slaan

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

liseke

slaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 15:43

mijn pony heeft een wonde in haar kootholte van haar achterbeen. dus ontsmet ik dat iedere dag en kijk ik of er geen vuil in zit enzo.
nu vandaag was ik haar wonde aan het ontsmetten en ik wou nog even kijken of ik het goed had gedaan. maar dan moet haar achterbeentje dus gestrekt staan.
ze had mij duidelijk gemaakt dat ze er genoeg van had en was tegen de muur gaan staan. dus ik duw haar en zeg 'om', ze reageerde niet. ik ga mijn zweep halen om haar wat aan te sporen (heb haar niet geklopt ofzo, gewoon aangetikt) en dan ging ze dus wel opzij, maar niet genoeg. ik vroeg haar of ze nog wat opzij wilde gaan en dat was helemaal niet naar haar zin. dus ze probeerde mij te stampen. ik had mijn zweep in mijn hand en gaf haar een ferme mep. nadat we alletwee wat gekalmeerd zijn, vraag ik haar om opnieuw opzij te gaan en opnieuw wilt ze mij stampen, dus weer van hetzelfde. ik ga wat met haar wandelen en zet haar regelmatig achteruit om duidelijk te maken wie hier nu eigenlijk de baas is.
na een tijdje vraag ik haar opnieuw om opzij te gaan, en weer van hetzelfde. dus met mijn vlakke hand een pets gegeven. ze schoot vooruit en ze blijft zo in rondjes rond mij lopen. toen ze wat rustiger was heb ik het opgegeven en ze gewoon op de wei gezet.
wat moet ik nu doen om haar dat af te leren, dat stampen?
en heb ik misschien iets verkeerd gedaan?
nu zit ik er wel mee, want morgen moet die wonde opnieuw verzorgd worden. en mijn vertrouwen is echt helemaal weg (van haar kant ook denk ik)

_Martine_

Re: slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:08

Inderdaad niet echt fijn. Ik kan me jou merrie helemaal voorstellen Clown Zo'n typische koppige pony merrie. Jammer genoeg snappen paarden niet dat je het beste met ze voor hebt en dat zullen ze ook nooit begrijpen.
Ze moet om, maar ze gaat niet. Als jij het wat meer van haar vraagt, wordt ze boos. Ze wil het niet. Jij wil het wel. Ze staat tegen de muur aan, dus voor jou heel moeilijk om erbij te komen, zonder geschopt te worden. Het is een rotstreek van haar.
Probeer haar eens op een andere plaats vast te zetten waar geen muur is. Het liefst een hek. Dan kun je eventueel aan de andere kant van het hek veilig een tik geven. Ze doet niet wat jij zegt. Als dat wel zo is, uitbundig belonen! Liever niet met een snoepje, maar met je stem en een knuffel.

dus met mijn vlakke hand een pets gegeven. ze schoot vooruit en ze blijft zo in rondjes rond mij lopen. toen ze wat rustiger was heb ik het opgegeven en ze gewoon op de wei gezet.

Ik snap je pets, maar je hebt zelf ook gemerkt dat het niet verstandig was in die situatie. Zij was al wat geprikkeld, want ze wilde niet om en jij was al geprikkeld omdat ze jou probeerde te schoppen. Dan kun je echt niets meer beginnen. Dan zijn jullie alletwee gefrustreerd en dan gáát het niet. Dan zo'n pets is dan de druppel en de pony wordt alleen maar nijdiger. Laat haar daarvóór even afkoelen. In een paddock of in de bak. Liever niet in het land, anders komt ze er wel heel gemakkelijk vanaf. Zelf even wat gaan drinken even tot rust komen en met frisse moed weer teruggaan en opnieuw proberen. Haar om te krijgen bedoel ik dan. Waarschijnlijk is zij ook wat afgekoeld en als je haar aan dat hek (wat ik net al zei) vast maakt, dan heb je meer kans op slagen. Zet een vrolijke, enthousiaste stem op en weet waar je mee bezig ben. Beloon haar fantastisch als ze al maar een stap in de richting doet, waar jij haar heen wil hebben. Uiteindelijk zal ze het dan combineren met een prettige ervaring. Als ze het 100% braaf heeft gedaan in 1 keer, mag ze een voedselbeloning. Maar alleen als het echt helemaal goed gaat!
Eindig altijd met iets leuks, ook als het niet goed gaat, (dus bijv. iets totaal anders gaan doen, buiten wandelen ofzo) voordat je je pony terug in de wei zet. Anders komt zij er wel heel gemakkelijk vanaf en heb jij een rotgevoel!
Eindig altijd fijn, zodat je de volgende keer weer met frisse moed aan de slag kan en het vertrouwen blijft.

Je hoeft trouwens niet bang te zijn voor dat vertrouwen. Iedereen heeft weleens een bad day en dat is meestal de volgende dag alweer over.

Zo zou ik het doen Schijnheilig

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 19:36

bedankt! ik ga het morgen zo is proberen!
ik heb haar toen maar op de wei gezet, omdat ik (uit ervaring) weet dat als ik kwaad ben het toch niet lukt. ik geef het dan liever op en de volgende dag opnieuw proberen dan mij kwader en kwader te maken en dingen te beginnen doen waar je spijt van hebt.
morgen zal ik dan idd is wat gaan drinken, als het echt niet lukt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:03

Op het moment dat je voelt dat je boos gaat worden een liedje gaan zingen. Dat helpt jou om ontspannen te blijven Knipoog
Verder heb ik weinig aan Martine1232 haar verhaal toe te voegen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:08

idd, een échte merrie. Je moet met hun een compromie sluiten. Beetje jou zin en een beetje haar zin....

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 19:40

vandaag ben ik er met volle moed aan begonnen. ik ben heb haar dus achter een hek gezet en zo heb ik het geprobeerd. maar dat ging nogal moeilijk omdat het hek wat te hoog was voor een klein meisje als ik (het was ook geen echt hek, maar dat hebben we eigenlijk niet op de boerderij, enkel op de wei, maar dan zou haar weidemaatje heel de tijd storen). toen ben ik naast haar in de bak gaan staan.
telkens als ik tegen haar bil duwde en om zei, liep ze naar achter. dus toen heb ik haar beloond telkens ze bleef stilstaan (kwestie van niet teveel ineens te doen). dat ging goed, maar het duurde wel eventjes voor ze er volledig mee weg was.
toen heb ik haar gevraagd om 'om' te stappen met haar voorbeen, weer hetzelfde liedje, ze liep nr achter. maar daar had ze sneller door, dat als ze gewoon deed wat ik vroeg, dat het makkelijkste was voor haar (en mij). de eerste keer dat ze zonder lastig doen mooi om stapte ( met de voorbenen) heb ik haar uitgebreid beloond en op de wei gezet.
ik merk wel dat ze heel erg boos is op mij. ze laat merken dat ze er helemaal niet mee gediend is, wat er gisteren is gebeurd. typisch iets voor haar!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 13:30

Gelukkig gaat het weer wat beter!

suzieone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:51

liseke schreef:
mijn pony heeft een wonde in haar kootholte van haar achterbeen. dus ontsmet ik dat iedere dag en kijk ik of er geen vuil in zit enzo.
nu vandaag was ik haar wonde aan het ontsmetten en ik wou nog even kijken of ik het goed had gedaan. maar dan moet haar achterbeentje dus gestrekt staan.
ze had mij duidelijk gemaakt dat ze er genoeg van had en was tegen de muur gaan staan. dus ik duw haar en zeg 'om', ze reageerde niet. ik ga mijn zweep halen om haar wat aan te sporen (heb haar niet geklopt ofzo, gewoon aangetikt) en dan ging ze dus wel opzij, maar niet genoeg. ik vroeg haar of ze nog wat opzij wilde gaan en dat was helemaal niet naar haar zin. dus ze probeerde mij te stampen. ik had mijn zweep in mijn hand en gaf haar een ferme mep. nadat we alletwee wat gekalmeerd zijn, vraag ik haar om opnieuw opzij te gaan en opnieuw wilt ze mij stampen, dus weer van hetzelfde. ik ga wat met haar wandelen en zet haar regelmatig achteruit om duidelijk te maken wie hier nu eigenlijk de baas is.
na een tijdje vraag ik haar opnieuw om opzij te gaan, en weer van hetzelfde. dus met mijn vlakke hand een pets gegeven. ze schoot vooruit en ze blijft zo in rondjes rond mij lopen. toen ze wat rustiger was heb ik het opgegeven en ze gewoon op de wei gezet.
wat moet ik nu doen om haar dat af te leren, dat stampen?
en heb ik misschien iets verkeerd gedaan?
nu zit ik er wel mee, want morgen moet die wonde opnieuw verzorgd worden. en mijn vertrouwen is echt helemaal weg (van haar kant ook denk ik)

Kijk zo'n merrie, heb ik nou ook achter bij mij thuis staan.

Alleen wat mij is aangeleerd, nooit te slaan met een voorwerp. Als je dat gaat doen, dan zijn ze wel stil. Maar op een gegeven moment, als je dat voorwerp niet bij je hebt en je paard/pony is zo'n typ, kan ze je best wel eens aanvallen.

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:15

ik krijg altijd super veel complimenten over dat mijn engels volbloed merrie zo goed luisterd!
nou toen ik haar had was het echt "de dood of de gladiolen" ik heb echt gestaan van dit word nog eens mijn dood met dit paard!
ik heb een slimme truk bedacht om je paard om te krijgen Haha!
als je niet sterk bent moet je slim zijn zeggen ze altijd tegen mij!!
maar als je nou op het plekje waar je normaal aanspoort voor het wijken "dus een stuk verder als waar de singel normaal zit" gaat die dan niet om???
die van mij wou ook nooit om en toen heb ik het haar zo aangeleerd "zonder te slaan" maar dat slaan is gewoon onmacht maar, dat leer je jezelf nog wel af HET IS FIJN DAT JE HET ZELF DOORHEBT DAT JE FOUT ZIT Knipoog
maar probeer dat maar eens "als het niet met je vinger lukt qua aansporing probeer dan zachtjes met een zweepje" en als die niet reageerd dan snelle tikjes achter elkaar.
hoop dat je hier wat aan hebt Haha!

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:17

Whaha merries.. Lachen lekkere dingen. Tja, toch een soort dealtje maken? jij wortel, ik aan je wondje zitten, jij geen pijn, ik blij... Lachen

Suc6 ermee!

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 19:47

mijn pony is nog niet zadelmak, dus kan zeker nog niet wijken.
mijn pony is erg dominant, dus is voer uit je hand geven niet er verstandig (ik spreek uit ervaring).
het gaat al weer beter. ze is ondertussen van nr een nieuwe stalling gegaan en omdat ze enkel mij kent, is ze nogal aanhankelijk (ik ben benieuwd hoe lang dat gaat duren). haar wonde ziet er trouwens ook beter uit!