2 vraagjes.(die verstand hebben van IJslanders)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cranberry90

2 vraagjes.(die verstand hebben van IJslanders)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 18:20

Hallo.

Ik en mijn vriendin verzorgen nou 2 super lieve IJslanders.
Ze zijn 12 en 14 maar ik heb een vraagje. Ze kunnen stappen,draven,galopperen en tolten maar niet telgang. Waarschijnlijk wel gekunt maar ik wil het mijn verzorgijslander graag weer aanleren, maar wel op een goede methode. Of kan het niet meer omdat ze al wat 'ouder'zijn?
Ook zijn ze beide als de dood voor water. De IJslander van me vriendin die ging er vroeger wel in maar nu niet meer, hoe kunnen wij ze wijs maken dat water niet eng is?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, of wat informatie geven. Je kunt me ook PM-en

xLaus_

Re: 2 vraagjes.(die verstand hebben van IJslanders)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 07:36

dit is het makkelijste om samen met een goede instructrice op te lossen. Vanaf hier kunne wij jou moeilijk helpen, en dus ook niet corrigeren als je het "verkeerd"doet, iig heel veel succes ermee

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:33

Niet alle IJslanders kunnen vijf gangen qua bespiering, maar je kunt het proberen, inderdaad door goed les te nemen.

Wat het water betreft; ga aan de slag met emmers en/of tuinslang. Eerst over de benen kiepen (voorzichtig natuurlijk), en dan steeds een beetje meer aan laten wennen. Helaas kan ik uit je verhaal niet opmaken of ze ook bang voor plassen zijn... Het sleutelwoord is vertrouwen Lachen Zodra je paardje vertrouwen in jou heeft, zal het eerder dingen van je aannemen.

Wat ook weleens wil helpen, mits je niet bang bent voor natte voeten, is eerst zelf het water ingaan. Daarmee zeg je als het ware "zie je wel, niks aan de hand". Mijn paardje stapt nu dapper over alle formaten en kleuren tuinslangen heen Haha!

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:51

Misschien hebben deze paarden geen aanleg voor de telgang, als ze dit wel hebben kun je het beste les nemen.

Zijn de paarden alleen bang voor plassen of ook voor de waterslang en afsponzen bijvoorbeeld?

Cranberry90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 16:46

Door kleine plassen lopen ze wel heen, maar grote plassen liever niet, soms wel maar als ik hem nat maak met spons is het geen probleem, emmer ook niet, tuinslang weet ik niet want dat heb ik niet.
Bedankt Jamezy voor de info , ik zal het is proberen.

Bedankt voor alle informatie!

En met het telgang komt nog wel goed denk ik.

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:55

Het oefenen met plassen kun je het beste aan de hand doen. Eerst je paard rustig laten kijken en misschien loopt hij wel mee als jij er als eerste ingaat. Misschien kun je ook een paard meenemen dat niet bang van plassen is.