manen trekken: paard doet moelijk

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemieH

manen trekken: paard doet moelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 22:40

Ik heb al enkele keren de manen van mijn driejarige merrie proberen trekken. Ze kan er echt slecht tegen en doet heel moeilijk: mij proberen tegen de wand drukken, panikeren, met haar hoofd draaien, ze gaat soms bijna stijgeren of hangen... Normaal is ze een heel lief paard, ze heeft respect voor mij en is heel gemakkelijk in de omgang Pling . Ik heb al alles geprobeerd; lief zijn, belonen, straffen, veel pauzes nemen,... Heeft iemand nog tips want op deze manier kan het toch niet verder... Verdrietig

MyHappyHorse

Re: manen trekken: paard doet moelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 22:41

waarom wil je ze dan trekken probeer het op een andere manier, wat voor haar iets minder erg is.
ik snij de manen van mijn paard ,omdat ze trekken niet leuk vind

x_pink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 00:36

Snijden is idd een oplossing. Ik heb ook wel is gehoord dat je de manen kan knippen door eerst tegen in te kamen een stuk afknippen(niet te groot) dan weer recht kammen. Resultaat is dan dat het niet geknipt eruit ziet maar natuurlijk.

MyHappyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 00:59

klopt deed een oude stal genoot ook zo knippen als jij het beschrijft. werk ook goed!

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:37

Mijn paard kan er ook totaal niet tegen als ik haar manen ga trekken, ik knip gewoon nou simpelweg haar manen Lachen

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:40

je moet officieel juist niet knippen, omdat de manen dan te dik worden, met trekken dun je de manen ook uit. wat je kan doen is in iedergeval eerst gaan rijden (dan zijn de manen er makkelijker uit te trekken omdat de porien open staan) en dan elke keer 1 pluk trekken. als je dat iedere dag doet raakt ze er vanzelf aan gewend en houd je het bij, waardoor je niet ineens heel veel hoeft te trekken.

xxSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:41

Mijn paard is er ook niet weg van...ik heb een speciaal schaartje.De ene kant is een schaar en de andere kant een kammetje.En dan ziet het er ook niet geknipt uit.

AnnemieH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 13:02

Bedankt voor alle tips, maar ze moeten zeker wel getrokken worden, ze heeft echt een hele dikke bos manen en anders zijn ze niet gemakkelijk meer te vlechten en zo...Ik zal eens proberen iedere keer na het rijden een stukje trekken en zien hoe ze dan reageert. Meer tips zijn altijd welkom!

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 08:32

Mijn paard had dat ook met trekken. Ze ging helemaal met d'r hoofd in de lucht staan, ogen groot en ze vond het vreselijk. Toen kreeg ik dus ook de tip van het snijmesje en dat gaat stukken beter. Ze vindt het nog steeds niet geweldig, maar trekt niet meer zo met d'r hoofd.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 08:36

mn merrie staat op haar achterste benen als ik haar manen wil trekken, en nu doe ik het met een scheerappataatje, van onder naar boven, dus niet vanaf de schoft naar de oren, maar vanaf de onderkant hals naar de boven kant hals,
en dan kleine stukjes, het ziet er super uit, maar als je dan een paard hebt met dikke manen, is snijden denk ik de baste oplossing.

edit, spelfouten

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 08:39

Misschien doe je wel te grote plukken of heeft ze een heel gevoelige manenkam, heb wel eens gezien dat paarden na het (verkeerd) trekken zelfs wondjes hadden op de manenkam.
Als je paard er echt van in paniek raakt, probeer het dan te knippen en met een uitdunschaar uit te dunnen (duh), tis vast niet voor niets dat ze er zo op reageert...

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:17

Ik heb nooit begrepen waarom paarden nu zo nodig van die foeilelijke rechte, korte manen moeten.

Als je de manen er gewoon helemaal afhaalt hoef je ook geen vlechtjes meer te maken en dat ziet er in mijn ogen beter uit dan dat rare rechte korte.

Maargoed, op dit antwoord zit je natuurlijk niet te wachten. Misschien kan je de manen bij de basis uitdunnen met een efileerschaar en daarna de manen zoals boven genoemd op lengte knippen?

nico1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:20

nog een optie, even een praam op, en dan manen trekken, dat helpt vaak heel erg goed!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:27

Of juist niet, voor een paard is een praam echt niet fijn, heeft ie nog iets er bij om angst voor te hebben...

DropShot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:34

je kanhet beste de manen dan snijen..
Of door iemand laten knippeen die dat heel mooi kann..

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:08

hildetc schreef:
je moet officieel juist niet knippen

Het is echt geen regel hoor Knipoog
Op wedstrijd zijn de manen gevlochten en niemand die ziet dat ik ze geknipt heb.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:10

Waarom moet je je paard nou perse pesten, als ze niet tegen trekken kan? Praam zou ik nou zo snel niet doen, een uitdunschaar doet wonderen als je al niet kippen of snijden wilt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:13

Ik snij meestal ook.
Ondanks mijn paard zonder halster nog blijft staan bij het trekken.

Maar het staat mij persoonlijk gewoon tegen.
Nu snij ik voortaan en dat gaat super makkelijk en geen gestress.
Zo heb ik voordat mijn 2 jarige de opfok in ging ook ff wat gelijk gemaakt en zelf die bleef gewoon staan Lachen

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:17

hildetc schreef:
je moet officieel juist niet knippen, omdat de manen dan te dik worden, met trekken dun je de manen ook uit. wat je kan doen is in iedergeval eerst gaan rijden (dan zijn de manen er makkelijker uit te trekken omdat de porien open staan) en dan elke keer 1 pluk trekken. als je dat iedere dag doet raakt ze er vanzelf aan gewend en houd je het bij, waardoor je niet ineens heel veel hoeft te trekken.

Ik ben het hier niet mee eens! wat is officieel?? je moet toch doen wat je zelf het makkelijkst fijnst vind?!
Net als bij mensen heeft het ene paard een lagere pijngrens dan het andere, ook kan de huid gevoeliger zijn waardoor het meer pijn doet.
Bij mijn vorige pony trok ik altijd de manen die had er geen problemen mee, mijn huidige pony daarin tegen raakt gestresst.
Zijn manen doe ik dan ook met een mesje, eerst de voorkant snijden daarna de onderkant (de kant het dichts bij zijn huid)
Dit gaat prima en me paardje is ook tevreden Haha!

Idd knippen op de manier hiervoor beschreven kan ook.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 08:40

Snijden lijkt me inderdaad de beste optie.
Mocht je toch besluiten te gaan trekken, zorg dan dat je heel kleine plukjes per keer doet. Dus niet in een keer de breedte van een manenkammetje, maar echt een of twee cm per keer. Dan is het ook niet zo gevoelig en merken ze er bijna niets van. Ik heb ik het verleden ook regelmatig een merrie getoiletteerd op deze manier getoiletteerd. Inderdaad ook alles al geprobeerd. Toch besloten om door te gaan met trekken, en dus heel kleine stukjes. Dat accepteerde ze goed. Je doet er dan wel iets langer over, maar dat vond ik dan het minst erge.

bloem79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 16:55

probeer het eerst eens bij je zelf
dan snap je je paard misschien

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 16:58

Ik heb laats de manen, van W gedaan het paard van mijn vriendin.
dat wilde ook zeer slecht lukken, tot we een mes kregen en toen ging het heel goed.
Ik weet wel dat die dingen erg duur zijn in aanschaf, maar dan heb je ook wat. Haha!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:07

Ik kan het paard geen ongelijk geven eigenlijk, als ze normaal erg braaf en rustig is lijkt me dit toch een duidelijk teken dat ze het onprettig vind.
Snijden met een mesje is dan een goeie oplossing of de manen laten groeien natuurlijk.

EvaSuzanneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:16

Volgens mij heb ik nog niemand zien zeggen: kleine plukjes nemen. Als je maar 3 haren per keer pakt voelt ze het niet echt als het goed is. Kun je een beetje uitbouwen naar grotere plukjes, totdat je merkt dat ze er last van heeft, dan neem je gewoon weer iets kleinere plukjes.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:35

EvaSuzanne schreef:
Volgens mij heb ik nog niemand zien zeggen: kleine plukjes nemen. Als je maar 3 haren per keer pakt voelt ze het niet echt als het goed is. Kun je een beetje uitbouwen naar grotere plukjes, totdat je merkt dat ze er last van heeft, dan neem je gewoon weer iets kleinere plukjes.

dat is ook een optie, maar als ik bij 1 van mn paarden dat al doe, staat ze al op haar achterbenen.