watervrees

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

watervrees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 14:49

Mijn pony Levi is bang voor water, inmiddels niet meer met afspuiten/afsponzen. Dat was in het begin ook een drama, maar dat gaat nu goed en vind hij ook lekker.

Maar in de buurt van onze stal is een meertje met een klein strandje en daar kun je veilig met je paard het water in, alleen hij durft niet. Hij snuffelt wel aan het water, drinkt er ook uit, maar gaat absoluut niet met zijn voeten het water in.

Achter een ander paard aan heb ik geprobeert, dan lukt het ook niet.

Iemand nog tips? Haha!

Heike
Mede-oprichtster

Re: watervrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 13:42

Verplaatst.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:51

Misschien eerst aan de hand proberen?
Of een ondiepe plas water zoeken als het flink heeft geregent (op t moment wat moeilijker natuurlijk) en daar eerst eens oefenen.
Of eens in de bak bijvoorbeeld eerst over een zeil leren lopen, zodat hij meer vertrouwen in jou krijgt.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:02

houd dit topic in de gaten..

die van mij wil ook niet het water in..

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:05

Ik ben ook wel benieuwd wat er hier over gezegd wordt.

Heb het zelf trouwens voor elkaar gekregen met heeeeeel veel geduld. Elk pasje naar voren belonen, elk pasje terug met stem afstraffen. (ook pasjes van 1 cm Lachen )

Maar wat ik zeg, ben benieuwd.

jolijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:05

Misshien eerst gewoone en beetje spetteren met water, beetje spelen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:05

Is hij ook bang voor sponzen? Dan kun je met een natte spons over hem heen wrijven. En is hij ook bang voor water op zijn benen of hoeven?

Ik heb er zelf ook zo'n eentje die niets van water moet hebben.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 20:52

Citaat:
inmiddels niet meer met afspuiten/afsponzen.

Nee dus Knipoog

Aan de hand doet hij het ook niet, zelfs niet als ik eerst het water in loop. Over een zeiltje lopen in de bak doet hij wel, zelfs als ik er zonder zadel met alleen een halster om opzit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 23:17

Er zijn verschillende NH-ers die watertraining aanbieden, maar dat houdt wel in dat je bepaalde stappen in die methode moet hebben doorlopen.

Twee tips voor je: Pat Parelli heeft een video over problemen met water:

Afbeelding

Deze video heb ik zelf nog niet bekeken. Kan me voorstellen dat er een heel programma aan vooraf gaat, dat je dit hoofdstuk niet kunt doornemen zonder dat je de basis van Parelli volgt.

De tweede is van Clinton Anderson: in de serie "problem solving on the trail" komt ook het probleem water aan bod. Paarden zijn bang voor water, omdat ze de grond niet kunnen zien. Wat Anderson in de video laat zien is dat je het probleem op twee manieren kunt aanpakken: vanaf de grond en vanuit het zadel. De video toont eerst de aanpak vanaf de grond: hij begint met grondwerk, aansluitend stuurt hij het paard door een droge greppel heen, en laat het paard halverwege stilstaan. Het paard moet langzaam door die greppel heen, niet met een mega-sprong. Hij moet nadenken.
Aansluitend begint hij met een greppel waar een heel klein stroompje doorheen gaat...zelfde verhaal. Paard moet er langzaam doorheen, mag zelfs halverwege stilstaan. Als hij drinken wil, dan laat je hem. Als hij gaat maaien in het water dan laat je hem (alleen uitkijken, bij sommige paarden is dat een teken dat ze willen gaan liggen, niet zo'n succes).
Aansluitend de oplossing onder het zadel: hier zoekt hij een wat grotere plas op met stilstaand water, waar een breed stuk zand voor ligt. Hij laat het paard een stuk langs de waterlijn lopen, draait daarna op de achterhand om en gaat hetzelfde stuk weer terug. Iedere keer weer, stukje heen, stukje terug. Op een gegeven moment komt het paard per ongeluk in het water terecht, maar daar maakt Anderson geen punt van. Schrikreacties van het paard negeren, ook niet belonden als hij er wel in stapt. Je gaat iedere keer het stukje heen en weer terug, herhalen. Op het moment dat het paard merkt dat het water geen kwaad kan, laat hij hem er wat vaker inlopen. Hij laat hij hem ook een keertje in het water staan, hoofd naar beneden, water drinken, maaien met zijn voorbeen.

Er is ook een hoofdstuk hoe je met plassen om moet gaan, maar zo ver ben ik nog niet Haha!

Verder ben ik de volgende video tegengekomen die je ook zou kunnen helpen bij je probleem:

http://www.horsewhisperer.com/water_bridge.htm

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:15

Overigens is het belangrijk dat je hem aan het werk houdt op het moment dat je langs de waterlijn rijdt. Zijn energie omzetten door zijn voeten te bewegen. Zijn focus weghalen van het water en op jouw laten richten. Herhalen, herhalen, en nog een keer herhalen. Al moet je honderd keer van de ene naar de andere kant langs die waterlijn...doorgaan. En als je omdraait, altijd naar het water toedraaien. Op een gegeven moment zal hij merken dat het water niet zeer doet.

Andere manier van aanpak is advance and retreat (methode die gebruikt kan worden op smalle ruiterpaden waar je niet heen en terug kunt) . Je loopt recht op het water af, en als je weet dat hij na 9 passen stopt, stop jij na 8 passen en zet je hem hetzelfde stuk achterwaarts weer terug. Geef hem de indruk dat je het water helemaal niet inwilt, niet door blijven pushen op het moment dat hij er net voorstaat. Gaandeweg naar voren tasten, tot hij met een voet in het water staat, en dan weer terug. Op het moment dat hij met twee voeten in het water staat (of er met vier voeten helemaal in) laat je hem stilstaan als beloning. Rust is beloning. Aansluiten rij je er doorheen, en als je er eenmaal doorheen bent, draai je om en ga je terug. Ook dit herhalen, tot het paard op zijn gemak is als hij door die plas moet.

Bij plassen helpt het ook om er rondjes omheen te rijden. Als je niet in de buurt van de plas komt, groot cirkeltje er omheen. Desnoods in draf. Regelmatig van hand veranderen door hem een wending om de achterhand te laten maken, maar altijd richting water. Cirkel gaandeweg kleiner maken, tot hij er ook een keer per ongeluk in stapt, doen alsof je niets hebt gemerkt en gewoon doorgaan.

Grootste fout die mensen kunnen maken is dat ze niet omkeren als een paard bijv. op een buitenrit eindelijk door die plas is gegaan. Een grote jump er overheen en ze kunnen door. Nee, omdraaien en er weer doorheen/overeen, desnoods 100 keer, tot het paard op zijn gemak is. Zo sluit je positief af en leer je hem niet bang te zijn voor water...

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:28

Met een ouder paard samen gaan werkt bij ons altijd, ik ga voorop met Ditty en de jonge paarden lopen wel mee. Ik geef ze vanaf ditty een aai en de ruiter van de jonge pony blijft praten en aanmoedigen. We laten ze nooit omdraaien en als ze draaien moeten ze net zolang draaien totdat ze in beginpositie staan. Dan weer naast Ditty en stapje vooruit, aaien, praten, en belonenen als ze dichterbij komen. Als we merken het is genoeg, de spanning is teveel, dan laten we ditty het water in gaan en even stilstaan in het water. Meestal komen de jonge pony`s dichterbij uit nieuwschierigheid.dan loop ik in voltes water in water uit en soms volgen de pony`s de eerste keer. Dus met veel liefde, geduld en een ouder paard met waterervaring. Het zijn kuddedieren en ze leren van elkaar. Hopelijk heb je er wat aan, maar geduld houden, op een dag zwem je net als wij!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:46

@ Karenenditty: Niet alle paarden volgen klakkeloos een ander paard met waterervaring....wat doen jullie dan?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:56

Mijn tip:
Laat je paard aan de hand achterwaarts het water inlopen. Dan zien ze niet waar ze in lopen. Ik heb ook een paard bij mij op stal die absoluut niet het water inging. Toen hebben we hem eens in z'n achteruit gezet waardoor hij niet zag dat hij het water inmoest. Dit heeft geholpen (daarna wel flink belonen uiteraard) En zo kan je het opbouwen. Op een gegeven moment kan je er dan ook op gaan zitten en hem dan in zijn achteruit zetten. Met een beetje mazzel zien ze vanzelf in dat het water alleen maar lekker is en loopt hij er over een tijdje misschien vooruit in.

Veel succes. Mijn ervaring is dat dit goed werkt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:11

En mijn ervaring is dat dergelijke truukjes soms het ontstaan van een ritueel in de hand werken...het gevaar is namelijk dat hij er niet van leert en voor de rest van zijn leven alleen maar achterwaarts door een plas wil. De TS wil uiteindelijk met haar paard ontspannen kunnen zwemmen, en hem er niet iedere keer met zachte dwang in moeten zetten.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:18

Nee niet alle paarden volgen klakkeloos de ander. Wij gaan dan vaak gewoon net zo vaak naar het water en rijden er vaak in de buurt. Ditty gaat er dan altijd in, het paard wat bang is naast het water en telkens vragen een stapje dichterbij te doen. Voorwaarts oplossen en met zachte hand en veel geduld. Als je langs water rijd en de ander in het water kunnen ze wennen aan het beeld, geluid en geur en door de gerustsstelling die ik en de ruiter bieden zal de pony wennen aan het idee. Indien het te lang duurt zet ik ditty ernaast en duw met ditty zacht tegen de ponyrichting water. Naast elkaar hebben ze meer steun van elkaar. Maar dwingen en achteruit doe ik niet omdat ze dan de angst behouden. Consequent en geduld dus. laat ze zien, horen, voelen, ruiken en beleven, maar probeer nooit watervrees te overwinnen alleen zonder ander paard erbij. het is een levend wezen en ik vind dat je respect moet hebben voor zijn of haar grenzen, maar dat je ze moet laten zien dat niet alles raar of eng is. Ik heb nog maar 1 pony die niet durft te draven door water waar ik wel mee ga rijden samen met ditty, de anderen hebben er ongeveer een half jaar over gedaan voordat ze erdoorheen gallopeerden op een ontspannen manier.
Wij hebben een fjord die bang is van sloten, maar de zee zo inspringd en er bijna zou kamperen als het mocht. De sloten vind het baasje ook niet erg, dat kamperen in water is vaak wel jammer vanwege dat zielige koppie als fjordje er weer uit moet...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:21

Ik ben het in bijna alles met je eens, alleen niet dat je watervrees niet alleen kunt overwinnen.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:26

Citaat:
maar probeer nooit watervrees te overwinnen alleen zonder ander paard erbij. het is een levend wezen en ik vind dat je respect moet hebben voor zijn of haar grenzen, maar dat je ze moet laten zien dat niet alles raar of eng is

En je kunt geen respect hebben voor je paard door alleen met hem aan het werk te zijn?? Verward

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 19:18

Bedankt, ik ga een paar tips eens uitproberen, helaas heb ik geen stalgenootje met paard wat zo het water in loopt. De vorige keer was toeval met een paard van een andere stal (waarvan ik de mensen verder niet ken).

Meer suggesties zijn nog welkom Haha!

Tornado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 19:29

Heb een beetje haast, dus heb niet alle reacties gelezen dus weet niet of dit al is gezegt.

Laat je paardje gewoon rustig naar het water en lekker drinken. Ga er langs staan en ga een stukje in het water staan. Laat hem maar één millimeter met zijn hoeven in het water staan!
Het hoeft maar heel kort te zijn, en dan goed belonen!
Probeer telkens een stukje verder!
Zo is het bij mij bij andere paarden goed gelukt, en daarna vonden ze het water echt geweldig! Je moet wel geduld ervoor hebben!

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 19:43

Een paard is en blijft een kuddedier. En veulens leren door naar oudere dieren te kijken. Het is maar een mening, dus hou wel vast aan je eigen ding. Ik geef alleen tips, maar wat ik heb gelezen zou je allemaal goed kunnen gebruiken als je de voor jou bruikbare tips eruit haalt. Respect hebben voor het paard is voor mij het paard herkennen als zoals het paard van nature is; een vluchtdier dat in kuddeverband leeft. Ik zou zeker in het begin niet zomaar alleen gaan nee, maar verderop in je training kun je hem alleen laten zijn. Maar laat hem het goede zien door middel van soortgenoten, zo doe ik het althans

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 21:41

Karenenditty: Helaas is Levi niet zo'n volger als hij bang is...Hij is van zichzelf best wel een stoere bink, durft veel, maar is niet makkelijk te overtuigen als hij iets echt eng vind.

Overigens als je er als mens naast loopt zien veel paarden dat ook wel als steun... Levi ook, helemaal als ik tussen een eng iets en hem inloop (bijvb een rijdende trekker)
Maar helaas met water werkt het niet hihi... Maar ik heb geduld hoor...Oefenen oefenen en nog eens oefenen Haha!

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 01:46

ik heb ook een heel ouderwets opgevoed paard moet ik eerlijk in zijn. Geduld is inderdaad het gouden woord. Voorwaarts oplossen en geduld. laat me weten hoe het gaat, ben erg nieuwschierig. Andere ervaringen zijn erg nuttig om van te leren!

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:56

ik heb ook een verzorgpony met watervrees dus ik hou deze even in de gaten Lachen

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:28

Nog iets wat in SGW training veel gebruikt wordt: Probeer water te vinden waar je doorheen kunt lopen. Dus rechtdoor in en uit.

En iets wat bij mij erg hielp: doorwaadbaar water met een doorgang in een U of H vorm. Als je ze in de boog zet zijn ze omringd door water.

En dan dus weer heel veel geduld hebben Lachen

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 21:16

gewoon proberen stapje voro stapje erin te gaan en vooral niet dwingen Lachen