Tips voor bewaren van geduld..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Iepoetjuh

Tips voor bewaren van geduld..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 16:44

Hallo,
Ik heb een probleem met mezelf eigenlijk Haha!
Mijn leasepaard is met rijden niet een van de makkelijkste en ik ben zo iemand die mijn geduld erg snel verlies. Ik vind het erg oneerlijk tegenover Sanja, want zij kan er niks aan doen. Ze is gewoon eigenwijs en heeft zo d'r buien. Dat probleem doet zich voor bij galop. Als ze het woord al hoort of andere mensen springen al aan gaat zij al keihard draven en zomaar aanspringen. Dat wil ik dus niet en dan trek ik d'r gewoon terug. Soms gooi ik d'r zelfs tegen de muur aan en dan rent ze daarna net zo hard weer door. Dan verlies ik mijn geduld en sla ik d'r heel erg hard met mijn zweep of trek ik d'r gewoon hard tot stilstand. Na de les/rijden heb ik dan zó'n ontzettende spijt en kan ik wel janken. Wat kan ik nou doen om mijn eigen geduld te bewaren? Tips en adviezen zijn welkom Lachen [Tips om paard goed terug te rijden zijn ook welkom of advies hoe ik dit nou op moet lossen waardoor ik niet meer zo stom doe Haha!]

JackieLover

Re: Tips voor bewaren van geduld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:47

Neem een kaugompje en als je het zat wordt ga je daar heel hard op kauwen helpt bij mij of tel tot 10 of ga even door met een andere oefening ofzo

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 16:50

Tijdens de les doe ik dat ook. Dan ga ik maar stappen als ze zo wild doet, maar daarna wil ik toch nog wel een keer galopperen. Ik ben al een stuk meer genezen van mijn geduldverlies, maar soms spring ik echt uit mijn vel van d'r.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 16:50

Iemand nog andere tips? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:04

Wat ik me afvroeg he; Hoe doet ze het eigenlijk met vrijrijden?

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:04

Iepoetjuh schreef:

Anger-management...? Clown

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 21:17

Jamezy schreef:
Iepoetjuh schreef:

Anger-management...? Clown

?
Sorry als ik een beetje opdringerig ben, maar ik zit nu al een jaar met dit 'probleem' en wil graag tips van jullie horen hoe ik mijn geduld kan bewaren..

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 21:19

Miirthe schreef:
Wat ik me afvroeg he; Hoe doet ze het eigenlijk met vrijrijden?

Beter. Stukken beter. Ze gaat nog wel hard, maar ik kan d'r dan wel makkelijker terughouden of langzamer houden en als ik weer ga draven racet ze niet zo door. [Daar verlies ik dus mijn geduld in, dat alsmaar doordrammen en keihard doordraven..]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:22

Als je aan het losrijden bent kun je dan al beter oefenen.
Ze moet aan je been zijn, maar ook terug te nemen zijn. Veel oefenen met overgangen rijden?

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:26

Waarom sla je haar als ze al zo hard gaat? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:27

Geduld erg verliezen . Nagelbijten / Gniffelen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:12

Even wat minder vaak in de les meerijden? Vaker oefenen met stappen als de rest aan het galopperen is? Tot tien tellen voor dat je echt kwaad wordt?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:24

Tot 10 tellen. Klinkt simpel, is het ook, maar als je echt langzaam tot 10 telt moet het lukken. En zo niet dan tel je nog maar een keer tot 10, of tot 20.000 wat mij betreft. Ooit went het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:26

Ik snap je instructrice niet helemaal,ik had je al van het paard gesleurd of uit de les gestuurd.
gelukkig zie je zelf in hoe onredelijk je bent.Heel erg oneerlijk naar het paard toe.

Probeer bij de volgende driftbui ,je paard in stap te zetten en een ademhalingsoefening te doen.Haal diep adem door je neus in 4 tellen,zodat je onderbuik bol word.Houd je adem 4 tellen vast en dan adem je uit in 4 tellen.Dat doe je een keer of 5 achter elkaar.En weg boze bui.Dit is gewoon een ontspanningsoefening.Wat ook helpt is zingen,maar dat staat zo raar in de les Haha!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:48

Citaat:
Ik snap je instructrice niet helemaal,ik had je al van het paard gesleurd of uit de les gestuurd.
gelukkig zie je zelf in hoe onredelijk je bent.Heel erg oneerlijk naar het paard toe.

Daar ben ik het zeker mee eens. Ik denk dat dan eerst maar eens aan jezelf zult moeten werken.
Je paardje verdiend dit gewoon niet.
En inderdaad. Waarom hard slaan (is een zweep wel voor slaan???) als ze toch al zo hard gaat?

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:58

Je hebt les....vraag aan je instructeur hoe om te gaan met haar gedrag.
Je weet waar het probleem zit..het aanspringen in galop.
Heb het erover hoe je dit anders kunt doen/oplossen.
het is een rijtechnisch probleem waar jij zo te lezen niet mee om kan gaan.
Ik had trouwens vroeger dit soort gedrag niet hoeven te vertonen want bij ons in de les was het dan ...de les uit.

Is goed dat je beseft dat je fout bezig bent...wat mij betreft mag je jezelf doodschamen voor dit gedrag.
Een dier mishandelen(want dat doe je!!!!!) door onkunde van de ruiter is onacceptabel.

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:40

Als ik jou was zou ik die zweep lekker in de zadelkamer laten liggen, totdat je er normaal mee kunt omgaan. Dus totdat je, je geduld tenminste kunt bewaren. Als je voelt dat je, je geduld begint te verliezen tijdens het rijden, ga je gewoon even lekker verder in stap en probeer je het 5 minuten later weer, gaat het dan weer mis, ga je gewoon weer stappen.
Maar wat ik nog niet snap is, je hebt een instructeur kan die je dan niet advies geven? Diegene is er op dat moment bij en die zou jou advies moeten kunnen geven. Neem anders eens wat meer prive les. Weet je tenminste zeker dat je alle aandacht krijgt en dat je dus ook beter geholpen kan worden met je probleem en anders een andere instructeur zoeken als diegene je ook niet kan helpen.

En het expres je pony tegen de muur op laten lopen... kind waar ben je mee bezig. Ik vind dat je pony nog te aardig is voor jou. Mijn pony had je er allang af gegooid en je nog een trap na gegeven ook. Je vind het dan nog gek ook dat je pony nadat jij haar tegen de muur op hebt laten lopen dat ze dan gewoon door gaat met rennen. Dat beesie is gewoon helemaal in paniek op dat moment, dus zo raar moet je het niet vinden dat ze dan de bak doorvliegt.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 12:55

Haha in paniek Tong uitsteken Sanja is nooit in paniek. Ze vindt het geen straf om tegen de muur gezet de worden en ik doe het niet met geweld. Ik zet d'r gewoon stil zoals ik ook doe op de middelijn halthouden, maar dan voor de muur zodat ze niet doorrent en ik niet aan d'r hoef te trekken. Ze vindt het gewoon een moment om lekker ff uit te puffen en daarna weer lekker door te gaan met d'r racen. Dat slaan wat de meeste zeggen doe ik niet meer. En natuurlijk geef ik d'r geen mep als ze zo hard gaat, denken jullie dat ik achterlijk ben?? Ik ga d'r echt niet lopen slaan als een debiel. Het enige waar ik écht mee zit is het trekken, want van een tik heeft ze niks. Maar soms als ze zo hard weggaloppeerd probeer ik d'r terug te krijgen en dan ga ik aan mijn teugels hangen. Besef ik ook pas als we weer normaal draven. Het is echt niet zo dat ik d'r loop af te rossen of d'r bit achter in d'r keel loop te trekken, want ik wíl niet trekken, maar daarom vraag ik juist tips zodat ik beter bij mij prositieven kan blijven als ze zo'n bui heeft..

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 12:58

Miirthe schreef:
Als je aan het losrijden bent kun je dan al beter oefenen.
Ze moet aan je been zijn, maar ook terug te nemen zijn. Veel oefenen met overgangen rijden?

Ben ik ook al mee bezig. Dan gaat het goed tot het moment van de galop. Dan ga ik maar stappen en een beetje oefeningen doen en dan later nog een keer proberen. Soms galoppeer ik gewoon helemaal niet omdat ik weet dat het al een ramp wordt..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:01

Als je gaat trekken moet je je eens gaan verdiepen in de one-rein stop. Dat is een Natural Horsemanship manier voor de noodrem. Overigens zou een cursus Natural Horsemanship voor jou ook niet verkeerd zijn, zodat je je realiseerd waarom een paard zo reageerd als hij reageerd, en je een beetje inzicht krijgt in paardenpsychologie. Want gevoel is zo te lezen bij jouw ver te zoeken.

http://www.naturalhorsesupply.com/onereinstop.shtml
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 24-08-06 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 13:03

Je kent me verder ook niet maar dat maakt ook niet uit hoor. Leg maar een vooroordeel klaar na 1 topic over dat ik d'r tegen de muur zet zodat we niet naar de andere kant van de manege vliegen Clown

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 13:05

En ik hou me óók bezig met NH en VD
Dat ga ik hier toch niet neerzetten. Ik vraag alleen maar tips zodat het niet meer gebeurd en ik krijg een berg commentaar over me heen, nou lekker.
En nog wat. Mijn instructrice helpt me er prima mee. Ze vindt et juist een van de manieren om een paard even rustig te krijgen, door hem tegen de muur te zetten, als je daarna maar weer rustig en ontspannen verder gaat.[Wat ik dus ook doe]

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:10

Ik val niet over het feit dat je je paard tegen de muur "aangooit" (zoals je dat in je eerste bericht formuleerde, had anders geformuleerd gekund maar de boodschap komt over) want dat is een goede manier om een paard tot stilstand te krijgen zonder te trekken, maar het feit dat het nieteens in je opkomt dat je paard weleens ergens last van zou kunnen hebben, lichamelijk of psychisch, en het niet alleen eigenwijzigheid is.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 13:12

Daar heb ik natuurlijk ook al aan gedacht, maar wat kan ik er aan doen als het een manegepaard is. Ik kan echt niet zomaar een ostheopaat of een dierenarts langs laten komen en voor de tandarts mag ik d'r ws ook niet opgeven

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 13:13

En ik had misschien beter kunnen zeggen: 'tegen de muur aan zetten'
want ik 'gooi' d'r niet ertegenaan. Ik mishandel d'r echt niet..