Volgens mij heb je ze alleen in paardenmaat. Ik heb zo'n leren band gehad, paardenmaat, en die moest voor mijn paard, normaal formaat 1,63, al bijna op het strakste gat.
Kun je de pony niet meer afleiding bezorgen, met een vriendje samen in de wei/op stal laten staan, meer ruwvoer geven?
Ik heb zelf een paard die luchtzuigt, na het eten en wanneer hij gestressd is. Ik heb hem een tijd lang zo'n band omgedaan. Hij moest héél strak want hij zoog er dwars doorheen en daar kreeg hij weer kaakproblemen van. Wondjes etc en een kaak en keel die niet meer lekker aanvoelde voor het paard. Dit merkte ik weer met rijden.
Een stalgenoot heeft die van haar helemaal met schapebont bekleedt omdat het paard alleen maar wonden kreeg bij de kaak en oren. Ook de voorpluk leek een beetje los te laten van de hoofdhuid omdat één van de riemen er steeds tegenaan zat.
Daarnaast werd mijn ruin er echt gedeprimeerd van. Dit lijkt misschien raar en onzin maar bij hem was dit toch het geval. Omdat ze hun hoofd in een positie brengen die nog enigsinds comfortabel is (naar beneden) beperk je ze in hun vrijheid om lekker rond te kijken etc.
Op een gegeven moment stond hij alleen maar in die ene houding, met zijn hoofd naar beneden, een beetje voor zich uit te staren. Nergens meer voor in, zielige blik in zijn ogen.
Ik ben het eens met Cassidy: Soms vraag ik me af of het middel niet erger is dan de kwaal.
Die pony doet het niet voor niks, hij kan zich vervelen of zich juist gestresst voelen, ze worden een beetje high van het luchtzuigen. Dus wanneer die pony ineens niet meer kan luchtzuigen, kan hij zelfs ontwenningsverschijnselen van krijgen en hiervan weer gestessd raken en zo misschien wel een andere stalondeugd ontwikkelen. Weven of schrapen oid.
De beste oplossing is denk ik, lekker veel weidegang met andere pony's en misschien wel een stalmaatje?