achteruit lopen met opstappen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jamyloveu

achteruit lopen met opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 18:05

Hallo,
Voorheen als ik opstapte bij mijn pony, ging hij altijd vooruit lopen. Dat heb ik "afgeleerd" door telkens als hij een stap zetten, af te stappen, en hem evenveel stappen terug zetten en opnieuw opstappen, totdat hij doorhad dat het alleen maar langer duurde. Maar nu gaat hij telkens áchteruit lopen als ik opstap. Ik wil wel het zelfde proberen als eerst. Maar dan ben ik bang dat hij dan gewoon weer vooruit gaat lopen. Dus heeft iemand tips? Ik hoor het graag!
××

Tmara

Re: achteruit lopen met opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:56

Jamyloveu schreef:
Hallo,
Voorheen als ik opstapte bij mijn pony, ging hij altijd vooruit lopen. Dat heb ik "afgeleerd" door telkens als hij een stap zetten, af te stappen, en hem evenveel stappen terug zetten en opnieuw opstappen, totdat hij doorhad dat het alleen maar langer duurde. Maar nu gaat hij telkens áchteruit lopen als ik opstap. Ik wil wel het zelfde proberen als eerst. Maar dan ben ik bang dat hij dan gewoon weer vooruit gaat lopen. Dus heeft iemand tips? Ik hoor het graag!
××

Gewoon niet moeilijk doen en gewoon opstappen...Je bent juist fout bezig geweest door af te stappen. zo krijgt je paard eerder het idee van,, Hey als ik dat doe gaat ze er tenminste af oid.
gewoon simpel opstappen en als hij.zij dan aanloopt even laten stil staan. mocht hij.zij achter uit gaan lopen gewoon aanstappen Knipoog
Niet moeilijker maken als het is

tinkerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:09

consequent zijn en toch steeds weer stil zetten, en ja gewoon opstappen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:32

als je paard steeds vooruit wil lopen, tegen de muur zetten of je binneteugel strakker nemen.
als hij achteruit gaat, niet te moeilijk gaan doen door weer af te stappen,maar even sweep in je rechterhand houden en een tikje bijgeven.
hoe korter de tijd is die jij aanhoudt met corrigeren,hoe makkelijker je pony het zal accepteren en dus netjes blijft stilstaan.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 18:44

Je kan je paard ook "straffen" door hem juist nog meer achteruit te zetten, in jouw tempo. Dan opnieuw proberen met "ho" en weer opstijgen.

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:50

Bij mij paard met inrijden bleef ze staan nu heb ik net een periode achter derug van 5 maanden dat ze constant rondjes om mij ging lopen, deed ik d'r 1st naar achter zetten daarna gaf ik haar dan een grote mond en d'r terecht wees,ging ze steigeren en dan moest ik nog beginnen, met een gebroken teugel ofzo iets dus je kan wel begrijpen dat mijn humeur ook niet meer hetzelfde was. Heb mijn instructice gevraagd en die zei tegen mij gewoon laten vast houden anders wordt het een spel en dat is niet de bedoeling en nu hen ik alweer 2 weken normaal op kunnen stijgen (er zijn wel 5 maanden over heen gegaan) maar geduld is een schone zaak gr.claudia

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:17

De tip van Lise81 werkt vaak ook goed.
Een andere tip die vaak werkt; Pak je rechter teugel korter als je op gaat stappen, zorg dat hij een beetje naar rechts kijkt, dan zal hij eerder naar je toe draaien of helemaal stil staan dan achteruit lopen.

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:22

gewoon rustig meelopen tot hij stil gaat staan. (uiteindelijk kom je vanzelf een muur tegen), vervolgens nog een paar passen achteruit zetten in jou tempo en dan rustig opstappen. Uiteindelijk zal hij wel concluderen dat t geen zin heeft om dit soort geintjes uit te halen.
Succes!

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:57

Gewoon opstappen. Als het echt niet lukt kun je hem altijd
met zijn kont in de hoek zetten. Dan gaat het achteruit
lopen een beetje moeilijk! Haha! Als hij dan rondjes gaat draaien of iets
dergelijks kun je altijd de rechterteugel korter nemen. Dan kun
je alsnog opstappen! Pling

Succes ermee!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:59

Hier zijn al meerdere topics over geweest... even de zoekfunctie gebruiken..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 00:06

Op het moment dat het paard vooruit gaat lopen met opstappen, en je er gewoon op kunt, paard weer terugzetten waar hij voorheen stond. Daarna zeker tot 40 tellen voordat hij weg mag.

Dito met achteruit lopen, kruip in het zadel als je er op komt (desnoods idd naar rechts laten kijken door de rechter teugel korter te nemen). Daarna weer in het zadel daar naartoe gaan waar hij voorheen stond. Ook hier weer rust inbouwen.

xintippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 19:33

Mijn bijrijdpaardje doet dit soms ook;
vooral als ze in de gaten heeft dat haar staldeur nog open staat Cool
Dan durft ze nog wel eens sneller dan haar schaduw zijn en staat ze weer met haar vier hoefjes tussen het stro en staan mijn kniëen weer bont en blauw Hamer
Heb dus ook gewoon iedere keer opgestapt, binnenteugel strak, en proberen haar hoofd afwenden zodra ze er vandoor wilde gaan;
ze is het nu intussen al bijna afgeleerd

LadyDana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:59

Eigenlijk heb je een heel braaf paard. Je hebt hem geleerd achteruit te lopen op het moment dat je opstijgt en nu doet hij dat ook.

Ik zou hem stil zetten. Niet voor of achteruit laten lopen. Negeren als hij het toch doet en idd pas opstijgen als hij STILstaat. Uiteraard goed belonen als hij het doet.

Hij heeft al geleerd achteruit te lopen, dus stilstaan zal hij ook wel kunnen leren.

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:36

Gewoon vastzetten Haha! en gaat dit beter maak je hem los..

cyntt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:10

Doe gewoon hetzelfde als wat je deed toen je pony vooruit ging lopen. Gewoon weer afstappen en dan opstappen. Ik heb dat bij een felle pony toegepast en de volgende dag bleef ze al stilstaan.

jacQ2203

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:33

Gewoon dezelfde manier gebruiken als toen hij vooruit liep.. Dan krijgt hij zelf door dat het nog en nog langer duurt. Pling!

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 10:02

Ik snap niet dat mensen op hun paard stappen terwijl het loopt en NIET stilstaat.

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 14:59

Idd, en ik heb geprobeerd om m in de hoek te zetten, maar aangezien het in de binnenbak nogal hol klinkt, schrok ie er van dat zn hoef tegen de bakrand knalde, en is hij op een 1 of andere manier daardoor zn ijzer kwijt geraakt, niet zon goed idee dus! Dat van mee achteruit lopen begint nu wel te helpen dan gaat hij de 1e keer dat ik het probeer, nog wel achteruit lopen. Dan loop ik mee en daarna kan ik gewoon opstappen.
Bedankt voor de tips iedereen Knipoog

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:04

mijn 4 jarige heeft dat achteruit lopen nu ook gevonden erg irritant, toen hebben we haar een keer opgevangen met een zweepje (want het was echt niet normaal, echt flinke aanstelleritus.. Knipoog ) en nu is het zo goed als over..

island

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:21

zet hem met zijn kont in de hoek van een hek an laat iemand hem aan de voorkant tegenhouden

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:26

is er ook iemand die tips heeft voor een fjordentank die echt wegrent als je wilt opstappen? soms moet hij gewoon door 2 mensen worden vastgehouden en om er gauw op te stappen gaat hij te snel voor. in de hoek zetten helpt ook niet, want hij dendert overal doorheen; voor en achteruit.

island

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:28

okee... helaas bij mijn paard hielp het wel.. maar hioj denderd overal doorheen? zelfs door een houten hek?

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:29

nee dat niet, maar wel door de strakke teugels, de mensen die hem vasthouden en zelfs voor een bankje gaat hij niet opzij.

Lindah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:01

komt dat doordat hij heel druk is in het begin? Misschien dat hem dan eerst kunt longeren zodat hij minder 'heet' is.

ellisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:41

Gewoon er op gaan zitten..en wachten tot dat hij heen en weer gaat draaien dan juist hem streng stilzetten staat ie dan netjes stil dan wegstappen,,ik heb t probleem ook gehad en bij mij heeft dit geholpen (na een paar keer hebben gedaan)