Wat is een eerlijk paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Knoesje

Wat is een eerlijk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 21:52

Ik lees heel vaak de term "eerlijk paard".
Maar wat is een eerlijk paard nu eigenlijk?
Paarden kunnen toch niet praten, laat staan liegen of eerlijk zijn? Blond

Wie weet dat?

whissie

Re: Wat is een eerlijk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:58

Volgens mij bedoelen ze met "eerlijk" dat hij niet de ene keer heel braaf is met alles, heel constant is in het gedrag en dan de andere keer ineens zo onvoorspelbaar is als wat... tenminste, dat maak ik er altijd van als ik zoiets zie staan... snap je me? ik kan het niet goed onder woorden brengen. ehhm, heel constant en goed weet wat je aan hem hebt, hij zal nooit raar doen ofzo... misschien is dat een betere bewoording.
maar vraag me wel altijd af waarom het er zo speciaal bij staat... Tong uitsteken

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:01

een eerlijk paard wil ondere andere zeggen dat het niet Zomaar bijt en slaat naar mensen en of dieren. Verder zijn ze erg stabiel qua karakter meestal zijn het goedzakken. Vaak kan je er ook minder ervaren ruiters opzetten

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:01

volgens mij bedoelen ze dan dat hij niet gemmen is.
Dus misschien wel voorwaarts en eventueel sterk, maar niet gemeen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:05

volgens mij is bijna elk paard eerlijk en meer een standaard zinnetje om de advertentie wat te vullen Bloos

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:05

Sterk als het nodig is, bijt of trapt om een reden, en niet zomaar.
Paard wat je dus nooit wat zou doen zonder dat er iets gebeurt is.
Een echt eerlijk paard zal bijv. met rijden niet trappen op de zweep als het een verdiende tik krijg. Maar wel als het een tik krijgt die hij eigenlijk niet verdient heeft. Dan kan je zeggen dat weten ze niet, maar ze weten écht wel wanneer een tik verdient is of niet.

Kort gezegd: Een eerlijk paard is geen vals paard. Knipoog

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:11

Pattypaard schreef:
Sterk als het nodig is, bijt of trapt om een reden, en niet zomaar.
Paard wat je dus nooit wat zou doen zonder dat er iets gebeurt is.
Een echt eerlijk paard zal bijv. met rijden niet trappen op de zweep als het een verdiende tik krijg. Maar wel als het een tik krijgt die hij eigenlijk niet verdient heeft. Dan kan je zeggen dat weten ze niet, maar ze weten écht wel wanneer een tik verdient is of niet.

Kort gezegd: Een eerlijk paard is geen vals paard. Knipoog

Ik denk dat een paard nooit zomaar zal bijten of trappen..
Misschien wel zonder dat jij iets doet, maar dan zal er wel een keer wat zijn gebeurd in zijn verleden.

En wat is een vals paard..? Een paard wordt echt nooit vals geboren, een paard wordt vals gemaakt..
Tuurlijk heb je verschillende karakters, maar om een paard te laten bijten en trappen om niets (niet wat jij op dat moment doet..), moet er , naar mijn mening, toch wel het een en ander gebeurd zijn.. Knipoog

knolliepower schreef:
volgens mij is bijna elk paard eerlijk en meer een standaard zinnetje om de advertentie wat te vullen Bloos

Dat denk ik ook.. Tong uitsteken
Gewoon om het paard leuk over te laten komen ofzo.. Tong uitsteken

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:19

Ik zeg niet dat een paard vals word geboren Knipoog
Ben het wel met je eens. Het is wel zo dat de een sneller kwaad word dan de ander enz. maar echt vals geboren daar geloof ik niet in.
Een paard kan je bijv. ook perongeluk trappen doordat het van iets schrok en jij toevallig op de verkeerde plaats op dat moment stond. Heb ik ook wel eens gehad. Dan trapt het paard ook niet door iets wat jij doet en toch gebeurt het. Paard is dan niet vals in mijn ogen. Maarja, dat ligt er ook weer aan hoe het gebeurt natuurlijk. Maar 1 extra gerichte trap kan altijd voorkomen.
Ik vind een paard dan ook pas echt vals als het bij meerdere mensen gewoon dingen doet waarvoor geen aanleiding is. En dan ook altijd. Maarja, dat is ook weer een samenloop van omstandigheden. (ofzoiets. igg wat er ook aan vooraf is gegaan enz.)

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:21

Ik geloof niet in valse paarden, een groot deel door de maatschappij bestempelde "Valse" paarden zijn in 99% van de gevallen gewoon paarden met een lastig verleden of die gewoon totaal verkeerd begrepen worden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:23

het ene paard is wat gehaaider dus feller dan andere paarden

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:31

Een paard dat niet bokt enzo.
Voor het gemak wordt dan even vergeten dat heel veel eigenlijk heel eerlijke paarden gewoon maar 1 manier hebben om met die pijnlijke rug om te gaan, en dat is bokken...

AnneliesH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:45

ik dacht ook dat mijn paard eerlijk was.. en dat is ze ook!
schaapmak, kind loopt er zo mee weg, kan er onder liggen, doet geen stap verkeerd.
het blijven echter wel dieren..
drie weken geleden, ik liep ongeveer voor de 5e keer die avond achter haar langs, was bezig met opzadelen, singel in mn hand. ze stond zo lekker rustig dat je er zoals gewoonlijk achterlangs loopt. op zo'n halve meter afstand. plotseling gingen de oren plat in de nek, keek mij dreigend aan, en trapte gericht met 2 benen naar mij. (raak, op mijn been, net boven knie)
als 1e reactie, afstraffen, dus mijn voet trapte terug Bloos
en die van haar ook weer, de 2e trap, als reactie de mijn schop die ik haar gaf op haar achterwerk.
weer zo neidig en gericht (misschien ook wel een tikkeltje geschrokken).
dit alles gebeurde binnen een halve minuut, ervoor en erna was echt niets aan haar te merken!!
heb gewoon nog gereden (anders kwam ze mooi onder t werk vandaan, neenee ) ze was best braaf onder het rijden. gewoon zoals altijd..
waarom doet ze zo iets? ze is hartstikke mak, zoiets zit ook niet in haar karakter, ze schrok nergens van, er was niets te schrikken. vlieg? nee, dan trapt ze naar haar buik, niet naar achter..
misschien spelen hormonen mee, ze is nl. drachtig.. weet er anders helemaal geen 'verklaring' voor te geven..
je wordt weer even wakker geschud, het blijven dieren en je kan niet vragen waarom ze dat doen.. helaas..
zo zie je maar, ook al is je paard nog zo eerlijk/lief/betrouwbaar/.......
het blijft uitkijken!!

kan trouwens weer lopen, dus t gaat weer redelijk Knipoog Knipoog

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 08:21

Volgens mijn informatie betekent een eerlijk paard een paard wat eerlijk reageert. Bv. als je een verkeerde hulp geeft dan weigert hij aan te springen in galop. Geef je de goede hulp dan is het geen probleem. Het paard is dus een spiegel van jezelf en je manier van rijden/omgang. Het ene paard is concequenter in het teruggeven van signalen dan het andere, die accepteert meer.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 09:41

@baronesje: Trappen is altijd ter verdediging, een paard valt aan van de voorkant (met de voorbenen en tanden) maar verdedigd zich met de achterhand, de achterbenen dus. Dit heeft weinig met valsheid te maken denk ik, waarschijnlijk voelde ze zich even bedreigd of iets dergelijks.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 09:45

Met eerlijk denk ik dat ze betrouwbaar bedoelen.
Hij zal je niet vanuit het niets gaan bokken of dergelijken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:07

Voor mij is een 'eerlijk paard' een paard wat eerlijk op je reageert. Zo'n paard kan wel een keer bokken of protest geven maar zal bijv. niet als je gevallen bent natrappen of terugdraaien om over je heen te rennen.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:11

onder eerlijk wordt volgens mij een wat heter paard bedoeld, maar niet op een gemene manier. die bokt wanneer/reageert wanneer je hem niet juist behandeld, maar die door een ervaren persoon prima braaf gereden wordt.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:13

Urielle schreef:
Voor mij is een 'eerlijk paard' een paard wat eerlijk op je reageert. Zo'n paard kan wel een keer bokken of protest geven maar zal bijv. niet als je gevallen bent natrappen of terugdraaien om over je heen te rennen.

Sluit ik mij bij aan Ja
Ik vind mijn eigen paard ook eerlijk, die gaat nooit van de situatie profiteren.
Zo moesten we door een doorgang van een meter tussen een haag en een tractor met kar waar koeien in stonden, dus de hele kar bewoog Haha!
Kon niet anders dan erdoor en hoewel hij wel schrik had en het spannend vond, bleef hij mooi in stap bij mij. Zoiets vind ik bevoorbeeld ook eerlijk.
Tuurlijk zit er soms nog wat jongigheid enzo in Haha! maar hij gaat geen gevaarlijke dingen doen

fienntjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:39

Geen streken hebben?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:31

Elk paard heeft streken...net als elk kind Knipoog

Ik vind dat ik een eerlijke pony heb. Hij is werkwillig, trapt en bijt niet zonder reden, is lief voor mens en dier. Maar het is wel een dondersteen met grapjes... Humor heeft hij wel Haha!
Bokken doet hij overigens zo goed als nooit, een hele enkele keer als hij iets moeilijk vind geeft hij wel eens een protestbok, om daarna gewoon braaf door te gaan met waar we mee bezig waren.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:37

Jasia schreef:
En wat is een vals paard..? Een paard wordt echt nooit vals geboren, een paard wordt vals gemaakt..
Tuurlijk heb je verschillende karakters, maar om een paard te laten bijten en trappen om niets (niet wat jij op dat moment doet..), moet er , naar mijn mening, toch wel het een en ander gebeurd zijn.. Knipoog

Ze zijn er dus wel... Hormoongestoorde merrie bijvoorbeeld. Heb er een gekent, als je daar bij in de stal kwam was je levensmoe. Elk jaar een veulen fokken om haar hormonen een beetje in bedwang te houden. Ze is uiteindelijk in het slachthuis belandt...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:42

Ik vind een eerlijk paard wel iets heel anders dan een doodbraaf paard waar je een beginner op kan zetten.

De omschrijving van Urielle spreekt me wel aan Lachen. Het voorbeeld van Dookie ook Lachen.

Een eerlijk paard zal best wel eens schrikken/bokken/zn dag niet hebben/sterk worden.

Voor mij zit het in het gevoel dat je hebt dat wat het paard ook doet dat dit in principe niet tegen de ruiter is gericht. Niet bewust de ruiter eraf gooien bijvoorbeeld.

Dan nog kan zo'n paard best wel eens dansend rond gaan omdat er iets heeeeeeeel engs is, maar dat zal er niet op gericht zijn om de ruiter iets aan te doen.

mieky18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:46

over mijn rijpaard zou ik kunnen zeggen dat ze heel eerlijk is..ze zet nooit een stap verkeerd is altijd braaf kunnen zelfs kleine kinderen op haar rijden...en ze luisterd bijna altijd goed en haalt nooit rare streken uit!!!!
groetjes

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:47

Ik heb een doodeerlijke hengst, echt een super beest. Maar ik hoef er echt geen beginner op te zetten

Hij zal nooit bokken, hoe kwaad hij ook wordt. Je hebt met hem echt een band, ik kan met hem lezen en schrijven. Ik begrijp hem ook.

De reden dat er geen beginner op hoeft te gaan zitten is omdat hij snel is, en graag een rengalop doet (ex-renpaard). Hij wordt dan heel sterk en moeilijk te houden. Als je hem eenmaal kent, weet je precies wat en wanneer je iets kunt verwachten, en dan doel ik niet op streken... Maar je weet precies hoe hij ergens op reageert. Positief of negatief Knipoog

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:05

Ik sluit me aan bij Apple, dit is ook mijn idee van een eerlijk paard Lachen