halster probleem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HarryM

halster probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 19:18

heej mensen

ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen....

mijn paard heeft sinds kort een truck ontwikkeld bij het naar de wei brengen

zodra ik bij de wei kom en mijn paard zijn halster af wil doen raced hij in een keer weg dit doet hij nu meerdere malen achter elkaar en is ie gewoon niet te houden..

iemand een idee hoe ik dit er zo snel mogelijk weer uit kan krijgen want dit is echt niet veilig...

groetjes leonihuis

wsundayl

Re: halster probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:02

Wanneer haal je het halster eraf, voor het hek, of eerst de wei inlopen, paard omdraaien en dan pas halster af.

Het is een lastig iets om af te leren als ze het eenmaal aangeleerd zijn.
Waar heb je hem aan beet, alleen aan het halster of ook aan een touw of hengstenketting.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 20:27

ik haal het halster pas af al sik door het hek ben en dan draai ik om dus paard staat met neus naar het hek toe.. ik heb hem altijd vast aan het touw en als ik het halter af doe aan het touw en halster

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 06:26

doe dan de volgende keer eerst het touw om zijn hals dat je hem daaraan nog bij je kan houden. En doe vervolgens pas het halster af.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 17:02

dit werkt alleen niet het paard rukt zich gewoon los..

lastig problem dus

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:03

laat het even een paar keer doen door een sterkter persoon?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:05

Mijn paard heeft het 1x gedaan en ze doet het nooit meer.
Ik heb de hengstenketting onder de kin doorgedaan en er een flinke ruk aangegeven. Niet zo leuk voor het paard natuurlijk, maar ze moet me ook niet meesleuren of plat lopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:08

Twee touwtjes vastmaken? Ketting over de neus of onder de kaak door? Touwhalster gebruiken (dar mag je hem dan niet mee loszetten)? Stukje lopen door de wei voordat je hem loslaat? Longeren voordat je naar de wei gaat?

Het feit dat hij zich losrukt en los kan rukken is omdat jij een patroon hebt gecreeerd, en dat patroon moet je doorbreken. Al is het maar door een rondje door het weiland te lopen, en desnoods ketting over de neus of onder de kaak door.

Overigens zou het helpen als je aan grondwerk doet...dit is puur dominant gedrag.

estebanlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:09

Neem anders een snoepje mee dat als je de wei inloopt ze eerst om moet draaien. Dan doe jij het halster af en geeft haar het snoepje en dan mag ze hard wegrennen..

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 20:20

nou ik ga in ieder geval alle tips en adviezen uitproberen heel erg bedankt zat er echt een beetje mee omhoog..

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:47

Ik fop ze altijd Knipoog, ik doe er een aantal halsters om Knipoog, je haalt er 1 af, ze willen weg, je stopt hem aan de leadrope en de volgende gaat eraf, totdat het paard zuchtend staat te wachten. De laatste doe je eraf en dan krijgt ie een snoepje. Doe je een aantal dagen....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:58

Nog een tip: haal het halster er de eerste dagen niet af, maar knip alleen het touw los (desnoods heb je meerdere touwen aan een halster, zodat hij niet bij de eerste knip al de benen neemt), en pas als jij zegt dat hij weg mag, dan mag hij ook weg.
Na verloop van tijd kun je dan weer proberen het halster erbij af te doen.

Nogmaals, doorbreek dat patroon.