Hoe paard weer in conditie brengen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Hoe paard weer in conditie brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 15:33

Ik heb 2 maand niet kunnen rijden ivm ziektes van mij. Nu heeft het paard wel zo nu en dan ( 3 keer per week) beweging gekregen, tot 2 week geleden. Paard heeft dus 2 week compleet stil gestaan, afgezien van 24 per dag op de wei.
Hoe begin ik alles weer rustig op te bouwen? Dagelijks te rijden, of om de dag? etc
Wie heeft tips?

Jenka

Re: Hoe paard weer in conditie brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:45

Ik zou beginnen met om de dag en aanvankelijk maar een half uurtje. Wanneer je voelt dat ze het aankan en nog energie over heeft aan het eind van de les kan je iets langer gaan werken. Wat je ook kan doen is om de dag een half uurtje rijden en de dag dat je niet rijdt 15 min longeren. Wanneer ze terug conditie krijgt kan je weer elke dag gaan werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:20

Als ze twee weken rust heeft gehad kun je weer beginnen te rijden, als je het rustig aan doet zelfs een uur. De conditie holt in twee weken niet zo achteruit dat je daar op moet letten. Ik zou me eerder zorgen maken om die twee maanden dat ze maar sporadisch heeft gewerkt. Ik zou een week longeren, na die week er weer voorzichtig op, beginnen met 20 minuten rijden, aansluitend uitbouwen tot een uur.

Tschiffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:49

Ga eerst wat met hem wandelen.
Dan ga je hem is rijden,
Daarna ga je hem longeren,
En dat bouw je af.
De ene keer ga je rijden, andere keer longeren.
Merk je dat zijn conditie beter word, dan ga je steeds wat langer longeren en rijden Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 17:07

Wandelen zit er met hem niet in aangezien hij hij bang is voor alles wat rijdt (dus auto's, traktoren etc). Kan me niet veroorloven dat hij wegschiet Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb gister even een 20 minuten gereden op hem, rustig gestapt en kleine stukjes gedraaft. Zijn conditie is vreselijk, hij hijgde al toen ik 1 rondje gestapt had (oke, nu was hij ook heel blij dat hij weer ging rijden). Achteraf heeft hij bijna een maand stilgestaan ook mede door die hitte. Lang geleden dat hij zo'n slechte conditie gehad heeft, ook mede door het grasbuikje (hij is wel op dieet, maar hij is van zichzelf al stevig). Morgen ga ik (indien het weer het een beetje toelaat) weer even rijden in de wei. anders ga ik longeren.
Mag hij wel galopperen? (stukje dan)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:12

hoi ik volg even ook mijn paard moet conditie opbouwen dus vandaar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 17:17

nog een vraagje, als ik om de dag 20/30 minuten rij, over hoeveel dagen kan ik dan weer lekker crossen op een buitenrit of weer eens gebruik maken van de hindernissen?

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:55

Hangt ervan af. Een gezond paard heeft normaal wel een goede basisconditie en bouwt ook snel een nog betere conditie op. Ik denk na 1 tot 2 weken max. Zou dit weer mogelijk moeten zijn. Maar dit moet je zelf een beetje ondervinden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:05

ik zou eerst een paar keer een 15 minuten gaan rijden..veel stappen en een drafje..
na een dag of vijf uitbouwen naar 20 minuten met de laatste keren een galop erbij..
ik zou niet te snel willen, kans op blessures bij je dier is toch wel aanwezig..
beter een paar dagen extra rustig aan dan te snel willen en een blessure oplopen.. Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:27

Ik denk dat je beter kan beginnen met een kwartier goed rijden (wel eerst rustig instappen) en dit kan uitbouwen tot een uur. Je paard krijgt geen conditie van alleen maar stappen. Daarvoor moet je gaan draven en galoperen. Ik denk niet dat een kwartier een beetje doorrijden kwaad kan, als je denkt dat je paard het te zwaar heeft, ga dan een paar rondjes rustig stappen, en draaf daarna weer aan.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:15

Heb je de mogelijkheid om buiten te rijden? Ga dan veel stappen buiten, dit is een goede manier om het uithoudingsvermogen en dus de conditie te verbeteren.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:35

Ik las hier iets dat je meteen weer een half uur kunt rijden, ik zelf vind dat wat overdreven...
Hoe lang reed je normaal en hoevaak?

Ik ben nu ook weer aan het opbouwen met mijn paardje, de eerste week deed ik op het harde even instappen en dan kleine 10 minutjes draven en dan op het harde weer even uitstappen, het draven deed ik gewoon aan een lange teugel.
En zo ben ik steeds wat meer gaan doen.

Mijn paardje heeft dan wel wat langer stil gestaan maar kwam wel bijna dagelijks ook buiten enzo.
Ik zou het toch voorzichtig aan doen.

Cobe_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:31

hey
stappen kan je vrij lang doen hoor. Een paard zijn conditie gaat pas achteruit (en spieren) na 6 weken.
Doe gewoon rustigaan beginnen met stap, en hier en daar een rondje draf ertussen. Je merkt zelf wel wanneer je wat meer kunt vragen.
Om hem klaar te krijgen voor bvb cross of een parcours te springen, moet je wel op zijn minst 3 maand rekenen vrees ik, zo niet langer. Hangt af van paard tot paard.
veel succes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 13:52

Normaal kon ik rustig ruim een uur intensief in de bak rijden of 2,5 uur buiten. Hij begint al flink te zweten en te hijgen na een rondje draf (maar dat is ook mede te danken aan overgewicht en ja hij staat al een tijd op dieetland). Ik dpe nu: 4 rondjes stappen, 1 rondje draven. Als hij iets losser is: half rondje gelop en daarna uitstappen en weer op het land zetten. ik rijd dan +/- 20 minuten.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:54

_angela_ schreef:
Ik denk dat je beter kan beginnen met een kwartier goed rijden (wel eerst rustig instappen) en dit kan uitbouwen tot een uur. Je paard krijgt geen conditie van alleen maar stappen. Daarvoor moet je gaan draven en galoperen. Ik denk niet dat een kwartier een beetje doorrijden kwaad kan, als je denkt dat je paard het te zwaar heeft, ga dan een paar rondjes rustig stappen, en draaf daarna weer aan.

Lange afstanden stappen is anders niet verkeerd, lekker ontspannen en rustig. Zo krijg je toch nog wat spieropbouw en conditie ook! Mensen krijgen ook conditie van wandelen, waarom paarden dan niet? Wij hebben het altijd gebruikt om paarden wat meer conditie te geven, in het begin eigenlijk alleen maar stappen en dan langzaam wat draf er tussendoor en dan als laatste een galopje. Maar je merkte wel dat het stappen de pony toch steeds makkelijker af ging. Dat is een prima methode voor een paard die al heel erg lang stilstaat en ook rustiger, i.p.v. meteen draf gaan vragen, dat kan nog behoorlijk zwaar zijn hoor.

theoneilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:14

ik zou eerst een paar dagen gaan longeren, en daarna voorzichtig om de dag gaan rijden.

Shantiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:17

Hai...
Om te beginnen zou ik rustig aan stappen..hou dat een paar dagen vol.. Dan begin je met af en toe een drafje .. als dat goed gaat rij je over naar galop...
Zo heb ik het gedaan bij mijn shetje en het werkte dus wie weet

Gr Tamara

Steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:41

rustig aan beginnen lekker stappen en een paar figuren rijden enzo
en zo rustig aan weer opbouwen Ja

fotogril

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:49

Begin eerst voor dat je erop gaat even een stukje goed warm loopen en dan erop en dan wandelen en dan als je op de trug weg bent dan een klein stukje draf.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 19:16

Nogmaals: naast het paard lopen is geen optie helaas Lachen Hij is niet meer verkeersmak na een ongeluk... dus kan het niet riskeren om met een hoofdstel te lopen naast de weg of pad (als ik erop zit heb ik net wat meer kracht om zijn hoofd ervoor weg te trekken en bovendien rent hij dan met mij weg ipv alleen Knipoog )

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:16

Welshcobfan schreef:
Nogmaals: naast het paard lopen is geen optie helaas Lachen Hij is niet meer verkeersmak na een ongeluk... dus kan het niet riskeren om met een hoofdstel te lopen naast de weg of pad (als ik erop zit heb ik net wat meer kracht om zijn hoofd ervoor weg te trekken en bovendien rent hij dan met mij weg ipv alleen Knipoog )

Maar je kunt toch wel met hem in de bak evt rondjes lopen? Waarom per se buiten?

fotogril

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:32

Citaat:
Maar je kunt toch wel met hem in de bak evt rondjes lopen? Waarom per se buiten?

Dat bedoel ik juist mee te zeggen.
Als die maar eventjes warm loopt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 16:04

Omdat de bak verweg is en ik daarheen moet via de weg Knipoog

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:43

Welshcobfan schreef:
Omdat de bak verweg is en ik daarheen moet via de weg Knipoog

Kun je dan niet in zijn weiland een stukje lopen? Als hij dan wat warm is gelopen, kun je erop klimmen en hem naar de bak rijden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:41

De ideale manier om te zien hoe goed de conditie van een paard is door op regelmatige momenten in de training zijn hartslag te meten. Geen idee hoe je dat zelf moet regelen, maar dat zou wel ideaal zijn.