3 jarig paard compleet onbeleerd.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Katniss

3 jarig paard compleet onbeleerd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 16:07

Ik heb dus al een paar maanden een 3 jarige Hannoveraan. Maar hij kan nog helemaal niks! Hij heeft gewoon 2.5 jaar 's zomers op het land gestaan en 's winters in de stal, zonder dat iemand er echt naar omgekeken heeft. Nu is hij dus van mij en wil ik graag beginnen met dingen leren. Probleem: Hij staat op het land, ik mag hem er niet uithalen, omdat volgens de persoon waar hij bij op het land staat, dan alle ruinen waar hij bij staat gek worden. Het halster kent hij ook niet. Ik begin dus nu met voetjes geven, en ik doe ook pogingen om hem het halster om te krijgen. Heeft er nog iemand tips hoe ik het beste kan beginnen met hem? En hoe ik ondanks dat ik vrij weinig met hem kan doen deze zomer, toch nog wat nuttige dingen aan hem kan leren?

Cassidy

Re: 3 jarig paard compleet onbeleerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:23

Mijn tip: haal hem daar vandaan, toch ronduit belachelijk dat een ander je voor gaat schrijven wat je wel en niet met je paard mag doen?
Ik zou beginnen met het halster, en mee laten lopen, en als dat lukt, inpakken en wegwezen!

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 16:59

Haha, als dat kon, zou ik het meteen doen. Helaas heb ik het paard gekocht onder voorwaarde dat ik meteen het stalgeld van het aankomende halfjaar zou voldoen aan de vorige eigenaar (die had dat geld al betaald aan de weide/stal-eigenaar.) Dus hij staat daar nog tot November.. Dus het is roeien met de riemen die ik heb. Tot november. Maar ik snap je reactie, ik denk er net zo over.. Ik ben het over het algemeen ook niet eens met bepaalde zaken daar, maar dat is enkel mijn mening.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:02

Gewoon in november naar je eigen stal halen (of gehuurde stal), waar het paard een eigen box heeft. Dan ga je dagelijks met zo'n dier om, beetje poetsen, beetje optomen... dan komt het vanzelf. Als ze nog maar 3 zijn lukt dat met een beetje geduld en rust heel makkelijk.

Als het mijn paard was trouwens, kwam die meteen naar de stal. Ik zou me niet gaan ergeren aan de omstandigheden. Die 3 maandjes gras die ik al betaald zou hebben, jammer dan.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:04

Hoe moet dat dan met die ruinen als jij je paardje daar definitief weghaald. Kun je beter Hem af en toe er al uit halen, kunnen ze er vast al aan wennen. Wel lastig om daar te staan zeg maargoed.
Kun je niet in het land gaan lopen? Ik zou eerst niks doen, enkel naar hem kijken en dan rustig contact maken helemaal aan je laten wennen, plekken waar het halster moet komen masseren etc. En dan zo verder, later met halster hulpje d'r achter die je paard aandrijft als jij gaat lopen etc. Poetsen en dergelijke kan wel gewoon in de wei, toch?

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:05

ga vaak naar zijn wei, neem een halster mee en aai hem daar een beetje mee, bouw een vertrouwensband op.. Haha! Lekker snoepjes geven, aan zijn been zitten (dat je hem overal mag aanraken..) en idd roeien met de riemen die je hebt, zorg dat het paard je gaat vertrouwen dan kun je vanzelf het halster omdoen..

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:06

Belachelijk van de huidige stalbaas, maar goed, als het zo is, is er niets aan te veranderen. Ik zou verder doen zoals je bezig bent, voetjes geven, halster omdoen, leren mee wandelen. Met veel geduld kom je er wel. En wanneer je paard dan uiteindelijk bij je thuis is zullen de vorderingen nog sneller komen!
Succes ermee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:07

Ga met Dees mee, maar zou het paard aan de andere kant ook nog de rest van de zomer op het land gunnen.

Kijk, je hebt nu nog lekkere temperaturen, en ik weet niet waar je hem anders neer zou zetten, maar als je geen binnenbak hebt, is de kans groot dat je ook aankomende winter niet door kunt rijden als je eenmaal begonnen bent. Met koude temperaturen, veel regen en een fris jong paard is dat geen pretje. Helemaal omdat dit paard de basis mist, zou ik er zo vroeg mogelijk mee aan het werk willen, maar hij zal zijn aandacht echt niet bij jouw kunnen houden als zijn vrienden om hem heen staan en eventueel gaan racen op het land.
Dus haal hem nu uit die groep, schrijf het geld wat je vooruit hebt betaald af als kostenpost (slimme verkoper om dat van je te eisen) en zoek je heil ergens anders. Ik hoop dat je iemand kunt vinden om het paard te vervoeren, en dat je begeleiding hebt bij het beleren van dit dier. Hoe hebben ze in hemelsnaam dat gedaan bij de smid? En de wormenkuren/inentingen?

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 17:26

Tja, ik ben er nooit bijgeweest, maar hij is wel gewoon altijd bekapt. We hebben ook wel een vertrouwensband, maar zodra ik er met mijn halstertje aankom, vind hij het een stukje minder leuk! Ik denk dat ik het maar aanpak zoals Jenka zegt, want borstelen en voetjes geven enzo kan inderdaad wel. Zo snel is hij ook niet afgeleid, het is alleen een probleem als we iets moeten doen wat hem niet aanstaat, dan maakt hij zich snel uit de voeten! En ja, die vorige eigenaar heeft het goed geregeld met de staleigenaar.. Maar ik was (en ben) zo verliefd op dit paardje, ik MOEST hem gewoon bij me houden. Na november zal het ook een stuk makkelijker gaan, dan komt hij op een pensionstal te staan, maar nu is het gewoon een beetje moeilijk. En ik wil de tijd dat hij nog op het land sta wel zo goed mogelijk benutten.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:12

anders doe je hem eerst een touw om zijn hals (bovenaan) dat je hem daar een beetje aan kunt leiden..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:17

een paard dat in de groep loopt, moet je niet willen 'verzorgen'.
Daarmee maak je hem het piepeltje van de groep... wordt ie alleen maar gepakt door de anderen omdat hij 'anders' is.
Herinner je je niet meer hoe je zelf was op de lagere school?

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:26

Paarden zijn paarden en geen mensen Knipoog
Ik zou ook lekker gaan poetsen beedje laten wennen aan het halster.
En ja een band opbouwen.

veel succes
groetjes kelly-ann

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:05

x_kellyann_x schreef:

Kinderen zijn kinderen en geen mensen Knipoog

Haal een jong paard uit de groep en maak hem daarmee 'apart' dan zal hij het lu-lletje van de groep worden en gaan ze allemaal op hem pi-kken.
Net als kleine kinderen.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:12

Dees schreef:
x_kellyann_x schreef:

Kinderen zijn kinderen en geen mensen Knipoog

Haal een jong paard uit de groep en maak hem daarmee 'apart' dan zal hij het lu-lletje van de groep worden en gaan ze allemaal op hem pi-kken.
Net als kleine kinderen.

ben ik het mee eens.
je zou twee dingen kunnen doen
1: paard weghalen en op pensionstal zetten zodat je er lekker mee bezig kan gaan, jammer van de drie maand die al betaald hebt of:
2: wachten tot november

persoonlijk ging ik voor 1 maar dat is aan jezelf natuurlijk

succes!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:17

euhm.. Vergeet niet dat het nogal moeilijk word je paard daar weg te halen als hij nog geen halster heeft omgehad, niet aan de hand kan lopen, en niet vastgemaakt kan worden..Lachen
Dus, je zal het hem toch echt al moeten leren... Zodat ie tegen november al de trailer opkan..en dan wegwezen daar!!

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 05:02

Het banketstaaf van de groep is hij tot nu toe nog niet.. Hij is de groepsleider. Ik ben ook bijna nooit alleen, mijn zusje is er ook bij en die zorgt ervoor dat de andere 3 in de groep ook aandacht krijgen. Ik denk dat ik dat met het touw om zijn hals eerst ga proberen.. En een boel snoepjes erbij.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 07:03

Ik heb ongeveer dezelfde situatie gehad, maar die van mij was nog maar 1. Nog nooit mensen van dichtbij gezien leek het wel. Met een jaarling was de keuze wat makkelijker, die kon voorlopig gewoon blijven staan.
Ik heb hem wel een halster aangedaan ( nou ja, mijn man, na 4 uur proberen had ik de moed aardig opgegeven ), en er een paar keer per week ben ik een beetje met hem gaan trutten. Dat heeft wel geholpen toen hij naar stal ging. Hij kon nog niet echt meelopen, dat kan je lastig oefenen in een groep jonge hengsten, maar hij had in ieder geval een halster aan en je kon hem aanraken.
Ik zou hem lekker laten staan, en proberen er toch wat naar toe te gaan. Gewoon om een beetje te aaien en uiteindelijk een halster aan te doen. Veel succes!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:15

ik heb een welsh B merrietje ... die kende ook nog weinig toen ik haar kocht ... gelukki is die bazin de laatste week ermee bezig geweest ... en kon ze troen al aan een halster lopen .

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:20

Mijn driejarige kon ook niets toen die op stal kwam. Met veel moeite heb ik een halster aangekregen, en dan niet over de oren getrokken, maar alles losgehaald. Hij heeft een tijd dit halster omgehad om te wennen.

Nu doe ik iedere dag het halster over zijn oren op en af...ze vind het nog dood eng, maar ik doe het 'ongemerkt' tussendoor als ik aan haar oren/manen zit.

En met aan de hand lopen: concequent zijn: ho is ho, stap is stap..en naast mij, niet voor mij.

Met de dag went ze er meer aan..ook aan poetsen, voetjes optillen (leuk al sje dat een grote 3 jarige moet leren.hihi)

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 15:50

Ja, dat met die voetjes ken ik. Alhoewel hij zijn voetjes al wel een beetje optilt is hij het er nog steeds niet mee eens.. Ik beloon hem gewoon enorm iedere keer als hij iets goed doet. En dat gaat best wel okay. Alleen het feit dat hij gewoon weg kan lopen als hij er flauw van is, is een beetje frustrerend. Want ik geloof niet dat hij erg van me onder de indruk is, qua postuur. Soms is het net of ie me uitlacht!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:53

Ik zou er ook daar in het land niet teveel mee gaan doen...

Of nu verhuizen of lekker laten staan tot november en dan op je nieuwe stekje beginnen (met goede begeleiding).
Elke keer dat hij nu wegloopt omdat iets niet gaat, heeft hij een keer gewonnen en wordt de volgende keer alleen maar moeilijker.

Succes!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:53

Voetjes oppakken zou ik ook nog even mee wachten, het is inderdaad veel te makkelijk voor hem om dan weg te lopen. MAar als je daar al mee bezig bent, kan je hem blijkbaar al wel overal aanraken. Dan moet je op een gegeven moment ook het halster om kunnen krijgen. Dus dan houdt het kwa opvoeden wel een heel eind op. Gewoon af en toe even langs gaan en vanaf 1 november verder werken.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:15

Nashke schreef:
euhm.. Vergeet niet dat het nogal moeilijk word je paard daar weg te halen als hij nog geen halster heeft omgehad, niet aan de hand kan lopen, en niet vastgemaakt kan worden..Lachen
Dus, je zal het hem toch echt al moeten leren... Zodat ie tegen november al de trailer opkan..en dan wegwezen daar!!

Een paar mensen erbij die een beetje handig zijn met jonge paarden, en je hebt hem zo op de trailer staan Lachen

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 08:33

mag je niet een stukje van de wei afzetten? gewoon een klein vierkant maken, wat je gewoon openlaat als je er niet bent, en als je er bent dicht kan doen? dan ga je niet het terrein af, en kun je wat makkelijker wat met je paard doen, dan kun je hem daar mee naar toe nemen, zie het voor je als een verwen hoekje, ga hem daar lekker eerst voeren en vertroetelen, laat hem lekker los staan in het begin zodat hij het leuk blijft vinden, ga hem dan inderdaad met het halster aaien, als het lukt doe hem dan het halster om, maar ook weer af ( jonge paarden zie ik het liefst niet met halsters aan daar ze elkaar daaraan vast kunne pakken)

eventueel kun ja dan als het goed gaat daar stukjes oefenen met meelopen, ook kun je eens kijken naar wat stukjes grondwerk, ga de spelletjes van parelli een bekijken, zo kun je op een leuke leerzame manier met je paard aan het werk.

succes

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 08:37

Tsjah, ik zou zeggen profiteer ervan dat hij nu nog op het land staat in een groep. Kan hij nog wat uitjongen en doorgroeien. Lekker laten staan zou ik zeggen.

Wel regelmatig langskomen en gewoon hem wat persoonlijke aandacht geven, bandje opbouwen. En pas als hij van dat land weggaat dingen leren.

Ben zowieso een voorstander van lekker lang op het land laten staan Lachen