Kan ik die slechte manieren nog afleren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

anneke536

Kan ik die slechte manieren nog afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 14:32

Hoi Iedereen!!
Ik ben nieuw op dit forum sinds vandaag en heb al ontzettend veel opgestoken van jullie nuttige tips en advies!! Alvast bedankt!! Haha!

Nu ik toch bezig ben heb ik nog eens een vraagje :
Mijn paardje en ik "kennen" elkaar nu ongeveer een 1,5 jaar. Eerst had ik een ander verzorgpaard, een echte ezel, dat klikte langs geen kant tussen ons!! En daar ben ik dan heel zwaar afgevallen : gekneusde ribben, ruggewervels die verplaatst zijn...
Dus ben ik na een paar maanden met schrik met mijn nieuwe paardje beginnen werken. Iedereen vertelde me dat hij superbraaf was, en dat is hij ook, maar toch vertrouwde ik het niet, soms nog niet...
Heb hem sinds een paar weken gekocht en op een stalling dichter bij huis gezet, en daar is hij erg braaf, maar nu ik alles hier eens gelezen heb, heb ik het gevoel dat ik totaal fout bezig ben.
Een paar voorbeelden :
- als ik hem uit de stal haal geef ik hem worteltjes/snoepje. Als ik hem poets geef ik hem worteltjes of snoepjes. Na dat we gereden hebben en als hij terug in de stal komt opnieuw. Ergens ook om hem gunstig te stemmen denk ik, zo van kijk mij kan je vertrouwen?
- als hij zijn voet niet wil geven en als hij naar me stampt ( achterpoten) hou ik hier gewoon mee op...het is nu weeral een week geleden...

-als ik afstijg begint hij me omver te duwen en te schuren.
- Soms durft hij me al wel eens bijten ( vorige eigenaar zei dat dit maar "pitsen" was en niet echt bijten)
-als ik zijn hoofdstel aandoe gaat hij met zijn kop bewegen dat ik er niet meer bijkan

Voor de rest is hij braaf : hij blijft in de stal staan tot ik hem vraag mee te komen, hij laat zijn halster goed aandoen, hij staat stil tijdens het poetsen, hij is (meestal) braaf tijdens het rijden,...
Dus ligt het probleem aan mij vrees ik...
Kan ik hem terug opvoeden? En kan ik dit allemaal nog recht trekken? Probleem is dat ik ook niet goed weet hoe ik hem moet straffen als hij iets fout doet...tis mijn eerste paardje dus alles is nog vrij nieuw...Hij is ook al 14!
Dus tips voor mij, the absolute beginner, zijn altijd welkom!!

Helderder

Re: Kan ik die slechte manieren nog afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:53

Ten eerste; welkom op bokt! Lachen

Dat je worteltjes of snoepjes geeft is niet zo'n probleem, als hij maar niet gaat schooien/bijten voor een snoepje. Ik weet niet wanneer/in welke situatie hij jou bijt, maar als dat om een snoepje is zou ik dat dus echt gaan beperken.
Als hij naar jou stampt met z'n achterpoten geef je hem alleen maar zijn zin om ermee op te houden.. en dan moet je dus echt niet doen. Streng toespreken, en gewoon verder gaan; niet toegeven, dan gaat hij over jou de baas spelen.
Omver duwen is ook een dominantie probleem, evenals schuren. Je zou met grondwerk kunnen oefenen met wijken voor de druk, en het schuren moet je bestraffen.
Met grondwerk zou je ook heel goed kunnen aanleren hoe hij z'n hoofd laag en stil moet houden.
Als je meer informatie wilt over grondwerk kun je bijv. het boek van Emiel Voest lezen of nog beter het boek; Grondwerk van Inge Teblick.

Succes ermee! Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:59

Ach, wat is helemaal fout? Het geven van worteltjes/snoepjes is niet perse fout, hoor, zolang jij bepaald wanneer er een snoepje gegeven wordt en niet hij. (Door)schooien moet je niet belonen met een snoepje, maar eentje als je hem uit de wei/stal haalt, eentje omdat hij braaf staat bij het poetsen, etc. kan over het algemeen wel.
Als jij een voet vraagt, moet hij een voet geven. Dus daar laat jij je africhten door je paard Knipoog Even doorzetten als hij niet wil, jij moet gewoon die voet kunnen vasthouden.
Als jij afstijgt en hij duwt je zo ongeveer omver, dan heeft hij geen respect voor jouw eigen ruimte. Moet je zeker iets aan doen, bijvoorbeeld door grondwerk. Boek van Inge Teblick schijnt hiervoor bijzonder nuttig te zijn.
Bijten (= tanden gebruiken) is nooit toegestaan, lipjes zou eventueel kunnen, maar is afhankelijk van combi paard/mens. Bijten is tik tegen de neus, hoeft niet hard, maar wel duidelijk!
Hoofd bewegen als je hoofdstel in wil doen, tja, wat fermer zijn in je eigen houding doet vaak wonderen.
En ja, een 14 jarige kun je nog een heel eind opvoeden, gewoon voor gaan.

Ga eens met hem op cursus, er zijn er zat en je steekt er allicht wat van op.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:08

Hoi,

Ik lees dat je niet consequent genoeg bent,geeft niet,je kan niet alles in 1x leren!Maar je ziet nu wel wat er van komt en het is goed dat je hulp inroept!

Opzich ben ik niet voor een snoepje geven tussendoor,als afloop mag het wel.Ik ben meer van het principe:als ik met het paard 'werk' ,of dat nou borstelen is of rijden maakt niet uit,wordt er niet gegeten.Hetzelfde bij een buitenrit.

Ivm dat voetje geven,blijven volhouden!Je geeft hem zijn zin als je stopt. Ben je er verder zeker van dat het niets medisch is?Dat het bijvoorbeeld een kramptrekker is?
Wat ik sommige (en ik soms ook)zie doen bij paarden die zoiets doen is je been voor die van het paard zetten.

Korte uitleg:
Je neemt je paard zijn linkerachterbeen,je houdt hem vast en dan zet je je linkerbeen ervoor(je been staat dus onder zijn buik) maar tegen het been van je paard.Zo kan hij moeilijker zijn been terugtrekken.
Op die manier ben ik door mijn verzorgpaard gevloerd maar misschien helpt het bij de jouw

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:02

Omgaan met een paard is konsekwent zijn. Dus het maakt niet uit of je hem nu snoepjes geeft of wortels, geef het hem na afloop van het werk en ook niet uit de hand maar gooi het in de voerbak.

Het boek "Grondwerk" van Inge Teblick kan je helpen bepaalde dingen vanuit de grond recht te zetten.
Voetjes geven zou je paard met 14 jaar eigenlijk moeten beheersen. Hij feit dat hij loopt te hengelen of uithaalt moet je er niet toe zetten dat je het helemaal niet meer doet. Als hij stampt, geef een schreeuw en probeer het daarna nog eens.

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:07

Het geven van veel snoepjes/worteltjes leert een paard bijten naar elke hand die hij ziet..
En misschien kan je hem iets geven als hij echt iets goeds gedaan heeft, het echt verdiend heeft.
Ik (persoonlijk) beloon veel met de stem, en na het rijden krijgt mijn pony altijd wel een snoepje of iets lekkers.
Ik geef het dan met me hand, dan komt het zeg maar echt van mij af. Lachen
Misschien is iets minder snoepjes geven wel helemaal niet erg, maar beloon met je stem en geef hem een aai Lachen

paramejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:45

duidelijk zijn is een pre nee=nee en ja= ja.mag ik vragen waarom je hm hebt gekocht als het vertrouwen er niet helemaal was/is zeg maar.(of heb ik dat verkeert begrepen)

CarThi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 19:09

Als je het hoofdstel niet in krijgt, dan betekend dit dat je paard kopschuw is.
Die van mij heeft dat ook gehad. Hij had ook in het begin plekjes achter zijn oren en op zijn neus van een slecht passend hoofdstel.

Als je paard kopschuw is dan moet je gewoon geduld hebben en je paard niet afstraffen want dan doet hij het nog vaker.
Gewoon rustig je paard aanhalen en zachtjes proberen het hoofdstel in te doen.
Als het niet lukt, geen paniek, gewoon nog eens proberen.

En idd consequent zijn. zoals cem hierboven zegt: ja=ja en nee=nee

Veel Succes Haha!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:13

ik zou de snoepjes iets minderen,,een aai of een lief woordje doet ook heel veel..en anders kan ie beetje dik worden he:P
Ik denk dat je nog iets meer de baas moet worden wat betreft voetjes geven etc..Hij kan het wel niet leuk vinden, maar het moet toch gebeuren (ook voor zn eigen gezondheid) consequent doorzetten dus, maar niet met geweld..
Suc6!!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:53

Belonen tussendoor is niet erg, denk alleen dat jij iets zelfverzekerder moet worden, een beloning kan je ook met je stem of een aai geven en daar zal hij even blij mee zijn.

Schuren en andere dingen die jou lager in rang maken moet je idd niet toestaan, wegduwen en je stem gebruiken voldoen al bij schuren, ga niet zelf uit zijn weg maar laat hem uit jouw weg gaan.
Je bent geen krabpaal.

Voetje moet je ook echt streng mee zijn, paarden zijn net kinderen en ze snappen niet dat alles wat jij doet en laat voor zijn bestwil is (iig hoort te zijn)
Paard veel snoep geven is niet goed voor hem evenals zijn achterhoefjes niet geven, als je het paard laat kiezen zal hij natuurlijk wel voor snoepjes en het niet geven van zijn achterbenen kiezen.
Jij moet dus de beslissingen voor hem maken, voor zijn bestwil.

Het enige jammere hieraan is dat jij dus buiten leuk en aardig ook streng en consequent moet zijn, maar uiteindelijk zal je hier meer respect mee winnen.

Zijn leeftijd maakt overigens niet uit,het zijn hele normale dingen die jij aan hem vraagt en hij weet het ook best wel.

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:42

Je hebt gelukkig zelf al door dit dingen zijn die eigenlijk niet kunnen. Je paard gaat jou heus niet minder leuk vinden als jij consequenter voor hem bent. Je verteld dat hij nu nog wel erg lief is. Ik denk wel dat als je niets met deze 'probleempjes' doet, ze alleen maar erger worden. Hij zal steeds meer de baas over je worden! En dan is hij lang niet meer zo lief!
Ik denk dat het nooit te laat is om een dier iets af te leren.
Succes ermee!

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 08:18

Hoi Iedereen bedankt voor jullie nuttige tips!
Waarom ik hem gekocht heb? ja hij was eerst mijn verzorgpaardje en ik had wel 100% vetrouwen in hem. Maar de vorige eigenaars zeiden dat die dingen allemaal OK waren : zoals bijvoorbeeld dat duwen na het afstijgen, noemden zij knuffelen...of als ik hem worteltjes gaf dat vonden ze dat ik moest doen, dan zou hij beter presteren...
Het is pas nu dat ik zelf doorheb dat ik dit eigenlijk totaal fout is...maar als iedereen je altijd zegt dat het zo moet dan doe je dat ook !
Ik heb het deze week al geprobeerd en we hebben toch al kleine vorderingen gemaakt Knipoog :
Toen ik afsteeg en hij me weeral maar eens als krabpaal wilde gebruiken heb ik de teugels over zijn hals genomen en iets verder af gaan staan, toen keek hij me aan alsof ik van een andere planeet kwam en kwam dan zelf terug naar voor om het opnieuw te doen...toen heb ik hem wel een klets verkocht, en sindsdien probeert hij het wel maar als ik dan zeg van EH en ik hef mijn hand al n beetje op gaat hij braaf wachten tot hij aan de muur mag krabben.
Voor dat hoofdstel : hij had een wondje van de lage neusriem dat ik nog niet eerder gezien had, heb de neusriem er nu afgedaan en dan blijft hij gewoon staan.
Ook bijten doet hij niet meer, 1 keer nog geprobeert en toen heb ik hem een klap op zijn neus verkocht...dan is het ook meteen gedaan.
snoepjes geef ik enkel nog als ik hem uit de stal haal en als ik hem terug op stal zet in zijn voederbak. daar blijft het bij...
Het enige wat echt nog niet lukt is een voetje geven met de achterpoten...maar ja Rome was ook niet op 1 dag gebouwd he Knipoog
Ik heb ook al zo'n beetje grondwerk geprobeert : met halster en touw als we naar de stal gaan en terug. als ik zeg stop dan stopt hij gewoon vlak naast me, als ik trager begin te wandelen hij ook.. Ik heb ook dat boek gaan halen dus daar ga ik zeker nog wat werk van maken...
Iemand nog nuttige tips om dat dominante uit je paard te krijgen? Zodat hij je aanziet als zijn " leider"...
Ik ben van jullie advies zeker al wat wijzer geworden!! Bedankt!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 15:44

FlashyFreddy schreef:
Iemand nog nuttige tips om dat dominante uit je paard te krijgen? Zodat hij je aanziet als zijn " leider"...

Fijn om te horen dat je duidelijke vorderingen maakt OK dan!
Tja, beste tip is natuurlijk: WEES zijn leider, dan ziet hij dat ook wel zo. Bedenk van tevoren wat je wilt, maak een plaatje in je hoofd dat je het ook doet (en dat het goed gaat) en ga het dan doelbewust doen.

donnala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:42

1) beloon je paard nooit met voedsel, je staat gewoon voedsel af voor de ranghogerige en voedsel heeft toch GEEN BELONGSWAARDE ( paard is geen roofdier dus moet geen moeite doen voor voedsel) beloon je paard met aanraking en stem.
2) mijn paard schuurt na het rijden zich, vind dit niet zo erg want kvint het best zelf ook plezant dat men rug eens lekker gekrabt wordt. Ze doet dat als ze jeuk heeft of er iets op haar voorhoofd zit.
3) als je zij halster afdoet leg danje rechterarm rond zijn hoofd en hou met je rechterhand zijn neus vast (soort van paardenwurggreep Haha! ) maar wel gemakkelijk

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 13:15

Citaat:
Ik heb ook dat boek gaan halen dus daar ga ik zeker nog wat werk van maken...

als je het boek van Inge Teblick hebt gelezen en goed toepast dan komt je 2e zin vanzelf... succes!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 13:32

Daar ben ik ook een voorbeeld van. Mijn jonge paard begon ook ineens met bijten, lelijk doen, ik mocht niet borstelen. Nou bleek ze ook wel daadwerkeleijk van wat dingen last te hebben maar ze vond het ondertussen ook wel makkelijk om duidelijk te maken als ze iets niet wilde!
Ik pak haar nu streng en consequent aan en het lijkt wel of ze dat gewoonweg waardeert! Ze is rustiger en liever. Ze weet nu ook waar ze aan toe is met mij en paarden vinden het fijn als jij de leiding neemt. Ook ik heb het boek van Inge Teblick.
De verbeteringen waren er bij mij al binnen 1 dag!