Testen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Testen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 16:27

Ze zeggen toch dat als je een nieuw paard hebt er een periode isdat ie je dan gaat testen. Nu vraag ik me af hoe je het verschil tussen testen en echte angst ziet. Want als ik igor wil opzadelen doet hij sinds kort zeer onnozel van weglopen van het zadel beginnen dansen, weglopen van zelfs de onderlegger. Ik weet dat hij singelangst heeft en daarmee pakte ik hem er nooit over aan. Nu heb ik dat vandaag dus voor het eerst wel gedaan. En hij reageerde er eerst niet op maar na een poosje kon ik hem toch opzadelen. is dit nu testen?

Cassidy

Re: Testen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:29

Om dat te kunnen beoordelen moeten we meer weten. Rijden er nog andere mensen op? Hoe lang heb je het paard al? Zit het zadel wel goed, heb je onlangs een ander zadel gehad, heeft je paard vastgelegen in de tussentijd of heeft hij ergens last van?

Overigens kun je ook TE voorzichtig zijn met opzadelen en aansingelen, en zo het paard bevestigen in zijn angst daarvoor. Ik zou even kijken wat hij doet als je hem op dat moment wel corrigeert.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 16:40

Ik ben de enige die er op rijd. Nu ja mijn nicht heeft er een keer opgezeten. Euhm ik heb hem bijna twee maand. Hiervoor was hij een manegepaard en hij had last van singelangst zo dat je hem niet kon pakken op stal omdat hij dan opgezadelt zou worden.
Hij blijft dus niet stilstaan. Ik verhef mijn stem en zeg dat hij moet blijven staan en luistert ie niet kreeg hij een tik. eerst dit hij gewoon door maar na een tijdje min of vijf bleef hij stil staan.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:20

Wij hadden vroeger op de manege ook zo'n paard staan. Die kon je alleen maar lopend aansingelen en er waren maar een paar mensen die het hoofdstel in konden krijgen zonder dat ze panisch werd. Wat ik zelf altijd deed was zelf heel rustig en ontspannen blijven alsof het de normaalste zaak van de wereld is wat je aan het doen bent. (wat het eigenlijk ook is!) En ik was ook altijd aan het praten en soms express niet tegen het paard om de aandacht van haar af te houden. Dat werkte altijd wel goed. Waarschijnlijk zal het toch een combi zijn van uittesten en niet weten hoe jij er opgeageerd (omdat je m nog niet zo lang hebt). Misschien wordt ie daar wel onzeker van? Maar nooit je geduld verliezen, want dan ben je vaak verder van huis!
Succes! Knipoog