paard flipt en maakt halstertouwen stuk

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

FOG

paard flipt en maakt halstertouwen stuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 14:36

hallo,
ik heb sinds 1 augustus een eigen paard met een vriendin van mij. het gaat heel goed en we zijn heel erg blij met haar.
ze is heel braaf met rijden en niet druk ofzo.. (ookal is ze JuniorxZeoliet)
maar soms op stal, doet ze een beetje raar:
ze gooit haar hoofd omhoog, gaat aan het halstertouw hangen met haar hele gewicht en trekt dan het halster touw kapot. daarna is ze al bijna direct weer vrij rustig..
dat heeft ze nu al 4 keer gedaan. ze heeft zover ik weet geen rare dingen meegemaakt vroeger, maar daar ben ik niet zeker van.
de eerste keer toen het gebeurde, waren we even het zadel halen, en toen we terug kwamen, was het halstertouw kapot...

de 2e keer was toen ik de schuurplekken achter haar oor wou insmeren met zalf (dat doe ik elke dag, dus niks bijzonders)
toen ik later vanaf haar hals haar oor probeerde in te smeren was er niks aan de hand. dit had ze nog nooit eerder gedaan.

de 3e keer was mijn vriendin bij haar, die had haar vaststaan, en wou haar cap en zweepje pakken, ze deed er verder niks raars mee (misschien stak hij wat uit ofzo) . ook dat doen we bijna elke dag. ze heeft toen geen halstertouw kapot gemaakt, mara wel een spijl scheef getrokken.

de 4e keer was toen ik het zadel van de staldeur afhaalde en het richting haar bewoog. ze ging helemaal aan het halstertouw hangen en helemaal heen en weer bewegen enzo (er kwamen zelfs vonken van haar hoeven!) ze had die dag ervoor niks raars meegemaakt met het zadel..

ik zou graag willen weten waarom ze dit doet, wat ik er aan kan doen (wou zowieso halstertouwen met panieksluiting kopen), en of iemand misschien hetzelfde heeft.. ik heb er niet echt last van ofzo, maar het is niet zo fijn dat ik steeds nieuwe halstertouwen moet gaan kopen :p

alvast bedankt Knipoog
ze is trouwens 9 jaar
Laatst bijgewerkt door FOG op 28-09-06 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

mandy13

Re: paard flipt en maakt halstertouwen stuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:41

ik zou het nietw eten mijn paard is nog vrij jong en schrikt ook als je snelle bewegingen maakt enzo.. ze heeft nu 1 keer gehangen (heb haar ong. 3 weken) maar toen schrok ze gewoon even maar verder nisk raars.. suc6 ermee!!b hoop dat het snel beter zal gaan (was bij mij iniedergeval wel Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:01

Inderdaad panieksluitingen of zet je paard eens vast op een andere plek. Zet haar anders los zodat ze geen tegendruk ondervindt, maar het touw wel zo in de hand nemen dat ze niet ver weg kan lopen. Probeer je paard eens alleen te observeren wanneer je haar vast hebt staan en kijk wanneer ze het doet.

FOG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 15:07

opala schreef:
Inderdaad panieksluitingen of zet je paard eens vast op een andere plek. Zet haar anders los zodat ze geen tegendruk ondervindt, maar het touw wel zo in de hand nemen dat ze niet ver weg kan lopen. Probeer je paard eens alleen te observeren wanneer je haar vast hebt staan en kijk wanneer ze het doet.

ik heb haar wel eens op een andere plek vastgebonden ( toen gebeurde het voor de 2e keer) en meestal doet ze het alleen als je een handeling doet, dus niet als ze gewoon stilstaat.
en ik ga proberen hara eens los te zetten, bedankt!

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:13

Iranda ging in het begin ook helemaal "hangen", ze heeft zo tot twee keer toe een paal uit de grond getrokken Tong uitsteken
Sindsdien zetten we haar los neer, in het begin idd met het uiteinde van het halstertouw in de hand. Ze was toen ook nog wel nerveus, maar dat was ze in alles, ik denk dat ze aan ons moest wennen ook. Zo is ze een keer met een hoevenkrabber in haar staart naar de andere kant van de bak gehold, omdat ik een achterhoef aan het uitkrabben was en mijn evenwicht verloor, en daar schrok ze van. Paard weer opgehaald en gewoon weer verder, en toen ging het goed. Als ze zo los stond moest ze bij elke stap die ze verzette, onmiddelijk terug. Dat kwartje viel vrij snel en nu staat ze perfect stil terwijl ze gepoetst of opgezadeld wordt, helemaal los of met het halstertouw over haar rug heen (dan kun je t altijd nog pakken).

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 17:32

Eerst kijken waarom ze het doet. Anders wel een aantal middeltjes zoals speciale trektouwen (die rubberen stangen), het is echt onmogelijk die stuk te krijgen. Tevens kun je een speciaal halster omdoen (veel gebruikt met freestyle e.d.) en anders gewoon het touw niet zo strak doen of de merrie gewoon niet alleen laten Haha!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:56

UK_eef schreef:
Eerst kijken waarom ze het doet. Anders wel een aantal middeltjes zoals speciale trektouwen (die rubberen stangen), het is echt onmogelijk die stuk te krijgen. Tevens kun je een speciaal halster omdoen (veel gebruikt met freestyle e.d.) en anders gewoon het touw niet zo strak doen of de merrie gewoon niet alleen laten Haha!

Ik zou eerlijk gezegd geen onbreekbare of rekbare dingen kopen. Hiermee los je namelijk niets op, en verschuif je het probleem naar het halster (wat ook stuk kan gaan), of het gaat enorm snijden achter de oren.
Bij freestyle worden van verschillende halsters gebruik gemaakt. Een daarvan is het touwhalster waarmee je je paard NOOIT vast mag zetten. Het is enorm sterk touw, en kan behoorlijk snijden achter de oren. Misschien bedoel je het halster wat Monty Robberts heeft ontwikkeld. Ik zou eerlijk gezegd niet weten of deze wel geschikt is om je paard mee vast te zetten.

Ik zou adviseren om te kijken of dit probleem een gedragsprobleem is, of een probleem wat naar aanleiding van een nare gebeurtenis komt. Je kunt misschien nog eens contact opnemen met de vorige eigenaar, of er iemand anders naar laten kijken.

succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 00:52

Touwhalsters en dually halsters zijn trainingshalsters en niet bedoeld om een paard mee vast te zetten.

De oplossing voor het probleem is het paard niet meer zovast te zetten zodat hij, als hij gaat trekken, ook los kan komen. Naast het vastzetten aan het halster met touw, kun je ook een lasso om zijn buik doen, en deze zo vastmaken dat hij meer kracht op zijn buik krijgt als hij gaat hangen dan op het halster...knap paard dat dan nog los komt.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 01:45

wij hebben op de manege een paard wat gewoon niet aan een halster kan staan. Hij raakt dan niet in paniek, maar gaat net zolang trekken tot hij los is. hij gaat dan op zijn gemak overal kijken (geen paniek). Hij staat nu aan een koeienband en er is niets meer aan de hand. Zodra je hem weer een halster aan doet en vast zet, begint het weer van voor af. Misschien is een koeienband een oplossing voor jullie. Als er verder geen schrikreactie is.