risico nemen.. shet bij andere paarden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

risico nemen.. shet bij andere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 08:10

wist geen titel en niet waar ik het moest plaatsen Clown

toen mijn shet kwam, Bento, hebben we hem geprobeerd bij de andere paarden te zetten. Met de andere shetjes erbij ging het prima, maar zodra de groters kwamen (2 shires en een clydesdale) werd hij helemaal enthousiast, hinniken en ze uitdagen, die paarden pikten dat niet en gaven rustig een trap terug waardoor het nog maar net goed ging, maar we hebben hem er wel tussenuit gehaald.
meestal moet je het ze zelf laten uitvechten, maar 1 keer een rake trap en ik ben mn shet kwijt, hij trapt wel vrolijk terug maar mocht het al raak zijn, zal dat niet veel doen bij zo'n groot paard.

nu heeft hij dus een soort klein paddockje met schuilstalletje voor hem alleen. maar ik vind hem er echt niet gelukkig uitzien. en dat is ook logish, hij staat altijd maar alleen!

nu is hij erg veranderd, hij is helemaal niet zo dominant meer, ik kan gewoon met hem door de paddock wandelen als de andere paarden er ook in staan zonder dat ze er beide raar van opkijken.

zou ik het risico nu weer opnieuw kunnen nemen?
het is toch weer anders als ze echt los staan samen op de wei denk ik.. maar ik zie hem nu echt niet gelukkig worden, en ik denk dat hij zo zou opknappen als hij iedere dag een paar uurtjes bij de anderen kan staan..

wat zouden jullie doen?

(ps, eerst naast elkaar met een touwtje ertussen, gaat ook gewoon goed.. met poetsen staat hij met zn hoofd door de stalhekken heen, in de stallen te eten terwijl er 1 van die groters instaat, en zelfs dan gaat t goed Lachen )

Cassidy

Re: risico nemen.. shet bij andere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 10:16

Je kunt een draadje spannen door de paddock waar hij onderdoor kan, zodat hij vluchten kan als hij echt achterna gezeten wordt.

Maar het risico van een trap op een verkeerde plek loop je altijd, ook met grotere paarden.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 10:54

ja van dat draadje is inderdaad een goed plan! ja een trap op een verkeerde plek is inderdaad altijd het risico.. maar toen hij net kwam was dat risico echt heel erg groot Scheve mond ik heb zelf het idee dat dat nu iets minder is, en ik wil dat hij zich wat lekkerder en gelukkiger gaat voelen en ik zou niet meer weten hoe anders

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 11:24

Ik zou de eerste keer er bijblijven en hem goed in de gaten houden, mocht het wel weer in knokken ontaarden kun je ingrijpen.
De eerste keer blijft altijd spannend, maar alleen en apart is toch ook niet leuk voor hem?

CoSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:13

Ik zou het gewoon opnieuw proberen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:43

Cassidy schreef:
Je kunt een draadje spannen door de paddock waar hij onderdoor kan, zodat hij vluchten kan als hij echt achterna gezeten wordt.

Maar het risico van een trap op een verkeerde plek loop je altijd, ook met grotere paarden.

Idd Lachen. Een draadje waar hij onder doorkan en het paard niet.
Maar het werkt niet altijd hoor Knipoog. Wij hebben een keer een jonge KWPNruin bij een shet merrie+veulen gezet met zo'n zelfde draadje. De boel ging aan de ren, merrie+veulen onder het draadje door, KWPNer er overheen Knipoog. Ja, hij kon niet zo goed springen volgens de eigenaar, over 30 cm brak hij al bijna z'n benen(maar over 120 niet Tong uitsteken).

Een klap kunnen ze altijd krijgen. Ik zou het draadje proberen en het in de gaten houden.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:45

ach na een trap zal hij het principe ook wel door hebben denk ik, gewoon weer proberen Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:47

ik zou het gewoon weer proberen......... vlak die shets niet uit hoor!! Wij hadden altijd in de koppels hengsten een shet lopen...... en dat ding was gewoon altijd de baas Haha! Haha!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 14:48

hihi oke dan ga k het vanavond voorleggen aan de eigenaren van die andere paarden, wat die ervan vinden Haha! en dan proberen.. hopelijk wordt hij er wat vrolijker van Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:51

ik zou het ook rustigaan proberen.... idd is een draadje spannen waar ie onderdoor kan niet eens zo'n verkeerd idee denk ik.
ik heb mn shet ook bij mn trekpaard staan en dat gaat prima. mn trekpaard is duidelijk de baas en de eerste keer hebben ze ook even naar elkaar gebokt en is mn shet een paar keer goed in zn billen gebeten;) maar nu is duidelijk hoe de rangorde is en is er niets meer aan de hand

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:58

Mijn shet staat nu ook bij allemaal grote paarden in de wei, in het begin ging het exact op dezelfde manier; jagen, trappen, bijten etc.. Dat duurde ongeveer 2 dagen en toen was het over, nu zijn ze dikke maatjes. Ik zou het dus gewoon proberen, het risico van een flinke trap loop je altijd.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 10:23

we hebben het gisteravond geprobeerd! Bento achter in het land gezet, de groters stonden nog voor te eten. liepen daarna ook het land op, ze zagen elkaar wel al maar niks aan de hand Lachen kwamen langzaam dichterbij elkaar, en ze deden nog steeds alsof het de normaalste zaak van de wereld was.
tot 1 van de groters echt naast Bento terecht kwam en hij niet aan de kant ging kreeg hij een behoorlijke trap, die raak was. hij stond tussen de groters in en kon geen kant meer op maar gelukkig liepen ze verder.. en gingen allemaal weer verder eten.
bento even nagekeken en kon op het 1e gezicht niks vinden dus ik denk dat we mazzel hebben gehad. voorlopig doen we het alleen als we erbij zijn zodat we wel kunnen ingrijpen mochten ze wel eens door gaan met trappen maar hopelijk blijft het goed gaan Haha!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:33

wij hebben sinds kort een shetlander hengst-veulen op stal met mijn verzorgpaard van 1.74. Die ga ik dus echt niet samen gooien in de wei.... Veulen stat in de geitenwei, paard staat in z'n eigen wei. Deze 2 weilanden grenzen aan elkaar, staat alleen een hek tussen. Misschien als hij wat groter is dat hij erbij mag, maar nu echt nog niet... Hoeft maar 1x fout te gaan. Mijn paard heeft altijd alleen gestaan en staat er om bekend dat hij behoorlijk enthousiast kan zijn tegen andere paarden.
Ondanks dat ze geweldige maatjes lijken en het veulen zich heel onderdanig gedraagd (meteen kauwen en paard likken enzo), heeft eigenaar meteen gezegd dattie het niet wil.

Rosaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:37

Ik zou het gewoon proberen en dan inderdaad met zo een touwtje..Een trap kunnen ze altijd krijgen ook gewoon paarden onder ling dus maakt niet zo veel verschil.. als het misloopt kun je hem toch weer weghalen ?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 06:39

even lezen Knipoog we hebben het al geprobeerd en gisteravond voor de 2e keer en ging erg goed Lachen

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:49

Oh fijn Lachen je shetje zal zich wel wat gelukkiger voelen met gezelschap Haha!