel dat je paard zowieso nogal snel gestressed is. Heeft ze misschien bij haar vorige eigenaar(s) een nare ervaring gehad? Deed ze daar ook zo moeilijk bij het opdoen van een deken?

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 09:37

denk dat ze het buiten niet doet omdat ze dan afgeleid is door allemaal hele interessante dingen...

Bij de vorige eigenaar...ik heb haar gekocht in het voorjaar dus ze stond toen niet met deken, en het is ook alweer zo lang geleden dat ik het eigenlijk niet precies meer weet wanneer het begon dat stomme gedrag.

Van die schaduw, lijkt me idd te ver gezocht ze doet het idd al als ze de deken ziet op 10 meter afstand, het is echt geen gezicht hoe ze dan al doet.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 09:39

Ik weet niet hoe je de deken oplegd? Zwaai je de deken in z'n geheel er in één keer op of heb je de deken in z'n geheel op je arm en schuif je hem er dan op (beetje rottig uitleggen).
En heb je de bilkoorden vast of los? Want als ze los zitten, klappen ze ooit tegen de achterbenen aan. Veel paarden hebben daar ook een verschrikkelijke hekel aan.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 09:46

Ik leg de deken er best voorzichtig op, want hoe harder je hem er op 'gooit' hoe irritanter ze uiteraard doet.

Bilkoorder haal ik er altijd af want vind het zo'n gedoe, 9 van de 10x zitten ze onder de stront. Het is ook niet nodig want alle dekens blijven keurig liggen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 13:36

Ik zou de deken alleen nog maar buiten op doen.Daar heeft je paard het minste stress ervan.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 13:50

dan zou ik dus iedere keer naar buiten moeten daar de deken op moeten doen en dan weer terug...handig als het regent...
En meestal doet mijn vriendinnetje (van wie de stal is) 's avonds de dekens op bij de paarden, kan moeilijk van haar verwachten dat ze eerst met mijn paard naar buiten loopt.

Liiesje193

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:01

Uhm ..
Je kan aan de dierenarst of expert vragen of er iets met haar rug is,
en anders kan je gewoon gaan Oefenen met op en af doen Knipoog

jacQ2203

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:16

aaaai! lastig

tamara_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:57

Dit ken ik mijn paard gaat hier dan bij bijten.
en met het zadel is dit net zo ik wort hier ook niet goed van het irieteert heel erg.
mischien heeft je paard wel iets gehad met een deken en heeft ze daar een trouma aan over ge houden.
Veel sucses in ieder geval.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:50

Mijn paard geeft ook duidelijk aan dat ze niet gecharmeerd is van dekens. Dekens passen goed, schuurplekken op schouders zijn er niet, overgang rug naar achterhand willen de haren weleens afbreken, maar dat kan ook door de pad komen. Katoenen onderdekens zorgen eerder voor het afbreken van de haren, dus heb ik nu een onderdeken aangeschaft met gladde voering. Kijken of dit verbetering geeft.

Ik zou verder ignoreren, althans tot op zekere hoogte. Pletten en tapdansen zou ik niet accepteren.

kanjerbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:16

mijn haflinger had nog nooit een deken opgehad, wist ik dus niet , dus bij het eerste x opdoen van de zweetdeken totale paniek, schrok ervan zeg! wij zijn het vol blijven houden en na een paar x was het gelukkig over, vooral die kruissingels waren eng Boos!

maar ik heb vast niet zo'n heftig paard als dat jij hebt, ik wens je veel succes en hoop dat je goed tips krijgt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:29

Eerste schrikreacties zijn wat anders dan een paard dat zijn deken duidelijk niet op wil.....

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 16:36

ze heeft niets aan haar rug, medisch is alles in orde. (ze wordt minimaal 2x per jaar helemaal nagekeken door Laarakkers)

Ze bijt niet, nee ze gaat aan haar knie zogenaamd jeuken, dat is haar teken van ' ik ben geirriteerd'.

Ja negeren doe ik het maar, als ze me plet hoef ik maar 1 brul te geven en ze springt opzij, ze reageert heel erg op een boze stem.

denk dat ik maar gewoon heel erg consequent moet zijn, geirriteerd zijn mag....maar pletten en slaan absoluut niet. Misschien moet ik er wat meer een spelletje van maken....zou alleen niet weten hoe Haha!

Nu beloon ik haar ook wel weer als ze wel braaf is want niet alle dagen is ze heel erg.
Vorige winter expres een hele dikke deken gekocht zodat ze maar 1 deken op hoeft als het extreem koud is op stal, heb ook geen zin om haar onnodig te pesten met 2 dekens.

Ik let er altijd goed op dat dekens goed liggen, niet te krap op de borst etc. Dus daar ligt het ook echt niet aan....

echt heel vermoeiend soms hoor, ze doet net alsof ze vermoord wordt! ze is zowiezo ook wel een aansteller hoor...