een jaarling leren voetes te geven??

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marije85

Berichten: 176
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: zeist

een jaarling leren voetes te geven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 22:07

hallo allemaal,
ik heb een appaloosa jaarling en die moet ik leren voetjes geven ik heb haar 3 weken geleden gekocht en ging met haar aan de slag! nou kon ze geen voetjes geven! heb ik de oude eigenaar gebeld en daar heeft ze het wel geleerd! bij mij schoot ze dus helemaal in de stress. nu 3 weken later kan ze braaf haar voor voeten geven maar als ik aan haar achter benen kom haalt ze gewoon express uit ze staat er al klaar voor als ze er lucht van krijgt, nu kan ik haar achter benen wel borstelen en wassen enz. maar optillen no way!!! wie heeft er een paar tips voor mij!!

groetjes marije

Flygill
Berichten: 8047
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: een jaarling leren voetes te geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 22:12

die van mij was ook erg gevoelig met de achterbenen. Wat ik heb gedaan is kloppen op de benen zodat ze gewend raken aan aanrakingen van jou aan de benen. Als je klopt zeg je luid voetje. Dit was trouwens een tip van mijn smid. Het gaaat nu prima met mijn jaarling, ze keurig voetjes voor en achter.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: een jaarling leren voetes te geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 23:14

Zo heb ik mijn paard voetjes leren geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.
Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.
.
Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Aansluitend kun je proberen de benen met de hand op te tillen...dit zou geen probleem moeten opleveren als je bovenstaande stappen goed hebt doorlopen. Hier zijn meerdere sessies voor nodig, dus geduld en blijven oefenen.

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Re: een jaarling leren voetes te geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:34

Ik werk op een handelsstal.
Zat er een volwassen netjes bereden appaloosa bij of niej?
Ik heb ook 2x een appaloosa veulen naar de wei gebracht en gepoetst.
PG

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: een jaarling leren voetes te geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:38

als je nou eens gewoon stoertjes gaat eten, en gewoon het achterbeen oppakt alsof er niks aan de hand is......... niks voorzichtig gewoon doen alsof het paard al jaahaaren niet anders weet dan dat het gewoon het voetje op moet tillen.

dan gaat het al een stuk beter Lachen

wat je vooral moet voorkomen is dat het voetje weer loskomt......... jij zet ook het voetje weer neer...... dus vasthouden die hap Lachen

nathalie25
Berichten: 1433
Geregistreerd: 07-10-04

Re: een jaarling leren voetes te geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:14

pintogirl schreef:
Ik werk op een handelsstal.
Zat er een volwassen netjes bereden appaloosa bij of niej?
Ik heb ook 2x een appaloosa veulen naar de wei gebracht en gepoetst.
PG


ik denk niet dat ze hier veel aan heeft .....

gewoon volhouden en met z'n 2e zijn is altijd handig probeer gewoon een hoop dingen die hier genoemd worden
bij elk paardje werkt het anders en gewoon relaxt reageren als het een keer niet zo goed gaat ook als jij een keer een foutje maakt

veel sucses

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: een jaarling leren voetes te geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:45

ik ga met Kiwiko mee..
niets voorzichtjes en spannend doen
heel simpel doen alsof er niets aan de hand is ,
poetsen, voorvoetjes pakken , achtervoetjes pakken klaar
met stem corrigeren als het nodig is ...
hoe omslachtiger je zelf te werk gaat , hoe meer een paard zal denken dat er heel wat aan de hand is

IcePrincess

Berichten: 7746
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Re: een jaarling leren voetes te geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:17

Ik had hetzelfde, bij de vorige eigenaar deed hij het gewoon, ook toen we bij hem gingen kijken daar gaf hij netjes voetjes en eenmaal bij mij op stal vond hij het doodeng en ging trappen.

Omdat hij het borstellen van zijn achterbenen niet eng vond deed ik met het poetsen zijn beetjes mee optillen, dus eerst de borstel eroverheen halen en dan het beentje oppakken, en idd niet loslaten als ze willen trappen. Zodra ze rustig zijn beentje meteen weer neer zetten en belonen.
Na ongeveer 2 weken was het geen probleem meer.

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Re: een jaarling leren voetes te geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:51

Wij doen het zo:

We aaien het veulen over het hele lijf. We aaien langzaam met grote halen naar de benen toe. Benen flink aaien en dan opbeuren. Doet ie het? Na 10 sec. (Kun je opbouwen) weer neerzetten en heel goed met je stem belonen

PG

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Re: een jaarling leren voetes te geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:51

Wie was trouwens de vorige eigenaar?
Welke provincie.
Die stal van mij is in drenthe nl.
PG

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: een jaarling leren voetes te geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:56

Inderdaad gewoon oppakken en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is (is het toch ook?).

Bij paarden die de achterbenen 'los hebben zitten' kun je de methode met het halstertouw gebruiken die in het begin van het tpoic behandeld is. Op die manier voorkom je dat je zelf moet bukken en dit maakt het iets veiliger voor jou. Onze hoefsmid gebruikt deze methode ook bij paarden met 'losse achterbenen'. Als je het been opgetild hebt met het touw, kun je het been met je hand overnemen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: een jaarling leren voetes te geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:54

KiWiKo schreef:
wat je vooral moet voorkomen is dat het voetje weer loskomt......... jij zet ook het voetje weer neer...... dus vasthouden die hap Lachen


Gaat een stuk makkelijker als je met dat halstertouw of met die handdoek werkt. Is ook een stuk makkelijker voor je eigen rug, je kunt dan namelijk rechtop blijven staan. En nog een bijkomend voordeel: je blijft met je hoofd uit de buurt van eventuele maaiende achterbenen.

Tmroes

Berichten: 216
Geregistreerd: 27-08-06
Woonplaats: Zaanstad

Re: een jaarling leren voetes te geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:55

Ik ben bij mijn paardje nu 8 maandjes, toen 6 maandjes.. begonnen met alles aan te raken,
net zolang tot het gewoon rustig kon, dat kost veel tijd natuurlijk. Tenminste bij Emil Tong uitsteken
Je moet er trouwens geen heisa van maken, het is idd 'normaal'...
Op het moment dat het aanraken gewoon kon ben ik z'n voetjes op gaan tillen en ja dat ging in het begin matig tot slecht, maar na de loop van tijd.. Nu is 't 9 van de 10 keer okee.. Bloos

Tmroes

Berichten: 216
Geregistreerd: 27-08-06
Woonplaats: Zaanstad

Re: een jaarling leren voetes te geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:57

Cassidy schreef:
KiWiKo schreef:
wat je vooral moet voorkomen is dat het voetje weer loskomt......... jij zet ook het voetje weer neer...... dus vasthouden die hap Lachen


Gaat een stuk makkelijker als je met dat halstertouw of met die handdoek werkt. Is ook een stuk makkelijker voor je eigen rug, je kunt dan namelijk rechtop blijven staan. En nog een bijkomend voordeel: je blijft met je hoofd uit de buurt van eventuele maaiende achterbenen.


Ps volgens mij maak je er zo een veel te veel gedoe van, je raakt zelf ook geirriteerd (tenminste ik) met de hand is het toch veel makkelijker? Gewoon doen alsof er nix ad hand is.. probeer niet bang te zijn..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: een jaarling leren voetes te geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:59

Ik ben niet bang, heb wel geleerd om voorzichtig te zijn. En ga er beslist geen maanden voor uittrekken, ook een jaarling moet regelmatig naar de smid, en die ziet me aankomen met een paard die niet weet hoe hij voetjes moet geven. Een weekje of twee oefenen, af en toe opfrissen, en je houd je smid te vriend.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: een jaarling leren voetes te geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:07

Als je de smid belt en het uitlegt wil hij vast wel helpen. Hoefsmeden zijn handig. Zo kun je afkijken en begrijpt je paardje ook wat je bedoeld. Natuurlijk moet je daar wel wat voor betalen, maar dan gebeurd het wel goed.
Een hoefsmid laat niet snel het been los is een stuk sterker meestal.


Die van mij kon het eerst ook. Daarna een poosje niet gedaan ... Toen deed hij dus ook wat moeilijker.
ik was zieker dan nu en had er echt geen kracht voor. De hoefsmid is 2 x geweest met een tussentijd van 6 weken en daarna ging het weer super.