Trailerladen.. tips gevraagd!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KellyenXena

Trailerladen.. tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 12:19

Altijd een enorm probleem geweest bij Xena.. Later was niet alleen het laden nog een probleem, maar ook het rijden zelf, ze is een paar keer vreselijk in paniek geraakt op de snelweg en heeft zichzelf daarbij toendertijd ernstig geblesseerd.

Sinds 2 weken zijn we serieus gaan oefenen. Eerst bij de trailer voeren (enkel het zien van de trailer was al reden tot paniek) En zo steeds een stapje verder. Achterliggende gedachte is dat ze de trailer gaat associeren met 'leuk' dus ' eten '.
We zijn nu zo ver dat ze de trailer in een keer netjes oploopt alsof ze nooit anders doet. Dan duikt ze meteen de emmer met lekkers in, om op haar gemak te gaan eten.
Na een minuut of wat haal ik haar hoofd uit de emmer en laat ik haar weer rustig de trailer uitlopen om daar de rest op te laten eten (op deze manier, zodat ze niet leert zelf de trailer weer uit te lopen wanneer het haar blieft,maar dit pas doet wanneer het wordt gevraagd.)

Maar, hoe nu verder?
Het is de bedoeling dat ze er langer op gaat blijven staan, dus het moment van beloning moet gerekt worden. Of er moet nog een beloning in gepast worden op het moment dat ze bv rustig blijft staan zodra de klep dichtgaat.

Iemand enig idee hoe ik nu het best verder kan gaan?

Sisco4life

Re: Trailerladen.. tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 12:24

Ik zou haar idd in de trailer zetten met iemand erbij die de emmer vast houd met lekkers erin. Haar erin laden, en dan iemand anders de klep dicht laten doen. Schiet ze hiervan in de stres? dan maar heel kort erinlaten en dan eten uitladen. Dat kan je dan gaan rekken...Beetje kromme uitleg als ik het zo lees :S

YDWINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 08:44

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 08:53

Als je het hooi in de trailer geeft en niet alleen de bixs wordt het beloningsmoment automatisch verlengd...met hooi is ze namelijk veel mee bezig dan met haar biks.

Verder zou ik, als ze er eenmaal langere tijd rustig instaat, rustig een rondje gaan rijden...

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 20:00

Als er iemand een zeikerd wat dat betreft ben ik het wel, aan bescherming geen tekort. Knipoog

Bedankt voor de links en dat hooi is inderdaad ook een hele goede optie, bedankt!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:09

Ik heb een artikel over trailerladen geschreven voor het blad Amazone waarin veel tips staan, kijk even op onze site bij nieuws en dan Amazone/trailerladen. Dan heb je alvast wat "huiswerk". Uiteraard kunnen we je ook "live" helpen, maar je bent toch al een heel eind gekomen, wie weet met tips lukken de laatste loodjes ook wel!

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 11:23

monya schreef:
Ik heb een artikel over trailerladen geschreven voor het blad Amazone waarin veel tips staan, kijk even op onze site bij nieuws en dan Amazone/trailerladen. Dan heb je alvast wat "huiswerk". Uiteraard kunnen we je ook "live" helpen, maar je bent toch al een heel eind gekomen, wie weet met tips lukken de laatste loodjes ook wel!

Dankje!
Heb je een link van de site?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 11:29

KellyenXena schreef:
Dankje!

http://www.balingehof.nl/

Onder Nieuws: Publicatie BIT augustus 2005: Trailerprobleem - Lonneke Ruesink

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:58

Ik zou ook gaan voor het voeren van hooi op de trailer. Verder ook eens langzaam aan een klein stukje gaan rijden, waarbij je je paard thuis weer uitlaad nadat ze daar weer wat brok ofzo heeft gekregen. dan wordt ook het rijden beloont.

Zelf ben ik erg enthousiast over de parelli manier van laden, kijk op hun site voor de DVD.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 22:09

Cassidy schreef:
KellyenXena schreef:
Dankje!

http://www.balingehof.nl/

Onder Nieuws: Publicatie BIT augustus 2005: Trailerprobleem - Lonneke Ruesink

Nee deze moet je niet hebben, het gaat over trailerladen in Baroque (Amazone) uit 2004, dat is een meer "technisch" artikel.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:44

ik weet het verder niet!! Veel succes ermee. Onze pony was een keer omgedraait in de trailer. ook een grappig gezicht als je het voordeurtje opendoet en je ziet ineens een kont. mevrouw vond alles best en keek achter de trailer uit alsof er niets aan de hand was

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:19

Onze pony was in het begin ook vrij bang met ritten in de trailer, dit hebben we opgelost door regelmatig even een stukje te rijden, met idd wat hooi.. En de eerste paar keren toen ze echt nog paniekerig was ben ik er gewoon bij in gaan staan om haar gerust te stellen, heeft in ons geval wel gewerkt!

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:16

Anders zet je de trailer in de wei, klep open schot eruit. en enkel daar het eten en het voer inzetten.

Dan moet ie wel in de trailer om de eten en te drinken.

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 12:28

Bedankt voor de reacties!
Ik ga het artikel eens bekijken.

Trailer in de weide lijkt me ivm met ongelukken en gevaar van omkantelen van de trailer geen succes.

silvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:02

als je iets vindt wat werkt dan pb me dan alsjeblieft, die van mij wil de laadklep amper op idd alleen voor wat sprietjes hooi!

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 20:11

silvy schreef:
als je iets vindt wat werkt dan pb me dan alsjeblieft, die van mij wil de laadklep amper op idd alleen voor wat sprietjes hooi!

Hai silvy, Ik heb met heel wat paarden te doen gehad, maar zo;'n nerveuse als mijn eigen paard nog nooit.
Bij het zien van een trailer alleen al raakte ze werkelijk helemaal in paniek. Ik ben gewoon begonnen met een emmertje brok en dat naast de trailer voeren. Net zo lang tot ze de trailer niet meer in de gaten had..(het gaat snel hoor, enkele dagen) Toen een dagje met de klep open.. Toen met 2 voetjes op de klep, weer net zolang herhalen tot ook dat gewoon was...En zo steeds een stukje verder. Nu loopt ze al perfect de trailer op en af.. Veel geduld, steeds een klein stapje verder, en niet verder gaan voordat de vorige stap helemaal zonder spanning gaat. Dan moet het lukken, als het met de mijne lukt, lukt het met ieder paard.