Pony denkt alleen maar aan gras gras en nog eens gras

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

Pony denkt alleen maar aan gras gras en nog eens gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 13:01

En hoe straf je dát af? Niels is niet meer dominant, blijft keurig naast mij lopen etc. Maar dat wist ik allemaal goed te corrigeren. Heb alleen 1 groot ergerpunt; Het probleem dat hij altijd gras wil eten, en echt constant naar benenden duikt met z'n hoofd met fietsen, wandelen, longeren, LL etc. weet ik niet af te straffen.
Ruk aan het halster; pfft dat werkt echt niet.
Tik, en als hij echt niet ophoud knal tegen z'n hoofd; na 1 sec. neemt ie weer een hapje.
Negeren en gewoon doordoen, Niels kan z'n lol niet op.
En zo heb ik nog wel 10-tallen dingen geprobeert, Niels blijft alleen maar bezig met het proberen duiken naar het gras.
Hoe straf je dit af? Moet ik gewoon vohouden met een tik uitdelen, of het heel anders aan gaan pakken.
Tips heel erg graag welkom. (het gaat trouwens om een shetlander, bekende eigenschap he Knipoog )

Alvast bedankt! OK dan!

Cassidy

Re: Pony denkt alleen maar aan gras gras en nog eens gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:15

Om te beginnen hem alleen nog maar op bepaalde punten laten eten, op momenten dat jij toestaat dat hij mag eten. Wat Niels aan het doen is, is gaandeweg snacken, en zelf heb ik daar ook een gruwelijke hekel aan. Sowieso mogen mijn paarden niet eten met bit in, en dat doen ze dan ook niet.

De oplossing ligt ook hier in het grondwerk. Op het moment dat hij de benen neemt toont hij geen respect voor je. Leer je paard met de stick, leadrope en touwhalster om op je te letten en te blijven letten. Zie ook het boek "Grondwerk" van Inge Teblick.

Ik zou daarna met touwhalster gaan wandelen/longeren/fietsen enz, dat werkt wat scherper in. Daarbij dan ook daarbij het gebruik van het halster goed doseren, dus niet blijven trekken als het paard meegeeft en op je afkomt. Ik krijg een beetje het gevoel dat je paard geleerd heeft om zijn gewicht in de strijd te gooien en lekker met jouw aan het uiteinde van het halstertouw aan de wandel te gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:16

Pat Parelli heeft er trouwens een artikel over op zijn website:

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... ass?&t=lit

Een hele belangrijke regel bij het aan de hand grazen is dat je je paard toestemming geeft om te gaan eten. Dus ook als je naar die bepaalde plekken gaat waar hij dat wel mag doen, mag hij pas met zijn hoofd zakken als jij daar een teken voor geeft (bijvoorbeeld met je hand achter zijn oren het hoofd naar beneden duwt).
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-07-06 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:17

Ik had dit ook met mijn tink. En toen heb ik hem eventjes hard aangepakt. Een tik hielp ook niet echt, hij had toen nog niet echt respect voor me. Dus ik had een klein zweepje, en daar tikte ik hem mee op zijn neus als hij me weer richting het gras sleurde. Daarbij riep ik dan keihard NEE!! Nu hoef ik alleen maar nee te zeggen en dan weet hij al dat het niet mag.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 14:47

@Cassidy, bedankt voor je goede uitleg. Lachen Het is alleen wel zo; áls hij gras mag, en dat is dan alleen in het weiland, doe ik nu ook al dat hij álleen mag gaan eten als ik z'n hoofd naar beneden heb geduwd.

Maar hoe zorg ik dat hij op mij blijft letten? Mag ik dan ook een ruk(je) aan het touwhalster geven of wat? Z'n gewicht gooit ie gelukkig nooit in de strijd, hij weet dondersgoed dat als ik vraag om mee te geven hij dat ook doet, dat is hem dan wel duidelijk geworden door veel grondwerk.
Het meest rare vind ik nog dat Niels bij alles gewoon respect toont, maar bij het graseetprobleem dus niet Scheve mond

@Sharmila dat werkt bij Niels dus niet... al zou ik hem bij wijze van spreken in elkaar rammen, minuut later duikt hij toch weer naar het gras..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:24

Ja hoor, ruk aan touwhalster geven mag, desnoods in combinatie met een tikje met de carrot stick. En als je nu wat plekjes uitzoekt waar hij buiten het weiland aan de hand ook mag grazen, is de obsessie voor het gras daarvoor ook niet zo groot.
Als je gaat wandelen, zorg dat je tempo hebt, lang touwtje, en pas ingrijpen als hij het gras induikt. Je moet een paard fouten laten maken om hem aansluiten te corrigeren. Niet voorkomen dat een paard fouten maakt, daar leert hij niet van.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 16:06

Dus pas als hij het gras te pakken heeft dán corrigeren met een ruk/tik? En dat uitdagende gefriemel/net niet een grasje in z'n mond niet corrigeren?

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:18

mijn pony heeft dit ook. ze mag nu de hele weg dat ik met haar wandel ook geen gras eten. geen hapje, want dan blijft dat hoofd zakken. ik stap altijd met mijn hengstenketting(los) en als ik merk dat ze haar hoofd laat zakken, trek ik er aan. duikt ze alsnog erin zet ik een behoorlijke stem op en wijs ik/knip ik met mijn vinger(ze weet dat ze dan fout zit) het is belangrijk dat je consuquent bent en blijft volhouden. en om het zowel voor jezelf als je paard makelijker te maken. duidelijk laten weten wanneer ze/hij wel en niet mag grazen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:23

Ik zou al niet accepteren dat dat hoofd richting gras gaat. Dus ook uitdagend friemelen aan gras betekend dat het hoofd daar te dicht bij is.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 16:26

Ah oke, dacht namelijk dat je dat bedoelde door dit; lang touwtje, en pas ingrijpen als hij het gras induikt.

@Desty zo doe ik het nu ook idd, alleen dan geen hengstenketting. Ik merk in iig wel dat het hoog tijd word om m'n touwhalster weer uit de kast te halen.

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:58

Mijn pony heeft hier ook een beetje neigingen van..
Zeer iritant!
Wij hebben een buitenbak, en daar is heel veel gras tussen komen groeien.. dus soms als ik aan het uitstappen ben gaat ze inneens eten. (als ik erop zit)
Ik zeg 'Nee, flynn!' en dan doet ze het 1 minuut niet maar daarna weer wel.
Ik kan geen ruk geven aan de teugels (vanzelfsprekend) Knipoog
Moet ik dat dan oplossen met een tik op haar borst?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:20

Been geven/naar voren rijden, en met de teugels haar hoofd naar je toehalen, terwijl je nee zegt.
Als ze het na een minuut nog een keer probeerd ben je niet duidelijk genoeg geweest.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 10:20

Trouwens, bij het longeren; als hij dan het gras induikt moet ik dan een ruk aan de longeerlijn geven en een tik op z'n kont als het dan nog niet duidelijk is?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:03

Paula schreef:
Trouwens, bij het longeren; als hij dan het gras induikt moet ik dan een ruk aan de longeerlijn geven en een tik op z'n kont als het dan nog niet duidelijk is?

Als je het aanziet komen al ingrijpen, tenminste dat doe ik bij mijn I lover gras Shetlander Haha!
Sowieso moet de aandachtbij jou en het werkzijn als je paard/pony what ever aan het werk is,dus ook met longeren.
Je ziet snel genoeg wanneer dat verslapt en ikzelf "moedig" hem dan even aan met mijn stem.

Sowieso wil ik bij alledrie niet at ze gras eten als ze met mij bezig zijn, tenzij ik dus in het gras ga zitten en ze dus mogen (is weleens gezellig) maar gelukkig is dat goed doorgedrongen.
Ben per dag maar maximaal 2 uur per paard bezig, kunnen ze 22 uur gras vreten, dus ze concentreren zich maar even.