Jaarling voor het eerst uit de wei halen...plan van aanpak?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Jaarling voor het eerst uit de wei halen...plan van aanpak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 16:28

Gister is mijn trots, Bess Gandalf, aangekomen vanuit Belgie! Hij staat nu bij mij in de buurt bij een boer met heel veel land, in een kudde met nog 3 jaarlingen.

Hij was heel erg rustig toen ik hem uit de trailer leidde en vond het allemaal erg spannend! Eenmaal in de weide aangekomen ging hij meteen rennen en spelen en heeft zijn plaats als leider al afgedwongen Pling .

Morgen wil ik hem voor het eerst uit de weide halen om het bij te voeren en dan steeds elke dag dit herhalen en hem aan mij laten wennen en hem langzaamaan beginnen te borstelen ed, want hij kent mij natuurlijk helemaal niet!

Aangezien hij dus niet weet dat ik zijn nieuwe baasje ben en dus niet meteen naar me toe zal komen rennen (zoals mijn bijrijdpaard Tong uitsteken ), wat is de beste aanpak om dit vanaf het begin zonder problemen te laten verlopen? Hij is niet gewent om uit het land gehaald te worden en de fokker heeft er destijds nogal lang over gedaan om hem te pakken te krijgen!!

NikkiNik

Re: Jaarling voor het eerst uit de wei halen...plan van aanp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:41

Heeeee Laetitia,

Wij kennen elkaar al via de mail, hihihi..... Ik kom van de winter met Sammy bij je staan, weet je nog?? Hoe is het gegaan gisteren? Ik heb nog wel wat tips..........
Je schrijft dat je 'm gaat voeren, kijk maar wel uit dat hij je niet met dat voer gaat associeren. Moet hij nu al bijgevoerd worden? Krijgt hij geen hooi en kuil daar?

Wat ik zou doen: ik zou de eerste dagen veel naar hem toe gaan, veel aaien, aanrakingsoefeningen doen, zodat hij aan jou went, eventueel wat borstelen met zachte borstel..... Kun je hem al aan het halster leiden of nog niet? Gewoon het contact heel rustig opbouwen, zodat hij je steeds meer leert vertrouwen......

Mail me anders nog even gaat makkelijker....
Leuk hoor, dat Gandalf aangekomen is!! Is de reis goed gegaan? Ging hij de trailer makkelijk in of was dat ook nog een heel avontuur?

Groetjes!!!

Foresttravel

Re: Jaarling voor het eerst uit de wei halen...plan van aanpak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:22

Kweet niet hoe erg jij met rangordes werkt.
als het je niet boeit, met voer.
maar als je duidelijk hoger in de rang wil komen, dan mag je het
paard nooit voeren vanuit de hand.
en verder gewoon rustig proberen een kant op te krijgen
en rustig benaderen
wel voor hem lopen, als je hem leid.
Succes ermee Vork

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 17:31

Ik heb ook niet gezegd dat ik hem uit de hand ga voeren, het is de bedoeling dat er een emmer muesli ergens voor hem klaar staat als hij de wei uitkomt. Die emmer hou ik ook niet vast of iets dergelijks, maar hij heeft het nodig om bijgevoerd te worden....

Ik ga zeker niet met een snoepje of appeltje de wei in...En ik weet ook dat hij achter mij moet blijven met lopen.

Het gaat mij dus alleen om de beste aanpak om meteen zonder gedoe en gedraai hem te pakken, terwijl hij mij niet kent.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:45

Gelukkig zijn jaarlingen nog jong en onschuldig en vooral erg nieuwschierig Knipoog
Trek er eens een middag voor uit. 's Ochtends zijn ze meestal het "drukst", maar dat is aan het eind vd middag veel minder. Je gaat gewoon in het midden staan en dan komen ze vanzelf. Echt gewoon in het midden staan, naar beneden en dan komt de club gerust, inclusief jouw paardje. Allemaal even kroelen, even uitzoeken wat hij het lekkerst vindt en dat zo vaak mogelijk herhalen. Dan associeert hij jou met leuke dingen en dat is het allerbelangrijkste. Succes!

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:55

Zou ook de aanpak van Martine 1232 volgen, jonge paarden zijn uiterst nieuwsgierig en dit kan je benutten.
Gewoon in de wei interessant zitten doen en dan komen ze vanzelf wel. Als je dan een emmer met wat lekker bij hebt stimuleert dit nog extra. Daarna kan je hem overal gaan aanraken, eventueel eens vangen en een beetje mee wandelen, dan gewoon weer vrij laten. Ik zou in het begin korte periodes met hem bezig zijn maar wel regelmatig.
Wanneer hij niet meteen nieuwsgierig op je af komt zou ik met join-up werken.
Ga op hem af, wanneer hij wegloopt blijf je rustig maar kordaat achter hem aan wandelen, wanneer hij stopt stop jij ook. En ga zo maar door. Na een tijdje zal hij zien dat hij niet van je kan weglopen, dan zal hij vanzelf komen naar je of blijven staan wanneer jij naar hem toe wandelt. Aai hem in het begin gewoon en ga weer weg, de volgende keer kan je misschien een emmer met wat lekkers meedoen om te belonen voor het komen. En zo gewoon rustig opbouwen.

Uit ervaring weet ik dat jonge paarden vaak een soort van re-bount hebben, de ene dag kan je er alles aan leren, de andere dag valt er niets mee aan te vangen. Wanneer ze zo'n "moeilijke" dag hebben hou je het best bij wat aaien en lief doen, niets forceren want dan bereik je een negatief effect.

Veel succes.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 20:08

bedankt voor jullie tips!

ik heb morgenmiddag en dinsdagmiddag vrij genomen van mijn werk om een tijd in het weiland te gaan zitten...ik ga dat de eerste 3 of 4 keer doen en dan ga ik hem aaien en kroelen en aan het eind van de week ga ik dan proberen hem heel even uit het land te halen om hem ergens anders even te borstelen en wat lekkers te geven (ga liever niet met eten het land in ivm gevechten tussen de paarden voor het eten) en dan doe ik hem meteen het land weer in, en dat herhaal ik dan een week!

Goed plan?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:39

Ik weet wel wat het bij ons altijd is met de jonge paarden, zodra je op de grond zit ben je opeens meeeega interessant Clown, zodra je weer opstaat is de interesse weer over Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:59

Is het paard gewend om aan een halster te lopen? Zo ja, moet het uit het land halen geen probleem zijn. Als hij het niet kan, zou ik daar eerst even wat aandacht aan besteden, dat kan desnoods op het land met de andere paarden erbij.

Mocht het een probleem zijn om hem te pakken te krijgen, kun je ook kijken of er mensen zijn die je kunnen helpen door de andere paarden ook van het land af te halen. Het is belangrijk dat ze regelmatig maar niet overmatig vaak in handen komen, heb je later alleen maar profijt van.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 00:21

Als je een hengstje hebt is vaak niet moeilijk.
Die zijn vaak reuze nieuwsgierig (heb ik gemerkt)

Die van mij komt zodra ik hem roep, maar goed ik heb m zelf gefokt.

Maar ik weet zeker als een vreemde in het land interessant gaat zitten doen hij er binnen 20 seconden bij staat, met zijn neus vooraan.

Daarna gewoon vriendelijk stemmetje opzetten (gerust stellen)
En hem proberen te benaderen.

Heeft hij zijn halster nog op??

Dan kan je hem in het begin nog wel met hulp van wat lekkers pakken hoor.
Inderdaad voor de rangorde schijnt het niet goed te zijn.
Maar in het begin kan het een prima hulp zijn, zolang je hem er maar niet mee blijft verwennen,.
Het moet niet zo zijn dat hij voor alles wat nieuw is eerst een handje brok moet krijgen.
Maar om vertrouwen te wekken in het begin als nieuw baasje zie ik het probleem niet.

En inderdaad wat Cassidy zegt.
Met regelmaat niet niet overmatig in de hand pakken..
Ik ga eens in de 3 a 4 weken kijken en dan aai ik hem even overal..
oortjes beentjes enz...
En dan ga ik weer.
De eigenaar van het land kijkt elke dag bij ze, maar aaid ze geloof ik niet,.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 10:11

Hij heeft het halster nog om, maar wil het liever afdoen omdat ik bang ben dat hij verstrikt raakt, dus die doe ik vanmiddag zowiezo af.

Verder wil ik hem wel bijvoeren dus 'niet te vaak in handen' wordt lastig, hij staat nl. dag en nacht op het land ook in de winter en alleen gras en kuil is niet voldoende voor een paardje in de groei volgens mij...

Dus wat dat betreft zou hij elke dag 'in handen komen', ik zet een emmer voer voor hem klaar ergens en zorg er dan voor dat ik het hem dus niet 'geef' maar dat het er gewoon staat...

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 10:20

Een emmer met voer moet volgens mij geen kwaad kunnen hoor. Als de paarden op stal staan krijgen ze ook gewoon een schep voer van de baas. Dus dit komt ongeveer op hetzelfde neer.
Ik zou er wel op letten dat je niet enkel komt om hem voer te geven, want dan zou hij je wel eens kunnen gaan verwachten dat iedere keer wanneer jij komt hij voer zal krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 10:31

@ Laetitia, ik hoop dat er ondanks het feit dat hij dag en nacht buiten staat, ook de mogelijkheid is om hem binnen te zetten als hij ziek mocht worden of het weer echt te slecht wordt. Bijvoeren is iig niet verkeerd, in de winter halen ze echt niet genoeg uit het gras om te kunnen groeien.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 17:47

Update: vanmiddag voor het eerst bij hem in het land geweest. ik ben in het midden gaan zitten en 2 friesjes kwamen meteen nieuwsgierig op mij af en snuffelden aan mij en wilden graag kroelen.

Mijn paardje en nog een ander paardje vonden het niet interessant! Uiteindelijk begon Gandalf dan toch voorzichtig naar me toe te lopen en heeft toen heel lang voor me gestaan, met hanglipje en ontspannen achterbeentje. Toen ben ik voorzichtig opgestaan om hem te kroelen in zijn manen,dat ging erg goed!

Ik heb toen lekker gekroeld en op zijn hals geaaid en geklopt, hij was erg ontspannen. Echter toen wou ik het halster af doen, ik kon er gewoon aanzitten maar toen ik het halster uiteindelijk over zijn oren deed schrok hij en rende hij heel erg hard weg...

Heb later nog weer geprobeerd of hij weer naar me toe zou komen maar hij moest niets meer van me weten (best logisch natuurlijk!).
Als ik naar hem toeloop dan loopt hij in ieder geval resoluut weg.

Het land is heel erg groot en dat maakt het ook erg lastig, maar ik hou vol. Ik ga er elke dag heen en elke dag ga ik er gewoon lekker zitten lezen! Eerste paar keer dat hij komt zal ik nog niets van hem eisen zoals halster om doen, want dan ben ik straks weer terug bij af...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 11:24

Ik heb weer een update:

Mijn paardje is niet echt nieuwsgierig! de anderen wel, die komen meteen. Maar die van mij blijft op een afstandje en gaat gewoon door met grazen.
Hij zondert zich ook wat van de kudde af, staat vaak alleen op een afstand van de kudde.

Soms komt hij wel even kijken en voorzichtig snuffelen maar is binnen no time weer weg.

Is het dan beter om maar 2 x per week even te komen? hij staat er nu een weekje en ja ben natuurlijk elke dag geweest ahum (kan het niet laten...).
Ik ben gewoon elke dag even in het weiland gaan staan of zitten en wachten tot hij komt. Maar meestal interesseert het hem niet (gras is veel lekkerder!)

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 14:13

Herken het wel heb zelf een jaarling merrie eigen fok en heb het toch rangorde of niet met wat lekkers gedaan . Ze was ook niet geintereseerd in mij als ik op de wei kwam wat ik ook deed.
Doordat ik af en toe een peentje gaf wekte ik iig haar belangstelling en kreeg ik de kans uit te gaan vinden wat ze prettig vond .
Van daaruit ging het snel en nu komt ze al hinnikend aan voor haar aaibeurt soms krijgt ze nog wel eens wat maar dat is af en toe en zolang zij het niet verwacht geloof ik niet dat dat erg is.
Ze staat met nog 2 jaarlingen en die hebben nooit wat van mij gekregen en zijn nu goed mak doordat ik met regelmaat met haar bezig ben.
Kom er zelf bijna dagelijks omdat mijn andere paard haar moeder er ook staat maar ga niet dagelijks wat doen met haar controleer de waterbakken en als ze dan komt krijgt ze een aai komt ze niet ook goed .
Wekelijks oefen ik specifiek met haar in de zin van voetje geven stukje aan de hand meelopen ( in de wei) alles even nalopen op wondjes en dat soort dingen waardoor ze het gewoon blijft in de hand te zijn en verder mag ze gewoon jaarling zijn .
Heb haar dan ook nog niet alleen uit het koppel gehaald gewoon omdat hier niet nodig is ze krijgen hun bijvoer op de wei (hooi) en gaan in oktober na de weideperiode de de uitloop weer in waar ze gewoon dagelijks gevoerd worden dus op dat gebied heb ik geen ervaring.
Veel succes ermee en geniet ervan vind het machtig mooi om een dier zo te zien op groeien en ontwikkelen !!!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 11:26

@ Gitta, bedankt voor je tip. Ik heb het gister met een appeltje geprobeerd maar dat vond hij niet interessant. de anderen natuurlijk wel haha!

Ga het nu met winterpeen proberen...Hoe houd jij de andere paardjes dan op afstand? Gandalf verschuilt zich achter hun, dus als hij dichterbij me komt dan gaat hij achter de rest staan. En de anderen willen maar al te graag in mijn appeltjes of muesli bijten!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:45

Door de andere paarden te negeren en weg te sturen en me alleen te richten op mijn paard de anderen krijgen dan van mij ook niks dat werkt niet gelijk maar uiteindelijk vindt de rest je niet meer interesant .
Mijn merrie lust ook of iig niet graag appel een peentje daarintegen vindt ze te gek .
Als ik nu kom komen ze nog steeds met zijn drieeen aan maar al snel druipen de anderen af eentje blijft nog wel proberen maar die negeer ik gewoon . en je eigen paardje gaat verloop van tijd echt wel merken dat je voor hem komt en de rest dat je niet voor hun komt komt goed Knipoog

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 16:30

heb weer een update!

Hij is de laatste 2 keer achter mij aan gelopen op een afstandje! Hij komt nog niet bij me in de buurt en als ik hem benader loopt hij snel weg, maar hij begint mij te herkennen!

Hoe kan ik nu het beste gaan uitbouwen? Hij is echt heel erg schuw en ik kan hem nog niet aaien, dat vindt hij heel erg eng!

estebanlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:46

ik herken het k hep zelf ook een jaarling die in het begin voor me wegliep en best schuw was omdat er bij de fokker nog niks met hem gedaan was..

voor mij was het wel wat makkelijker want hij stond toen alleen in de wei en hij had nog een halstertje om.. ik heb hem uiteindelijk gelokt met een beetje biks in een emmer toen een beetje gaan aaien enzo.. maar dat hij achter je aanloopt is in iedergeval al een goed teken ik denk dat als je dan wat eten hebt dat hij dan wel rustig aan naar je toe komt lopen.

Veel succes nog in iedergeval Knipoog