Help, Paard durft zijn stal niet meer uit; tips?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky2

Help, Paard durft zijn stal niet meer uit; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 11:24

Hallo,

Sinds mijn paard ooit zijn hoofd heeft gestoten toen hij door de deur ging, durft hij niet meer onder de deur door. Dit zorgt voor veel last want hij moet elke dag zijn stal in en uit , wat die dus niet durft. Hij is al kopschuw en dit bevordert het ook niet echt.

We hebben al meerdere dingen geprobeerd. Andere paarden ervoor, met de longeerlijn zijn hoofd naar beneden houden, met een los touwtje en dan van achteren aandrijven, geblindoekt. Hij is hier totaal zijn vertrouwen in kwijtgeraakt en ik weet niet wat ik eraan moet doen om hem dit terug te krijgen. Slaan helpt iig niet, want hij moet juist zijn angst hiervoor kwijtraken.

hebben julie nog tips? We gaan al kijken ofdat we de stal kunnen verhogen , maar dat kan ook nog wel even duren en in de tussentijd wil ik hem toch graag wel eruit halen Clown .

groetjes

Marloes0508

Re: Help, Paard durft zijn stal niet meer uit; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:28

Moeilijk! Heb je al geprobeerd hem er met eten uit te lokken? Zolang ie alleen nog maar búiten z'n stal kan eten...

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 11:29

Ja, wortels brokken, maar op dat moment intereseert het hem helemaal niks. Hij staat daar dan maar te dribbelen, want hij wil er wel onderdoor maar durft niet.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:33

Is een andere stal ook geen optie?
Ik weet niet zo goed hoe je zo'n angst weg kan krijgen. Is denk k net zoiets als hangende paarden zodra ze vast staan doordat ze ooit een nare gebeurtenis hebben meegemaakt..
Moeilijk moeilijk..

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:34

GEDULD! Jij aan de ene kant van de deur, je paard aan de andere kant (jij binnen hij buiten of andersom). Lang touwtje, rustig proberen te laten ontspannen en daar desnoods uren blijven staan. Niet proberen te dwingen maar gewoon ontspannen wachten.
Klinkt niet echt practisch maar ik weet (helaas uit ervaring) dat het de enige manier is. Je hebt gelijk, slaan helpt echt niet.

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 11:41

Jaa, op die manier zijn we ook elke dag , vier keer op een dag bezig.

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 11:51

ja hij is ook al van stal gewisselt. Maar uit de stal gaat opzich nog wel, maar daarna moet die nog een andere deur door en dt is het grote probleem

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:44

Dus het is niet de deur van de box, maar de deur van de stal? Wat doet hij als je hem er achteruit doorheen laat gaan? Dit is een noodoplossing, je moet wel aan het vooruit door die deur gaan blijven oefenen.

Mijn tip: ga grondwerk met hem doen, leer hem te wijken voor druk aan zijn hoofd. Als jij je hand achter zijn oren legt moet hij zijn hoofd laten zakken. Dit is makkelijk te oefenen als je hem aan de hand laat grazen, en hem op het moment dat hij met zijn hoofd mag zakken met je hand achter zijn oren aan het hoofd naar beneden duwt, en meteen de druk laat varen als hij zijn hoofd laat zakken. Verder kun je ook aan de kopschuwheid wat gaan doen. Ook hier moet het paard wijken voor druk, als je zijn hoofd naar links of naar rechts haalt of naar beneden haalt en pas ontspant als hij dat ook doet.

Een artikel voor je (helaas engelstalig, en ik ga het ook niet vertalen)

http://www.downunderhorsemanship.com/ar ... ghead.html

Wat ook nog een hele goede oefening is, is de yoyo game van Parelli. Die moet je ook eerst beheersen zonder dat hij in zijn stal staat, (en daar gaan een paard games aan vooraf) maar dan kun je ook de box in en uit proberen te yoyo-en. Maar een snell oplossing voor dit probleem zul je niet vinden. Paard moet leren zijn vertrouwen te hervinden...

Succes ermee.

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 14:24

Super bedankt !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:12

En, heeft het gewerkt? Hoe gaat hij nu door die deur? Vooruit of achteruit?

fotogril

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:00

lees mee.
kijken of het heeft geholpen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:02

Ja ik was er vroeger ook bang voor toen we de oude stallen nog hadden.
We hadden toen een hele lage deur opening.
Gelukkig is dit alles veranderd, want vaak is een keer hoofdstoten genoeg om een hele poos problemen te krijgen.

Ik hoop dat het gelukt is!

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 10:44

Het gaat nu echt super goed ! De deur is verhoogt, en na een paar weken veel geduld , loopt die er nu gewoon los door ! Ik ben er echt heel blij mee, want het was echt een ramp!

Bedankt allemaal Haha!

CoSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:22

Als ie zn stal in of uit gaat heel goed belonen en desnoods met wat lekkers

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:22

Als je nou de stal helemaal afzet, zodat hij er niet uitkan, zijn box wagenwijd openzet, een emmer voer aan de overkant en dan gewoon weglopen. Dat vaak herhaalt, zodat hij op zijn tempo kan beslissen hoe en wanneer hij eruit gaat. Als hij er niet uitwil, prima dan blijft hij erin staan. Ik denk dat hij dit na een poosje doorheeft en er dan steeds meer vertrouwen in krijgt.

Succes!

edit: ik zie dat het al opgelost is! Lachen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:14

Voer helpt meestal niet,een paard kan je niet altijd overhalen met voer.

Fijn TS,dat het toch gelukt is.Moest het in de toekomst nog eens voorvallen zou ik je aanraden gewoon de stal open te laten en weg te gaan,je paard zal na een tijd zijn angst overwinnen