Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Nado schreef:Tja, toch er eindeloos achteraan lopen is mijn tip. Trek er een dag voor uit, ga alleen en wandel achter haar aan, ga niet rennen, dan wordt het een leuk spel. Geloof me, uiteindelijk, al is het na 4 of 5 uur, geeft ze het op.
Cassidy schreef:Nado schreef:Tja, toch er eindeloos achteraan lopen is mijn tip. Trek er een dag voor uit, ga alleen en wandel achter haar aan, ga niet rennen, dan wordt het een leuk spel. Geloof me, uiteindelijk, al is het na 4 of 5 uur, geeft ze het op.
I second that...en een kleine toevoeging...als je haar de eerste keer te pakken hebt, uitvoerig belonen en METEEN WEER LATEN LOPEN. Aansluitend weer proberen te pakken. Iedere keer dat jullie proberen de shet te pakken en ze wint, is het een punt voor haar...
(over de weg)). en dan maak ik mijn halstertouw aan haar halster vast (van dat onvangbare paard) en dan doet ze niks meer. dan komt haar verzorgster en die kan dan zo haar touw eraan vast maken. als ze dan eenmaal goed vast zit belonen we haar allebei heel lang (en mijn shet natuurlijk ook) en dan gaat ze mee naar stal.
Nado schreef:Tja, toch er eindeloos achteraan lopen is mijn tip. Mijn paard is ook onvangbaar geweest. Heel veel angst voor mensen en stress. En erachter gekomen dat weglopen werkt. Trek er een dag voor uit, ga alleen en wandel achter haar aan, ga niet rennen, dan wordt het een leuk spel. Geloof me, uiteindelijk, al is het na 4 of 5 uur, geeft ze het op. Normaal halster werkt(e) voor mijn paard niet, touwhalster wel, dat hoeft niet over zijn oren. Verder, vang haar iedere dag, zorg voor routine. Geef pas voer als ze al gevangen is, niet lokken met voer, het moet een beloning zijn. Je kunt haar bijvoorbeeld vangen, uit de wei halen, poetsen, brokjes (niet uit de hand, maar uit een bak) en terug in de wei. Vrijlopen raad ik ook aan, heeft bij mijn paard heel goed geholpen. Succes!
.
) en laat haar volgen. Sta op een gegeven moment stil (paar keer achter elkaar) en beloon haar.
shetlandfan schreef:Er achteraan lopen zal geen succes zijn, en opgeven zal ze echt niet snel doen. Ik zal het veel snel opgeven dan haar.
mariettek schreef:Ik heb een ander plan (richting natural horsemanship):
Paarden zijn van nature vluchtdieren. Loopt er een roofdier op ze af: dan rennen ze weg. Paarden zullen onder elkaar ook nooit doelgericht op elkaar aflopen. Dat is 'onbeleefd'.
Probeer de volgende keer in de wei, net te doen alsof je haar niet ziet (neem ook geen halster mee). Loop rond in de wei, kijk naar de grond en probeer steeds dichter in de buurt te komen. Natuurlijk zal ze eerst wegrennen, ze wil immers niet aan de slag (geef haar eens ongelijk!). Blijf door de wei lopen en probeer in de buurt te komen. Blijf haar nog steeds negeren (kijk de andere kant op en loop niet recht op haar af). Uiteindelijk kun ze zelfs voor haar neus langs lopen en zal ze dat ook toestaan.
Nu ga je voor haar uitlopen. Je komt bij haar in de buurt, en loopt voor haar neus weer weg. Blijf rondjes lopen en wachten tot ze uit nieuwsgierigheid naar je toekomt. Zelfs dan geef je haar geen aandacht.
Blijf door de wei lopen (je hebt een goeie conditie nodig) en laat haar volgen. Sta op een gegeven moment stil (paar keer achter elkaar) en beloon haar.
Je kunt haar nu pakken, maar nog beter is dat je haar nu gewoon beloont en verder met rust laat. Dit pakt ze waarschijnlijk snel op!
Het hele idee erachter is dat je je gedraagt als kuddeleider. Een kuddeleider wordt gevolgd, en loopt zelf nergens achteraan. Ook is de lol van het wegrennen verdwenen. Jij reageert er immers niet meer op!
Dit klinkt allemaal erg vreemd (ik weet het), maar mijn verzorgpaard snapt het nu heel erg goed. Meestal laat ik hem na het rijden hem een tijdje achter me aan lopen. Eerst altijd naar de stal, nu maakt het niet meer uit waarheen. Ik zeg waar we heen gaan en hij volgt (kuddedier).
Succes