Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 11:27

Vanaf dat we onze pony kyra hebben is ze al kopschuw.. we hebben haar nu ongeveer een half jaar.. We zien wel verbetering bij haar maar misschien dat er nog mensen tips hebben

Met veel geduld en rustig tegen haar praten zijn we al een heel eind gekomen..
Ook hebben we een skippie bal bij de stal op gehangen.. Hierdoor is het ook minder geworden.. We mogen haar nu gewoon knuffelen aan het hoofd en rustig een zacht borsteltje er over halen.. maar ja het kan beter..

dus wie heeft er tips..

dit is de pony waar het om gaat een NRPS merrie van 3 jaar jong..

Afbeelding

Afbeelding

we hebben haar nu met halster om staan in het land om dat het anders helemaal niet te doen is om haar te pakken.. want haar pakken is ook nog een probleem af en toe.. Het liefst zien we toch onze paarden allemaal zonder halster als ze lekker op het land staan..

Afbeelding

alvast bedankt voor de tips

pubelia

Berichten: 10003
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:31

ik ga dit ff meelezen voor tips

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 11:35

hahah doe je goed Tong uitsteken nou hopen dat er tips komen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:39

Je paard heeft geleerd dat, als jij aan haar hoofd wilt zitten en ze zich terugtrekt, jij dan ook opgeeft. En dat is verkeerd. Het paard moet accepteren dat jij hem aanraakt, en als je weerstand krijgt, even een veilige plek opzoekt, van waaruit je je weer naar de gevoelige plek toetast. In dit geval haar hoofd. Ik zou daarom niet alleen focussen op dat hoofd, maar op het hele lichaam. Kan je haar voor de rest overal aanraken? Mag je aan haar uier zitten, voetjes op tillen, onder haar staart aanraken?

Ik zou je willen adviseren om met dit paard aan Parelli te gaan doen, zelfs al wil je er niet mee doorgaan, speel de games met haar, ze zullen er voor zorgen dat de kopschuwheid van je paard verdwijnt, en je paard met plezier op je afkomt als hij op het land staat.

Caro_Vladi

Berichten: 431
Geregistreerd: 02-04-06
Woonplaats: Baarn

Re: Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:41

Ik denk dat je nu al op de goede weg bent en ga dus vooral zo door!! Je kan ook elke dag haar een poosje gaan knuffellen eerst kriebelen op de hals en dan steeds meer naar haar hoofd toe werken, en ondertussen gewoon lieve woordjes influisteren.

Ze is ook nog wel jong, misschien gaat het over naar mate ze ouder wordt en wat zelfverzekerder???

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 11:48

Cassidy schreef:
Je paard heeft geleerd dat, als jij aan haar hoofd wilt zitten en ze zich terugtrekt, jij dan ook opgeeft. En dat is verkeerd. Het paard moet accepteren dat jij hem aanraakt, en als je weerstand krijgt, even een veilige plek opzoekt, van waaruit je je weer naar de gevoelige plek toetast. In dit geval haar hoofd. Ik zou daarom niet alleen focussen op dat hoofd, maar op het hele lichaam. Kan je haar voor de rest overal aanraken? Mag je aan haar uier zitten, voetjes op tillen, onder haar staart aanraken?

Ik zou je willen adviseren om met dit paard aan Parelli te gaan doen, zelfs al wil je er niet mee doorgaan, speel de games met haar, ze zullen er voor zorgen dat de kopschuwheid van je paard verdwijnt, en je paard met plezier op je afkomt als hij op het land staat.


Ik doe aan natural horsmanschip

ik kan haar verder overal aanraken alleen de uiers weet ik niet.. voetjes optillen is ook geen probleem .. was wel een probleem.. poetsen was ook een probleem ze probeerde je dan te trappen.. is nu ook geen probleem meer ze trapt niet meer en drijgt ook niet meer.. alleen haar hoofd blijft nu een beetje op 1 punt steken en komt nu weinig verbetering in.. is ook erg lastig omdat ze daarom ook moeilijk van het land te pakken is.. maar ik blijf met haar aan de gang we hebben in een half jaar tijd al veel bereikt met geduld e ik ga je tips proberen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:50

Doe je aan Parelli? Met de friendly game, kun je haar overal aanraken?

amyke

Berichten: 688
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:05

Ik heb het ook met mn paardje. Ik heb elke dag een half jaar aan een stuk zoals een zot haar staan wrijven. Soms 2 uur aan een stuk. Je begint van in de hals en zo ga je zachtjes naar boven. Trekt ze haar hoofd weg geef het niet op, mag je het aanraken trek dan rustig je hand terug en beloon haar met een beetje eten. Dat je je hand terug trekt moet ze zien als een beloning dus denk aan het eten. En praat tegen haar zachtjes. Mijn paardje kon ook niet zonder halster op de wei nu staat ze wel zonder en komt ze in galop naar me toe. Als het gaat zet ze in de stal en doe het daar . Als je aan haar hoofd een paard keer bent geweest en ze laat het toe doen dan hat halster open en laat hem een beetje van haar neus zakken, als ze het toelaat belonen. Ik zou dit wel in de stal doen omdat er op de wei teveel afleiding is. Ik moest maar naar mn paardje haar oren wijzen en ze kromp ineen. EEn kopstuk kon ik niet aan doen. Nu doe ik het moeiteloos aan. Ik oefen wel nog elke dag op het aan en uit doen, want als ze een paar maand stil staat dan krijg je het ook niet zo makkelijk maar aan. En ik zou beginnen met 1 persoon. Diegen dat ze het meest vertouwd. Als het die volledig lukt laat het dan iemand anders proberen terug stap voor stap. En altij rustig haar hoofd benaderen. (maar dat weet je wel hoop ik. Ook al laat ze het allemaal toe).
Wat cassidy zegt van die games zou je ook kunnen probeeren. Maar wet wel totaal niet wat dat is.
Succes nog en ik hoop dat het goed komt !!
greetz
Amy

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 12:08

we zijn met zijn tweeen eigenaar lauwtjuhh en lindy1982 we hebben samen 3 paarden.. ik laat laura dit wel doen met kyra want zij is het meeste met haar bezig.. ik ben meer met wiv bezig bedankt voor de tip

amyke

Berichten: 688
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:09

Dan zou ik eerst laura het laten doen en daarnaa als alles goed gaat bij haar kan jij probeeren. Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:09


Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 12:15

dnk je cassidy.. zie trouwens dat je bij mij uit de buurt komt.. ben vaak in purmerend te vinden.. werk daar ook regelmatig Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:50


Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 11:18

oke ga ff kijken... nog iemand met tips??

Animal_ABC

Berichten: 1343
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Zoersel (BE)

Re: Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 22:10

Doordat je paard haar hoofd wegtrekt en daarmee dus van jouw aanraking "verlost" is, wordt dat wegtrekken beloond.
Je paard gaat op zoek naar een manier om van de aanraking af te komen, en wegtrekken is daar heel effectief voor! Door je paard altijd te laten wegtrekken bevestig je dat gedrag alleen maar.
Wat dan wel doen? Je kunt de hals wel aanraken, dus daar begin je. Je gaat je paard iets dichter bij het hoofd aanraken, waar ze nog niet in paniek is maar waar ze er een beetje onrustig van wordt. Gewoon je hand op haar huid leggen, niet aaien. Als je paard 1 seconde, en in het begin misschien zelfs een halve seconde, niet reageert door weg te trekken, haal je je hand weer weg. Op die plek doe je dat net zo vaak tot ze die seconde niet-reageren door heeft. Nu leert ze dus dat een ander gedrag, dus stil staan ipv wegtrekken, jouw aanraking doet verdwijnen.
Als je paard toch wegtrekt, probeer dan je hand te laten liggen en mee te gaan met je paard. Zo wordt het wegtrekken niet beloond. Voorwaarde daarvoor is wel dat de stapjes die je neemt klein genoeg zijn, zodat je paard niet in paniek raakt. Als ze weggetrokken heeft en je hebt gevolgd met je hand, haal je je hand weg OP HET MOMENT dat ze stil staat, dat is haar beloning!
Van die ene seconde maak je 2 seconde voor je je hand weghaalt, dan 3 seconde etc. De stapjes klein genoeg maken, zet je training zo op dan je paard succesvol kan zijn! Als je dichter naar het hoofd gaat en het dus moeilijker maakt, begin je weer met 1 seconde, als dat goed gaat 2 seconde etc...

Het versnelt je training nog als je gebruik maakt van een beloningssignaal (clicker of beloningswoord) en een beloning, maar dan blijven voorgaande dingen zowiezo gelden.

Mijn merrie heeft zo na een sessie van een paar minuten voor het eerst in 3,5 jaar haar oren laten aanraken, en met blijvend resultaat. En een klant van mij heeft zo haar kopschuwe 2,5 jarige merrie in 1,5 week tot een kopjeskroel-paard gemaakt!

Succes!

julie11
Berichten: 98
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:15

sorry ik heb geen tips maar ik hoop dat ze wel snel binnen komen

fotogril

Berichten: 198
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:36

Doe het met wortels.!
trek als het lukt haar voorzichtig naar je toe geef eerst een stukje wortel en aai haar zachtjes.!
dan geef je nog een wortel telkens als beloning op een gegeven momeent moet het wel lukken.

x_Lys

Berichten: 2004
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: T Westland

Re: Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:51

Ik zou het ook met snoepjes of iets proberen. Wat ik zelf als ervaring heb is inderdaad ook zo'n paard, wou ook 1 voetje niet geven. Ik heb elke keer een snoepje gegeven en gewoon vertrouwen. Al geef jij haar iets lekkers weet ze dat ze goed bezig is en krijgt ze vanzelf meer vertrouwen. Bij imij ging ze dan later vanzelf ook kopje laag en zelfs ging zoeken naar snoepjes. Ze werd zo vanzelf zelfverzekerder. Met voetje gingen we geowon praten en over haar hoofjde aaien wou ze toen wel en was alles weer goed.

_Barbara_

Berichten: 4524
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Tilburg

Re: Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 10:12

mmijn pony is ook kopschuw... het gaat nu al beter.. doordat ik gewoon heel veel aan r hoofd begon te friemelen.. doe het aan de longe.. zodat ze ff bang kan zijn.. niet dat ze gedwongen word... ga daarna gelijk weer door..

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Re: Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 19:41

Je zegt er is al verbetering, je paard is nog erg jong en misschien heeft zij iets meegemaakt.
Je bent goed bezig denk ik en totdat zij helemaal het vertrouwen in je heeft gaat het stapje voor stapje.
Heel veel succes in ieder geval.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:38

TTEAM is perfect voor dit soort problemen.

amyke

Berichten: 688
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:35

@Waratje:is het niet T-Touch ??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:49

amyke schreef:
@Waratje:is het niet T-Touch ??


TTEAM staat voor Tellington-Touch Equine Awareness Method. TTouch is daar een onderdeel van.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:06

Inderdaad en ik zou bij dit paard ook zeker breder werken dan alleen de ttouches, hoewel de ttouches wel heel veel zullen doen.

amyke

Berichten: 688
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Mijn paard is kopschuw wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 18:49

Ow... oké cassidy wist ik niet.