Te veel lopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jamyloveu

Te veel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 13:10

Hallo!

Ik heb een hengstje 1,5 jaar. Hij wordt nu 2 keer per dag bijgevoerd. Omdat hij op een land staat met andere paarden, zet ik hem in z'n stal en laat ik hem daar z'n biks opeten. Op het begin ging het wel goed, maar naar een tijdje wist hij dat als ie van het land af moest, dat hij dan eten kreeg. Daardoor kon ik hem ook niet meer gewoon pakken om te poesten etc. hij wilt dan eerst aldoor wegrennen, en als hij dan vast staat wordt hij erg druk (hij kan wel al normaal vast staan.) Toen heb ik verzonnen, dat ik eerst een rondje (van ong. 20 meter) met hem loop, en als hij dan lief is krijgt hij z'n voer en anders niet. Na een tijdje had hij het door en kon hij ook weer normaal vast staan. Ik ben toen ook gestopt met het lopen iedere dag. Maar vorige week kwam er een vrouw van stal naar me toe, en die zei dat ik te vaak met hem gelopen heb. Nu is mijn vraag, kan het kwaad bij een veulen om 2 weken iedere dag 1× te lopen?
Alvast bedankt! ×

Jamyloveu

Re: Te veel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 13:44

Niemand..? Lachen

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 14:55

Volgens mij niet hoor, je zit er toch niet bovenop?
Het lijkt me dat hij er alleen maar makkelijker van wordt.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:09

Ligt eraan hoe lang je loopt en hoe je loopt.
Als je 15 minuten op hetzelfde rondje blijft lopen met een doorsnee van 10 meter, is dit niet 'goed' voor je paard.
Rechte stukken kan geen kwaad, lijkt mij.
Verder ligt het er ook aan hoe je je paard hanteert, ik neem aan dat je niet als een gek aan zijn hoofd gaat liggen trekken.. Lachen

xxthesjj__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:55

Je moet wel uitkijken dat zijn hoeven niet tekort worden, een vriendin van mij heeft ook een paard, zij heeft er zo vaak meegereden dat het paardje bijna geen hoeven meer heeft!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:17

Haha teveel lopen. In het wild lopen veulens mee met de kudde en die afstanden varieren van 15 km tot wel 40 km per dag!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:23

Ik vind dat je goed gehandeld heb met je veulen!
Een rondje van 20 meter... pf hij loopt in de wei zelfs meer.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:25

Mijn hafje is 14 maanden...ik krijg ook steeds te horen dat je er vooral helemaal nix mee moet doen en van moet vragen!
Geen enge dingen laten doen (waarmee ik doel op eens een lapje zwaaien zodat ze overal gewend aan raakt en haar eens laten rennen > vind ze suuuper leuk)...
Er zijn veel mensen die vinden dat een 'veulen' vooral stil moet staan en paard moet worden gelaten zeg maar..
ik ben van mening dat de paardjes er en plezier aan beleven, en er makkelijker door worden door zo af en toe eens dingen met haar te doen, of van haar te vragen..> en dan bedoel ik geen gekke dingen he..maar heel af ent oe en met mate Haha!
Ik ga maar heel af en toe met haar wandelen, want 2 dagen achter elkaar hetzelfde doen gaat met haar niet lukken Bloos
Maar zoals Arabesk zegt; zie je hoe gek die veulens zelf doen in de wei..hoe ze halve dagen aan t rennen en bokken en springen zijn > en dan zou je er niet mee mogen lopen of laten rennen Haha! Knipoog
Je merkt meestal vanzelf wel aan je paardje als het genoeg is..zoals ik al zeg; ik hoef dat geen dagen achter elkaar te doen..ze heeft daar gewoon geen zin in.
Misscchien niet elke dag een stuk lopen maar af en toe..een oefening als; met je mee lopen en dan af en toe halt houden als jij t vraagt , vraagt ook gehoorzaamheid en is voor je veulen ook een oefening, of een pasje achteruit als jij dat vraagt > dan heb je wel meer afwisseling.

stuiterteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:40

Wandelen kan geen kwaad. Word je paardje alleen maar makkelijker van. En wat lopen ze in de wei wel niet de gehele dag??

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:38

Zolang je vooral rechtdoor met je paard loopt, is het alleen maar fijn voor later. Ze worden er beter van in de omgang, en lopen anders in de wei ook wel hoor!

Het enge dingen doen kan ook, maar dan maar af en toe een kwartiertje. Het is geestelijk best veel voor het paard om echt enge dingen te overwinnen, dus vraag daarbij niet te veel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:26

Teveel lopen kan haast niet, maar het is wel heel belangrijk dat je konsekwent bent, en niet gaat trekken. En dat je bijvoorbeeld ongewenst gedrag (zoals aan je voorbij stormen of tegen je aan duwen/over je heen lopen) goed en effectief weet te corrigeren. En daar schort het nog weleens aan.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:30

Ik ga af en toe wandelend met mijn jaarling naar het natuurgebied zo'n kilometer verderop. Daar gaan we zwemmen en doen. Hij geniet van ieder moment en ik ook. In het wild lopen ze nog veel meer ookal zijn ze nog geen maandje oud.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:33

Dat klinkt leuk Binckydenice!! ben stiekem beetje jaloers Knipoog > ik wil ook een natuurgebied en meertjes Haha!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:56

wij nemen onze jaarling ook regelmatig mee aan de hand de bossen in Haha! , zoals eerder vermeld lekker lange rechten stukken lopen is erg goed!
(Niet te gek trekken he...door de uk uren op sleeptouw te nemen Haha! Knipoog )

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 16:32

Oke! Iedereen bedankt voor de reacties. Nee ik liep een klein stukje recht door en dan omdraaien en weer terug. En op het begin moest ik soms ene beetje druk zetten op het halstertouw, maar daarna liep hij gewoon mee en hing het touw gewoon in een boogje.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:14

Ik wou dat ik de tijd er voor had, wat een opvoeding zouden ze dan gehad hebben Clown

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 08:52

IK ben ook blij dat ik er de tijd voor heb Knipoog Oja, ik heb nog een vraagje, gaan jullie jaarlingen ook op stal? Zoja, hoe doen jullie het dan met stal uitmesten etc. Want mijn jaarling, kan nog niet te lang alleen vast staan, en op het land mogen ze niet meer! En om naar de bak te gaan, moet je eerst 5 minuten naar de bak lopen langs de weg. Wat hij dus nog niet kan.. Ik heb het nu een paar keer gedaan dat ik het hek van het erf dichtdoe, en dan hem gewoon loslaat lopen op het erf. Maar als er dan een auto langs moet is het best wel lastig.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 08:52

tones schreef:
Volgens mij niet hoor, je zit er toch niet bovenop?
Het lijkt me dat hij er alleen maar makkelijker van wordt.

ja dit denk ik ook, zolang jem aar niet krappe draaien gaat maken

JJJose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:41

Ik loop toch ook de hele dag Clown

Nee maar zoals aangegeven hierboven als je niet te kleine rondjes etc loopt, op zijn hoefjes let en consequent in de opvoeding ben lijkt het mij echt niet verkeerd hoor. Als die nu al aan veel dingen gewend raakt is dat toch alleen maar mooi. Jong geleerd is oud gedaan Lachen

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:11

Tuurlijk niet, dat is juist goed!