weglopen in de wei ??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

stephie7

weglopen in de wei ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 22:26

mijn tinkertje loop bijna altijd weg in de wei dit is alleen als ik met het halster kom soms ook wellis zonder zelf denk ik dat het een soort spelen is hij gaat dan vaak ook een beetje rennen en egt je uitdagen zegmaar wie heeft hier ervaring mee en weet wat het kan zijn?

Zondebokje

Re: weglopen in de wei ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:55

Die van mij loopt oko altjid weg....dan heeft ze gewoon geen zin om eruit te gaan...heeft ze het iig wel naar der zin.....maar als je wat wil gaan doen is het lastig.......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:01

PrisSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 18:55

klopt is idd heel vervelend gewoon net zo lang opjagen tot ze het zat zijn ,, komen ze vanzelf naar jje t0e Knipoog

Debbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:41

mijn paard loopt ook meestal wel eventjes weg. Vaak probeer ik een appeltje o.i.d. meet te nemen dan krijg ik er wel makkelikker te pekken.

AlleJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:22

Is het niet zo dat het paard uit de wei halen verbindt met werken? Dus als jij in de wei loopt, denkt het paard dat hij aan het werk moet, en dat wil 'ie niet. Een paard kan het werk nog zo leuk vinden, hij staat uiteraard liever op de wei.
In dat geval moet je veel geduld hebben. Eerst ga je eens bij het hek zitten, dan loop je door de wei, net zolang tot het paard niet meer wegloopt zodra jij met het halster komt.
Als het dan goed zit, natuurlijk niet gelijk stoppen met die methode Knipoog Dan kun je weer overnieuw beginnen.

marannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:28

Mijn paardje deed dat ook altijd. Hoe heb ik dat opgelost? Moet er van te voren bij zeggen dat ze toen nog heel jong was....
Op een avond wilde ik haar uit de wei halen, mevrouw bleef lekker staan, ze liep weg. Oké dan blijf je toch lekker staan. Ik heb haar die nacht buiten laten staan.....en wat denk je....regenen die nacht, het was oh zo slecht weer. De volgende ochtend kwam ik...ik riep haar en toen wilde ze wel komen. Sinsdien komt ze (bijna) altijd als ik haar roep. Ze komt naar mij naar het hek. Als ze niet komt moet ik haar toch halen maar dat probeer ik zoveel mogelijk niet te doen (anders kan ik haar elke keer gaan halen en we hebben een heeeeeeeeeeeeel groot weiland). Succes!!!

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:03

Onze welsh kwam ook nooit als we haar gingen halen. Ze stond toen altijd op dezelfde wei. We hebben haar toen ook laten rennen tot ze vanzelf naar ons toe komt. Als er iemand anders haar wil pakken in de wei, loopt ze nog steeds weg. Soms loopt ze ook nog bij mij weg, gewoon een paar stapjes, dan pak ik haar staart vast en dan blijft ze staan en kan ik zo naar haar hoofd lopen.
Wat ik ook merk dat heel erg werkt is het veranderen van weiland. Ze komt nu ook sneller omdat ze dan blij is dat ze naar een andere wei staat waar meer gras in staat.

Debbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:43

Idd wat AlleJan zegt wil ook nog weleens schelen. Bij Dana is het soms zo dat juist ik haar niet te pakken krijg en een ander wel Bloos . Maar ze associeert mij met werken zeg maar ( dat hoop ik iig Haha! ). En nu haal ik haar ook weleens uit de wei gewoon om even te poetsen en te tutten. En daarna gaat ze dan de wei weer in. Dan doorbreek je dat idee van uit de wei=werken.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:23

Flikt mijnes ook wel eens. Daarom neem ik altijd n snoepje mee ofzo, en laat dat dan aan hem ruiken. Vervolgens doe ik zn halster om met touw en geef het snoepje.. loopt ie zo mee Lachen

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:29

Koop het boek van Monty Roberts en je snapt hoe het zit. Echt waar! Als je achter een paard aan gaat rennen ben je de drijvende merrie in de kudde of hij is de leidende hengst... je krijgt hem dus niet te pakken. Jaag hem voorzichtig een beetje weg en draai je dan om en zeg "kom maar" als hij niet komt weer een stukje wegjagen. Een paard benaderd je het liefste van achteren/zij en je moet een paard altijd van de zijkant benaderen... vanaf voor is aanval en vanaf achter is drijven.

Romeotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:03

Ik had toen mijn pony op de kudde stond ook altijd problemen om hem te vangen. Dit kwam voornamelijk omdat er een merrietje stond die hij leuk vond en zij wegrende en hij er dus achterna ging. Ik heb dit opgelost door hem te laten zien dat ik er was. De reactie was dan dat het merrietje begon te rennen en hij er achteraan ging. Ik ging dan simpelweg op de grond zitten en na een minuut of vijf tot tien kwam hij naar me toe om me te begroeten en kon ik hem zo meenemen.

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 20:13

mijn paard rende ook altijd voor me weg in de wei .
maar ik ben eerst gewoon in de wei gaan zitten tot ze naar me toe kwam en dan belonen net zolang tot dat ze gewoon naar me toe kwam of bleef staan ..

en nu komt ze gewoon naar me toe rennen als ik er roep Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 20:19

Kennelijk vind hij het niet leuk door jouw uit de wei gehaald te worden. Dit kan om verschillende reden, of hij wil het gras niet verlaten, wil zijn vriendjes niet verlaten, wil niet aan het werk, of vind jouw gewoon niet aardig Clown

Ann_l0ves_fe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 20:21

anders moet jj met een zakje kraken, dan komt ie vanzalf wel kijke hoor!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 20:29

De haf die ik rijd deed precies hetzelfde. Ze staat bij een veulen in de wei en daar kan ze het nogal goed mee vinden (beste maatjes zo'n beetje). De moeder van het veulen staat er ook bij. Ik doe het volgende...Ik loop gewoon de wei in maar geef haar absoluut geen aandacht en loop direct naar het veulen of diens moeder.. soms geef ik die dan wat lekkers en een goede aai beurt. Binnen een paar minuten stond ze braaf bij me en beloon ik haar uitbundig. Dit werkt erg goed... af en toe heeft ze nog een wegloop bui maar eigenlijk de laatste tijd niet meer... ik blijf ook gewoon steeds hetzelfde herhalen.

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 17:52

Die van mij komen letterlijk in draf op me af racen.. zowel
als ik met een halster in me hand sta of een broodje.
Dus daar heb ik geen ervaring mee met het weglopen.
Maar neem gewoon een snoepje ofzo en als ze dan komt dan
beloon je haar.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 21:34

ik heb ook zo'n evil lespony die wegloopt als je haar wil pakken. dit heeft ze nu nog maar heeeeeel sporadisch,maar vroeger eigenlijk altijd.
verder gewoon niets aan te doen,dus die bleef op stal tot ze had gereden. en ja.. als de lessen pas om 5 uur begonnen had de pony pech Nagelbijten / Gniffelen
ze was onomkoopbaar,dus brokjes,leuke dingen doen en wat dan nog meer hielp helemaal niets bij haar.
Nu komt ze wel bijna altijd, dus op zich heb ik geluk gehad ermee Ja
Probeer in ieder geval nooit op te geven,al duurt het 2 uur voordat je haar te pakken hebt. zodra ze weet dat je opgeeft zal ze het spel alleen maar uitbreiden. vorig jaar zomer was de laatste keer dat mijn lespony het echt extreem deed, en het heeft mij en 2 anderen ruim 1.5 uur gekost voor we haar (halfdood door het rennen met 30 graden) te pakken hadden.
maar daarna heeft ze het dus niet meer gedaan,dus wie weet herrinnert ze zich er nog iets van en doet ze het daarom niet meer.

SurferGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 22:11

mijn vorige pony rende altijd weg in de wei. we moesten hem altijd in een hoek drijven. eigenlijk weet ik niet wat nou de oorzaak was.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 07:47

pff wake up, waarschijnlijk hebben al deze "lastige" pony's gewoon een pokke hekel aan het werk dat ze moeten verrichten. (geef ze eens ongelijk Bloos )

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 09:53

Mijn pony heeft soms buien dat ze dat doet. En dan keert ze me de kont toe en bokt ze naar me. Erg vervelend. Scheve mond Ik jaag haar dan weg en dan is ze het vanzelf zat.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 09:57

mijn paard deed dit ook...en daar wordt je strondziek van maar ik ben ook van het opjagen ze worden het vanzelf zat tis een soort machtspelletje,elke keer wegjaagen net zolang todat ze gaan smakken en het hoofd na beneden gaat dan geven ze zich over en kun je ze vaak zo pakken

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:24

Hier heb ik ook wel wat ervaring mee.

Mijn verzorgpony heeft ook nooit zin om het land uit te gaan.
Als je op dr afloopt legt ze dr oren al plat en loopt ze weg.
Achter dr aan lopen werkt gewoonweg niet want dan galoppeert ze het hele weiland door.
Dit houd je dus nooit vol. Knipoog
Nu heb ik een keer wat biks meegenomen, dit houd ik voor dr neus. Nu heb ik geluk dat ze helemaal verzot is op biks, dus haar aandacht gaat constant naar het biks.
Als ze haar halster nog omheeft kan ik binnen no-time het halstertouw vastklikken.
Ik heb ook weleens gehad dat ze zonder halster in het land stond, dat word natuurlijk wat lastig. Maar ik heb door het stuk van de neus (zeg maar) het biks laten zien aan dr, waardoor ze met haar neus door het halster ging.
Voila!
Ik had r binnen een paar minuten te pakken.

Weet niet of iedereen deze methode handig vind, denk van niet. Haha!
Maar je moet heel rustig op dr afstappen en niet in een keer haar manen beetpakken.

Veel succes!

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:03

kom een xzonder bedoeling naar hem toe zomaar geen rede en een snoepje misschien als je de volgende dag er naar toe gaat denkt ie heel misschien wel dat ie een snoepje krijg en die krijg ie dan wel alleen na dat het halster om is gr. claudia