Stumper hengst --> Ruinen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wreckh

Stumper hengst --> Ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 13:43

Ik heb een hengst van anderhalf jaar (Rasta). Hij staat samen met een andere hengst in de wei (Staros). Ze spelen en ravotten erg veel. Rasta heeft altijd wel wat, kras hier, snee daar, lip open, dik been hier en dan weer kreupel. Hij is zo onhandig en druk.

Hij is verder niet echt hengst in zijn gedrag. Ik kan alles met hem doen het is echt een doetje. Ik wilde hem eigenlijk sowieso nog een jaar hengst laten, misschien nog wel langer. Maar nu zit ik erover te denken hem toch te ruinen, zodat hij misschien wat rustiger gaat spelen en zichzelf niet meer zo verwond.

Denken jullie dat dit zal helpen? Ik heb nooit eerder hengsten gehad op deze manier en weet dus niet wat normaal is en wat niet. Is het gewoon dat hengsten onderling zo bruut spelen? Waarom verwond die andere zich nooit. Staros heeft wel is een krasje, maar daar is ook alles mee gezegd. Staros speelt veel zachter en voorzichtiger als Rasta. Rasta kan echt krengerig uit de hoek komen. Ik dacht eerst dat Staros Rasta verwonde, maar dit is dus niet het geval. Rasta doet het zelf. Wie kan mij helpen? Ik heb er al over gedacht ze apart in de wei te zetten, maar dat is ook eigenlijk niet wat ik wil.

wreckh

Re: Stumper hengst --> Ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 14:34

niemand die me kan helpen??

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:40

Ik kan je denk ik niet helpen, maar wel mijn verhaal vertellen.

Mijn paard was ook zo'n 'stumperd'. Hij is op 3-jarige leeftijd geruind (jaja, rustiger worden). Het vervelende is dat dit voor zijn kwaaltjes niets heeft uitgemaakt. Een jaap hier, door een stalen hek heen duwen omdat ie niet 5 sec alleen wilde staan (dwars door zijn pootje heen). Dan weer stoot ie zijn kop, kreupel omdat ie een glijpartij heeft gehad. Oops, stond daar een hek, nooit gezien, maar wel een jaap. Inmiddels is hij 13 jaar. Het gaat nu wel beter en hij is iets voorzichtiger met zichzelf, maar alsnog heb ik een aantal x in het jaar een da nodig, hetzij te hechten enz enz.

Bij die van mij heeft het niet geholpen dus........... Maar ieder paard is verschillend. En sommige zijn voor de pech geboren denk ik hihi

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 15:48

Dank je voor je verhaal. Goh, nooit geweten dat er echt zulke lomperds bestaan. haha. Owh, ik hoop toch niet dat hij zijn leve lang zichzelf zo gaat toetakelen. Zijn moeder is wat dat betreft ook niet zo slim en heeft ook regelmatig iets. Maar hij spant toch de kroon.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:31

t lijkt mijn paard wel Clown die van mij (een ruin) speelt ook zo hard dat hij af en toe zichzelf verwond.. het heeft dus meer met de karakter van het beestje te maken, dan met hengst of ruin zijn. Sommige paarden hebben gewoon altijd pech..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 06:57

Ik verplaats je topic even naar een misschien wat meer passende categorie. Krijg je misschien ook meer reacties... Knipoog

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:23

ik denk niet dat het uitmaakt hoor.. want ruinen "spelen" eigenlijk op dezelfde manier als hengsten.. maar het ligt natuurlijk ook aan je beestje.. als ik jou was zou ik hem hengst laten..

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:31

ik denk wel dat hengsten wilder spelen alleen ik denk nog niet op die leeftijd...ik denk dat dat pas vanaf 2.5 jaar komt...ik zou hem nog niet ruinen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:40

Een hoef van een paard met ballen is ongeveer net zo hard als die van een merrie of ruin.
Je zit met een gedragsprobleem, mama vertoonde het ook al. Je zou hem met een ander paard, die vorzichtiger is kunnen laten lopen. Als je daar niet voor kest zou k hem wat meer leren zichzelf in evenwicht te gaan houden en oefenen met nadenken voor hem.
Ruinen draai je noot meer terug, ik heb zelf ook een hengstje, met een oudere merrie samen, en ze zijn puntgaaf.
Zij is veel voorzichtiger en hij kijkt dat af.

Umme.. maar wat is een stumper hengst? (vast en stomme vraag)

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 14:24

Stumper --> is een sukkeltje, lomperik. (Is btw geen domme vraag. Domme vragen bestaan in mijn ogen niet)

Die hengst waar die bij staat is voorzichtig. Die heeft nooit wat, is veel kalmer met spelen. We hebben niet de mogelijkheid om hem bij een ander paard te zetten.

Maar ruinen heeft volgens jullie dus geen invloed. Dan begin ik daar ook nog niet aan. Bedankt voor al jullie reacties.

@ Ibbel: Dank je. Had niet helemaal door waar ik dit het beste kon neerzetten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 17:16

Ik denk idd niet dat ruinen gaat helpen om dit probleem op te lossen...als hij wel het piespaaltje is in de kudde zou je kunnen overwegen om hem uit de groep te halen...dan is hij iig van al die wonden af die het hardhandige spelen met anderen kunnen opleveren. Maar verder kun je een jong paard gewoon niet in een glazen kooitje stoppen...het enige wat je kunt doen is hopen dat het nooit heel ernstig gaat uitvallen.

PrisSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:55

hengsten vinden zich zelf gewoon erg st0er en daarom hun gedrag ook de ene is wat lomper als de ander Knipoog

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:58

mijn hengst is zelfs nu met zijn 4.5 nog lomp Knipoog hij tilt af en toe zijn benen niet op en stoot zijn hoofd op de meest rare manieren. (binnen 1 week 3 wonden op zijn hoofd...) Clown

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:01

ruinen hangt van paard tot paard af
niet iedereen word er rustig van
sommige als ze te laat (volgens hen )worden geruind blijven toch hun gengstengedrag behouden
tot wel een jaar lang (je hebt ook extreme gevallen)

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:38

denk niet dat het veel uit gaat maken als hij ruin is. gemini is tot paar maanden terug hengst geweest en heeft eigenlijk nooit iets gehad.alleen af en toe een schram.shadi is nu 1.5 en die is echt onvoorzichtig en heb veel vaker een schram of wond. dit doen ze soms ook bij elkaar hoor.maar zie ze af en toe eens bezig en hij is zelf ook net zo hard aan het uitdagen Haha!
hij doet ook weleens dinge zelf als ineens zijn hoofd omhoog of opzij dat hij zijn neus stoot dat het dicht geniet moest worden etc.
hij is gewoon van zijn eigen wat onvoorzichtiger/onhandiger.hij wordt ook voor de zomer gecastereerd (omdat ze dan met ze allen(moeder) in de wei kunnen)maar denk niet dat hij daardoor minder vaak een schram zal hebben.
ik heb zelf ook een ruin gehad een shetlander en die stond bij mijn verzorgpony's in de wei (c pony) en die had daar gewoon de gaten in gebeten.dus ruinen zijn soms nog erger.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 20:50

haha, die paarden hebben gewoon adhd, die kinderen zijn ook zo ruig en zien ook dingen over het hoofd en hebben ook veel wonden enzo, ik denk dat het karakter is, als ruin worden ze wel wat rustiger,meestal of misschien, een garantie is het niet. en ik denk dat als hij ouder is ook wat rustiger word.
maar voorlopig nog maar ff sterkte, en ik zou hem denk ik wel laten ruinen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 08:24

He dat is een goeie, inderdaad kinderen zitten ook altij donder de wonden, knie stuk, elleboog etc.
Volwassenen hebben dat stukken minder, die lopen wat gecontroleerder als ze iets leuk vinden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:21

Jonge hengsten stoeien gewoon meer , het is een voorbereiding om een 'leiderschap' van een groep.

Toen mijn fjord nog jong was (1,5) stond hij met een friese hengst van en jaar ouder. Ook deze 2 konden behoorlijk te keer gaan. Toen de fries echter continu op de fjord zat hebben we ze uit elkaar gehaald.

Ik denk dat ruinen zin heeft als de ander ook geruind wordt. De rivaliteit wordt dan gewoon minder omdat de dekdrang en die drang van leiderschap voor 90% wel verdwijnt. Dus minder hevige stoei partijen.

Mijn fjord is inmiddels 8 en ik heb nog een haf ruin van 15.....ze stoeien nog steeds soms met gillen aan toe Haha! . Maar geen ernstige verwondingen hoor.
Ze vinden het alleen maar leuk.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:34

Net als bij mensen, niet iedere hengst wil leider zijn, dat hangt niet af van sexe, dat hang af van persoonlijkheid.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:44

Denk neit dat als je hem ruint dat dat helpt hij is degene die steeds gewond raakt dus de andere speelt dan blijkbnaar te hard

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:33

ik heb ook zo'n lomp paard Haha! 6 jaar en ruin. Als hengst was ie ook al zo lomp. Hij let gewoon nooit op stoot zich overal tegen aan en met spelen haalt ie ook altijd wel wat open. Niks aan te doen, mee leren leven Knipoog

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:47

somokkele schreef:
Ik kan je denk ik niet helpen, maar wel mijn verhaal vertellen.

Mijn paard was ook zo'n 'stumperd'. Hij is op 3-jarige leeftijd geruind (jaja, rustiger worden). Het vervelende is dat dit voor zijn kwaaltjes niets heeft uitgemaakt. Een jaap hier, door een stalen hek heen duwen omdat ie niet 5 sec alleen wilde staan (dwars door zijn pootje heen). Dan weer stoot ie zijn kop, kreupel omdat ie een glijpartij heeft gehad. Oops, stond daar een hek, nooit gezien, maar wel een jaap. Inmiddels is hij 13 jaar. Het gaat nu wel beter en hij is iets voorzichtiger met zichzelf, maar alsnog heb ik een aantal x in het jaar een da nodig, hetzij te hechten enz enz.

Bij die van mij heeft het niet geholpen dus........... Maar ieder paard is verschillend. En sommige zijn voor de pech geboren denk ik hihi

haha, je hebt het precies over mijn paard!

pipanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:40

Volgens mij heeft dit nog niet echt met hengsten gedrag te maken en is het meer jonge joligheid wat in het beestje zelf zit en niet in zijn ballen, en/of een familie kwaal Bij zijn moeder zit het toch ook ook niet in haar ballen Vork Ik zou iniedergeval wachten tot het beestje een jaar of 3 is en dan verder kijken ,vooral in verband met de uitgroei van het dier.