paard trapt bij deken/zadel opdoen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ozzieozzie

paard trapt bij deken/zadel opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 09:06

Hoi

Ik heb een probleempje met mijn paard.
Elke keer als ik kom aanlopen met het zadel en het op haar rug wil leggen dan trapt ze met haar achterbenen, zodra het zadel er dan op ligt dan is het voorbij. Het ligt absoluut niet aan het zadel want dat is op maat gemaakt voor haar en ik heb haar nu nog maar 3 weken. Ook is het zo dat ze het niet leuk vind om haar winterdeken op te krijgen. (het is winter hier in Australie) Als ze me al aan ziet komen met de deken dan loopt ze al weg, zodra ik een touwtje om haar hals leg dan blijft ze netjes staan. Dan kom ik met de deken in de buurt en leg het eerste stukje op haar en ze begint te trappen en soms echt te bokken. Zodra de deken op haar ligt is er niets meer aan de hand.
Bij het voetjes uitkrabben wil ze ook wel eens uithalen.
Het is wel zo dat het de ene dag erger is als de andere dag.
Misschien heeft het er ook mee te maken dat ze voordat ze bij mij kwam nooit een deken op haar rug heeft gehad en de laatste 18 maanden in de wei heeft gestaan en niets mee gedaan is.

Wat kan dit zijn? En hoe kan ik het haar afleren?

Waratje

Re: paard trapt bij deken/zadel opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:12

Ik zou beginnen met haar na te laten kijken of er een medische reden is voor dit protest. Het klinkt alsof het verder een keurig opgevoed paard is, dus is de kans groot dat er iets niet prettig is.
Bij voorkeur zou ik een osteopaat er naar laten kijken, die kijken over het algemeen een stuk breder dan de gewone dierenarts.

fotogril

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:27

Bij ons is dat ook zo de ene wil bijten en de andere wil wegrennen.
afleren kan je doen met belonnen.
als je eenmaal het zadel op doet dan geef je hem een beloning.
Alleen als die niet heeft getrapt.!
Kalmeer haar dan eerst door met zijn 2e te gaan en de ene houd haar beedt en borstel hem, de ander doet het zadel op.
zo dra hij niets doet belonnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:38

Ik zou ook naar de rug laten kijken. Ik zie dat je in Australie zit, is er ergens een Osteopaat in de buurt?

Lottyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:33

eerst medische klachten uitsluiten.
Anders misschien eens proberen het zadel erop te leggen, belonen en het zadel er weer af. Daarna voor het paard leuke dingen doen.. laat haar maar een beetje eten en borstel haar. Het zadel weer erop en belonen en weer eraf. Dit een aantal keer herhalen. Als het paard het met iets associeert dat niet leuk is (misschien vind ze rijden niet leuk? of het deken niet fijn zitten?), kan je het op deze manier misschien verhelpen.
Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:35

IK zou verder ook niet zomaar klakkeloos aannemen dat een op maat gemaakt zadel voor je paard zonder meer past. Als er intussen meer bespiering is gekomen of je paard de breedte in is gegroeid kan ook een op maat gemaakt zadel niet meer passen.

Steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:55

Cassidy schreef:
IK zou verder ook niet zomaar klakkeloos aannemen dat een op maat gemaakt zadel voor je paard zonder meer past. Als er intussen meer bespiering is gekomen of je paard de breedte in is gegroeid kan ook een op maat gemaakt zadel niet meer passen.

helemaal mee eens

Nadine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:10

toen ik mijn verzorgpaardje net deed ,probeerde hij me soms ook te trappen met hoeven uitkrabben,, maar nu doet hij echt geen vlieg meer kwaad.. Heb nooit problemen gehad met het zadel/deken ofz,.

eefda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 18:34

als je hem va niemand anders heb gekocht kan het ook zijn dat hie geslagen is met een zadel en deken als hij bijvoorbeeld vervelend deed..
en ik zou inderdaad even zijn rug laten nakijken.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 18:37

Bij ons op stal hadden wij een knorrige haflinger.

De eigenaresse heeft nu (2) lessen gevolgd bij ene Petra, doet aan NH.
Met eigen ogen heb ik gezien hoe een altijd bijtend en trappend paard na een les NH keurig haar voetjes optilde.

Dus wanneer al het lichamelijke is uitgesloten zou ik zoiets gaan proberen.

PrisSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:53

last van zn rug ??