Niet rechtuit willen draven?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienna

Niet rechtuit willen draven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 19:53

Ik weet niet 100% zeker of het hier goed staat, zo niet dan tem maar...

Mijn paard is nu ongeveer een half jaar onder het zadel. Zolang we buiten rijden gaat het prima. Alle gangen, sturen etc.
Zodra je in de rijbak komt, kan meneer alleen nog maar stappen. Probeer ik aan te draven gaat hij kleine rondjes draaien, gooit z'n hoofd omhoog, pakt het bit vast, bokken, etc. Resultaat: weg stuur.
Ik heb al zoveel geprobeerd, tot aan iemand in het midden met een longeerzweep en zelfs achter een lint langs rijden over de hoefslag, maar het werkt allemaal niet, hij knart overal even hard doorheen en ik ben op deze manier in 3 dagen tijd 2 keer op mn stuit ervanaf gevallen. Resultaat daarvan was een gebroken staartbeen...
Ik baal hier zoooo vreselijk van, vooral omdat het buiten ineens wel allemaal kan.

Heeft iemand tips?

babychicah

Re: Niet rechtuit willen draven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:18

He het enige wat ik zou kunnen verzinnen is eerst naast hem te gaan draven lange stukken in de bak en daarna met iemand ernaast en dat jij erop zit, wil het niet werken tussen hindernissen draven zodat hij geen andere kant op kan.. weet het anders ook niet, lastig... Boos!

xIngex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 08:53

heb je ook al eens gekeken of je zadel no goed ligt, een jonge pony/paard groeid en zijn/haar rug wordt ook groter/breder etc etc. Misschien ligt het zadel niet helemaal lekker en heeft ie dr meer last van als je draaft.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 19:00

In het bos doet ie t allemaal wel, en lijkt dan nergens last van te hebben.
Ik heb een boomloos zadel, pas nagekeken, en dat ligt volgens de mensen van barefoot ook gewoon goed.
Ik heb aangeboden gekregen om samen met een paar anderen in de bak te rijden, kijken of hij dan de anderen wil volgen, of hij het dan snapt... Kijken of dat helpt dan maar *zucht*

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:56

Soms helpt het om je handen enorm breed te houden zodat hij er tussen loopt. Het klinkt misschien een beetje gek maar zo kun je ook eenzijdig corrigeren: wordt ie aan de linkerkant sterk, maak je ophoudingen aan die kant, en andersom. Handen echt breed met contact, tipje van mijn Klassieke instructeur bij jonge paarden...

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 12:53

Ik heb inmiddels een heleboel tips en trucs via PM en weet ik wat gekregen, dus ik ga vanmiddag eens aan de slag ermee.
En dan maar hopen dat het nu onderhand wel lukt Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:10

En wat doet hij met longeren in de rijbak? Gaat dat wel goed?

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 12:21

Longeren gaat prima, maar zodra er iemand op gaat begint íe meteen zijn eigen ding te doen. Het lijkt wel of hij me gewoon helemaal kwijt is (niet zo gek eigenlijk) maar zelfs op mijn stem reageert hij dan niet meer.

Ik heb inmiddels een rondje over de hoefslag weten te draven, dankzij een paar van de tips die ik heb gehad, dus het gaat al de goede kant op Haha!